Zelena mobilnost ključan je deo evropskog zelenog plana

Evropskim zelenim planom postavljeni su ambiciozni ciljevi za sve članice Unije, koje je važno ispuniti kako bismo odgovorili najvećem izazovu današnjice: klimatskim promenama. Jedno od njegovih najvažnijih područja, uz, naravno, efikasno i racionalno korišćenje energije, jeste prelazak na zelenu mobilnost, što obuhvata električna vozila i infrastrukturu za njihovo punjenje.

Prema zakonodavnom paketu Evropske komisije „Spremni za 55”, putni saobraćaj usmerava se ka mobilnosti sa nultom stopom emisija do 2050, uključujući smanjenje prosečne emisije iz novih automobila za 55 odsto do 2030. godine.

Važno je i da se napomene kako će, u skladu sa novim i izmenjenim direktivama ETS (Evropski sistem za trgovinu emisijama), EED (Direktiva o energetskoj efikasnosti) i EPBD (Direktiva o energetskim svojstvima zgrada), putni saobraćaj biti uključen u sistem trgovine emisijama. Darko Zeljković, koji je u „Schneider Electricu” zadužen za dalji razvoj e-mobilnosti u Jugoistočnoj Evropi, govori o zelenoj mobilnosti.

U kontekstu novih i izmenjenih direktiva, sa stanovišta „Schneider Electrica”, šta nas očekuje na polju zelene mobilnosti?

– Nove obaveze koje su pred nama kao proizvođačima, kupcima i potrošačima dovešće do značajnog povećanja korišćenja električnih automobila. Statistika pokazuje kako u Evropskoj uniji broj prodatih električnih vozila raste tri puta brže od broja punjača za ta ista vozila. Zato je već sada u našoj regiji potrebno početi sa izgradnjom infrastrukture za punjenje vozila za kratka i duga putovanja. Kada je reč o infrastrukturi, moramo biti svesni da ona ne obuhvata samo javno dostupne površine već i privatne površine, odnosno privatne veze.

Predvodnici aktuelnog talasa elektrifikacije saobraćaja u Srbiji i Crnoj Gori su na prvom mestu kompanije koje u svoje flote službenih automobila sve više uvode električna vozila i svoja postojeća garažna i parking mesta opremaju adekvatnim punjačima. Jedna od njih je i naša kompanija „Schneider Electric”, koja kao potpisnica globalne inicijative EV100 ima ambiciju da do 2030. svoju flotu vozila kompletno zameni električnim vozilima. Pored njih, značajnu ulogu imaju hoteli, ugostiteljski objekti, tržni centri, javne garaže i parking-prostori, koji svojim korisnicima žele da pruže „uslugu više”.

U FOKUSU:

Svesni smo da javno dostupni punjači neće moći da zadovolje potrebe za punjenjem električnih automobila. Možemo li ih očekivati u privatnim zgradama i kućama?

Foto: Schneider Electric

– Veoma je važno razviti mrežu javno dostupnih punjača duž auto-puteva, u blizini čvorišta ključnih saobraćajnica i stanica javnog prevoza. Ovde treba istaći veliki značaj domaćih kompanija („Charging Point Operatora” i „eMobility Service Providera”), koje su prethodnih godina, bez obzira na mali broj električnih automobila registrovanih u Srbiji, prepoznale ovu potrebu i pokrenule ili nastavile svoj biznis u pravcu razvoja infrastrukture punjača. Zahvaljujući njima, danas kroz njihove mreže i aplikacije za punjenje i naplatu imamo dostupno oko 150 punjača u Srbiji i oko 30 u Crnoj Gori.

Za pohvalu su i napori JP „Putevi Srbije” da svoju mrežu javno dostupnih punjača duž glavnih putnih pravaca u Srbiji, koja trenutno ima osam brzih punjača, prošire do kraja ove godine sa novih 50, a do kraja 2025. do ukupnog broja od 114 brzih punjača različitih snaga.

Nadam se da će se njihove namere obistiniti, što će, uz već pomenute domaće kompanije, vozačima električnih vozila, pogotovo u toku letnjih meseci, kada je veliki broj tranzitnih putnika iz Evrope na našim putevima, omogućiti bezbednu i sigurnu vožnju, odnosno korisničko iskustvo najvišeg nivoa.

Ono što želim da istaknem je da će najnovije izmene i dopune Zakona o planiranju i izgradnji Republike Srbije značajno doprineti daljem razvoju infrastrukture i povećanju broja punjača u rezidencijalnim zgradama, poslovnim objektima i duž puteva. Komercijalne, višestambene zgrade i kuće u osiguranju infrastrukture imaju veliku ulogu jer se tu vozila redovno parkiraju na duže vreme.

Automobili sa motorima na unutrašnje sagorevanje se najčešće pune na putu. Stručne procene pokazuju da će u budućnosti čak 90 odsto punjenja električnih automobila biti na destinaciji, kod kuće ili na poslu. Punjenja na destinaciji povećaće potrošnju električne energije za 40 odsto u zgradama, a to na kraju dovodi do povećanja troškova električne energije za svaku zgradu, odnosno za svako domaćinstvo. Zato je upravo sada idealna prilika da se zgrade koje su u nekim vrstama obnova prilagode budućoj povećanoj potrošnji električne energije i potrebi pripreme instalacija za punjače električnih vozila.

Schneider Electric

Intervju u celosti pročitajte u Magazinu Energetskog portala EKOLOŠKI TRANSPORT

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti