U sklopu poslednjeg dana Eco Foruma, koji se održava od 9. do 11. aprila u Herceg Novom, realizovan je i panel pod nazivom „Elektromobilnost 360° – Edukacija, infrastruktura i održavanje za održivi transport”. Ovaj događaj okupio je stručnjake i entuzijaste, pružajući panelistima priliku da kroz zanimljiva izlaganja osvetle ključne mere za brže usvajanje e-mobilnosti u regionu.
Direktor kompanije MT-KOMEX, Miloš Kostić, istakao je da su za efikasnu elektrifikaciju saobraćaja ključni ultra-brzi punjači, a da punjenje baterije uz solarne panele može biti maltene besplatno.
Prema njegovim rečima, u Srbiji postoji oko 4.000 solarnih elektrana koje funkcionišu po modelu kupac-proizvođač, ali im se ne isplati da višak električne energije predaju u mrežu, jer se ona obračunava po izrazito niskim cenama. Stoga se otvara nova mogućnost: umesto da dopunjuju svoj solarni sistem baterijom, mogu da iskoriste bateriju električnog vozila. Na ovaj način, vlasnici solarnih elektrana mogu znatno efikasnije izbalansirati potrošnju i ostvariti značajne uštede – budući da ih samo punjenje automobila praktično ne košta.
Kostić je dodao da je firma MT-KOMEX na putu ka potpunoj elektrifikaciji – već su naručena nova električna vozila za terenske obilaske, a cilj im je da kroz nekoliko godina potpuno izbace benzince i dizelaše iz svog voznog parka.
Pročitajte još:
- Hrvatska domaćin ključnog energetskog skupa: Dani OIE 2025 u Splitu
- SET Trebinje: Regionalna mreža stabilna, ali modernizacija neophodna
- Rimini, KEY 2025: rekordno učešće, za 20 odsto veća posećenost
Bezbednost električnih vozila i edukacija korisnika
Korisnici i njihova bezbednost uvek moraju biti prioritet kada je reč o usvajanju novih tehnologija, a jedan od ključnik koraka ka većoj bezbednosti jeste edukacija. Danijel Hristov iz Agencije za bezbednost saobraćaja Republike Srbije ukazao je na to da novi koncepti često nailaze na otpor u našem regionu, što je donekle prirodno, ali uz adekvatno rukovanje novim tehnologijama, nema razloga za strah. Zbog toga je Agencija sprovela projekat edukacije svih subjekata koji dolaze u kontakt sa električnim vozilima – od kontrolora tehničkih pregleda, servisera i vulkanizera, preko samih vlasnika, do hitnih službi.
Ipak, pored edukacije korisnika, važna je i edukacija donosioca odluka koji usvajanjem regulativa i zakona utiču na to koliko brzo će region doživeti ekspanziju električnih vozila.
Prof. dr Branislav B. Aleksandrović iz Green Drive Akademije naglasio je da, prilikom donošenja novih zakona i pravilnika, treba krenuti od osnova – korisnika. Na taj način se gradi zdrav sistem, počevši od sistema subvencija, preko tehničkih pregleda, pa sve do podrške servisima.
Na ovom panelu bilo je reči i o drugim faktorima koji koče tranziciju ka e-mobilnosti, poput brojnih zabluda i strahova kod potencijalnih korisnika.

Draško Ćirović iz kompanije Škoda rekao je da su najčešća pitanja kupaca vezana za domet električnog vozila i dostupnost punjača u određenim područjima, dok su strahovi od paljenja baterija često rezultat nedostatka pravilnih informacija.
Prema njegovim rečima, problemi sa baterijama uglavnom nastaju usled ljudskog faktora, a ne zbog tehničkih nedostataka. Oni koji kupuju električno vozilo moraju biti upoznati sa uputstvom za upotrebu i adekvatno rukovati svojim vozilom jer će samo tako rizike od paljenja baterije svesti na minimum.
Ovaj panel je ponudio sveobuhvatan uvid u izazove i rešenja koja oblikuju budućnost e-mobilnosti. Kroz primere iz prakse, inovativne pristupe i snažan fokus na edukaciju i bezbednost, učesnici su ukazali na put kojim se krećemo ka održivom i efikasnom transportu.