Solarna energija već je dokazala svoj potencijal da transformiše svet time što nudi energetsku sigurnost uz istovremeno smanjenje emisija gasova staklene bašte. Zbog toga ne čudi što se solarni paneli sada nalaze na krovovima, u sklopu agro-solarnih projekata ili u vidu nadstrešnica na parkinzima.
Jedino mesto na kome solarni paneli nisu poželjni jesu poljoprivredne parcele (izuzev agro-solarnih postrojenja), pa se postavlja pitanje hoće li čovečanstvo imati dovoljno površina na raspolaganju za izgradnju solarnih elektrana tako da zadovolji svoje potrebe za energijom?
Stručnjaci sa Kineske akademije nauka tvrde da rešenje može biti postavljanje solarnih panela iznad auto-puteva. Ovakva postrojenja donela bi višestruke koristi, a studija o njihovom potencijalu objavljena je u časopisu Earths Future.
Iako ovo nije prvi put da se solarni paneli iznad auto-puteva dovode u fokus, do sada nije bio poznat njihov pravi potencijal.
Kineski naučnici navode da bi ovakva postrojenja godišnje mogla da proizvedu preko 17.000 TWh električne energije ( što je preko 60 odsto globalne godišnje potrošnje električne enerije u 2023. godini) i smanje emisije ugljen-dioksida za 28 odsto. Kao dodatnu prednost ističu i smanjenje saobraćajnih nezgoda i prevenciju oko 150.000 smrtnih slučajeva godišnje jer bi solarni paneli štitili vozače od nepovoljnih vremenskih uslova.
Pročitajte još:
- Puštena u rad solarna elektrana „B2 Nova Sun“
- Grčka gradi jednu od najvećih solarnih elektrana u Evropi
- Nemačka: Dok solarni kapaciteti rastu, proizvodnja opreme opada
Uz to, solarne elektrane iznad auto-puteva koristile bi već postojeće puteve, dalekovode i ostalu neophodnu infrastukturu, pa ne bi bilo dodatnih troškova prilikom njihove izgradnje. Dobra strana ovakvih projekata je i to što se mogu prostirati na velikim površinama bez potrebe da uzurpiraju ogromna prostranstva obradivog zemljišta.
Stručnjaci dodaju da bi auto-puteve trebalo da posmatramo kao strateški važne zone za postavljanje solarnih panela imajući u vidu da Zemlju pokriva više od 3,2 miliona kilometara auto-puteva — dovoljno asfalta da se obavije oko ekvatora 251 put.
“U toku su globalni napori da se diversifikuju ekološki održive strategije za solarne instalacije kako bi se poboljšala dostupnost zelene električne energije. Ovde predlažemo inovativnu strategiju za pokrivanje autoputeva pomoću fotonaponskih panela i procenu njihovog potencijala za proizvodnju električne energije i društveno-ekonomske koristi”, navodi se u studiji.
Najveći potencijal koncentrisan je u ili oko gusto naseljenih i visoko razvijenih oblasti istočne Kine, zapadne Evrope i istočnog dela SAD-a. Kina bi na auto-putevima godišnje mogla da proizvodi 3.650 TWh solarne električne energije, zemlje Evropske unije 2.087 TWh, a SAD 2.000 TWh.
Nekoliko pilot projekata solarnih postrojenja na auto-putevima u Kini, SAD-u, Nemačkoj, Austriji i Švajcarskoj već je pokazalo tehničku izvodljivost korišćenja solarne energije za snabdevanje električnom energijom odmorišta i tunela na auto-putu, tvrde stručnjaci.