Samo na prvi pogled izgleda da je subvencionisanje kupovine električnih vozila od strane države veliko opterećenje za budžet. Jer benefiti koji se ostvaruju, (pre svega uticaj na životnu sredinu koji direktno utiče i na zdravlje nacije), pokazuju, kada se izraze valutno, da su uštede koje se ostvare recimo u delu budžeta namenjenog zdravstvu, ogromne i višestruko premašuju trošak za bilo direktno subvencionisanje ili oslobađanje od nekih poreza, taksi, nekih drugih nameta, kupca električnog vozila.
Zato i ne čudi da su vlade skoro svih zemalja Evrope, a među njima je i Srbija, već nekoliko godina, odlučile da je prelazak na električnu mobilnost agenda od koje neće odstupiti, podržavajući je subvencionisanom kupovinom ili nekim drugim benefitima. Države EU su se i raznim zakonima obavezale da će u datom momentu (2035.), zabraniti prodaju vozila sa SUS motorima, pa je to i način da olakšaju svojim građanima tu tranziciju.
Srbija od ove godine subvencioniše sa iznosom do 5.000 evra (u zavisnosti od kategorije vozila) kupovinu električnih vozila uz najave nadležnih da će se uvesti i drugi vidovi stimulacije.
Asocijacija evropskih proizvođača vozila (ACEA) je napravila analizu svih benefita, državnih podsticaja, za svaku od 27 država članica EU koju je dostavila i Srpskoj asocijaciji uvoznika vozila i delova.
ACEA je ove vrste subvencija podelila u dve grupe Poreske benefite i Podsticaje.
Austrija
Austrija je na primer potpuno oslobodila poreza (PDV) kupce hibridnih i električnih vozila (uključujući i 20 odsto poreza na zagađenje vazduha) do cene vozila od 40.000 evra. Za vozila koja koštaju do 80.000 oporezuje se samo iznos od 40.000 evra. Na vozila skuplja od 80.000 evra plaća se pun iznos poreza.
Vlasnici ovih vozila su oslobđeni godišnjih poreza i za vozila ali i za takse na zagađenje. Delom ili celokupnim iznosom poreza i taksi su osloboođena i vozila pravnih lica u zavisnosti od namene.
Austrija daje podsticaj od 5.000 evra (2.000 evra bonus uvoznika i 3.000 evra federalni bonus) za kupovinu novih vozila (samo za fizička lica) koja mogu samo na struju da pređu minimalno 50 km pod uslovom da nisu skuplja od 60.000 evra .
Austrija subvencioniše i nabavku kućnih punjača od inteligentnih kablova za punjenje do wallboxa i to u rasponu od 600 do 1.800 evra.
Hrvatska
U Hrvatskoj je vlasnik isključivo električnog vozila oslobođen jedino plaćanja specijalne takse na zagađenje. Ostale poreze plaća. Pri kupovini električnog vozila dobiće subvenciju od 9.000, a za plug-in hibrid 5.000 evra. Vozilo ne sme da bude skuplje od 50.000 evra i ne može da se proda najmanje dve godine.
Pročitajte još:
- ETIOPIJA JE PRVA ZEMLJA U SVETU KOJA JE ZABRANILA UVOZ VOZILA NA FOSILNA GORIVA
- DA LI VODEĆI SVETSKI PROIZVOĐAČI TEŠKIH VOZILA USPEVAJU DA PRATE KLIMATSKE CILJEVE?
- VIŠE PUNJAČA PREDUSLOV ZA DEKARBONIZACIJU SAOBRAĆAJA U EU DO 2030.
Češka
I Česi imaju sopstveno viđenje i rešenje ove problematike. Električna i plug-in vozila koja emituju do 50 gr.CO2 po km se besplatno registruju i imaju poseban broj na tablicama. Vlasnici električnih vozila ne plaćaju putarinu, a plug-in vozila, do 50 gr. CO2 po km, 25 odsto. Smanjen je i period amortizacije punjača (stanice i wallbox) sa 10 na pet godina. Češka je namenila za podsticaje za nabavku električnih i plug-in hibridnih vozila (i punjača) u državnim i lokalnim organima 1,9 milijardi čeških kruna. Podrška Ministarstva transporta za električne punjače (stanice) i infrastrukturu za hidrogen iznosiće u 2024.godini 6,0 milijardi čeških kruna (100 kruna – 4,02 evra).
Francuska
U Francuskoj se pri nabavci vozila na alternativne pogone (uz električne i hibridne, TNG,CNG, hidrogen…) umanjuje PDV od 50-100 odsto u zavisnosti od regiona. Električna i hibridna vozila sa dometom većim od 50 km samo na struju su izuzeta i od malusa prilikom osiguranja.
Francuska ima poprilično komplikovan način subvencionisanja kupovine električnih i plug-in hibridnih vozila jer uzimaju u obzir brojne parametre od težine vozila (najveća masa 2,4 tone) cene (ne veće od 47.000 evra) do minimuma uticaja na životnu sredinu i visine primanja kupca. Tako će oni sa niskim primanjima uz ispunjene ostalih uslova, dobiti 7.000, a oni drugi 4.000 evra subvencija. Posebno se stimuliše zamena, reciklaža starih vozila uz kupovinu novih ili polovnih električnih i plug-in hibridnih vozila. Kupci sa niskim primanjima dobiće 5.000, a ovi bolje stojeći 1.500 evra.
Grčka
Grčka ima olakšice pri registraciji i do 75 odsto za električna i hibridna vozila koja emituju do 50 grama CO2 po kilometru, odnosno 50 odsto za hibridna vozila sa većom emisijom CO2 od 50 g/km.
Vlasnici vozila u Grčkoj plaćaju manji porez na promet na svoje ljubimce u zavisnosti od toga koliko emituju CO2, zatim kolika im je zapremina motora (manja ili veća od 1.550 ccm) i da li su vozilo kupili pre ili posle 31. oktobra 2010. Ako vozila emituju manje od 90 grama CO2 po km (NEDC) ili 122 g/km (WLTP) onda ne plaćaju ovu taksu.
Vlasnici električnih vozila su oslobođeni i plaćanja dela poreza na lični dohodak (sistem pretpostavke ličnog dohotka).
Grci mogu da računaju na subvenciju za kupovinu električnog vozila i to tako što dobijaju povrat od 30 odsto od vrednosti vozila, maksimalno 8.000 evra i još dodatnih 1.000 evra za reciklažu vozila, starijeg od 10 godina ili ako je kupac mlađi od 29 godina. Taksisti imaju povrat od 40 odsto, maksimalnih 17.500 za električno vozilo i dodatnih 5.000 evra za reciklažu starog taksija (neobavezno).
Rumunija
Rumuni ne plaćaju godišnji porez na električna vozila. Uz zamenu najmanje osam godina starog za novo vozilo i dobijanje 3.300 evra za njega, mogu da računaju i na još 2.500 evra subvencije za kupivinu plug-in hibrida odnosno 5.000 evra za elektromobil.
Slovenija
Slovenija uz porez pri nabavci električnog vozila od svega 0,5 odsto daje i subvenciju od 4.500 evra za kupovinu istih.
Informacije o ostalim državama pogledajte ovde.