Električna vozila imaju neiskorišćeni potencijal da unaprede prelazak na čistu energiju i transformišu energetski sistem. Rezultati studije instituta Fraunhofer ISI i ISE, koju je objavio Transport&Environment, pokazali su da bi primena dvosmernog punjenja mogla da transformiše električna vozila u takozvane virtuelne elektrane, istovremeno donoseći značajne ekonomske koristi.
Tehnologija dvosmernog punjenja (eng. bidirectional charging) omogućava električnim vozilima da istovremeno primaju energiju iz mreže prilikom punjenja i da je vraćaju nazad u mrežu kada je potrebno. Ova tehnologija omogućava korisnicima električnih vozila (EV) da ne samo da pune svoja vozila strujom, već i da vraćaju struju nazad u elektroenergetsku mrežu ili u svoje domove.
Kako funkcioniše dvosmerno punjenje i zašto je korisno?
Za razliku od brzog punjenja koje je potrebno na javnim punjačima, dvosmerno punjenje posebno pokazuje svoje prednosti u domaćinstvima. Kada se električno vozilo puni, ono koristi struju iz elektroenergetske mreže ili solarnih panela, ukoliko ih domaćinstvo poseduje. Kada vozilo ne koristi svu energiju koja je uskladištena u bateriji, ova energija može da se vrati nazad u mrežu ili da se koristi za napajanje doma. Ovako posmatrano, električno vozilo deluje kao skladište energije.
Pročitajte još:
- EU uvodi više carine na kineska električna vozila – slede li trgovinske tenzije?
- Kako šire korišćenje električnih vozila poboljšava ljudsko zdravlje
- Mađarska pokreće program izgradnje punjača u slabije pokrivenim opštinama
Nekoliko je prednosti koje doprinosi dvosmerno punjenje.
Ekonomska korist – Kada se struja vraća u mrežu u trenutku kada je njena cena visoka, korisnici mogu da dobiju novac za tu energiju. Pored toga, ako se energija koristi za napajanje doma, smanjiće se troškovi struje kada su cene visoke.
Podsticanje korišćenja obnovljivih izvora – Kada solarni paneli proizvedu više struje nego što je korisniku potrebno, ta energija može da se uskladišti u bateriji vozila, a zatim da se vrati za korišćenje u domaćinstvu kada bude potrebna. Ovo dodatno doprinosi smanjenju emisija ugljen-dioksida i olakšava primenu obnovljivih izvora. Istraživanje je pokazalo da bi dvosmerno punjenje moglo da podstakne dodatnih 430 GW solarnog kapaciteta do 2040. godine, što je gotovo dvostruko od trenutnog kapaciteta Evropske unije.
Stabilizacija elektroenergetske mreže – Ukoliko bi veliki broj korisnika električnih vozila primenio dvosmerno punjenje, to bi doprinelo stabilizaciji elektroenergetske mreže u zemlji. Kada je velika potražnja za strujom, vozila mogu da vrate energiju nazad u mrežu, čime se izbegava njeno preopterećenje.
Duži vek baterija – Pokazano je da dvosmerno punjenje može da produžiti vek baterije električnog vozila do devet odsto u poređenju sa standardnim načinom punjenja.
Energetski portal