Ministarstvo unutrašnje i spoljne trgovine Vlade Republike Srbije saopštilo je da je, u skladu sa članom 3 stav 4 Uredbe o ograničenju visine cena derivata nafte utvrdilo najvišu maloprodajnu cenu derivata nafte za period od danas u 15 časova do 31. oktobra.
Evrodizel će se u ovom periodu prodavati po ceni od 222 dinara za litar, a evropremijum BMB 95 za 178 dinara za litar.
Takođe, u skladu sa članom 3 stav 5 navedene uredbe, obaveštavaju se privredni subjekti koji obavljaju delatnost trgovine motornim i drugim gorivima na stanicama za snabdevanje prevoznih sredstava da su dužni da utvrđene maloprodajne cene derivata nafte primene odmah po objavljivanju na zvaničnoj internet stranici Ministarstva.
Mićović: Zalažemo se za ukidanje uredbe o ograničenju cene goriva
Danas je novo usklađivanje cena goriva i još se ne zna da li će Vlada produžiti uredbu i u novembru. Generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije Tomislav Mićović rekao je za RTS da se Udruženje naftnih kompanija Srbije već duže vreme zalaže za ukidanje uredbe, ne zbog toga da bi enormno podigli cene i na tome zarađivali već zato što im je u ovim uslovima jako teško upravljati poslom.
Mićović kaže da već nekoliko sedmica promene cena goriva nisu velike i da one, prema proceni Ministarstva i Pravilniku o određivanju veleprodajnih cena, odslikavaju promenu cena na tržištu.
„Udruženje naftnih kompanija Srbije se već duže vreme zalaže za ukidanje uredbe, a to bi trebalo da znaju potrošači, ne zbog toga da bi enormno podigli cene i na tome zarađivali, nego u ovim uslovima je jako teško upravljati poslom, jako je teško obezbediti i dovoljne količine. Ukidanje uredbe bi povećalo i stabilnost snabdevanja, jer bi kompanije mogle lakše da upravljaju svojim poslom, zalihama, kupovinom, prodajom“, rekao je Mićović, piše RTS.
Dodao je da je tržište prilično narušeno i poremećeno, kao i da u uredbi, osim ograničenja cena derivata nafte, stoji i obaveza NIS-a da prodaje poljoprivrednim gazdinstvima dizel po 170 dinara, što je, kako je naveo, 40 dinara manje od tržišne cene koju država određuje.
Mićović je napomenuo da cene ne bi divljale čak i da država nije intervenisala, pošto su se cene, kako je naveo, uvek formirale na osnovu troškova naftnih kompanija i tržišne konkurencije. Dodao je da ograničenje cena goriva, kao privremena mera, traje jako dugo, kao i da zemlje u okruženju polako odustaju od toga.
Zbog čega su u Srbiji najviše cene goriva
Na pitanje zbog čega su kod nas najviše cene, Mićović je odgovorio da cene određuje država na osnovu parametara sa međunarodnog i regionalnog tržišta, na osnovu promene kursa dolara, na osnovu promene troškova stavljanja dizela.
„Jedino u Ministarstvu rudarstva i energetike imate sve te parametre na jednom mestu i one koje kompanije šalju, koje su poverljivi podaci, u koje niko nema uvid osim Ministarstva i ono određuje cene na tom nivou“, istakao je Mićović i dodao da oni ograničavaju marže kroz pravilnik i da formiranju cena doprinosi i Ministarstvo finansija.
Kako je naveo, ukupne fiskalne dažbine u Srbiji su i dalje, posmatrajući region, najviše i da je potpuno logično očekivati da i cene goriva budu među najvišim.
„Srbija je zaključana zemlja. Nemamo pristup Mediteranu, nemamo pristup toliko velikom izboru izvora benzina i dizela kakav imaju zemlje koje izlaze na more“, istakao je Mićović.
Energetski portal