Kineski projekat Pojas i put, vredan skoro 8 biliona dolara je jedan od najrizičnijih projekata po našu životnu okolinu, procenjuju svetski eksperti.
Prošle godine Kina je najavila plan, koji je već otpočeo sa realizacijom, da napravi Put svile novog doba. Projekat Pojas i put podrazumeva izgradnju masovne transportne infrastrukture koja za cilj ima da poboljša trgovinu i ekonomski rast širom zemljine kugle.
Ali, professor Vilijam Lorens sa Univerziteta Džejm Kuk u Australiji upozorio je javnost da je to jedan od najrizičnijih projekata po životnu sredinu.
“Kina ima ogromne ambicije što podrazumeva ogromnu odgovornost,” napisao je u radu u naučnom magazine Održivost prirode.
Ako se sve bude odvijalo po planu, ovaj projekat će se prostirati u 64 države širom Azije, Afrike, Evrope i Pacifika. Do 2050. godine u njega će biti inkorporirani 7000 infrastrukturalnih projekata za koje je u investicijama izdvojeno 8 biliona dolara.
Ova inicijativa sastoji se iz dve glavne komponente: Novog ekonomskog pojasa Puta Svile i pomorskog Puta svile 21. veka. Kopneni deo puta povezivaće Kinu preko Srednjeg istoka, centralne Azije sve do Evrope. Da bi se ovaj put ostvario biće potrebno izgraditi kilometre i kilometre gasovoda, mostova, tunela i železničke pruge. Pomorski deo puta pružaće se od Kine preko istočne Afrike do zemalja u Mediteranu.
Svetski fond za zaštitu prirode (WWF) upozorio je da će planirani koridori prelaziti preko staništa barem 265 ugroženih vrsta, Sajga antilopa, tigrova i džinovskih panda. Takođe izgradnja ove masovne infrastrukture će potencijalno ugroziti 1739 važnih staništa ptica i 46 lokaliteta koji su ključni za održavanje biodiverziteta.
„Kina tvrdi da će projekat Pojas i put biti primer odgovornog razvoja, ali kako bi to postigla, Kina će morati da iz korena promeni način na koji posluje internacionalno,“ izjavio je profesor Lorens. „Previše kineskih firmi i finansijera posluje preko mora iako su slabo kontrolisani od strane svoje vlade, najviše iz razloga jer su veoma profitabilne.“ „U poslednje dve decenije posvedočio sam nebrojenim primerima agresivne eksploatacije od strane kineskih firmi, naročito u zemljama u razvoju koje nemaju dovoljno jake zakone o zaštiti životne sredine,“ dodao je.
Autori ove studije naglasili su da ovaj projekat daje mogućnost Kini da promeni pristup ovom projektu i da ih načini svetskim liderima u polju održivog razvoja. „Kina radi dobar posao učvršćivanja sigurnosnih regulativa unutar svojih granica. Izdala je veliki broj zelenih regulativa i obećava da će projekat Pojas i put sprovesti odgovorno, ali setimo se da vuk svoju ćud ne menja,“ zaključio je profesor.
„Ovo je ogromna prilika za Kinesku vladu, ali ako i ovaj projekat bude sproveden uobičajeno onda bi mogao da ima katastrofalne posledice po okolinu i samim tim i ekonomiju.“
Naučnici koji se bave klimom morali su da izmene modele kojima predviđaju dalji tok razvoja događaja i tvrde da bi ovaj nagli porast u ekonomskom progresu mogao još više da ubrza globalno zagrevanje. Centar za internacionalna klimatska istraživanja u Norveškoj nedavno je objavio podatke koji pokazuju da su emisije ugljen dioksida u Evropi skočile i da je to posledica ekonomskog rasta koji se ubrzava. Prošle godine, emisije Evropske unije porasle su za 1.8%.
Izvor: independent