Evropska unija (EU) pokrenula je zvaničnu istragu o subvencijama koje je Kina davala svojim proizvođačima električnih vozila (EV), potez koji bi kasnije mogao dovesti do uvođenja kaznenih dažbina na uvoz kineskih električnih vozila.
Predsednica Evropske komisije -Ursula fon der Lajen, izrazila je prošlog meseca zabrinutost zbog taktike Pekinga da osvaja svetsko tržište električnim vozilima po jeftinoj ceni. Priuštivost ovih vozila, tvrdi ona, održava se kroz značajne državne subvencije, čime se narušava dinamika tržišta unutar EU. Baš povodom takvog subvencionisanja, EU želi da vrši istragu.
Istraga se smatra odgovorom na razlike u cenama između kineskih električnih vozila i onih proizvedenih u EU. Prema Evropskoj komisiji, cene kineskih električnih automobila su generalno oko 20 odsto niže od onih koji se proizvode u EU. Štaviše, projekcije pokazuju da bi do 2025. Kina mogla imati 15 odsto udela u prodaji električnih vozila unutar EU, navodi DPA.
Pročitajte još:
- USKORO NOVI BMW ELEKTRIČNI MODEL
- KINESKA ELEKTRIČNA VOZILA OSVAJAJU GLOBALNO TRŽIŠTE
- FERARI PROŠIRUJE FABRIKU U MARANELU ZBOG POKRETANJA PROIZVODNJE ELEKTRIČNIH VOZILA
Potencijalni ishod istrage, koji bi mogao uključivati uvođenje kaznenih dažbina na kineski uvoz električnih vozila, imaće verovatno više posledica.
Dok EU ima za cilj da zaštiti svoje tržište od potencijalnih distorzija zbog subvencionisanih kineskih električnih vozila, efekti talasa istrage mogli bi da odjekuju kroz zamršenu mrežu međunarodne trgovine. S obzirom da je nemačka automobilska industrija značajno isprepletena sa kineskim tržištem, EU će možda morati pažljivo da korača kako bi se snašla kroz potencijalne trgovinske prepreke koje bi se mogle pojaviti.
Primera radi, nemački proizvođači automobila prodali su 30-40 odsto svojih automobila na kineskom tržištu, rekao je direktor Centra za automobilska istraživanja Ferdinand Dudenhöffer, navodi DPA. Automobilski sektor je u evropskoj industriji vrlo važan, jer zapošljava oko šest odsto svih zaposlenih u EU.
Početak istrage zvanično je najavljen u Službenom listu EU. Istraga će biti okončana u roku od najviše 13 meseci od pokretanja, a na osnovu pokazatelja istrage, Komisija će utvrditi da li je u interesu EU da otkloni efekte kineskog tržišta električnih automobila, navodi se na sajtu Evropske komisije.
U svetu u kome klimatski problemi guraju nacije ka usvajanju električnih vozila, ishod istrage i sve politike koje proizlaze biće pažljivo praćene od strane zainteresovanih strana širom sveta. On naglašava delikatnu ravnotežu između promovisanja ekološki prihvatljivih tehnologija i obezbeđivanja stabilnih trgovinskih praksi u globalnoj ekonomiji koja je sve više međusobno povezana.
Milica Vučković