Svi novi modeli automobila koji se prodaju u Evropskoj uniji sada moraju da imaju specijalni uređaj „Event Data Recorder“ (EDR), odnosno „crnu kutiju“ čiji je zadatak isti kao kod onih u avionima. U slučaju saobraćajne nezgode iz nje se mogu dobiti razni podaci na osnovu kojih lakše može da se odredi uzrok nezgode.
Ova novina uvedena je u skladu sa „General Safety Regulation“ (GSR) odnosno opštim načelima o bezbednosti, koju je pre dve godine usvojio Evropski parlament sa ciljem da se do 2030. godine smanji broj nastradalih u saobraćajnim nezgodama.
Usvajanjem GSR 2022. tačno su predviđeni sistemi (Advanced driver assistant systems – ADAS) koji će morati da budu ugrađeni u vozila i preciziran je rok za svaki. To su, pored „crne kutije“, detekcija vozila koje dolazi iz „mrtvog ugla“, upozorenje na nevoljno napuštanje saobraćajne trake, automatsko kočenje, adaptivni tempomati, sistemi koji će uočavati pešake, bicikliste i slični koji se već ugrađuju u savremene automobile.
EDR beleži podatke u vozilu pre, tokom i posle saobraćajne nezgode sa zadatkom da pomogne u analizi događaja, a podacima neće moći da pristupi bilo ko već se čitati po nalogu sudije ili tužioca. „Crna kutija“ u automobilima za razliku od onih u avionima ne snima zvukove, a najvažnija uloga ovog sistema je preventivna jer se očekuje da utiče na ponašanje vozača.
U Sjedinjenim Američkim Državama „crne kutije“ se primjenjuju od 2014 . godine, gde je primećeno da pozitivno utiče na bezbednost u saobraćaju.
Pročitajte još:
- Nove tehnologije farbanja automobila štede bateriju EV
- Manje CO2 emisija i nesreća uz solarne panele iznad auto-puteva
- Automobilski gigant elektrifikuje budućnost
Šta beleži „crna kutija“?
– Podaci o dinamici vožnje pre sudara: brzina, položaj papučice gasa, status kočnice, ciklus paljenja tokom sudara, brzinu motora, ABS i aktivnost kontrole stabilnosti, ugao upravljanja.
– Podaci o položaju vozila nakon sudara: promena brzine u uzdužnim i poprečnim smerovima.
– Informacije o sistemu: status sigurnosnog pojasa vozača i suvozača, kontrolno svetlo vazdušnog jastuka, vreme postavljanja vazdušnih jastuka za vozača i suvozača.
Podaci u „crnoj kutiji“ se čuvaju mesec dana, posle čega se automatski brišu ukoliko nije bilo nezgode.
U saobraćajnim nesrećama širom sveta, prema podacima Svetske zdravstvene organizacije, godišnje život izgubi oko 1,25 miliona osoba, i to je jedan od razloga zbog čega je od početka jula u EU na snazi odredba kojom je „crna kutija“ obavezna za sva nova vozila i ulazi u obavezni deo opreme. Treba naglasiti da stariji modeli automobila nemaju mogućnost naknadne ugradnje.
Energetski portal