Pre nekoliko godina, nadležni u javnom preduzeću „Putevi Srbije” su prepoznali neophodnost uvođenja vozila na električni pogon u transportni sistem Srbije.
Krajem 2018. godine iz sektora za naplatu putarine ovog javnog preduzeća stigao je predlog na adresu Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture da se podzakonskim aktom donetim na osnovu Zakona o planiranju i izgradnji, uredi i propiše procedura postavljanja elektropunjača, koja ranije nije bila propisana ni Zakonom ni Pravilnikom.
Naš sagovornik Darko Savić, pomoćnik izvršnog direktora Sektora za naplatu putarine u JP „Putevi Srbije”, kaže da je njegovo preduzeće već tokom 2017. godine instaliralo pet punjača za električne automobile.
Navedeni punjači su instalirani na strateški ključnim tačkama na auto-putevima, odnosno na ulazima u našu zemlju. Sigurno ste ih primetili ako ste u prethodnih pet godina putovali van naše zemlje jer se punjači za električna vozla nalaze na naplatnim stanicama „Preševo”, „Šid”, „Dimitrovgrad”, „Subotica”, kao i na centralnoj lokaciji u našoj zemlji, na prostoru bivše naplatne stanice „Beograd” kod Bubanj Potoka.
U fokusu:
Pre pet godina, u vreme ugradnje ovih punjača, oni su predstavljali najmodernije rešenje za punjenje vozila svih svetskih proizvođača. Svi poseduju tri priključka: dva za brzo DC punjenje i jedan za AC punjenje. Ovakva stanica omogućava brzo napajanje električnih automobila uključujući i vozila naredne generacije. Maksimalna izlazna snaga iznosi 50 kW za DC i 22 kW za AC punjenje. Početkom prošle godine javno preduzeće „Putevi Srbije” sprovelo je projekat instalacije tri ultrabrza elektropunjača, sa 175 kW snage. Jedan od njih je postavljen na naplatnoj stanici „Beograd”, u smeru iz Niša ka Beogradu, dok su preostala dva na platou bivše naplatne stanice „Niš” – jedan u smeru ka Beogradu, a drugi u suprotnom smeru, ka Nišu.
Karakteristike ultrabrzih punjača na naplatnim rampama
Model punjača snage 175 kW DC, čiji je proizvođač svetski renomirana kompanija ABB, predstavlja brzi punjač koji se sastoji od vertikalnog napojnog ormana modularnog tipa i punjačkog dela.
Maksimalna izlazna DC snaga uređaja je 175 kW. Fleksibilni dizajn omogućava više tipova priključaka kao što su CCS i CHAdeMO. Predviđeno korišćenje ovog punjača je po principu usputnog punjenja, objašanjava Darko Savić, što je pogodno za naplatne stanice, odmorišta na auto-putevima ili benzinske stanice.
„Navedeni punjači su predviđeni za rad napolju na temperaturama od -30 do +50 ˚C sa mehaničkom zaštitom od udara i mogućnošću povezivanja na mrežu GSM / 2G /3G modem/ 4G, 10/100 Base-T Ethernet”, kaže naš sagovornik i dodaje da novi elektropunjači odgovaraju svim neophodnim standardima i pogodni su za trenutnu ali i sledeću generaciju električnih automobila.
Punjači poseduju interfejs koji omogućava povezivanje punjača u sistem/platformu za naplatu korišćenja punjača. U ovom trenutku, tri nova ultrabrza punjača su povezana na platformu Charge&GO, prvu regionalnu digitalnu platformu za punjenje električnih vozila. Ova platforma posredstvom aplikacije omogućava nadzor i upravljanje sistemom punjača, kao i naplatu punjenja (kada se steknu zakonski uslovi).
Darko Savić navodi da Charge&GO platforma obezbeđuje vidljivost punjača na svetskim platformama, onlajn uvid korisnika aplikacije u zauzetost punjača, mogućnost naplate punjenja, kao i mnoge druge pogodnosti (mogućnost uređivanja cena punjenja i dr). „Plan je da se i postojećih pet punjača postavi na istu platformu, čime bismo dobili značajnu mrežu punjača na javnim putevima, vidljivu na vodećim svetskim aplikacijama poput Plug&Share, Virta, ChargePoint, ističe naš sagovornik.
Priredila: Milica Radičević
Tekst u celosti možete pročitati u Magazinu Energetskog portala ELEKTROMOBILNOST.