Budućnost putovanja – apsorbovanje ugljenika umesto emitovanja

Foto-ilustracija: Unsplash (Andreas Kind)

Kao neko ko oseća, živi i posmatra kroz prizmu ekologije, često se upustim u razmišljanja šta bih i na koji način uradila, odnosno promenila, u različitim životnim situacijama kako bi nešto postalo održivije. Od pitanja regulacije saobraćaja, do načina života u kući ili stanu, ili upravljanja otpadom u gradu. Tako sam nedavno razmišljala na koji način bi mogao automobil da se učini održivijim, pa se nasmejem sebi jer lako je zamišljati, ali koliko stručnih ljudi iz tih oblasti tek razmišlja – pa da je lako izvodljivo, bilo bi već. Tim mladih ljudi, studenata iz Holandije osporava prethodnu rečenicu razvijajući upravo jedan takav automobil.

Vođeni idejom da osmisle vozilo koje će smanjiti emisije ugljen-dioksida kroz ceo ciklus, od njegovog nastajanja, preko upotrebe i nakon što završi svoj životni vek, razvili su Zem-a.

Možda i najzanimljivija performansa jeste tehnologija kojom će ovaj automobil tokom vožnje hvatati ugljenik. Reč je o filteru, tačnije dva koji su postavljeni na donjem delu vozila, a koji tokom vožnje dok vazduh struji kroz njih, prikupljaju ugljen-dioksid i zadržavaju ga u sebi. Čišćenje filtera treba da se uradi na svakih nekoliko stotina kilometara, a kako bi dodatno olakšali vlasnicima vozila, studenti su osmislili alat pomoću kojeg ugljenik može da se izvuče i na stanicama za punjenje električnih automobila.

Jedna od kritika koja se upućuje električnim vozilima jeste to što se promovišu kao ekološki održiviji, zato što ne koriste fosilna goriva, ali se istovremeno pune na struju koja se i dalje ne proizvodi u dovoljnoj meri iz obnovljivih izvora, već onih koji zagađuju. Studenti su uzeli u obzir i ovaj problem, te su osmislili kako da na krov automobila postave solarne panele koji će ujedno delom napajati njegovu bateriju.

Prethodne dve performanse predstavljaju onaj deo životnog ciklusa dok je vozilo u upotrebi. Treća novina koju ću istaći jeste ona koja se odnosi na nastajanje i kraj njegovog korišćenja – materijal. Spoljašnji delovi automobila napravljeni su od materijala koji je pogodan za reciklažu i dalju upotrebu, a u svom svojstvu sadrži i neke reciklirane elemente. Osim što time doprinosi upravljanju otpadom, smanjuje se i emisija CO2 tokom proizvodnje Zem-a. Zanimljivost je da je spoljašnjost automobila rađena 3D šampom. Zahvaljujući ovakvoj štampi, bilo je moguće uraditi tačan oblik koji je potreban, čime se nije stvarao dodatan otpad ostacima materijala.

U ovom trenutku njegova baterija se preko solarnih panela napaja sa oko 15 odsto energije, a proračuni su da bi oko 10 ovakvih vozila moglo da apsorbuje otpilike toliku količinu ugljen-dioksida koliko može jedno drvo. Iako Zem i dalje ne može da se podvede pod nultu emisiju, značajan napredak postoji, a tim mladih studenata nastaviće da radi na njegovom usavršavanju kako bi se što više približilo ugljeničnoj neutralnosti.

Katarina Vuinac

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti