Napredna i otpadna biogoriva – Da li su dovoljno održiva?

Foto-ilustracija: Pixabay

Jedne od alternativa fosilnim gorivima, koje se sve više promovišu jesu takozvana napredna i otpadna biogoriva.

Zakon Evropske unije o zelenim gorivima i Direktiva o obovljivoj energiji (RED III), iznose objašnjenje razlike između ove dve vrste goriva. Reč je o materijalu, pa je tako za napredna potreban materijal koji zahteva ’napredniju’ obradu, kao što su slama ili šumski ostaci, dok je za otpadna potreban onaj koji se lakše ekstraktuje, kao što je korišćeno ulje za kuvanje ili životinjska mast.

Upotreba ovih goriva poslednjih godina značajno je porasla, zamenjujući pospeteno biogoriva dobijena iz prehrambenih useva. Preciznije, ona su činila 40 odsto svih biogoriva koja su potrošena na nivou Evropske unije u 2022. godini.

Prema podacima koje je iznela Evropska federacija za transport i životnu sredinu (T&E), Italija, Španija i Nemačka činile su više od polovine potrošenih biogoriva, ali da je Švedska proporcionalno bila najveći korisnik, pokrivajući 13 odsto svoje transportne energije ovim gorivima.

Iako se promovišu kao alternativa fosilnim gorivima, postavlja se pitanje da li su napredna i otpadna biogoriva dovoljno održiva.

Pročitajte još:

Kao jedan od izazova u vezi sa naprednim, navodi se oslobađanje emisije gasova staklene bašte, kroz sagorevanje biomase. Drugo, ukoliko podsticaji budu nastavljeni u smeru upotrebe šumskih ostataka, kao što su kora ili krošnja drveta, može da dođe do povećanja pritiska na evropske šume. Takođe, sirovine koje se smatraju naprednim za proizvodnju biogoriva, neretko zahtevaju intenzivnu upotrebu pesticida, đubriva i vode.

Kada je reč o otpadnim, neke od otpadnih sirovina kao što su korišćeno ulje za kuvanje ili životinjske masti, mogu da budu održive, međutim njihove količine su veoma ograničene. Postoje i druge vrste sirovina kao što su komunalni ili industrijski otpad i mulj iz kanalizacije, koje takođe mogu da se koriste i smatraju se održivim. Ipak, kako tehnologija prerade i dalje su neizvesne, dok bi istovremeno količina ovog otpada mogla da bude smanjena u budućnosti, zahvaljujući unapređenju reciklaže i ponovne upotrebe.

Jedan od zaključaka koji je iznela T&E, jeste da će istinski održiva goriva biti oskudna i da neće biti dovoljna da ispune ambiciozne ciljeve Evropske unije kada je reč o dekarbonizaciji transportnog sektora na duži period.

Energetski portal

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti