Ministarstvo zaštite životne sredine na svom zvaničnom sajtu objavilo je obaveštenje za zainteresovanu javnost o početku izrade Nacrta zakona o zaštiti vazduha. U vezi sa tim, istovremeno su objavljene i polazne osnove za njegovu izradu.
U prikazu problema koji zakon treba da reši i njegovih uzroka, navodi se da je zdrava životna sredina posebno prepoznata kao jedan od prioriteta za poboljšanje kvaliteta građana i sveukupan napredak i razvoj države. U tom smislu, važnu meru predstavlja oblast kvaliteta vazduha. Iako je u Republici Srbiji postignut značajan napredak u ovoj polju, potrebno je ažuriranje i unapređenje regulatorne baze radi praćenja tempa međunarodnog i evropskog razvoja u ovoj oblasti.
Kako se objašnjava, trenutno važeća verzija teksta Zakona iziskuje novu regulatornu intervenciju koja treba da, između ostalog, stvori uslove za ispunjenje svih preuzetih međunarodnih obaveza u oblasti upravljanja kvalitetom vazduha kao i da omogući napredak u postizanju pune transpozicije onih elemenata pravnog sistema Evropske unije nastalih nakon donošenja Zakona, kako bi izmene i dopune važećih zakonskih rešenja dovele do unapređenja stanja u oblasti upravljanja, zaštite i poboljšanja kvaliteta vazduha, kao i dalje harmonizacije.
Naša zemlja je od momenta donošenja Zakona preuzela obaveze iz nekoliko međunarodnih ugovora. Tako je potrebno prilagoditi Zakon u skladu sa Zakonom o potvrđivanju Protokola o teškim metalima uz Konvenciju o prekograničnom zagađivanju vazduha na velikim udaljenostima iz 1979. godine, Zakonom o potvrđivanju Protokola o dugotrajnim organskim zagađujućim supstancama uz Konvenciju o prekograničnom zagađivanju vazduha na velikim udaljenostima iz 1979. godine i Zakonom o potvrđivanju amandmana na Montrealski protokol o supstancama koje oštećuju ozonski omotač – peti amandman (Kigali amandman – 2016).
U istom periodu na nivou Evropske unije doneto je nekoliko propisa koji su relevantni u oblasti zaštite vazduha, a transpozicijom tih propisa postižu se i kvalitativne promene u standardima zaštite vazduha. Takođe je neophodno izvršiti punu transpoziciju ranijih evropskih normi u slučaju isteklih tranzicionih perioda ili odloženih rokova primene. Pored direktiva i regulativa kao relevantne treba uzeti u obzir obaveze iz pregovaračkog Poglavlja 27 kao i preporuke Evropske komisije.
Zakon je neophodno uskladiti i sa promenama u nacionalnom zakonodavstvu sa posebnim osvrtom na Zakon o planskom sistemu Republike Srbije („Službeni glasnik RS“, broj 30/18).
Ovim koracima bi se omogućilo i stvaranje osnova za izmene i dopune podzakonskih akata koja služe sprovođenju zakonskih rešenja.
Pročitajte još:
- Da li smo korak napred ili nazad u dostizanju kvalitetnijeg vazduha?
- Udisanje zagađenog vazduha u trudnoći uzrok sve češćih mentalnih oboljenja dece
- Srpski naučnici u borbi za čistiji vazduh i veću energetsku efikasnost
Ciljevi i očekivani efekti zakona
Ciljevi i posledični efekti Zakona su kvalitativno unapređenje nivoa zaštite vazduha, a navodi se nekoliko načina na koji će oni biti ostvareni. Neki od njih su usklađivanje sa međunarodnim i evropskim normama. Takođe, tu je i postepeno terminološko usklađivanje sa evropskim normama i uklanjanje nedostataka u preciznom određivanju pojmova, čime će se smanjiti prostor za različita tumačenja normi i poboljšati terminološki aparat propisa. Potrebno je obezbediti i pravni osnov za donošenje podzakonskih akata potrebnih za uvođenje novih instrumenata politike zaštite vazduha kao što je uvođenje novih registara ili određivanje nacionalnih obaveza smanjenja emisija. Pored toga, ističe se da je potrebno pooštravanje važeće kaznene politike, imajući u vidu posledice koje pojedini postupci mogu ostaviti na kvalitet vazduha kao prirodni resurs i njegov značaj za čitavo društvo. Potrebno je korigovati i visinu kazni, u skladu sa inflatornim tokovima i principom da kazne budu adekvatne i proporcionalne.
Osnovna načela za uređivanje društvenih odnosa
Kao osnovna načela u oblasti zaštite vazduha navode se načelo prevencije zagađenja i zaštite vazduha, zatim načelo integralnosti, načelo odgovornosti, načelo kompenzacije, načelo informisanja i učešća javnosti i načelo usklađivanja sa međunarodnim i evropskim normama.
Zakonom će se nacionalna regulatorna baza u oblasti zaštite vazduha uskladiti sa preuzetim obavezama iz Međunarodnih ugovora, njihovom implementacijom u nacionalno zakonodavstvo. Istovremeno će Zakonom biti transponovane direktive i pružiti osnov za implementaciju regulativa Evropske unije relevantnih za predmetnu tematiku čime se postiže harmonizacija sa propisima EU kao opšta obaveza iz procesa pristupanja. Oba navedena cilja će kao efekat imati ispunjenje međunarodnih obaveza Republike Srbije i u skladu su sa strateškim opredeljenjem naše zemlje.
Svi predlozi u tekstu predstavljaju samo polaznu osnovu za diskusiju prilikom izrade Nacrta zakona o zaštiti vazduha i podložni su izmenama.
Ministarstvo pozivamo zainteresovanu javnost da dostavi pisane predloge i sugestija u vezi sa uređivanjem gore navedenih oblasti koje će biti predmet uređivanja Nacrtom zakona u vremenskom periodu od 1. avgusta 2024.godine do 16. avgusta 2024. godine na mejl adresu ana.jelicic@eko.gov.rs.
Više o polaznim osnovama za izradu Nacrta zakona, pogledajte ovde.
Energetski portal