Nakon više godina čekanja, usporenih radova, zastoja, vremenskih neprilika i političkih dogovora, most na Savi kod Gradiške i brza cesta, koja će most povezati sa auto-putem Zagreb – Beograd, uskoro će biti spremni za saobraćaj.
Naime, kako nam je u petak potvrđeno u Hrvatskim cestama, granični prelaz, koji Ministarstvo finansija Hrvatske gradi na brzoj cesti, biće završen u maju.
„Nakon toga ćemo mi tek moći da izvedemo završne radove na drugoj fazi projekta u trajanju od 20 do 30 dana. Nakon završetka radova pristupa se tehničkom pregledu“, objasnila nam je Tamara Đurijanček, portparolka Hrvatskih cesta.
Iz ovoga se može zaključiti da će svi građevinski radovi, koje izvodi kompanija Integral inženjering iz Banjaluke, biti završeni najkasnije do juna.
Međutim, nažalost, to ne znači da će građani BiH i Hrvatske odmah moći da koriste novu cestu, most i prelaz, jer i dalje ostaje nerešen problem između BiH i Hrvatske u pogledu ugovora o kategorizaciji graničnih prelaza.
U Ministarstvu bezbednosti su nam nedavno rekli da su još 2021. godine pripremili Nacrt ugovora između BiH i Hrvatske o graničnim prelazima i uputili inicijativu Republici Hrvatskoj za otpočinjanje pregovora o novom dokumentu koji bi trebalo da putnicima olakša prelazak zajedničke granice između dve države.
Pročitajte još:
- Auto-put Beograd-Zrenjanin-Novi Sad: Radovi napreduju, gradi se i prvi most
- Najavljena izgradnja zajedničke granične železničke stanice Srbije i Severne Makedonije
- Pod pritiskom automobilske industrije – EU revidira ciljeve elektrifikacije za tekuću godinu
„Prema Nacrtu ugovora, prelaz za međunarodni drumski robni i putnički saobraćaj bio bi i granični prelaz Gradiška – Stara Gradiška preko novog mosta na Savi. Iz Republike Hrvatske se čeka odgovor za otpočinjanje pregovora“, pojasnili su nam oni.
Nezavisne su još 28. februara uputile pitanje Vladi Hrvatske da li se nešto radi na ovom pitanju, ali nam do danas nije stigao odgovor. U petak smo se obratili i Ministarstvu finansija Hrvatske, ali nam odgovor do zaključenja ovog broja nije stigao.
Deo stručnjaka smatra da Hrvatska ima interes za ovaj putni pravac, ali ne ni približno toliko koliko se otvaranju ove saobraćajnice raduje banjalučka regija, koja bi se tako lakše povezala sa Zagrebom i Evropom.
Međutim, deo stručnjaka takođe upozorava da bi se Hrvatske autoceste mogle suočiti sa manjim prihodima od putarine ako bi se deo putnika iz istočne Hrvatske i Mađarske ka Jadranu uputio kroz BiH preko novog putnog pravca.
Pored toga, deo putnika iz sarajevske regije će se verovatno, umesto preko Svilaja ka Zagrebu, uputiti auto-putem 9. januar kroz Republiku Srpsku, pa se može postaviti pitanje da li i time otpada deo prihoda od putarina u Hrvatskoj.
S obzirom na to da ni u Zagrebu ne žele da preciziraju kada će prelaz biti otvoren, očigledno je da će problem morati biti rešen na nivou dve vlasti – Vlade Republike Hrvatske i Saveta ministara BiH, odnosno nekom vrstom diplomatske inicijative.
Izvor: Nezavisne novine