Pet godina nakon što je Siemens Energy postao samostalna kompanija, ova globalna energetska sila izrasla je u jednog od ključnih pokretača energetske tranzicije. U Srbiji, Siemens Energy je zadržao reputaciju pouzdanog partnera elektroenergetskog sektora i procesne industrije, ali i postao centar tehničke ekspertize za Evropu, Bliski istok i Afriku. O dosadašnjim rezultatima, ulozi lokalnog tima i o tome šta nas čeka u budućnosti, razgovarali smo sa Petrom Šainovićem, direktorom Siemens Energy Srbija.
Siemens Energy globalno obeležava pet godina samostalnog poslovanja. Kako biste opisali taj put?
– Za sektor energetike pet godina je jako kratak period. Ipak, u našem slučaju to je bilo vreme velikih izazova i dubokih promena. Kada je Siemens Energy nastao kao izdvojena kompanija 2020. godine, mnogi su se pitali da li je to samo administrativna promena.

Međutim, ubrzo se pokazalo da je to bio strateški potez koji je omogućio mnogo brže odlučivanje, fokus na energetiku i, što je najvažnije, snažniji razvoj novih tehnologija. Izazovi, naročito u wind business-u, učinili su nas jačim, a razvoj tržišta energetike omogućio rast kompanije iznad očekivanja, kako po finansijskim pokazateljima, tako i po broju zaposlenih. Ono na šta smo najponosniji je kvalitativna promena. Ona se prvenstveno ogleda u kulturi kompanije, kompanije koja veruje u čuvenu izreku Culture eats strategy for breakfast. Ona se bazira na otvorenoj i direktnoj komunikaciji, odgovornosti, integritetu, poverenju i posvećenosti zajedničkom cilju. Smatram da je upravo kultura našeg sveukupnog poslovanja ključ odgovora na pitanje kako je vrednost kompanije porasla četiri puta od 2020. godine.
Siemens Energy Srbija danas ima značajnu ulogu u globalnom poslovanju. Kako je organizacija evoluirala u tom smislu?
– Pre samo nešto više od pet godina, u trenutku odvajanja od kompanije Siemens, zapošljavali smo tek nešto više od 50 ljudi. Bili smo dominantno fokusirani na tržište Srbije, uz sporadične projekte u zemljama Zapadnog Balkana. Međutim, poslovanje na domaćem tržištu, koje za pojmove evropske ili globalne energetike realno predstavlja malo tržište, nateralo nas je na fleksibilnost i inovativnost. Retko smo bili u situaciji da dva puta radimo slične projekte, već smo praktično svaki put stvari radili po prvi put. Legendarna je izjava našeg kolege: Najbolji smo u onome što radimo prvi put. To je bio jedini način da opstanemo jer se naše poslovanje sastoji od kompleksnih projekata. Jako mali deo se odnosi na prodaju proizvoda. Takav pristup i postignuti uspesi doneli su nam prepoznatljivost na evropskom, pa čak i globalnom nivou. Naši inženjeri sada rade na projektima širom Evrope, Bliskog istoka i Afrike. Naši eksperti za cybersecurity brinu se o sajber bezbednosti naše globalne kompanije, dok naš tim za korporativnu bezbednost obezbeđuje zaštitu ljudi, imovine i podržava procese širom sveta iz bezbednosne perspektive.

Za ovih pet godina prešli smo veliki put. Finansijski smo porasli više od tri puta. Broj zaposlenih porastao je skoro pet puta, tako da sada zapošljavamo oko 230 ljudi, od kojih su velika većina inženjeri. Važniji od kvantiteta je kvalitet. Sada je 80 odsto naših zaposlenih uključeno u projekte u inostranstvu. Ne samo da naši ljudi učestvuju u internacionalnim projektima već smo kao organizacija odgovorni za kompletan proces – od pripreme tehničkog rešenja, ponude, projektnog menadžmenta, organizacije gradilišta, nadzora nad montažom, puštanja u rad… Dakle, naš koncept se ne bazira na tzv. Body leasing modelu i niskoj ceni inženjer sata, već na znanju, odgovornosti i posvećenosti. Pritom naši inženjeri ne borave na gradilištima u inostranstvu duži period jer se veći deo posla obavlja iz Beograda. To im omogućava da budu sa svojim porodicama, a učestvuju u kapitalnim internacionalnim projektima i sarađuju sa ljudima iz celog sveta.
U fokusu:
- Dvostruki nosilac zvanja master inovacija OPEC-ovog fonda
- Plodonosna jesen u svetu inovacija – materijali za gradnju budućnosti
- Vekše – Grad koji je odlučio da pobedi klimatske promene
Pre pet godina nismo mogli ni da zamislimo ovakav scenario u Srbiji. Povrh svega, sada je sedmoro naših kolega, koji su i dalje locirani u Beogradu, na rukovodećim internacionalnim pozicijama. Uzrok tome svakako je Inclusion & Diversity, koji je jedan od prioriteta naše kompanije globalno, ali je možda još važnija posvećenost lokalnog tima koja nije mogla da prođe neprimećeno.
Da li možete podeliti sa čitaocima tajnu uspeha?
– Nema tu nikakve tajne. Stvari su jednostavne. Kao što sam već napomenuo, ključ je u kulturi organizacije. Željenu kulturu razvijamo komunikacijom. Komunikacija mora biti otvorena i direktna. Naravno, i pravovremena. Ako nešto ne funkcioniše kako treba, važno je da to jasno i pravovremeno komuniciramo: Tvoji rezultati nisu u skladu sa očekivanjima. Hajde a zajedno pronađemo rešenje. Ljudi to prihvataju. Prepoznaju iskrenost i najčešće se potrude da nešto promene. Možda je još važnije jasno komunicirati zajednički cilj. Identifikacija sa ciljem veoma je moćno oružje. Ako ne verujete u ciljeve kompanije u kojoj radite, savetujem da promenite okruženje.
Ukoliko većina prihvati zajednički cilj, velika je šansa da se zaposleni ponašaju kao što bi se ponašali u svojoj privatnoj kompaniji. E onda je sve lako. I ne samo lako već i lepo. Ako već na poslu provodimo veći deo svog budnog života, hajde da uradimo sve da nam bude ispunjeno svrhom, a i dobrom atmosferom.
Kako vidite narednih pet godina Siemens Energy Srbija?

– Danas je u energetici izvesna samo nepredvidivost. Trenutni rast globalnog tržišta je pre samo par godina bio nezamisliv.
Sigurno je da, ukoliko uspemo da zadržimo kulturu poslovanja i pored brzog rasta broja zaposlenih, pobedili smo. Negde 2021. rekao sam kroz šalu, u obraćanju zaposlenima, da nam je cilj da do 2030. imamo 1.000 zaposlenih. Komentari su bili da je to nerealno. Odgovorio sam: Kome trebaju realni ciljevi. Šta ćemo ako ih ostvarimo? Da idemo kući? Sigurno tada niko nije mogao da zamisli da ćemo 2025. imati 230 zaposlenih i raditi projekte kakve sada radimo.
Verujem da će period od narednih pet godina biti obeležen još dinamičnijim rastom investicija u energetski sektor, znatnim povećanjem broja zaposlenih i digitalizacijom poslovanja. Siguran sam da je ovaj tim sposoban za velika dela i spreman da odgovori na zahteve tržišta. Čeka nas izuzetno uzbudljiv period. Svakog dana nešto novo i zanimljivo. To je za pet godina preko 1.200 zanimljivih radnih dana.
Intervju vodila: Milena Maglovski
Intervju je objavljen u Magazinu Energetskog portala ODRŽIVO POSLOVANJE























