Potpredsednik Vlade Republike Srbije i ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović je, otvarajući ministarsku konferenciju povodom 70-godišnjice donošenja Beogradske konvencije i 90. zasedanja Dunavske komisije, ocenila da je Beograd danas centar vodnog saobraćaja u Evropi, s obzirom na to da se na obeležavanju važnog jubileja – donošenja Beogradske konvencije, kojom je obnovljena slobodna plovidba na Dunavu posle Drugog svetskog rata – okupilo približno 120 učesnika.
Konferenciji su prisustvovali diplomatski predstavnici i rukovodioci administracija nadležnih za transport iz 11 država članica Dunavske komisije, zemalja posmatrača, Evropske komisije, kao i važnih međunarodnih organizacija sa kojima Dunavska komisija sarađuje.
– Danas nismo tu samo da bismo se prisetili zajedničkog dela istorije, već i da bismo razgovarali o budućnosti. Verujem da nema boljeg mesta za to od Srbije, kao zemlje koja ima centralni geostrateški položaj u regionu, ali i zemlje kroz koju prolazi oko jedna četvrtina plovnog toka Dunava, odnosno oko 600 kilometara, poručila je potpredsednik Vlade.
Ona je navela da ciljevi ovogodišnje konferencije uključuju jačanje svih oblika saradnje, ubrzani razvoj zajedničkih standarda plovidbe na Dunavu, povećanje bezbednosti i sigurnosti ovog vida transporta, kao i realizaciju infrastrukturnih projekata u skladu sa evropskim planovima prebacivanja dela saobraćaja na plovne puteve.
– Srbija na svemu tome već predano radi, a ukupna vrednost projekata u vodnom saobraćaju u Srbiji, uključujući projekte koji se već realizuju i one koje planiramo da realizujemo, iznosi 204 miliona evra, istakla je Mihajlović.
Prema njenim rečima, nakon 22 godine u ovoj godini počinju radovi na uređenju plovnog puta na Dunavu od Beograda do Bačke Palanke, vredni 10 miliona evra, dok će projekat „AtoN“, koji se ove godine završava, omogućiti da imamo najmoderniju navigacionu signalizaciju na Dunavu.
– Ove godine izabraćemo i izvođača radova u okviru Projekta rekonstrukcije brodske prevodnice „Đerdap 1“, čija je vrednost 28,5 miliona evra, koji sufinansira Evropska komisija grantom od 13,5 miliona evra, precizirala je ona.
Sledeće godine, kako je najavila, počinjemo izgradnju Terminala za rasute i generalne terete Luke Smederevo, u toku je izrada prostornog plana za novu luku u Beogradu, a sledeće godine počinje izrada projektne dokumentacije, a pripremamo i projekte za dalji razvoj inteligentnih transportnih sistema u plovidbi ukupne vrednosti od približno 10 miliona evra.
Mihajlović je naglasila da su velika ulaganja u vodni saobraćaj u poslednjih nekoliko decenija moguća zahaljujući tome što je Srbija danas politički, ekonomski i finansijski stabilna država.
Investicije na kojima radimo osnova su za dalje privlačenje investicija u vodni saobraćaj, pre svega iz privatnog sektora i kroz različite modele javno-privatnog partnerstva. Vrednost potencijalnih projekata, samo kada govorimo o izgradnji novih luka, odnosno lučke suprastrukture, u Beogradu, Novom Sadu i Smederevu iznosi oko 150 miliona evra, istakla je potpredsednik Vlade.
Ona je ukazala na to da će realizacija ovih projekata omogućiti povezivanje Dunava sa putnim i železničkim Koridorom 10, kao i dodatni rast obima prevoza Dunavom.
– U 2014. godini imali smo svega sedam miliona tona robe koja je prevezena Dunavom. Međutim, zahvaljujući merama koje smo preduzeli do danas, taj iznos je povećan na 10,5 miliona tona u 2017, a naša očekivanja su da ćemo na kraju investicionog ciklusa i realizacijom navedenih projekata videti rast na približno 15 miliona tona ukupno prevezene robe, od čega očekujemo oko devet miliona tona pretovara u srpskim lukama, istakla je Mihajlović.
Predsednik Dunavske komisije Gordan Grlić Radman ocenio je da je današnja konferencija prilika za to da se podsetimo istorijata Dunavske komisije, koji je počeo još 1856. godine u Parizu.
Sedamdeset godina koje danas obeležavamo i 90 godina pre toga pokazuju dugu tradiciju naše organizacije, a sadašnji trenutak je prilika da afirmišemo važnost Dunava kao transportnog koridora i važnost Dunavske komisije, istakao je Grlić Radman.
On je naveo da ciljevi Dunavske komisije, u narednom periodu, između ostalog, obuhvataju upravljanje razvojem infrastrukture za rečnu plovidbu, kao i otklanjanje uskih grla na plovnom putu, koja predstavljaju jedan od najvećih problema u plovidbi Dunavom.
Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture povodom ovog skupa u holu Palate Srbija priredilo je i izložbu „70 godina Beogradske konvencije“, na kojoj je, između ostalog, prvi put izložen i original ovog dokumenta, koji se čuva u Beogradu.