Pre nekoliko meseci predstavili smo vam tim studenata Beogradskog univerziteta koji se bavi projektovanjem, izradom i testiranjem malog trkačkog vozila za potrebe takmičenja Formula Student. Oni su Drumska Strela, prvi srpski Formula Student tim, koji od 2010. godine radi na ovom prestižnom projektu. Generacije studenata se smenjuju, ambicije rastu, a entuzijazam i strast za uspehom se ne smiruju. Trenutno pedeset studenata, aktivnih članova tima radi na izradi sedmog vozila i sprema se za takmičenja u novoj sezoni. Među njima su studenti Mašinskog, Tehnološko-metalurškog, Elektrotehničkog, Ekonomskog, Arhitektonskog, Šumarskog i Matematičkog fakulteta, kao i Fakultet organizacionih nauka. Nas je zanimalo kako napreduju u novoj sezoni i kakvi su im dalji planovi.
EP: Trenutno radite na svom sedmom vozilu. Kako napredujete i šta planirate novo da uvedete?
– Projektovanje Drumske Strele 2018 je završeno. Uveli smo dosta izmena u odnosu na prethodnu godinu, a najuočljivije će biti one koje se tiču aero paketa. Dosadašnji koncept je bio veoma uspešan i nailazio je na dobre kritike sudija, a verujemo da će se i novi dobro pokazati. Uspeli smo da optimizujemo i mnoge manje vidljive sklopove, te očekujemo da će to doneti sniženje mase, koje jeste jedan od glavnih ciljeva pri projektovanju svake godine. Puno novina ćemo predstaviti i na polju elektronike, a kakve tačno, biće otkriveno na predstavljanju vozila za nekoliko meseci.
EP: S obzirom da se i dalje takmičite u klasi formula sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem, kako vidite budućnost takvih vozila?
– Formula Student takmičenja su nastala zahvaljujući motorima sa unutrašnjim sagorevanjem, a zatim su se priključile i ostale klase: electric i driverless. Iako postoji uvreženo mišljenje kako vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem postaju prošlost, moramo da objasnimo zašto to nije tako, i to na primeru Formula Student. Najbolji svetski timovi se i dalje takmiče u ovoj klasi. Zašto? Automobilske kompanije ulažu ogromna sredstva kako bi povećali efikasnost i smanjili emisiju štetnih gasova u atmosferu. To su čitavi razvojni centri koji rade na boljim ubrizgačima, proučavanju termodinamičkih procesa u motoru i projektovanju ekološke izduvne grane. Formula Student se bavi istim: u okviru ovog takmičenja postoji disciplina – efikasnost, koja boduje potrošnju goriva pri trci izdržljivosti, na stazi dugoj 22km. Dakle, i naš cilj je da optimizujemo potrošnju, a samim tim i emisiju štetnih gasova. Inženjeri najvećih svetskih automobilskih kompanija dolaze na takmičenja i traže nove ideje i rešenja, koja kasnije mogu da implementiraju na komercijalna vozila. Budućnost leži u boljem projektovanju i savesnom inženjerstvu, a to je ono čemu nas Formula Student uči.
EP: Kako ste do sada postizali bolju efikasnost?
– Pre svega, to je zadatak inženjera koji se bave pogonom. Geometrija delova koje isprojektuju u najvećoj meri određuje kakva će biti efikasnost. Na drugom mestu, masa svih delova na formuli može značajno da doprinese potrošnji. Tehnologija izrade delova od karbonskih vlakana nam je omogućila sniženje mase vozila, pa i manju potrošnja goriva. Zanimljivo je da smo na taj način uspeli da upotrebom ugljenika, smanjimo emisiju ugljen-dioksida.
EP: Na kojim takmičenjima ćete nastupiti ove godine?
– Ove godine smo se uspešno kvalifikovali za tri velika evropska takmičenja, u Italiji, Češkoj i Mađarskoj. Nažalost, zbog nedostatka finansijkih sredstava, nismo bili u prilici da platimo registraciju za sva tri. Odlučili smo da nastupimo u Italiji i Češkoj, dok smo prestižno takmičenje FS East u Mađarskoj ostavili za neku od narednih godina. Na oba ova takmičenja smo imali odlične rezultate prethodnih godina, i verujemo da ćemo ove godine postići još bolje.
EP: Kako uspevate da se izborite sa finansijskim poteškoćama na koje nailazite?
– Svake sezone su potrebna velika finansijska sredstva kako bismo uspeli da napravimo vozilo na vreme, istestiramo ga i otputujemo na takmičenja. Ključ je u tome što tamo gde drugi vide problem, mi vidimo izazov. Uprkos svim poteškoćama, mi ne odustajemo od naših ciljeva. Ono što je mnogima delovalo nemoguće, mi smo sproveli u delo, i danas imamo 6 formula iza sebe. Imamo podršku mnogih sponzorskih firmi koje nam izlaze u susret i snabdevaju nas materijalima, kupovnim delovima ili rade mašinsku obradu delova koje smo isprojektovali. Najteže je obezbediti novac potreban za takmičenja, ali radujemo se novim, uspešnim saradnjama sa firmama koje će nam izaći u susret.
EP: Šta vidite kao glavni cilj ove sezone?
– Cilj nam je da studenti dobiju priliku da predstavljaju svoj univerzitet i Srbiju na Formula Student takmičenjima. Mnogi od njih su posvetili i više od godinu dana radeći na ovom projektu i imaju znanje kojim mogu da izađu pred svetski poznate inženjere. Ukoliko osiguramo odlazak na dva takmičenja, kao i izradu vozila na vreme, kako bismo imali što više vremena za testiranja, i rezultati će sigurno ispratiti sav uložen trud i rad.