Ako iz vašeg električnog četvorotočkaša dopire neobično šištanje i gust dim – imamo loše vesti za vas. Srećom, požari na električnim vozilima su retki, a kako piše The Driven, na 100.000 prodatih automobila, u proseku se zapali 25 vozila. Vozači hibridnih automobila imaju više razloga za brigu jer se na 100.000 prodatih vozila zapali blizu 3.474.
Ipak, nema sumnje da je neophodno unaprediti bezbednost litijum-jonskih baterija jer one imaju sve predispozicije da se samozapale.
Problem je u tome što ćelije baterija zadržavaju energiju čak i kada indikator pokazuje da je baterija prazna. Postoji rizik da ova energija nekontrolisano pobegne i izazove ispuštanje gasova kao što su kiseonik, vodonik, metan, ugljen-monoksid i fluorovodonična kiselina. Mešavina ovih gasova izaziva još veće temperature što najzad može da dovede do pucanja i paljenja ćelija, piše Autocar.
Pročitajte još:
„Jednom kada je ’termalni beg’ započeo, nijedan sistem za upravljanje baterijama ili prekidač ne može ga zaustaviti. Požar baterije se može kontrolisati, ali se ne može ugasiti“, rekao je profesor čiste i primenjene elektrohemije na Univerzitetu Njukasl Pol Kristensen za Autocar.
Požar izazvan li-jon baterijama se teško gasi, a stručnjaci savetuju potapanje vozila u vodu na nekoliko nedelja do momenta kada više ne predstavlja opasnost po okolinu. Ovakav sistem već se primenjuje u Danskoj, a njihove vatrogasne jedinice opremljene su specijalnim vozilom koje odvozi zapaljeni EV u prikolici punoj vode.
Kako je broj električnih vozila u Evropi sve veći, javila se potreba za specijalno obučenim vatrogascima koji će efikasno i pravilno moći da gase požare izazvane li-jon baterijama. Obuka uključuje detaljno upoznavanje sa strukturom baterija i opasnostima koje mogu uslediti nakon pojave plamena kao što su eksplozija i izlaganje toksičnim gasovima.
Milena Maglovski