Za samo pet minuta, u potpunosti napuniti električno vozilo više nije daleka budućnost – po prvi put proizvedene su baterije čije punjenje traje koliko i sipanje goriva u rezervoar automobila.
U globalnoj borbi za ublažavanje klimatskih promena i smanjenja emisije štetnih gasova upotreba električnih automobila je važan faktor, a ono što oduvek najviše brine vozače električnih vozila je dužina punjenja baterije.
Izraelska kompanija StoreDot, nakon razvitka „ultra brze“ baterije za punjenje telefona, dronova i skutera, sada je razvila litijum-jonske baterije sa „ekstremno brzim“ punjenjem za električna vozila, dok ih Eve Energy iz Kine proizvodi.
Svi vozači koji su odustajali od kupovine novih vozila i bili verni svojim dizelašima i benzincima sada više nemaju opravdanje.
StoreDot je do sada proizveo još 1000 baterija kako bi se tehnologija predstavila proizvođačima automobila.
Sledeći korak je da se uz puteve postave punjači koji su veće snage od onih kojima trenutno raspolaže većina putnih deonica. Krajnji cilj je da do 2025. godine automobilom može da pređe preko 160 kilometara pre nego što mu bude bilo potrebno punjenje od neverovatnih pet minuta. A onda, nazad na put – putovanje se nastavlja!
Pročitajte još:
„Prepreka broj jedan za prelazak na električna vozila više nije trošak, već strepnja zbog dometa. Ili se plašite da ćete se „zaglaviti“ negde na autoputu ili da ćete morati dva sata da sedite u stanici za punjenje. Ali ako je iskustvo vozača tokom punjenja električnog vozila poput punjenja goriva na benzincu, cela ova strepnja nestaje“, rekao je Doron Majrsdorf izvršni direktor StoreDot-a.
„Smatralo se da je petominutno punjenje litijum-jonske baterije nemoguće. Za sada ne puštamo u opticaj laboratorijski prototip, već inženjerske uzorke sa linije za masovnu proizvodnju. Ovo pokazuje da je masovna proizvodnja i te kako ostvariva“, objašnjava Majrsdorf.
Kako je ova litijum-jonska baterija u stvari funkcioniše? Grafit je zamenjen nanočesticama germanijuma u koje joni mogu lakše i brže da pređu. Postojeće baterije koriste grafit kao jednu elektrodu u koju se litijumovi joni potiskuju da čuvaju naelektrisanje. Ali kada se brzo naelektrišu, joni se zaguše i mogu se pretvoriti u metal i dovesti do kratkog spoja baterije.
Plan kompanije na duže staze je da se koristi silicijum koji je mnogo isplativiji.
Tržište elektrčnih vozila doživljava svoj procvat, a najbolji primer za to je Norveška koja je tokom 2020. nadmašila samu sebe – od 141.412 prodatih automobila, čak 76.789 ima električni pogon. To je 54,3 odsto ukupne prodaje. Analitičari prognoziraju da će u 2021. godini udeo električnih vozila u prodaji biti viši od 65 odsto.