Prethodnih dana nekoliko puta sam na početnoj strani Fejsbuka naišla na objave u vezi sa inovativnim gumama koje se ne pune vazduhom. Iako sam i ranije čula za njih, nisam dodatno istraživala, zbog čega me je zainteresovalo da pročitam komentare ispod objave i saznam šta ljudi misle o njima. Kao i druge teme, i ova je izazvala podeljena mišljenja. Na strani pozitivnih, našao se ekološki aspekt, međutim postoje i oni koji su zabrinuti za performanse guma vezane za bezbednost u vožnji.
Dobre za prirodu
Gume na deponijama predstavljaju veliki problem, naročito kada budu zapaljene. Iako svaka ima ograničeni životni vek, nakon što budu izlizane, on je često i kraći zbog bušenja guma. Pogledajte koliko samo automobila ima u vašem naselju, pomnožite taj broj sa četiri i već je zastrašujuć podatak, koliko će guma završiti na deponiji kroz nekoliko godina, a možda i ranije. Procenjuje se da oko 20 odsto guma godišnje završi kao otpad, samo usled pucanja ili nepravilnog trošenja. Ovaj broj bio bi i veći, da ne postoje vozači koji probušene gume odnose na popravku kod majstora i tako im produže životni vek, umesto da ih odmah zamene novim.
Inovativne gume bez vazduha, ukoliko i nalete na oštru prepreku ili predmet na putu, neće dovesti do toga da vozilo mora da se zaustavi kako bi se zamenila probušena guma, novom. Kompanija Michelin, koja inovativni proizvod najavljuje u 2024. godini, iznela je podatak da oko 200 miliona tradicionalnih guma godišnje pre vremena završi na otpadu. Novim gumama životni vek trebalo bi da bude i do tri puta duži.
Ne samo da će manji broj guma godišnje postati otpad, već se tokom proizvodnje guma bez vazduha štede resursi, zahtevajući manju upotrebu materijala i energije. Kompanija Goodyear navodi i to da su njihove gume napravljene od 70 odsto održivog materijala, kao što je reciklirana plastika ili sojino ulje.
Takođe, u gepeku više nećemo morati da imamo rezervnu gumu, a smanjenjem te težine u vozilu, smanjuje se i potrošnja goriva.
Bezbedne i za nas?
Iako je reč o nagađanjima i pretpostavkama, na kojima bi ozbiljne kompanije kao što su Michelin i Goodyear trebalo da rade i ne dopuste da se obistine, treba ih pomenuti.
Oni koju su probali da upravljaju automobilom sa novim gumama, kažu da nisu primetili razliku, drugi su pak skeptični da li bi se uopšte oprobali u ovakvoj vožnji. Nekoliko je razloga.
Postavlja se pitanje da li vožnja može da bude podjednako udobna, a buka neprimetna? Naime, sistemi kao što je ABS ili kontrola proklizavanja, osmišljeni su prema performansama običnih guma koje su punjene vazduhom. Gume bez vazduha su čvršće, zbog čega vožnja može da bude manje udobna. Šta se dešava kada se sitni prostori u gumi zimi napune snegom ili vodom a potom zalede? Električni automobili imaju veću težinu zbog baterije, a koristiće se sve češće, pa sledi pitanje kako će nove gume izneti težinu na druže staze? Takođe, zbog toga što ove gume nemaju vazduh, brže se zagrevaju tokom vožnje. Najvažnije pitanje jeste kako se ponašaju pri brzoj vožnji i krivinama, koliko su sigurne?
Polemike su uvek prisutne i dobro je da jesu, jer opreznost je potrebna, a veći pritisak na ovakve kompanije doprineće da finalan proizvod bude bezbedniji.
Koliko će zaista biti sigurne, ostaje da vidimo. Do tada, ne zaboravite da starim neupotrebljivim gumama možete da pružite novi život. Na internetu možete da pronađete zanimljive ideje, pa da od njih napravite u bašti saksiju, ili čak tabure za sedenje.
Katarina Vuinac