Nemačka Savezna kancelarija za zaštitu od zračenja (BfS) i Savezno ministarstvo za zaštitu životne sredine (BMUV) proveli su istraživanje o uticaju zračenja električnih i hribridnih automobila na ljudsko zdravlje.
Za potrebe istraživanja izmerena su i procenjena magnetska polja na sedištima 11 automobila sa isključivo električnim pogonom, dva hibridna vozila i jednog sa motorom sa unutarnjim sagorevanjem, proizvedenih između 2019. i 2021. godine. Osim toga, električni dvotočkaši takođe su prvi put uključeni u istraživanje, a to su E-skuter, dva laka motocikla i jedan električni motocikl.

Studija je pokazala da magnetna polja u električnim vozilima nisu jača od onih u klasičnim ili hibridnim automobilima. Iako su u nekim slučajevima zabeležena lokalno jača polja, nisu premašene granice koje bi mogle negativno uticati na zdravlje. Najviša pojedinačna vrednost magetnog polja zabeležena je pri uključivanju hibridnog vozila.
„U pojedinim slučajevima su – lokalno i u kratkom trajanju – zabeležena relativno jaka magnetna polja. Međutim, preporučene granične vrednosti za polja koja se javljaju u telu su u ispitivanim scenarijima bile ispoštovane, tako da se, prema aktuelnim naučnim saznanjima, ne očekuju zdravstveno značajne posledice”, rekla je Inge Paulini, predsednica BfS-a.
Pročitajte još:
- BYD dodatno snizio cenu najpovoljnijeg električnog vozila
- Istraživanje otkriva kojim električnim vozilima su vlasnici najzadovoljniji
- Počinju prijave za subvencije za kupovinu električnih vozila
Analiza merenja i simulacija pokazala je da su preporučene granične vrednosti za polja izazvana u telu bile ispoštovane u svim ispitivanim scenarijima.
Međutim, detaljna analiza otkrila je razlike: izmerene vrednosti magnetnih polja su varirale između različitih vozila, unutar samih vozila (zavisno od lokacije), kao i u zavisnosti od režima rada.Najjača magnetna polja su se najčešće javljala u predelu stopala ispred sedišta, dok su magnetna polja u predelu glave i trupa uglavnom bila niska.
Nije utvrđena jasna veza između snage motora i magnetnih polja u unutrašnjosti električnih vozila. Veći uticaj od same snage motora imao je stil vožnje. Kod sportske vožnje sa snažnim ubrzanjima i kočenjima, zabeležena su kratkotrajna jača magnetna polja nego pri umerenoj vožnji.
Studija je, prema saznanjima BfS, dosad najveće i najdetaljnije istraživanje o pojavi magnetnih polja u električnim vozilima. Prikupljeni podaci zasnovani su na sistematskim mjerenjima jačine polja u aktuelnim modelima vozila odobrenim za saobraćaj u Njemačkoj, na testiranim valjcima, zatvorenoj testnoj stazi i u realnom saobraćaju.