Povodom nadolazećih praznika, kada 250 miliona Evropljana putuje kući ili na odmor u inostranstvo, Greenpeace u centralnoj i istočnoj Evropi (Greenpeace CEE) sprovelo je istraživanje koje je uporedilo troškove železničkog i vazdušnog prevoza. Istraživanje je obuhvatilo Hrvatsku, analizirajući cene prevoznih karata između Zagreba i 12 evropskih destinacija u decembru.
Rezultati analize pokazali su da je putovanje vozom u Zagreb i iz njega prosečno 28 odsto skuplje od putovanja avionom. Na primer, aviokarte za destinacije poput Brisela ili Rima mogu se kupiti za oko 50 evra, dok su karte za voz gotovo dva puta skuplje za iste relacije. Samo na četiri analizirane destinacije povratna karta za voz je jeftinija, a to su Cirih, Beč, Varšava i Budimpešta.
,,Jeftinije aviokarte na prvi pogled čine se isplativijima, međutim, iza računice krije se pravi trošak letenja – onaj za našu planetu. Održivi železnički prevoz mnogima je i dalje nedostupan, dok je vazdušni prevoz, koji najviše zagađuje životnu sredinu, u nepravednoj i štetnoj prednosti. Nečuveno je što avio prevoz uživa velike porezne olakšice, dok se železničke karte i zelena struja za vozove oporezuju. Evropska komisija i vlade država članica moraju hitno rešiti ovaj nepravedan sistem i učiniti održiv železnički prevoz dostupnim i pristupačnim svima,“ istakao je Herwig Schuster, vođa Greenpeace-ove kampanje Mobility4All.
Pročitajte još:
- BRZOM PRUGOM BEOGRAD-SUBOTICA PUTOVAĆE SE 70 MINUTA
- U KINI POTPISANA TRI UGOVORA ZA 300 KILOMETARA NOVIH PUTEVA
- OD 2028. GODINE SVI INFRASTRUKTURNI PROJEKTI U SRBIJI U BIM TEHNOLOGIJI
Osim cene, važni faktori prilikom odabira prevoznog sredstva za putnike su praktičnost i jednostavnost rezervacije. Od 12 analiziranih destinacija, samo tri imaju direktnu železničku liniju od i prema Zagrebu (Budimpešta, Beč i Cirih), dok istovremeno postoji osam direktnih letova.
Većina evropskih železničkih kompanija, uključujući Deutsche Bahn, ne nudi karte za Zagreb i iz njega dvanaest nedelja uoči Božića, što onemogućava korisnicima planiranje održivog načina putovanja. Hrvatske železnice su redak primer državne železničke kompanije koja ne prodaje međunarodne karte onlajn, što čini rezervaciju još nepraktičnijom. Istovremeno, sve aviokarte za zimska putovanja dostupne su barem tri meseca unapred.
,,Putovanja vozom proizvode 80 odsto manje emisija ugljenika po osobi i po kilometru od letenja. Prevoz je jedini sektor u Evropskoj Uniji u kojem rastu emisije CO2 štetne za klimu. U Hrvatskoj su te emisije od 1990. godine porasle za ogromnih 48 odsto, što ne čudi s obzirom na to da je država ulagala prvenstveno u putnu infrastrukturu umesto u održive načine prevoza. Želimo li smanjiti emisije, Vlada hitno mora dati prednost ulaganjima u železnicu, učiniti putovanja vozom jeftinijim uz porezne olakšice ali i da sufinasiraju zelene karte kakve postoje u nekim evropskim zemljama,“ istakla je Petra Andrić, programski vođa Greenpeace-a u Hrvatskoj. Za početak, bilo bi poželjno pojednostaviti i modernizovati sistem rezervacija železničkih karata.
Izvor: Greenpeace