Evropa je na prekretnici kada je reč o transformaciji transportnog sektora. Sa jedne strane je postizanje neutralnosti u emisijama ugljenika do 2050. godine, a sa druge strane su investicije.
Kako bi zaista ostvarila zadate ciljeve, Evropa mora radikalno promeniti način investiranja, odustajući od tradicionalne infrastrukture, ulaganja u auto-puteve i slično, i okrenuti se podršci zelenim tehnologijama. Ovakav korak je neophodan za dekarbonizaciju drumskog saobraćaja, ali i za očuvanje globalne konkurentnosti Evrope, o kojoj smo dosta pisali prethodnih dana nakon što je najavljeno gašenje tri VW fabrike automobila, a naročito nakon izglasavanja tarifa na uvoz električnih automobila iz Kine u cilju zaštite domaće industrije. Ipak, ovakva odluka plaši jedan broj zemalja i komapnija zbog mogućih trgovinskih previranja, s obzirom da se mnoge druge tehnologije, poput solarnih zelenih tehnologija, uvoze upravo iz Kine u EU.
Kada je u pitanju isključivo elektromobilnost, prema najnovijoj studiji organizacije Transport & Environment (T&E), Evropa bi trebalo da investira 39 milijardi evra javnih sredstava godišnje kako bi podržala prelazak na zelenu infrastrukturu, uključujući pre svega mrežu punjača i električne automobile.
Pročitajte još:
- Električno vozilo kao skladište energije
- EU uvodi više carine na kineska električna vozila – slede li trgovinske tenzije?
- Kako šire korišćenje električnih vozila poboljšava ljudsko zdravlje
Studija T&E ističe da bi javna podrška za električna vozila, zelena goriva, proizvodnju baterija i infrastrukturu za punjenje mogla osloboditi značajna privatna ulaganja.
Najveći deo ulaganja, preko 85 odsto išao bi, kao što i sad ide, u proizvodnju zelene transportne tehnologije, i to od strane investitora, ali procena govori da će najkapitalnijim industrijama biti potrebna i javna ulaganja. Т&Е procenjuje ove investicije na 39 milijardi evra godišnje koje bi pomogle u ostvarivanju ciljeva do 2030. godine što je kako navode manje od 42 milijarde evra koje evropske vlade trenutno daju za automobile na fosilna goriva.
U odgovoru na globalnu konkurenciju, posebno iz Kine, T&E predlaže osnivanje EU fonda za baterije sa podrškom od 25 milijardi evra. Ovaj fond bi omogućio stvaranje lokalne proizvodnje baterija, pristup ključnim materijalima i smanjenje investicionih rizika, što je ključno za očuvanje konkurentnosti evropske industrije u proizvodnji ključnih komponenti kao što su katode.
Iako su e-goriva za avione i brodove trenutno skupa i u ranim fazama razvoja, T&E naglašava potrebu za 86 milijardi evra kapitalnih investicija do 2030. godine za njihovu proizvodnju u Evropi. Predlaže se da vlade obezbede trećinu ovog finansiranja putem garancija i zajmova kako bi se smanjili rizici za privatne investitore.
Velike javne investicije su potrebne za modernizaciju energetske infrastrukture kako bi se podržala dodatna potražnja električnih vozila. T&E apeluje na vlade da udvostruče svoje trenutne investicije u energetske mreže, ciljajući 67 milijardi evra godišnje do 2050. što bi se delom moglo kompenzovati smanjenjem izdataka za izgradnju auto-puteva za koje evropske vlade trenutno izdvajaju preko 60 milijardi.
Energetski portal