Koliko avio-kompanije kasne u prelazu na ekološka goriva?

Izveštaj organizacije Transport & Environment (T&E) otkriva u kojoj meri su prisutni problemi prilikom prelaska avio-industrije na održiva goriva za avione, poznate kao SAF (sustainable aviation fuels). Prema izveštaju, većina avio-kompanija (87 odsto) ne prelazi delotvorno na korišćenje ovih goriva, što je najvažnije rešenje za smanjenje uticaja avijacije na zagađenje.

Foto-ilustracija: Unsplash (Mika Ruusunen)

E-kerozin, takođe poznat kao sintetički kerozin ili elektro-gorivo, je vrsta održivog avionskog goriva proizvedenog iz obnovljivih izvora energije. Proces proizvodnje e-kerozina uključuje korišćenje obnovljive električne energije za elektrolizu vode, čime se proizvodi vodonik. Taj vodonik se potom kombinuje sa ugljen-dioksidom u jednom specifičnom procesu, što dovodi do proizvodnje tečnog goriva koje dalje može da se koristi u avio tehnologiji. E-kerozin ističe se kao najodrživiji i najprimenjiviji tip SAF-a, dok su goriva dobijena iz biomase, kao što su ona sačinjena od prehrambenih ili stočnih useva poput kukuruza, ocenjena kao neodrživa.

Analiza 77 avio-kompanija pokazuje da samo 10 njih aktivno traži održive alternative, poput e-kerozina i biogoriva dobijenih iz otpada. Preostale kompanije ili ne razmatraju SAF kao mogućnost, ili koriste pogrešnu vrstu, ili ga koriste premalo.

Pročitajte još:

Istraživanje je takođe otkrilo da većina avio-kompanija koristi manje održive vrste SAF-a, gde više od 30 odsto sporazuma avio-kompanija jesu preusmereni na biogoriva iz prehrambenih useva, dok e-kerozin čini manje od 10 odsto ugovora.

Zapravo, kako izveštaj naglašava, svet je daleko od širokog prihvatanja SAF-a. U 2023, avio-kompanije su upotrebile samo 2,6 miliona barela SAF-a u poređenju sa više od 1,6 milijardi barela običnog kerozina, što predstavlja manje od 0,15 odsto ukupne potrošnje goriva.

SAF goriva kao što su e-kerozin i biogoriva dobijena iz otpada imaju složenije i skuplje procese proizvodnje u poređenju sa tradicionalnim fosilnim gorivima, što dovodi do viših cena goriva koje vrše finansijski pritisak na avio kompanije. Pri tome, goriva nisu uvek lako dostupna u potrebnim količinama i na svim lokacijama, što sve zajedno logistički otežava njihovu implementaciju, koja treba da služi dugoročnim ciljevima postavljenim kada je u pitanju klimatska neutralnost.

Energetski portal

slični tekstovi

komentari

izdvojene vesti