PREDSTAVLJAMO Srednja mašinska škola u Pančevu uspešno osvaja nove tehnologije uz podršku NIS-a

Vetrogenerator Mašinska škola u Pančevu masinska.edu.rs

Kada se govori o učeničkom sticanju stručnog, tehničkog znanja sa primenom u praksi, kroz koju se razvijaju veštine, analizira se, ispituje, unapređuje i na tržištu plasira dobijeni proizvod, obično se ne govori u kontekstu školstva u Srbiji, već se nameću predstave koje imamo o „zapadnom“ obrazovanju. Učenici, profesori i uprava srednje mašinske škole „Pančevo“ su primer kako se i kod nas mogu pomerati granice i postavljati standardi.

Već dugi niz godina u ovoj školi u Pančevu se, zahvaljujući stručnom kadru i postojećoj opremi, organizuje obuka za studente Elektrotehničkog fakulteta Univerziteta u Beogradu. Poslednjih godina škola je razvila i nove obrazovne smerove i profile kao što je tehničar mehatronike, oformila stručne projektne timove, i realizovala projekte putem najsavremenije opreme. Uz pomoć 3D skenera i štampača proizveli su prototip modularnog vertikalnog vetrogeneratora snage 1Kw, koji u sebi sadrži delove koji su u potpunosti osmislili, kompijuterski modelirali, konstruisali, a potom i ugradili profesori i učenici škole.

Realizaciju projekta „Vertikalni vetrogenerator – uređaj za proizvodnju električne energije putem iskorišćenja energije vetra” su samoincijativno započeli 2013-te godine kada se ukazala šansa da se neophodno finansiranje obezbedi preko konkursa Energija znanja. Kroz ovaj konkurs kompanija NIS a.d. pruža podršku razvoju nauke, uključujući promociju i popularizaciju nauke, istraživanja, ulaganje u razvoj talentovanih učenika i studenata. Projekat ima ukupnu vrednost od 635,500.00 RSD, a više od pola budžeta je bilo predviđeno za nabavku opreme i materijala.

Preduslov za relizaciju projekta je bila nabavka 3D štampača marke MakerBot Replicator2 sa FDM (eng. Fused Deposition Modeling) tehnologijom koji je optimiziran za PLA punjenje, obnovljivu bio-termoplastiku koja dobro prianja i daje profesionalne rezultate, štedeći pritom 32% energije u poređenju sa ABS (Acrylonitrile butadiene styrene) polimerskim punjenjem, postavljajući novi standard u 3D desktop štampanju. Izradom delova vetrogeneratora na ovakvom tipu štampača uneta je nova dimenzija u podizanju svesti učenika o zaštiti životne sredine, energetskoj efikasnosti i obnovljivim izvorima energije.

Tehnologiju su istovremeno osvajali i profesori i učenici, te je stoga i izazov bio veći jer nije postojala mogućnost da se oslone na na nečije prethodno iskustvo. Kako se na našem tržištu očekuje ekspanzija ove tehnologije, učenici koji se bave kompijuterskim konstruisanjem u Mašinskoj školi privilegovani su jer je ovo prvi takav štampač u jednoj srednjoj školi u Srbiji. Smer mašinski tehničar kompijuterskog konstruisanja ovakvim pristupom radu dobija novu dimenziju za učenike, jer ono što modeluju sada mogu i da naprave. Za njih će tržište rada biti mnogo šire, s obzirom da su preko specijalizovanih sajtova već ponudili svoje modele, pa čak i realizovali prodaje. Ovo ekonomsko osnaživanje učenika direktno su podstakli njihovi profesori, a kada bi se prepreke u vezi sa funkcionisanjem PayPala u Srbiji rešile, sve bi bilo daleko lakše i unosnije. Kao svoj najnoviji projekat, učenici pripremaju kolekciju zlatnog prstenja namenjenu juvelirima koji poseduju 3D štampače.

masinska skola u pancevu EPProjektni menadžer, profesor inž. Vladimir Božičković, je Energetskom portalu predstavio tok rada na projektu i specifikacije novoizrađenog
vetrogeneratora: „Uređaj je osmišljen tako da bude pasivan, modularan i jednostavan, odnosno – da odgovara zahtevima tržišta. Nema kolektora, četkica, reduktornih faktora (nema mehaničkih multiplikatora), i nema aktivnu kontrolu. Sadrži delove koji su laserski sečeni iz tabli čeličnog lima, bakar za namotaje, neodimijumske magnete i ištampane delove od plastike. Zbog koncepta jednostavnosti sami smo napravili generator male debljine a velikog prečnika, dok modularni sistem gradnje dozvoljava da na jedan stub visine 10 metara može da se postavi do pet vetrogeneratora. U odlučivanju je prevagnula prednost koju vertikalni vetrogeneratori imaju u pogledu očuvanja životne sredine nad horizontalnim jer je manji je šum i manje je štetan po ptice. Takodje, kao posebno značajnu prednost predvideli smo iskorišćenje slabog vetra. Plava spoljašnjost, radi slabije vidljivosti na nebu, i zelena unutrašnjost, je učenička ideja zbog jasne asocijacije na „zelene“ tehnologije.

Vetrogenerator je stavljen u funkciju i testiran u smislu da može da proizvodi struju na veštački generisanom vetru. Sledeći korak je jednogodišnje ispitivanje proizvoda kojim će biti dat odgovor na verovatno najvažnije pitanje – pri kojoj brzini vetra će jedan modul davati projektovanu snagu od 1000W. Potom će uslediti optimizacija: u cilju što boljeg iskorišćenja ciljane brzine vetra ukoliko je potrebno, povećaće se dužina lopatica. Takođe, ukoliko se zaključi da je reč o brzini vetra od 70km/h biće postavljen dodatni par lopatica kako bi se spustilo na vetrove brzine 50 km/h koji su češći u ovom podneblju i stoga predstavlju opseg vetra koji nas interesuje. Tu spadaju mali ili slabi do umereni vetrovi, koji se inače iskorištavaju malim horizontalnim vetrogeneratorima. U samom promišljanju proizvoda imali smo i stručnu podršku finansijera koji je predložio mere zaštite od jakih vetrova u vidu automatskog isključivanja generatora specijalnim prespojavanjem kalema kako bi se sprečilo vrtenje.“

Direktor škole, inž. Milorad Ilić, objašnjava da se u školi inače neguje međusektorski rad, kako između kolega, tako i među učenicima. “Svi učenici su bili upoznati sa celokupnim procesom rada na projektu, i većinom su dali doprinos u konstruisanju, dok su tehničari mehatronike, koji unose dušu svakom mehanizmu, na kraju povezali sve delove. Ti učenici bi, nakon što su prošli ceo proces i pošto već sada mogu da dijagnostikuju i poprave kvar na CNC mašini, mogli da projektuju i sklope vetrogenerator i u svojoj garaži“, sa ponosom ističu dvojica kolega.

Školi su se prethodnih dana obraćali zainteresovani partneri i investitori koji bi uložili u ispitivanje proizvoda i uhodavanje proizvodnje, sa krajnjim ciljem izvoza. Na početku je kao jedna od primena ovog generatora bilo identifikovano navodnjavanje, a postoji mogućnost rešavanja vodosabdevanja u područjima sa potrebnom snagom vetra, gde se iz jednog bunara membranskom pumpom ispumpava od 3-5 tona vode dnevno.

Kroz ostale projekte škole i ekonomsko osnaživanje učenika, ostvaruje se sprega privrede i obrazovnog sistema, stvara se samostalan, visoko zapošljiv kadar a mogu da ponude svoje usluge i preduzećima. Po rečima g. Ilića, „kvalitetnom opremom (škola) može pomoći razvoj preduzetnika i manjih firmi koje nemaju zaposlena tehnička lica ili ne mogu sebi da priušte usluge projektnog biroa, a imaju potrebe da razviju proizvode.“ Ovakav vid saradnje je sa uspehom već potvrđen u praksi. Osvrćući se na put razvoja škole, direktor Ilić ističe potencijal koji u školi postoji i koji treba osloboditi: „U našoj školi postoji koncentracija inženjera sa dugogodišnjim, čak i međunarodnim iskustvom. … Usvojili smo strateške ciljeve da se škola stavi u servis privredi, da se promovišu potencijali koje možemo da ponudimo, između ostalog i u obrazovanju odraslih, i zato smo započeli proceduru proširivanja delatnosti.“

Najbolja prezentacija potencijala škole je konkretan proizvod, kao što su vetrogenerator i dva prototipa Spartakusa, koji demostriraju savremeni pristup projektovanju na savemenoj opremi, kroz koji se učenici motivišu i na najbolji način edukuju. Jedan takav proizvod je i mehanizam za brisanje bele table koji svoju primenu može naći u brisanju solarnih panela. Škola ovih dana od Ministarstva prosvete očekuje i odgovor na predlog projekat za organizaciju seminara „Primena 3D štampe u nastavi“, a razmišljaju o tome da industrijski dizajn postane nastavni predmet, a u budućnosti možda i smer u ovoj školi. „Nadamo se da će širi doprinos našeg rada biti to da se i u drugim školama pokrenu ovakve akcije“, uz razgledanje vetrogeneratora zaključuju sagovornici Energetskog portala.

JMP

foto: masinska.edu.rs; energetskiportal.rs

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti

Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HKe Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK Paito HK
Situs Toto
Situs Toto
Situs Toto
Situs Toto
Slot Dana
Taruhan Bola
slot bola
bola slot
Toto Slot
rujak bonanza
Situs Slot Online
Toto Slot
Toto Slot
situs slot online
slot gacor
slot demo
slot demo
slot bola
slot bola
Toto Slot
situs slot gacor
slot dana
slot88 gacor
live draw
live draw
Toto Slot
slot gacor
Toto Slot
toto slot
toto slot
Slot Demo
Toto Slot
Toto Slot
Akun Toto
Paito HK
Akun Toto