Kako bi se obezbedila dodatna fleksibilnost proizvođačima putničkih i lakih komercijalnih vozila u ispunjavanju ciljeva smanjenja emisija, Evropska komisija je predložila izmenu Regulative koja postavlja standarde emisije CO2 za ova vozila. Ovaj predlog je objavljen kao deo Akcionog plana za automobilsku industriju Evropske unije, koji je usvojen 5. marta 2025. godine. Kako je navedeno, predlog je usledio nakon Strateškog dijaloga o budućnosti automobilske industrije koji je pokrenula predsednica Evropske komisije Ursula fon der Lajen 30. januara ove godine.
Na ovaj način se menjaju pravila ocenjivanja proizvođača. Predložena fleksibilnost omogućava proizvođačima vozila da usklađenost sa ciljevima emisije CO2 za 2025, 2026. i 2027. godinu procenjuju na osnovu prosečnih emisija tokom tri godine, umesto svake godine posebno. Tako proizvođači mogu da kompenzuju viši nivo emisija u jednoj godini smanjenjem emisija u drugim godinama.
Komisija poziva zakonodavce da postignu dogovor o ovoj izmeni bez odlaganja kako bi obezbedili predvidljivost i sigurnost za automobilske proizvođače i investitore.
Pročitajte još:
- Poljska ulaže 1,4 milijarde evra u održivu mobilnost kroz tri nacionalna programa
- EU: Prodaja električnih automobila nastavlja da jača uprkos padu ukupnih registracija
- Električni automobili uštedeće EU 20 miliona tona CO2 – izazov ostaju vazdušni i brodski saobraćaj
U dokumentu se ističe da se ovim korakom odgovara na zabrinutost automobilske industrije u Evropskoj uniji, koji je suočen sa velikim izazovima u procesu tranzicije prema vozilima sa nultim emisijama. Preciznije, pravilnici postavljaju ambiciozne ciljeve smanjenja emisija, jer Evropska unija teži postizanju klimatske neutralnosti do 2050. godine, a do 2030. godine planira smanjenje emisija gasova sa efektom staklene bašte za 55 odsto u odnosu na nivoe iz 1990. godine.
Predložena fleksibilnost izaziva kod određenih stručnjaka sumnje, smatrajući da će se na taj način usporiti ostvarenje ciljeva. Međutim, Evropska komisija navodi da se time ne menjaju ciljevi, već samo način na koji će se njihovo ostvarenje pratiti. Zadržavajući nivo ambicija za smanjenje emisija, Komisija omogućava proizvođačima dodatno vreme i prostor da se prilagode novim pravilima, dok istovremeno održavaju sigurnost i predvidljivost za investitore. Uvođenjem trogodišnjeg perioda usklađenosti, industrija dobija šansu da izbegne kazne zbog kratkoročnih odstupanja od ciljeva, dok i dalje ispunjava dugoročne ciljeve klimatskih strategija EU.
Katarina Vuinac