Modna industrija ostaje u samom vrhu svetkih zagađivača i nema ozbiljnih tendencija da promeni svoje poslovne modele i učini ih održivijim.
Članovi globalnog pokreta „Modna revolucija“, koji promoviše ljudska i ekološka prava, odnosno ciljeve održive mode, objavili su novi izveštaj pod nazivom „Šta pokreće modu“ gde su analizirali 250 najvećih svetskih modnih brendova i rangirali ih prema transparentnosti podataka koji se tiču njihovog odnosa prema klimi i energiji.
Istraživanje je pokazalo da modna industrija značajno zaostaje u postizanju klimatskih ciljeva i još uvek se u velikoj meri oslanja na fosilna goriva, pri čemu 86 odsto kompanija nema javni cilj za ukidanje uglja, a 94 odsto je bez javnog cilja za obnovljivu energiju.
Skoro četvrtina najvećih svetskih brendova ne otkriva nikakve podatke o dekarbonizaciji svog poslovanja, što ukazuje na to da im rešavanje klimatske krize nije prioritet.
Za 145 brendova (58 odsto) nije jasno kakav je njihov napredak po pitanju smanjenja emisija gasova staklene bašte. Sa druge strane, manje od polovine (47 odsto) brendova otkriva da su posvećeni ciljevima za smanjenje emisija štetnih gasova koji su zasnovani na nauci, dok 42 odsto brendova otkriva i svoj napredak prema ovim ciljevima.
Pročitajte još:
- U Južnoj Americi pokrenut prvi regionalni program eko-obeležavanja proizvoda
- Novi zakon u EU nalaže veću održivost proizvoda
- Kako je Brazil dostigao najčistiji energetski miks u G20
Kada je reč o poreklu električne energije neophodne sa proizvodne procese, i tu su modne kompanije škrte na deljenju podataka. Manje od polovine (43 odsto) brendova je transparentno u pogledu nabavke električne energije na operativnom nivou, a još manje (10 odsto) na nivou lanca snabdevanja. Međutim, kako se fabrike velikih modnih brendova mahom nalaze u zemljama koje se u najvećoj meri oslanjaju na fosilna goriva, jasno je da obnovljivi izvori energije nemaju mnogo udela (ako ih uopšte imaju) u napajanju modne industrije.
Čak i takozvana „održiva“ odeća i dalje može biti proizvedena korišćenjem fosilnih goriva. Uticaj modne industrije na klimu uglavnom je ispitan kroz prizmu materijala koji se koriste u našoj odeći, a ne kroz proizvodne procese iza njih. Dok 58 odsto brendova otkriva ciljeve za korišćenje održivog materijala, samo mali procenat otkriva izvore energije u svom lancu snabdevanja, što znači da bi se „održiva“ odeća i dalje mogla proizvoditi u fabrikama koje pokreću fosilna goriva.
Prema najnovijim podacima, vrednost modne industrije procenjena je na preko 770 milijardi dolara i to je svrstava u jednu od najprosperitenijih grana industrije. Sa širenjem modne industrije raste i potražnja za fosilnim gorovima, što ukazuje na to da bi modni brendovi morali hitno da se okrenu obnovljivim izvorima energije kako bi doprineli smanjenju emisija gasova staklene bašte za 50 odsto do 2030. godine, poručuju iz pokreta „Modna revolucija“.