Elijas Pojri je suosnivač i direktor (CBO) najbrže rastuće evropske kompanije za punjenje električnih vozila Virta. Budući da je ova kompanija prisutna i na našem tržištu kao partner prve regionalne mreže za punjenje električnih vozila charge&GO, zamolili smo Elijasa da nam otkrije kakve promene nas očekuju na ovom tržištu u narednim godinama uz savet o tome kako da pripremimo infrastrukturu za električnu budućnost.
EP: Kako je nastala kompanija Virta i šta je vaša poslovna misija?
Elijas Pojri: Već 2013. godine, izvršni direktor Virte Jusi Palola i ja shvatili smo da je budućnost mobilnosti električna. Virtu smo osnovali sa vizijom da integrišemo električnu mobilnost, energetski sistem i digitalne sektore u jedan ekosistem. Virta je nezavisna platforma koja integriše punjače različitih vlasnika kako bi omogućila najbolje korisničko iskustvo kroz usaglašeno funkcionisanje i najisplativiji način za rukovanje plaćanjima i kliringom. Rastemo brzo – pet puta brže od proseka na tržištu. Glavni razlog za naš brzi rast je izbor pravih partnera. Upravo je MT-KOMEX sjajan primer za to. Između ostalih iz Evrope, tu je i E.ON. U Aziji smo se udružili sa najvećom japanskom energetskom kompanijom ENEOS i trenutno radimo na širenju mreže prodavaca.
Naša rešenja su izgrađena za podršku infrastrukture za punjenje električnih vozila bilo gde u svetu, a imamo stotine profesionalnih korisnika punjačke mreže u Evropi. Danas naša digitalna platforma povezuje sve ključne igrače u ekosistem električnih vozila i pruža usluge za čitav lanac vrednosti. Virta posluje u više od 30 zemalja sveta od Francuskih Antila do Finske a u Srbiji smo prisutni kroz partnerstvo sa kompanijom MT-KOMEX.
EP: Zašto su električna vozila najvažniji faktor fleksibilnosti u energetskom sistemu?
Elijas Pojri: Kao što znate, obnovljivi izvori uzrokuju nestabilnost naših energetskih sistema. Oni zahtevaju fleksibilnost, kao i mogućnost odgovora na potražnju kako bi sistem bio stabilan pouzdan i imao prihvatljive cene. Tu stupaju na scenu električna vozila. Prema Međunarodnoj energetskoj agenciji, električna vozila mogu biti ključan izvor fleksibilnosti u našem energetskom sistemu. Zapravo, elektrovozila predstavljaju velike baterije na točkovima. Takođe, vozila otvaraju ovu mogućnost bez ikakvih infrastrukturnih troškova jer mreža za punjenje već postoji. Pored toga, rade sa besplatnim troškovima održavanja i rada, jer se o troškovima rada već brinu vozači električnih vozila i operateri punjenja.
EP: Koji su ključni trendovi u svetu elektromobilnosti u ovom trenutku?
Elijas Pojri: Tržište električnih vozila 2025. godine biće veoma drugačije u poređenju sa današnjim, kako u regionu Zapadnog Balkana tako i širom Evrope. Istakao bih 4 trenda koji će promeniti tržište u narednim godinama: partnerstva, brendovi, krajnji korisnici i upravljanje energijom. Preduslov broj jedan za profitabilno poslovanje u sektoru punjenja električnih vozila je vrlo tradicionalan.
U fokusu:
Reč je o lokaciji. Veći broj lokacija dovodi do uvećanja koristi i efikasnosti transakcija. Ipak, partnerstva su podjednako važna. Pouzdani i pažljivo izabrani partneri i preusmeravanje troškova platforme su ključ uspeha. Partnerstva omogućavaju obema stranama da se usredsrede na ono što najbolje rade, a tako i korisnik dobija najbolju uslugu.
Vrlo važna stavka je i fenomen brenda. Ljudi žele da posluju sa poznatim brendovima, na primer, da napune svoja električna vozila na stanicama NIS Gazprom Nefta. A sa druge strane, kompanije i vlasnici nekretnina žele da njihov vlastiti brend bude povezan sa naplatom punjenja električnih vozila. Ovo prevazilazi praksu stavljanja nalepnice sa logotipom kompanije na punjač. Mi nudimo potpuni doživljaj brenda – od programa lojalnosti pa nadalje.
Integrisani digitalni lanac vrednosti je takođe sve više popularan. Ako želite da upravljate pozitivnim iskustvom svojih korisnika ili najvećom koristi koju pružaju mreže za punjenje električnih vozila, morate da razumete i upravljate čitavim lancem vrednosti, sa jednog kraja na drugi (end-to-end): od kompletnog iskustva vašeg korisnika do ugrađene opreme kao i od održavanja do korišćenja i zadovoljstva korisnika.
Tendencija upravljanja energijom je već opšteprihvaćena. I nije ni čudo, jer upravljanje energijom donosi direktne koristi u vidu uštede. Punjenje električnih vozila često zahteva nadogradnju infrastrukture, što znači uvećanje fiksnih i mesečnih troškova energije. Pametna rešenja za punjenje električnih vozila mogu ublažiti veći deo tih troškova koji se odnose na potrošnju energije, istovremeno omogućavajući poslovanje koje može odoleti izazovima u budućnosti. Svi pametni punjači za električna vozila se mogu integrisati u pametne sisteme i tako mogu postati aktivni učesnici na tržištu energije koje odlikuje prilagodljivost.
Intervju vodila: Nevena Đukić
Intervju u celini možete da pročitate u Magazinu Energetskog portala KRUŽNA EKONOMIJA mart 2021. – maj 2021.