Ministarstvo energetike SAD-a najavilo je preko 192 miliona dolara novih sredstava za unapređenje tehnologija recikliranja baterija iz potrošačkih proizvoda, ali i pokretanje naprednijeg istraživanja, kako bi se stvorilo domaće i održivo snabdevanje potrebnih materijala.
Kao deo strategije, najavili su mogućnost finansiranja 125 miliona dolara samo za reciklažu i ponovnu obradu baterija potrošačke elektronike. Finansiranje će podsticati inicijative i kampanje podizanja svesti javnosti o ovoj temi.
Kada se baterije recikliraju, različiti vredni materijali se mogu iznova dobiti i koristiti, smanjujući potrebu za novim resursima i umanjujući štetu po životnu sredinu. Šta dobijamo reciklažom baterije zavisi od sastava i tipa te baterije. Primera radi, imamo olovne baterije koje se koriste dosta prilikom izrade vozila, a svi njeni delovi mogu se reciklirati, nakon čega olovo i plastika mogu ponovo biti upotrebljavani. Sumporna kiselina se može neutralisati, prečistiti, testirati i na primer pretvoriti u natrijum sulfat, koji se koristi u deterdžentu za veš, staklu i proizvodnji tekstila. Tip litijum-jonskih baterija, koje možete naći u elektronici – laptopovima i telefonima, ali i u električnim automobilima, vrlo su aktuelne upravo zbog ove primene. Njihovo recikliranje vrši povraćaj vrlo vrednih materijala – kobalt, nikl i litijum.
PROČITAJTE JOŠ:
- Rekordna koncentracija litijuma otkrivena u geotermalnim vodama Engleske
- Rio Tinto: Postrojenje za preradu litijuma počinje da radi 2026. godine
- Natrijum – ekološka i jeftina alternativa za litijum
Recikliranje baterija pomaže u obezbeđivanju održive i isplative proizvodnje novih baterija, smanjuje i uticaj na životnu sredinu i doprinosi poželjnosti električnih vozila.
Zašto? – Pored materijalne koristi, recikliranje baterija može pomoći u smanjenju uticaja električnih vozila na životnu sredinu. Električna vozila ne proizvode emisije štetnih gasova, to nam je poznato, ali njihova proizvodnja naročito baterija je energetski intenzivna i ima značajan ugljenični otisak. Stoga, reciklaža je deo rešenja, jer je to prilika da se povrate vredni materijali koje one sadrže, uključujući litijum, kobalt, nikl i druge metale.
Reciklirani materijali se mogu iznova koristiti, što znači da je potreba za iskopavanjem novih resursa smanjena, a to je važno jer iskopavanje utiče na životnu sredinu i stanovništvo, kao što smo napomenuli. Takođe, ovi elementi su često retki ili ih ima u delovima sveta koji nemaju dobre regulative ili političku situaciju za ovakve projekte. Možemo napomenuti da su cene litijuma u maju 2022. godine bile sedam puta veće nego početkom 2021. godine, ali i cene kobalta i nikla su bile povećane.
Ministarstvo SAD-a je zato takođe izdvojilo i 60 miliona dolara za Konzorcijum za istraživanje i razvoj naprednih baterija. Konzorcijum ima za cilj okupljanje velikih proizvođača vozila sa električnim pogonom, univerziteta i drugih zainteresovanih strana za rešavanje kritičnih potreba za baterijama i dalji razvoj domaćeg lanca snabdevanja baterijama.
Ovo dolazi usred projekcija povećanja tržišta litijumskih baterija do 2030. godine, a finansiranje je u skladu sa ciljem Bajden-Harisove administracije da električna vozila čine 50 odsto tržišnog udela odnsono ukupne prodaje vozila u Americi do 2030. godine.
Energetki portal