Evropska unija je prema specifičnim ciljevima jedne od regulativa za sektor transporta propisala da prosečne emisije CO₂ novih automobila treba da budu smanjene za 55 odsto do 2030. u odnosu na 2021. godinu. Međutim, prema istoj regulativi EU je i za 2025. godinu postojao specifičan cilj smanjenja emisija CO₂ za nova putnička vozila i laka komercijalna vozila u odnosu na 2021. godinu, koji je s obzirom na pritiske u automobilskoj industriji nedavno izmenjen.
Slabljenje ciljeva za 2025. godinu
Evropska komisija je početkom marta 2025. godine objavila odluku o ublažavanju ciljeva za smanjenje emisija CO₂ kod novih putničkih automobila i lakih komercijalnih vozila, uvodeći fleksibilniji mehanizam praćenja rezultata. Umesto da se cilj za 2025. godinu mora ispuniti striktno ove godine, proizvođačima je omogućeno da ostvare zadati cilj kroz trogodišnji prosek emisija — za period 2025, 2026. i 2027. godine. To znači da, ukoliko u 2025. ne dostignu propisane vrednosti, imaju još dve godine da to nadoknade, pod uslovom da ukupni trogodišnji prosek emisija ipak ostane u granicama cilja postavljenog za 2025. godinu.
Odluka, koja je deo je šireg Akcionog plana za automobilsku industriju, usledila je nakon pritiska iz automobilske industrije, koja je ukazivala na teškoće u ispunjavanju strogih ekoloških standarda, posebno u svetlu usporene prodaje električnih vozila u prethodnom periodu. U tom kontekstu dolazilo je i do zatvaranja fabrika, kao i gubitka radnih mesta kod tradicionalnih proizvođača automobila i auto-delova širom Evrope.
Pročitajte još:
- Poljska ulaže 1,4 milijarde evra u održivu mobilnost kroz tri nacionalna programa
- EU: Prodaja električnih automobila nastavlja da jača uprkos padu ukupnih registracija
- Inovativni punjači u ravni s trotoarima ubrzavaju prelazak Britanaca na EV
Ipak, dugoročni ciljevi za 2030. i 2035. godinu ostali su nepromenjeni, uključujući i planirano postizanje nulte emisije do 2035. godine. Ublažavanje kratkoročnih ciljeva izazvalo je različite reakcije. Dok neki smatraju da će dodatno vreme pomoći industriji da se prilagodi i investira u tehnologije smanjenja emisija, umesto da plaća kazne, drugi upozoravaju da bi to moglo usporiti tranziciju ka električnim vozilima.
Organizacija E-Mobility Europe upozorava da bi to moglo oslabiti potražnju za električnim vozilima, umanjiti predvidivost investicija i narušiti poziciju proizvođača koji su već uložili u dekarbonizaciju.
Smatra se da je odluka rezultat kombinacije više faktora, među kojima je jedan od ključnih upravo pritisak proizvođača automobila – naročito onih koji još nisu značajno investirali u električna vozila. Uz to, ukazuje se i na uticaj inflacije, rasta cena energenata i geopolitičke nestabilnosti, koji su dodatno podstakli oprez među zakonodavcima. Jednako važan faktor jesu razlike u razvijenosti infrastrukture i kupovnoj moći među državama članicama EU, što je dovelo do zaključka da se ciljevi ne mogu ravnomerno i pravedno primeniti na celo evropsko tržište.
Ostaje pitanje da li će slični problemi sačekati i i svaki naredni cilj.
Milica Vučković