EU: Savet i Parlament postigli dogovor o smanjenju emisije CO2 iz teških vozila

Foto-ilustracija: Unsplash (Pau Casals)

Savet i Evropski parliament postigli su privremeni politički sporazum o standardima emisije CO2 za teška vozila, sa ciljem smanjenja ovih emisija u sektoru drumskog saobraćaja, ali i uvođenja novih ciljeva za 2030, 2035. i 2040. godinu. Nova pravila će doprineti ispunjavanju klimatskih ambicija EU za 2030. i dostizanju klimatske neutralnosti do 2050. godine.

Pored ovoga, cilj je i podsticanje sve većeg udela vozila sa nultom emisijom u voznom parku teških vozila širom EU, uz obezbeđivanje očuvanja i unapređenja inovacija u sektoru i njegove konkurentnosti, navodi se na sajtu Saveta.

Sporazum je privremen do formalnog usvajanja od strane obe institucije.

Usaglašeno je da delokrug uredbe treba da se proširi kako bi gotovo sva nova teška vozila sa sertifikovanim emisijama CO2, uključujući manje kamione, gradske autobuse, autobuse i prikolice, podlegla ciljevima smanjenja emisija.

Ciljevi smanjenja CO2 utvrđenih u uredbi neće se primenjivati na proizvođače malih količina i vozila koja se koriste za rudarstvo, šumarstvo i poljoprivredu, zatim vozila za upotrebu oružanih snaga i vatrogasnih službi i vozila za upotrebu u civilnoj zaštiti, javnom redu i zdravstvenoj zaštiti.

Privremeni sporazum takođe proširuje delokrug uredbe na profesionalna vozila kao što su kamioni za smeće ili mešalice za beton u kasnijoj fazi – 2035. godina. Pored toga, Komisija će analizirati mogućnost uključivanja manjih teretnih vozila, ispod pet tona, u obim.

Ovaj sporazum bavi se i pitanjem naknadno opremljenih vozila, odnosno konvencionalnih vozila pretvorenih u vozila sa nultom emisijom, omogućavajući transfer takvih vozila između proizvođača. Usaglašeno je da se Komisija zadužuje da proceni, do 2025. godine, potrebu da se olakša preuzimanje na tržištu naknadno opremljenih teških vozila kroz usklađena pravila za njihovo odobrenje.

Pročitajte još:

Novi ciljevi smanjenja emisija

U skladu sa klimatskim ciljevima EU za 2030. i dalje, Savet i Parlament su zadržali ciljeve koje je Komisija postavila u svom predlogu za 2030. godinu smanjenje od 45 odsto, 2035. od 65 odsto i 2040. godinu od 90 odsto, pored cilja smanjenja do 2025. od 15 odsto koji je već bio predviđen u sadašnjoj uredbi. Ovi ciljevi će se odnositi na teške kamione preko 7,5 tona i autobuse.

Takođe usaglašeno je postavljanje cilja smanjena za prikolice na 7,5 odsto i za poluprikolice na 10 odsto. Uvedena je i definicija e-prikolica, kako bi doneli pravnu jasnoću i prilagodili postojeću regulativu tehničkom razvoju ove nove vrste prikolica, s obzirom na potencijal e-prikolica da doprinesu smanjenju emisije CO2 prikolica.

Foto-ilustracija: Unsplash (Fiona Feng)

Predloženi amandman uvodi i cilj od 100 odsto nulte emisije za gradske autobuse do 2035. godine, dok se postavlja srednji cilj od 90 odsto za ovu kategoriju do 2030. godine. Iz ovoga se izuzimaju međugradski autobusi.

Kada je reč o narednim koracima, privremeni sporazum će biti dostavljen predstavnicima država članica u okviru Komiteta stalnih predstavnika vlada država članica pri Evropskoj uniji i skupštinskom odboru za životnu sredinu na usvajanje. Ukoliko bude odobren, tekst će tada morati da formalno usvoje obe institucije, nakon revizije pravnika-lingvista, pre nego što bude objavljen u Službenom listu EU i stupi na snagu.

Savet i Parlament usvojili su svoje stavove o izmenjenoj uredbi u oktobru i novembru 2023. godine.

Sve ovo je značajno zato što je sektor teških vozila odgovoran za preko 25 odsto emisija gasova staklene bašte iz drumskog saobraćaja u EU.

Energetski portal

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti