Kako solarne kompanije odgovaraju na globalne izazove

Foto: Ljubaznošću Nine Sijerića

U svetu obnovljivih izvora energije, solarna industrija doživljava dinamične promene, koje oblikuju njen budući razvoj. Velika konkurencija među proizvođačima panela, rast očekivanja investitora i tehnološke inovacije otvaraju brojna pitanja o održivosti tržišta i perspektivama solarnih elektrana. O izazovima i trendovima u industriji, ključnim kriterijumima za odabir panela i važnosti poverenja u odnosima između investitora, EPC kompanija i proizvođača, razgovarali smo sa Ninom Sijerićem, stručnjakom za poslovni razvoj u kompaniji Luxor Solar GmbH, poznatoj po visokokvalitetnim fotonaponskim modulima.

Tržište solarnih panela prolazi kroz turbulentan period – velika konkurencija među proizvođačima dovela je do pada cena i smanjenja profitabilnosti. Kako će ovaj trend uticati na evropske proizvođače u narednim godinama?

– Ovaj trend će dovesti do konsolidacije tržišta. Neke kompanije će se povući, dok će druge promeniti vlasnika. Investitori će postati pažljiviji pri odabiru partnera i sarađivaće samo sa proverenim kompanijama. Trenutna situacija na tržištu solarnih elektrana unosi dosta nesigurnosti u odlučivanje. Danas investitori ne biraju samo module i izvođače radova već im je važna i reputacija firme koja stoji iza proizvoda. Ukoliko cena bude glavni faktor odluke, investitori će se suočiti s problemima na duge staze – ko ne plati na mostu, platiće na ćupriji.

Koje karakteristike mora imati kompanija da bi opstala u ovako izazovnom periodu?

– Fleksibilnost je ključna reč. Brza reakcija i prilagođavanje promenama na tržištu biće presudni. To nazivam „fotonaponskim darvinizmom” – neće opstati najveći i najjači, već onaj koji se najbrže prilagodi potrebama tržišta. Brzina donošenja odluka i inovacije biće od suštinske važnosti. Na primer, proizvodi prilagođeni specifičnim potrebama klijenata pomoći će da se lakše odluče za optimalno rešenje.

Na tržištu se sada mogu naći brojni modeli solarnih panela čija cena i kvalitet variraju. Kako biste posavetovali kupce da naprave najbolji izbor?

– Pri odabiru solarnih panela, kupci treba da uzmu u obzir nekoliko ključnih faktora kako bi osigurali maksimalan povrat na ulaganje i dugoročne koristi: cenu – važno je pronaći balans između cene, efikasnosti i garancija, najjeftiniji paneli nisu uvek najbolje rešenje, kvalitet – odabir renomiranih proizvođača često znači bolju postprodajnu podršku i sigurnost u dugovečnost panela, efikasnost (viši nivo efikasnosti znači manje potrebnih panela za istu proizvodnju energije) i garanciju – većina panela dolazi sa garancijom od 25 godina na proizvodnju energije, a neki nude i duže garancije na sam proizvod. Kupci bi svakako trebalo da se posavetuju sa stručnjacima i instalaterima kako bi procenili svoje energetske potrebe i izabrali najbolji proizvod. Dugoročno gledano, kvalitet će uvek nadvladati nisku cenu.

U FOKUSU:

Koliko je važno da kupci znaju koja kompanija stoji iza njihovih modula?

– Poznavanje proizvođača solarnih panela ključno je za donošenje odluka na osnovu dobrog informisanja i osiguravanja dugoročne vrednosti ulaganja. Kvalitet i pouzdanost panela neraskidivo su povezani s reputacijom proizvođača, jer ona odražava performanse i trajnost proizvoda. Garancije igraju ključnu ulogu u sigurnosti investicije – posebno je važno da li su one vezane za kompaniju sa sedištem u Evropskoj uniji ili u Kini.

Renomirani proizvođači često nude vrhunski nivo podrške u održavanju i servisiranju tokom celokupnog životnog ciklusa panela, što značajno doprinosi njihovoj dugovečnosti. Pored toga, etički principi i održivost poslovanja postaju sve značajniji faktori u izboru, jer današnji kupci vrednuju kompanije koje posluju u skladu sa održivim praksama.

Finansijska stabilnost proizvođača takođe je od presudnog značaja. Kompanije s dugogodišnjim prisustvom na tržištu i konzistentnim vlasničkim strukturama pružaju dodatnu sigurnost i poverenje. Sve ove informacije omogućavaju kupcima da se opredele za panele koji obezbeđuju optimalne performanse i trajnu vrednost njihove investicije.

Solarna energija je prošle godine bila vodeći oblik OIE po broju novih instalacija. Da li će promene na tržištu solarnih panela uticati na njen dalji razvoj?

– Solarne elektrane i dalje će biti ključni izvor energije i važan deo snabdevanja država obnovljivim izvorima. Međutim, u budućnosti ćemo se suočiti s izazovima poput balansiranja mreže. Već sada neke države tokom leta proizvode čak 60 odsto svoje energije iz solarnih izvora, što ponekad stvara višak koji mreža ne može da primi. Rešenje će biti skladištenje energije u baterijama, koje bi omogućilo korišćenje viška energije u vreme kada nema sunca i rasterećenje mrežnog sistema. Kada baterije postignu tehnološku zrelost i dugovečnost od 20 ili više godina, solarna revolucija će zaista uzeti maha – svako domaćinstvo ili fabrika moći će da bude energetski nezavisna.

Kako osigurati uzajamno poverenje između investitora, EPC kompanija i proizvođača solarnih panela?

– Poverenje se gradi na osnovu iskustva i dokazanih rezultata. Što je više zadovoljnih korisnika solarnih elektrana, to će biti veće poverenje u tehnologiju i izvođače. Proizvođači panela stiču poverenje putem svojih performansi. Na primer, na istoj lokaciji i s istim inverterskim sistemima, investitor koji je koristio kineske TIER 1 module imao je 20 odsto manju proizvodnju od onoga koji je koristio Luxor module. Kada taj procenat pomnožite sa 20 godina, postaje jasno zašto je poverenje u kvalitet od suštinskog značaja – kako u pogledu modula, tako i u pogledu preporuka izvođača.

Intervju vodila: Milena Maglovski

Intervju u celosti pročitajte u Magazinu Energetskog portala ODRŽIVO POSLOVANJE

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti