Evropsko udruženje proizvođača automobila (ACEA) upozorava da autoindustriji u Evropskoj uniji hitno treba rešenje za nesrazmerne troškove koji proizilaze iz nemogućnosti kompanija da se usaglase sa ciljevima smanjenja emisija CO₂ za 2025. godinu.
Zbog slabe potražnje za vozilima sa nultom emisijom (ZEV) u EU, proizvođači automobila suočavaju se sa ozbiljnim izazovima koji mogu narušiti konkurentnost sektora i ugroziti radna mesta. Ukoliko se ne pronađe adekvatno rešenje, trenutni mehanizmi usklađenosti mogli bi imati dalekosežne negativne posledice, prisiljavajući proizvođače da pribegnu potezima koji nisu održivi na duži rok, upozorava ACEA.
Jedna od opcija sa kojom bi se suočili jeste plaćanje visokih kazni, koje se procenjuju na 16 milijardi evra u celoj industriji. Pored toga, proizvođači bi mogli biti primorani da ograniče proizvodnju i prodaju vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem kako bi izjednačili manji broj ZEV-a na tržištu, što bi neminovno dovelo do zatvaranja fabrika i povećanja nezaposlenosti. Još jedna nepoželjna opcija uključuje udruživanje sa konkurentskim proizvođačima, uključujući i one izvan EU, čime bi se resursi evropske industrije prelivali u ruke stranih kompanija, umesto da budu reinvestirani u lokalnu ekonomiju.
Kako bi se ispunili propisani ciljevi, mogla bi se javiti i potreba da proizvođači prodaju električna vozila ispod tržišne cene, što bi dalje destabilizovalo tržište polovnih vozila, s obzirom na to da BEV modeli već imaju nisku vrednost preprodaje. Osim toga, dodatno snižavanje cena moglo bi da ugrozi profitabilnost proizvođača i oslabi njihovu globalnu konkurentnost. Evropska komisija već je utvrdila da su proizvođači prodavali električna vozila na baterije sa gubitkom, a ako bi se trend dodatno produbio, postavlja se pitanje finansiranja same tranzicije ka dekarbonizaciji.
Pročitajte još:
- Nova generacija automobila na vodonik od 2026.
- Nemački Continental najavio otkaze – Nastavak krize u auto-industriji
- Nova dimenzija mobilnosti: U Zagrebu počela izgradnja fabrike robotaksija
ACEA naglašava da na sporu potražnju za ZEV vozilima utiču brojni faktori, među kojima su nedostatak infrastrukture za punjenje, visoki troškovi vlasništva i niska preprodajna vrednost, kao i ograničena kupovna moć potrošača.
Udruženje ističe da proizvođači imaju jasan interes da povećaju prodaju ZEV vozila kako bi se postepeno pripremili za cilj od 55 odsto manje emisija CO₂ do 2030. godine. To znači da bi rast tržišta vozila na baterije morao biti znatno dinamičniji u periodu 2027–2029. godine kako bi se postigli predviđeni ciljevi.
Ukoliko se ne uvede određeni nivo fleksibilnosti, 2025–2026. godina mogla bi da primora proizvođače na naglo snižavanje cena i prekomerno povećanje ponude električnih vozila samo kako bi se ispunili jednogodišnji ciljevi. Takav scenario bi mogao destabilizovati cene, dovesti do neodrživih poslovnih strategija i ozbiljno narušiti finansijsku stabilnost sektora.
ACEA stoga predlaže da se prag usklađenosti sa propisanim limitima emisije CO₂ po pređenom kilometru za nova putnička vozila i laka komercijalna vozila postavi na 90 odsto u 2025. i 95 odsto u 2026. godini. Na taj način, proizvođači bi dobili neophodan prostor za prilagođavanje regulativi i izbegavanje drastičnih poslovnih poteza koji bi mogli ugroziti stabilnost industrije i radna mesta.