Bez poverenja potrošača nema ni profita

Foto: Nestlé

Pokretanjem inicijativa za postizanje nulte neto stope emisije do 2050. godine na tržištima na kojima posluje, kompanija Nestlé aktivno se bori protiv klimatskih promena. Godine 2010. obavezali su se na borbu protiv seče šuma, a zahvaljujući svojim društveno odgovornim i edukativnim kampanjama, poput kampanje iz 2020. godine „Nestlé čuva prirodu”, skreću pažnju javnosti na važnost odgovornog korišćenja vode, upotrebu plastike i upravljanja otpadom, dok je poseban akcenat stavljen na pravilno upravljanje viškovima hrane. Razgovarali smo sa Milicom Milanović, menadžerkom korporativnih poslova kompanije Nestlé Adriatic, o podršci koju ova kompanija pruža u očuvanju

EP: Prema procenama, u Srbiji se dnevno baca dva miliona kilograma hrane, a trenutno je isplativije da se hrana po isteku roka uništi umesto da se donira, jer u prvom slučaju ne podleže plaćanju PDV-a. Tokom 2021. i 2022. godine Nestlé je donirao više od 70 miliona dinara u svojim proizvodima ugroženim grupama širom Srbije kroz različite humanitarne akcije i kampanje. Društvena odgovornost je ispred profita?

Milica Milanović: Nerazdvojivo je. U današnje vreme brend ne može ni da bude profitabilan ako nema poverenje potrošača, a ono se gradi upravo ulaganjem u očuvanje zajednice. Količine bačene i uništene hrane su ogromne, što ima direktni uticaj na emisije CO2, dok oko pola miliona ljudi u našoj zemlji živi na ivici siromaštva. Dakle, nešto ne štima.

Mi smo u okviru celokupnog cirkularnog modela poslovanja uspostavili sistem upravljanja viškovima proizvoda i u saradnji sa bankama hrane i drugim organizacijama širom Srbije, svoje proizvode redovno doniramo ugroženim grupama. Ipak, paradoks je da je dobročinstvo postalo skupo, pa mali proizvođači uprkos empatiji, nisu u prilici da priušte da poklone, već svoje proizvode uništavaju. Na temi PDV-a na donacije radimo zajedno sa kolegama iz industrije, Forumom za odgovorno poslovanje i Privrednom komorom Srbije, a nedavno je i Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede organizovalo panel u okviru kog smo govorili o ovoj važnoj temi. Svi su svesni da je promena regulative neophodna i verujem da će u narednom periodu do toga i doći.

U fokusu:

EP: Nestlé podržava 500.000 poljoprivrednika širom sveta u implementaciji regenerativne poljoprivrede. U Srbiji je kompanija Nestlé investicijom od 140.000 švajcarskih franaka tokom 2021. i 2022. godine započela ulaganje u lokalne procese proizvodnje po ovim principima. Kako ovo funkcioniše i šta je tačno regenerativna poljoprivreda?

Foto: Nestlé

Milica Milanović: Prakse regenerativne poljoprivrede, koje pored ostalog obuhvataju pošumljavanje, smanjenu obradu zemljišta i sađenje pokrovnih useva, sprovode se odnedavno i kod nas, zahvaljujući programu koji Nestlé globalno primenjuje kod svojih dobavljača. Kompanije Telek Paprika i Geneza iz Kanjiže, najveći dobavljači povrća za naš čuveni Začin C, od prošle godine koriste organsko đubrivo umesto veštačkog, drvoredima štite zemljište od erozije i sade različite useve kako bi dobili bolje prinose, zdravije povrće, ali i kako bi sačuvali prirodne resurse za buduće generacije.

Zemljište bogato organskim ugljenikom je plodnije, ima veći biodiverzitet i bolji je filter za vodu, što poboljšava kvalitet površinskih i podzemnih voda. Prakse regenerativne poljoprivrede istovremeno donose pozitivne ekonomske efekte, otpornost na klimatsku nestabilnost, kao i prosperitet za poljoprivredne zajednice.

Na globalnom nivou, Nestlé će do 2025. godine uložiti 1,2 milijarde švajcarskih franaka u implementaciju regenerativne poljoprivrede, idući ka cilju da do 2050. godine dostigne nultu emisiju gasova sa efektom staklene bašte. Zanimljivo je da, iako bi svi verovatno prvo pomislili da naše emisije potiču najviše iz proizvodnje, oko čak 70 odsto dolazi iz poljoprivrednih procesa naših dobavljača, tačnije pre nego što sirovina i stigne do Nestlé-a. Ipak, mi svoj uticaj računamo kroz celokupan lanac nabavke i upravo prepoznavanjem poljoprivrede kao ključnog segmenta, odlučili smo da uložimo u svoje dobavljače kako bi oni vremenom i samostalno mogli da nastave primenu regenerativne poljoprivrede.

EP: Nova fabrika u Surčinu za proizvodnju hrane na biljnoj bazi poštovaće najmodernije ekološke standarde u industriji, koristiće obnovljivu energiju iz hidroelektrana, neće proizvoditi komunalni otpad i svu otpadnu vodu tretiraće na licu mesta u sopstvenom postrojenju za preradu otpadnih voda. Kada se očekuje početak proizvodnje?

Milica Milanović: Izgradnja fabrike ide po planu, privodi se kraju, a početak proizvodnje očekujemo u prvoj polovini sledeće godine. Za novu fabriku važiće isti visoki standardi održivosti koje ste naveli i koje primenjujemo i u postojećem postrojenju u Surčinu. Nestlé je inače prva prehrambena kompanija koja je dostigla cilj Zero waste to landfill što znači da ni gram otpada ne šalje na deponije već ga ili reciklira ili koristi u druge praktične svrhe kao što su proizvodnja đubriva, biogoriva ili ekoizolacionih ploča. U novom pogonu proizvodiće se obroci iz asortimana Nestlé Garden Gourmet koji po hranljivom sastavu predstavljaju adekvatnu zamenu za meso.

Intervju vodila: Milica Marković

Intervju je objavljen u Magazinu Energetskog portala ODGOVORNO POSLOVANJE.

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti