Na tržištima Evropske unije, zemalja EFTA, odnosno Norveške, Švajcarske i Islanda, kao i na tržištu Velike Britanije, zabeležen je rast prodaje novih putničkih vozila za 13,7 odsto.
Kada je reč o sva tri tržišta, najveći rast zabeležila su vozila na čisto električni pogon i to za oko 28 odsto. Ipak, izuzeci iz ovakvog trenda jesu Mađarska u kojoj je došlo do pada od 3,4 odsto i Norveška sa padom od čak 24,4 odsto iako je godinama unazad beležila najbolje rezultate.
Samo na nivou Evropske unije, rast prodaje elektroautomobila bio je još viši sa porastom od 37 odsto. Ovakvim porastom, tržišno učešće električnih automobila iznosilo je 14,6 odsto. Precizniji podaci pokazuju da je na tržištu Evropske unije u toku 2023. godine, prodat 1.538.621 električni automobil.
Velika Bitanija takođe je ostvarila dvocifren porast od 17,8 odsto, te je u 2023. godini isporučeno 314.684 električna automobila.
Na kraju, kada je reč o tržištima zemalja članina EFTA, kako je prethodno napisano, Norveška je ostvarila pad. Podaci pokazuju da je u 2023. Prodato 104.587 električnih automobile, dok je u godini ranije reč o broju 138.254. Kako se navodi, najveći razlog predstavlja promena subvencija za kupovinu ovakvih vozila od strane Vlade. Sa druge strane, u Švajcarskoj je došlo do porasta od 31,3 odsto, a kada je reč o Islandu porast je visok i to za 57,8 odsto.
Uzimajući u obzir sva tri tržišta, u 2023. godini prodato je preko dva miliona električnih automobila.
Pročitajte još:
- 800 PUNJAČA NA STUBOVIMA RASVETE U PRAGU DO 2026. GODINE
- EU: SAVET I PARLAMENT POSTIGLI DOGOVOR O SMANJENJU EMISIJE CO2 IZ TEŠKIH VOZILA
- MOBILNOST U VELIKOJ BRITANIJI NA PUTU PREMA NULTOJ EMISIJI DO 2035.
Prodaja ostalih automobila
Ova vrsta automobila beželi ukupno pad od 2,4 odsto, a ako se gleda samo tržište Evropske unije, pad je još veći i reč je o sedam odsto.
Automobili sa „klasičnim“ hibridnim pogonom takođe beleže porast od 28,3 odsto, što preciznije predstavlja broj od 3.397.339 prodatnih hibridnih automobila. I ovde je Evropska unija pojedinačno ostvarila još veći uspeh, porastom od 29,5 odsto.
Pogon na benzin ostvario je rast gotovo podjednako na svakom tržištu, u proseku 10,7 odsto, dok podaci pokazuju da se automobili na dizel traže sve manje, sa padom od 6,4 odsto, kada se gleda na nivou sva tri tržišta.
Ostale vrste pogona, kao što su prirodni gas, biogoriva i drugo, takođe su zabeležili procentualno značajan rast od 15,7 odsto. Samo u Evropskoj uniji je u 2023. godini prodato 320.638 ovakvih vozila.
Prisećanja radi, početkom ove godine u Velikoj Britaniji doneti su novi zakoni koji predstavljaju najambiciozniji regulatorni okvir za prelazak na e-mobilnost. Pored toga, u Evropskoj uniji je pre nekoliko dana postignut politički sporazum o standardima emisije CO2 za teška vozila, kako bi se u drumskom saobraćaju smanjile ovakve emisije, a takođe i zbog uvođenja novih ciljeva za 2030, 2035. i 2040. godinu.
Tržište električnih automobila u Srbiji
Prodaja električnih automobila procentualno je značajno porasla u 2023. godini, iako je tržište u Srbiji malo kada je reč o ovakvim vozilima, pa tako zauzimaju samo 1,5 odsto udela u ukupnom. Ipak, u prošloj godini je prodat 331 električni automobil, a u godini ranije 170. Ono što zabrinjava, kako se navodi, jeste da se u 2024. godini predviđa manji iznos za subvencije kupovine ekološki prihvatljivih vozila. Tako je u 2023. opredeljeno 293 miliona dinara, a u 2024. godini 170 miliona.
Ovu analizu izvršila je Srpska asocijacija uvoznika vozila i delova na osnovu podataka Udruženja evropskih proizvođača automobila – ACEA (eng European Automobile Manufacturers’ Association).
Energetski portal