Projekat Ekoeksplozija je inspirativna priča o učeničkoj kompaniji koja je nikla u Elektrotehničkoj školi Mija Stanimirović u Nišu, gde se ideja o ekološkoj transformaciji zajednice postepeno razvijala.
Sve je počelo od učešća na takmičenju učeničkih kompanija koje je realizovala organizacija Dostignuća mladih, gde je tim entuzijasta postigao veliki uspeh i svoju naklonost ka ekologiji pretvorio u jedan praktičan i održiv projekat. Učenička kompanija, kao i svaka druga, ima svoje ljude na funkcijama − Ognjen Marjanović − direktor kompanije, potom Petar Cvetković, direktor finansija, Petra Mitrović − direktor proizvodnje, Mihajlo Dinić − grafički dizajner i Jana Kostić − direktorka marketinga i naša sagovornica, koja nam je ovom prilikom objasnila šta su ekološke bombice i kako pomažu u očuvanju životne sredine.
Ekoeksplozija proizvodi eko-bombice – sadnice obogaćene zemljom, humusom, semenima odabranih biljaka i posebnim apsorbujućim peskom nazvanim ,,tajni sastojak“, s obzirom da igra ključnu ulogu u očuvanju spremnosti semena za klijanje. Pesak zapravo pomaže da eko-bombice zadrže oblik i upiju svu vlagu tako da seme ne može da proklija dok ne dođe u kontakt sa vodom. Proces izrade bombica, koji se odvija u školskom Mejkers labu, podrazumeva mešanje sastojaka i formiranje loptica koje se zatim suše 24-48 sati, omogućavajući timu da u relativno kratkom periodu proizvedu velike količine svog „izuma“.
U FOKUSU:
- UGLJENIČNE FARME POLJOPRIVREDU ČINE ODRŽIVIJOM
- ŠETAJ, RECIKLIRAJ, ZARADI TOKENE
- EKOLOŠKO OZNAČAVANJE I EKO-OZNAKE
Eko-bombice će svako moći da kupi na modifikovanim aparatima koji će biti postavljeni po Nišu, dok se tim nada da će se u budućnosti aparati naći i u drugim gradovima Srbije. Mašine su veoma jednostavne za korišćenje i privlače pažnju i interesovanje dece i odraslih. Sve što je potrebno jeste 50 dinara za žeton, koji se nakon kupovine ubacuje u aparat, na kom korisnik okrene polugu nekoliko puta i potom dobija svoju eko-bombicu koja je spremna za sadnju.
Iako je kupovina jednostavna, učenici su se susretali sa izazovima na svom putu. Neki od izazova bili su bezbednost i rad mašina koje će biti postavljene i koje će distribuirati njihov proizvod, kao i formulacija recepta za inovativne eko-bombice. Finansijski izazovi takođe su česti kod ovakvih inicijativa, međutim Ekoeksplozija je uspela da se istakne zahvaljujući podršci lokalne zajednice, medija, a posebno izviđačkog odreda Vožd Karađorđe, koji je prepoznao vrednost i potencijal ovog projekta.
„Do sada sve sastojke i sav potrošni materijal nabavljali smo sami od novca koji bismo skupili na bazarima u školi. Naša škola, drugi učenici i profesori, podržali su nas tako što su kupovali razne ukrase, slatkiše i poklone koje smo prodavali u školi. Na taj način smo skupili dovoljno novca da uložimo u kompaniju i realizujemo našu ideju. Da se nismo dosetili bazara ne znamo kako bismo uspeli da skupimo novac, i smatramo da su finansije upravo to što koči mlade u sprovođenju svojih ideja“, objašnjava Jana.
Priredila: Milica Vučković
Tekst u celosti pročitajte u Magazinu Energetskog portala OČUVANJE PRIRODE.