U srcu Srbije, jedan tim entuzijasta je oživeo ideju koja na specifičan način spaja male proizvođače i potrošače mleka. Reč je o projektu nazvanom Mlekomap, osmišljenom kao neprofitna platforma za povezivanje proizvođača mleka i kupaca, koji na taj način mogu imati dostupno, sveže i domaće mleko. Aleksandar Džavrić, softverski inženjer i vizionar ovog projekta, došao je na ovu ideju početkom 2023. godine, a potom je uz podršku Miloša Jovanova i njegovog preduzeća Green friends, projekat i ostvaren.
Mlekomap donosi niz prednosti za obe strane. Uz pomoć njihove mape upoznajete se sa lokacijama registrovanih gazdinstava koji proizvode mlečne proizvode.
Kontaktiranjem obližnjih farmi rađa se dalji dogovor sa potencijalnim kupcima.
Proces registracije za proizvođače je jednostavan — gazdinstvo se prijavljuje, popunjava formular koji je dostupan na platformi Mlekomap-a, zatim tim proverava dostavljene informacije, i na kraju odobrava dodavanje proizvođača na mapu.
Što se tiče cene i provere kvaliteta, to je stvar dogovora između kupca i prodavca, ukoliko se kupci žale na nekog prodavca, mi to proverimo i reagujemo po potrebi, premda takav slučaj nije bio, već su pristizale isključivo pohvale — rekao je Aleksandar Džavrić.
U FOKUSU:
- ODRŽIVIM POSLOVANJEM DO SMANJENJA EKOLOŠKOG OTISKA
- OSNAŽIVANJE LOKALNIH ZAJEDNICA – PANEL PO PANEL – ELEKTRANA
- PIONIRSKI PROJEKAT KOMPANIJE MT-KOMEX U BIH – REŠETNICA
Sama mapa nema teritorijalnih ograničenja, dokle god je u okvirima zakona države u kojoj se prodaja vrši. Ništa bolje stanje domaćeg mlekarstva nije ni u mestima u regionu. Ukoliko ovaj projekat može da osveži neki domaći porodični biznis, oživi neko gazdinstvo, pa čak i sela, ideja da se proširi na region, ukoliko zakoni omogućavaju, zvuči zaista lepo.
U Srbiji pored stotina farmi postoji registrovano i nekoliko mlekomata. Sami mlekomati su automatizovani uređaji dizajnirani za prodaju svežeg mleka direktno potrošačima, bez posrednika. Ovi uređaji se često nalaze u centralnim delovima gradova i omogućavaju potrošačima lak pristup svežem mleku bez potrebe za direktnim kontaktom sa proizvođačem — međutim, nije tako jednostavno ni povoljno nabaviti ga, zbog čega se mnoga gazdinstva još uvek odlučuju na direktnu prodaju. Mlekomati su dostupni 24/7, što znači da potrošači mogu kupovati mleko kad god im je potrebno, bez obzira na radno vreme.
Priredila: Milica Vučković
Tekst u celosti pročitajte u Magazinu Energetskog portala CIRKULARNA EKONOMIJA