Od kamena – papir

Foto-ilustracija: Unsplash (Dose Media)

Ukoliko ste ikada zažalili što je za vašu omiljenu knjigu isečeno drveće, više ne morate da se brinete oko toga.

Naime, ideja da se papir ne pravi od drveta već od drugog materijala razvila se u potpuno novi vid proizvodnje.

Australijski preduzetnici Kevin Garsija i Džon Ce istraživali su koji bi prirodan materijal mogli da koriste za proizvodnju papira, a da pritom poštede drveće. Takođe, namera im je bila da izbegnu upotrebu vode i jakih hemikalija.

Insistirali su na novom i drugačijem mehanizmu pravljenja papira. Tradicionalni proces obrade im se nimalo nije dopao jer se tokom njega emituje velika količina ugljen-dioksida, a svodi se na seču drveća, dodavanje hemikalija, izbeljivanje i korišćenje velike količine vode, a zatim izdvajanje i sečenje papira.

Njihov način obrade svodi se na sakupljanje odbačenog krečnjaka koji uspeju da pronađu i koji zatim operu i samelju u fini prah. Prah se meša sa gustom polietilenskom rezinom, koja se razgrađuje pod sunčevom svetlošću i ostavlja samo kalcijum-karbonat. Upravo zbog kalcijum-karbonata prah ostaje homogeno sjedinjen. Nakon toga se masa lako modifikuje u pelet i zatim se seče kao tanak papir.

Smatraju da bi se ovim moglo uštedeti oko 540 stabala velikog drveća, 83.100 litara vode i 25.500 kilograma ugljen-dioksida.

Foto-ilustracija: Unsplash (Álvaro Serrano)

Zaposlili su tajvansku manufakturalnu proizvodnju koja je već proizvodila komercijalni papir od kamena, što ih je i inspirisalo na ovaj poduhvat. Na samom početku su napravili 5.000 beležnica. Nakon dve godine su prodali oko 70.000 i razvili odnose sa mušterijama u čak 80 zemalja.

Sveske koje prave za sada se prodaju u preko 100 radnji pretežno širom Australije, Amerike i Britanije. Za sada se najviše koriste u poslovne svrhe. Neke velike kompanije, poput Fejsbuka, „WeWork-a“ i Inicijative Čan Cukerberg otkupili su ove sveske, kako bi im poslužile kao kancelarijski materijal, ali i deo paketa poklona za saradnike.

Cene svezaka kreću se od 10 do 25 funti, u zavisnosti od dimenzija.

Cilj im je da do kraja godine prodaju prošire na više od 1000 radnji.

Jelena Cvetić

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti