KLM u borbi za održivu avijaciju

Foto: KLM

Klimatske promene i globalno zagrevanje predstavljaju izazove koji zahtevaju brzu i odlučujuću akciju. Dok se borimo s njima, važno je prepoznati različite izvore zagađenja. Civilna avijacija, na primer, ima svoj deo odgovornosti, učestvujući u ukupnom zagađenju ugljen-dioksidom između dva i tri odsto. Bez ozbiljnih promena, taj udeo bi mogao porasti na čak 22 odsto do 2050. godine. Mora postojati način da se pomire čovekova prirodna želja za putovanjem i smanjenje uticaja avio-saobraćaja na klimatske promene.

S obzirom na to da je glavni uzročnik zagađenja u avio-industriji upotreba fosilnih goriva, ključno rešenje leži u smanjenju njihove upotrebe i prelasku na održiva alternativna goriva. Zapravo, sve ovo radi najstarija avio-kompanija na svetu koja i dalje leti pod svojim prvobitnim imenom, holandski KLM Royal Dutch Airlines. KLM je već dugi niz godina lider u avio-industriji kada je reč o održivosti. Umesto da razvija posebnu strategiju za održivo poslovanje, kompanija stavlja samu održivost u središte svoje poslovne strategije. Ovaj pristup omogućava joj da integriše ekološke prakse u sve aspekte svog delovanja, čime aktivno doprinosi smanjenju svog uticaja na životnu sredinu.

U FOKUSU:

Kako KLM pokušava da smanji svoj karbonski otisak i klimatski uticaj

  • OBNOVA FLOTE, jer avioni najnovije generacije troše manje goriva i samim tim emituju manje štetnih gasova. Cilj avio-kompanije jeste da do 2030. smanji relativnu emisiju ugljen-dioksida za 30 odsto, a obnova flote će omogućiti da dostigne 12 odsto od tog cilja. Zato KLM uvodi nove „erbas” letelice tipa A320/321Neo u flotu za srednje relacije, jer ovi avioni, u poređenju sa letelicama koje zamenjuju, smanjuju emisiju po putničkom kilometru za 20 odsto. Takođe, u svoju kargo flotu uvodi „erbas” letelicu tipa A350F, koja će smanjiti emisiju ugljen-dioksida kargo letova za 40 odsto na apsolutnoj osnovi.

    Foto: KLM
  • OPERATIVNE MERE, kao što su optimizacija rute, smanjenje težine i mere za povećanje efikasnosti goriva, mogu da doprinesu dva odsto postizanju projektovanog cilja za 2030. godinu.
  • KUPOVINA I KORIŠĆENJE ODRŽIVOG AVIO-GORIVA. Najvažniji činilac za smanjenje klimatskog uticaja avijacije jeste bolje gorivo: održivo avio-gorivo ili SAF (Sustainable Aviation Fuel), jer njegova upotreba može smanjiti emisiju ugljen-dioksida za čak 75 odsto u poređenju sa fosilnim gorivom. Ambicija KLM-a je da do 2030. koristi 10 odsto SAF-a na svojim letovima, a kompanija je kupovinom i različitim partnerstvima sa proizvođačima SAF-a već obezbedila neophodnu količinu ovog goriva da bude na pola puta od ostvarenja ambicije.

Kako vi kao putnik možete učestvovati u borbi za održiviju avijaciju

Jednostavno – sledeći put kad pakujete kofer, razmislite o tome da li su vam zaista potrebne sve stvari koje nosite. Takođe, prilikom rezervacije leta imate mogućnost da dobrovoljno kupite dodatnu količinu održivog goriva. Vaš doprinos se izračunava na osnovu nekoliko faktora koji utiču na emisiju ugljen-dioksida vašeg leta, kao što su tip aviona, udaljenost i faktor opterećenja.

Danas kompanija KLM Royal Dutch Airlines koristi jedan odsto održivog avio-goriva na svim letovima koji polaze iz Amsterdama. To je početak, ali uz vašu pomoć kao putnika, može učiniti i više. Svaki mali korak doprinosi većem cilju očuvanja naše planete.

KLM

Tekst je objavljen u Magazinu Energetskog portala EKOLOŠKI TRANSPORT.

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti