Polako, ali sigurno utire se put održivog transporta u Srbiji. Tome je doprinela i podrška Vlade koja treću godinu za redom subvencioniše kupovinu vozila na električni i hibridni pogon.
Za kupovinu novih putničkih i lakih teretnih vozila na isključivo električni pogon država je opredelila subvencije u iznosu od 5.000 evra, dok za plug-in hibride (sa spoljnim priključkom za struju) čija emisija ugljen-dioksida ne prelazi 50 g/km dodeljuje subvencije u iznosu od 3.500 evra.
Za obična hibridna vozila, koja ne poseduju priključak za struju i čija je emisija ugljen-dioksida manja od 140 g/km, dobija se 2.500 evra. Zahvaljujući ovom sistemu podrške u našoj zemlji je registrovano više od 400 električnih automobila i oko 5.000 hibrida. Kako bi automobili „na struju” uopšte mogli da učestvuju u saobraćaju neophodno je razvijati i infrastrukturu punjača.
U Srbiji je sve više elektropunjača, a zahvaljujući digitalnoj platformi i aplikaciji charge&GO vozači ovih automobila na brz i jednostavan način mogu da pronađu punjače u blizini i dopune svoja vozila. Kompanija charge&GO je kreirala prvu regionalnu digitalnu platformu i mobilnu aplikaciju koja prikazuje mrežu punjača za električna vozila. Platforma pruža vozačima električnih vozila mogućnost pristupa mestu za punjenje kao i mogućnost plaćanja korišćenja punjača kroz aplikaciju, dok kompanije zahvaljujući ovoj aplikaciji mogu daljinski da upravljaju svojom mrežom punjača. Ovo obuhvata brojne usluge kao što su kontrola punjenja, praćenje rada punjača, određivanje cena, ograničavanje upotrebe i pregled sesija punjenja.
U fokusu:
Razlika između AC i DC punjača
Korisnicima sistema charge&GO na raspolaganju su AC i DC punjači. Neki su već postavljeni i u na usluzi vozačima električnih vozila širom Srbije, drugi su u fazi projektovanja i ugradnje, a za jedan deo elektropunjača intenzivno se traže dobre lokacije, kaže Nemanja Grubješić, rukovodilac službe za tehniku i prodaju u kompaniji charge&GO.
Nemanja nam je objasnio razliku punjenja vozila na AC i DC punjaču, gde se najveća razlika ogleda u brzini punjenja, jer električna vozila imaju litijum-jonske baterije koje se pune na jednosmerni napon, odnosno DC napon, zato je vreme punjenja dosta kraće.
„AC punjači iz mreže dobijaju naizmenični napon, koji se u automobilu, zahvaljujući njegovim elementima, prebacuje u jednosmerni i puni bateriju. Taj proces je dugotrajan, zato AC punjač spada u sporiji tip punjača i on se koristi u kućnim uslovima ili na komercijlanim objektima gde se ljudi vremenski duže zadržavaju. Prosečno vreme punjenja električnog automobila na AC punjaču je od četiri do osam sati”.
Kada je reč o DC punjačima, ceo sistem je nešto drugačiji. Ovi modeli imaju invertor koji prebacuje naizmenični u jednosmerni napon i on automatski puni bateriju što znatno ubrzava vreme punjenja. Od snage DC punjača zavisi i brzina punjenja automobila. Brzi punjači bateriju pune između jednog i tri sata, dok ultrabrzi punjači bateriju automobila mogu da napune za manje od sat vremena.
„Za duži vek električnog automobila, odnosno njegove baterije, preporučuje se AC punjenje, što je ujedno i najjeftinije rešenje. Vozači električnih automobila svoja vozila pune uglavnom tokom noći, kada je jeftinija struja, i ujutru su spremni za vožnju. Punjenje koje traje između četiri i osam sati može u potpunosti da napuni bateriju. Za punjenje baterije električnog vozila do punog kapaciteta potrebno je mnogo manje novca nego da se napuni rezervovar automobila sa motorom na unutrašnje sagorevanje”, ističe Grubješić.
Cena AC punjača
Za AC tip punjača uglavnom se odlučuju vozači električnih automobila koji vozila pune kod kuće, premda se ovaj model često ugrađuje i u komercijalnim objektima, kao što su hoteli i tržni centri. Sa druge strane, brzi i ultrabrzi DC punjači postavljaju se na pumpama, prometnim putevima, odmorištima na auto-putevima, gde vozači električnih automobila za kratak vremenski period mogu da dopune ili u potpunosti napune bateriju vozila.
„Kada se neko odluči na kupovinu električnog automobila odmah razmišlja i o kupovini punjača, jer sebi želi da obezbedi sigurno punjenje. Za ugradnju kućnog punjača, po sistemu ključ u ruke, potrebno je izdvojiti oko 1.500 evra”, kaže Nemanja ističući da se charge&GO, osim što nudi jednostavnu i brzu uslugu korišćenja mesta za punjenje električnih vozila putem platforme i aplikacije, bavi i prodajom i ugradnjom elektropunjača.
Tim kompanije charge&GO vredno radi na izgradnji infastrukture i njihov plan je da mrežom svojih punjača pokriju celu teritoriju Srbije. Nemanja kaže da se uvek trudi da upozna građane sa svim prednostima koje donosi vožnja električnih automobila. Kako ističe, uspeh tima koji stoji iza platforme charge&GO ogleda se i u tome koliko se elektromobilnost u našoj zemlji razvija i raste. Jedan od podstreka bile bi subvencije za postavljanje punjača. Ovaj vid podrške, koji nije novina u Evropi, znatno bi unapredio i ubrzao proširenje mreže punjača u našoj zemlji što bi uticalo i na broj električnih automobila na ulicama.
Priredila: Milica Radićević
Tekst u celosti možete pročitati u magazinu Energetskog portala ELEKTROMOBILNOST.