Istraživanje Auto-moto saveza (ADAC) u Nemačkoj otkriva zabrinjavajuće trendove u ponašanju vozača električnih trotineta. Polovina pešaka ne oseća se sigurno na ulicama, a glavni uzrok su električni trotineti. Većina pešaka (71 odsto) smatra da su nepažljivo parkirani i prebrzo voženi e-trotineti glavni problem, dok 69 odsto njih ukazuje na nepropisnu vožnju po trotoarima, prenosi DPA.
Sa druge strane, vozači automobila su relativno bolje ocenjeni, iako 62 odsto ispitanika smatra da oni ne obraćaju dovoljno pažnje na pešake prilikom skretanja.
Ovaj trend nije ograničen samo na Nemačku. U Srbiji je usvojen novi Zakon o bezbednosti saobraćaja koji uključuje stroža pravila za vožnju električnih trotineta, s obzirom da nije bilo regulisano do ove godine. U skladu sa zakonom, vožnja električnih trotineta je zabranjena na trotoarima, a mogu se voziti na biciklističkim stazama, pešačko-biciklističkim stazama, biciklističkim trakama, i u slučaju da nedostaju pomenute staze, na putevima gde postoji ograničena brzina na 50 kilometara na čas.
Pročitajte još:
- U PARIZU STUPA NA SNAGU ZABRANA IZNAJMLJIVANJA E-TROTINETA
- DŽIPOVI I TERENSKA VOZILA TEMA REFERENDUMA U PARIZU
- U CENTRU STOKHOLMA OD 2025. ZABRANJENI AUTOMOBILI NA BENZIN I DIZEL
Takođe, obavezno je nošenje kacige i prsluka, a zabranjeno je korišćenje slušalica tokom vožnje. Zakon je naišao na mešovite reakcije, neki smatraju da demotiviše upotrebu ovih prevoznih sredstava, neki da infrastruktura ne prati ovakva pravila, dok su neki vozači automobila i pešaci zadovoljni donetim merama.
Globalno, zakoni se razlikuju. Na primer, u Francuskoj, električni trotineti ne smeju prelaziti brzinu od 25 km/h, a vozač ne sme imati ispod 12 godina. U Singapuru je obavezna registracija trotineta, koji moraju zadovoljiti određene standarde, uključujući maksimalnu težinu i brzinu. Na Novom Zelandu i Australiji, trotineti su ograničeni na staze i ne smeju se koristiti na javnim putevima ili biciklističkim stazama. U Nemačkoj, trotineti ne smeju imati motor veći od 500 vati i zahteva se osiguranje i nošenje kacige pri brzinama iznad 20 km/h, a vozač mora imati najmanje 14 godina, ali kaciga nije obavezna. Pravila se razlikuju. U Hrvatskoj je tokom prošle godine regulisano ovo pitanje, i kacige su, kao i kod nas, obavezne. Vozač mora imati najmanje 14 godina, a maksimalna brzina jeste 25 km/h. U Austriji nije dozvoljena vožnja trotoarom čak ni pri najmanjoj pešačkoj brzini, dok u Hrvatskoj može koristiti trotoar ukoliko nema staze, ali pri koja odgovara brzini pešaka (oko 5 km/h).
Nedavno smo pisali o tome kako su građani u Francuskoj odlučili referendumom da se iznajmljivanje električnih trotineta ukine u Parizu. Jedan od velikih problema jeste bio parking, odnosno to što su ostavljani gde im nije mesto, kao i to što trotineti nemaju konkretnog vlasnika u slučaju nekog problema.
Sve u svemu, regulacija ovog vida transporta prisutna je u većini zemalja. Ove regulative ukazuju na rastuću potrebu za boljim upravljanjem u saobraćaju i osiguranjem bezbednosti svih učesnika, posebno u urbanim sredinama gde se električni trotineti sve više koriste.
Energetski portal