Home Blog Page 59

ABB postavlja nove standarde u punjenju električnih vozila sa A400 i C50 punjačima 

Foto: ABB

U vreme kada električna mobilnost postaje jedan od značajnih faktora za održivu budućnost, ABB poslovni sektor E-Mobility nastavlja da predvodi industriju inovacijama i tehnološkim napretkom. Nakon što je pre deset meseci predstavljen A400 All-in-One punjač na ACT Expo 2024, koji je pomerio granice u domenu brzog i efikasnog punjenja električnih vozila, kompanija sada lansira C50 – premijum kompaktni punjač, dizajniran da unapredi infrastrukturu za punjenje u urbanim sredinama i na putovanjima.

ABB A400 – moćan, pouzdan i pametan

ABB A400 predstavlja vrhunac ABB-ovog inženjeringa u domenu punjača za električna vozila. Donosi najvišu snagu punjenja uz minimalne gubitke, omogućava besprekorno korisničko iskustvo i pruža napredne opcije daljinskog upravljanja. Ovaj punjač direktno rešava tri ključna izazova u industriji: nedostatak poverenja vozača, kompleksnost korišćenja i nizak povraćaj ulaganja za operatore i vlasnike električnih vozila i flota.

Jedan od najvećih problema sa kojima se susreću vozači električnih vozila jeste nizak procenat uspešnosti punjenja, koji se često kreće ispod 70 odsto. Korisnici se suočavaju sa poteškoćama prilikom plaćanja, problemima sa konekcijom ili nejasnim procesima punjenja. ABB A400 je osmišljen da eliminiše ove probleme, povećavajući procenat uspešnog punjenja na čak 99 odsto.

Foto: ABB

Sa velikim 32-inčnim ekranom i intuitivnim korisničkim interfejsom, ABB A400 pruža iskustvo upotrebe slično pametnim telefonima. Korisnici mogu lako pratiti proces punjenja, dobijati jasne potvrde o početku i završetku punjenja, kao i informacije o statusu punjenja u realnom vremenu.

Tehnička rešenja implementirana u A400 omogućavaju dug životni vek i visoku efikasnost. Punjač koristi energetske module bazirane na silikon-karbidu, koji omogućavaju optimalno upravljanje snagom i smanjuju energetske gubitke. Dinamička podela snage u različitim obrascima punjenja od 50 kW pruža fleksibilnost u radu, dok sistem hlađenja vazduhom doprinosi pouzdanosti uređaja.

Jedna od ključnih inovacija u A400 je implementacija dvostruke tehnologije hlađenja (zasnovane na promeni agregatnog stanja rashladne tečnosti – iz tečnosti u paru i iz pare u tečnost) u konektoru punjača. Ova patentirana tehnologija omogućava punjenje strujom do 600 ampera uz niže troškove održavanja i bolju dugoročnu pouzdanost u poređenju sa tradicionalnim sistemima hlađenja.

Dodatno, ABB A400 dolazi sa uslugama daljinskog upravljanja putem cloud platforme, omogućavajući operaterima da nadgledaju i optimizuju rad punjača 24/7. U okviru ABB servisnih ugovora, garantuje se 97 odsto efikasnosti u brzini servisnog odziva, što dodatno povećava pouzdanost ovog sistema.

U FOKUSU:

C50 – pametno rešenje za gradsku infrastrukturu

Nakon uspešnog lansiranja A400, ABB E-Mobility sada predstavlja C50 – premijum kompaktni punjač prilagođen urbanim sredinama i javnim mestima. Ovaj model dolazi u pravom trenutku, s obzirom na rastuću potrebu za dostupnim i efikasnim javnim punjenjem, naročito u gradskim sredinama, gde veliki procenat stanovništva nema mogućnost punjenja kod kuće.

C50 pruža snagu od 50 kW, što omogućava brzo punjenje tokom svakodnevnih aktivnosti, poput poseta tržnim centrima, maloprodajnim objektima i odmorištima. Sa dvostrukim izlazima od 25 kW, omogućava istovremeno punjenje dva vozila, čime se povećava iskorišćenost punjača i smanjuje potreba za dodatnim infrastrukturnim ulaganjima.

Dizajniran s naglaskom na praktičnost, C50 se odlikuje izuzetno tankim dizajnom od samo 23,5 cm i vrhunskim materijalima koji omogućavaju lako uklapanje u različite prostore. Njegov korisnički interfejs, sa ekranom od 21,5 inča, obezbeđuje jednostavno i intuitivno korišćenje, dok se boje na ekranu mogu prilagoditi vizuelnom senzibilitetu klijenata.

Još jedna prednost C50 modela je to što dolazi kao kompletno upravljivo rešenje. ABB preuzima brigu o svim aspektima – od planiranja i implementacije, preko upravljanja i servisa, do održavanja punjača. Na taj način kompanije mogu lako integrisati punjače u svoje poslovanje bez potrebe za dodatnom ekspertizom u domenu električne mobilnosti. Na taj način oni se mogu fokusirati na osnovne poslove dok uživaju u svim prednostima elektrifikacije svojih lokacija, zadržavajući vlasništvo nad njima.

ABB E-Mobility redefiniše budućnost EV punjenja

Sa lansiranjem A400 i C50 modela, ABB E-Mobility postavlja nove standarde u industriji punjenja električnih vozila. Njihova misija nije samo povećanje broja punjača na tržištu već i poboljšanje kvaliteta i pouzdanosti infrastrukture kako bi se električna mobilnost što brže razvijala.

Mreže za punjenje električnih vozila predstavljaju kritičnu tačku u misiji ka energetski efikasnoj i klimatski neutralnoj mobilnosti. A400 i C50 su od samog starta dizajnirani da pruže pouzdano i isplativo punjenje, omogućavajući našim kupcima da upravljaju svojom mrežom na najvišem nivou.

www.abb.rs

Tekst u celosti pročitajte u Magazinu Energetskog portala  ODRŽIVA MOBILNOST

Rumunija dobija mali nuklearni reaktor snage 77 MW: Prvi takav projekat u EU

Foto-ilustracija: Freepik (frimufilms)

Rumunija je na korak od ulaska u novu eru energetske tranzicije zahvaljujući najavi izgradnje malog modularnog reaktora snage 77 MW u mestu Dojčešti, što je prvi takav projekat u Evropskoj uniji. Tehnologiju isporučuje američka kompanija NuScale Power, čiji je dizajn nedavno dobio odobrenje američke Komisije za nuklearnu regulaciju (NRC) – najstrožeg regulatornog tela za nuklearnu bezbednost u svetu.

Odobrenje NRC-a potvrđuje da NuScale tehnologija zadovoljava najviše svetske standarde u oblasti nuklearne sigurnosti i predstavlja važan korak ka implementaciji čistih, skalabilnih i pouzdanih izvora energije. Za razliku od drugih tehnologija koje su birale delimično licenciranje, NuScale se odlučio za potpuno licenciranje celokupnog dizajna reaktora, što dodatno naglašava zrelost i pouzdanost ovog rešenja, navodi se u saopštenju Ministarstva energetike Rumunije.

Pilot projekat u Rumuniji predviđa da prvi mali modularni reaktor bude pušten u rad u periodu 2029–2030. godine, čime bi ova zemlja postala evropski pionir u primeni napredne nuklearne tehnologije nove generacije. Reaktor će doprineti isporuci stabilne, bezbedne i pristupačne energije sa minimalnim ugljeničnim otiskom, a sam projekat donosi i šire koristi – od otvaranja novih radnih mesta do razvoja lokalne industrije i obrazovanja kadrova.

Pročitajte još:

„Ovi reaktori će obezbediti čistu, bezbednu, stabilnu i pristupačnu energiju, sa minimalnim ugljeničnim otiskom i sa velikim koristima za nacionalnu energetsku bezbednost. Projekat Dojčešt znači energiju, ali i industriju, radna mesta, inovacije, obrazovanje i liderstvo”, izjavio je ministar energetike Rumunije, Sebastijan Burduž.

On je dodao da će oko ove tehnologije biti razvijena čitava platforma za istraživanje, razvoj i proizvodnju, kao i nova generacija inženjera i stručnjaka u nuklearnoj oblasti.

Projekat Dojčešti sprovodi se u partnerstvu sa kompanijom NuScale Power, uz podršku američkog Ministarstva energetike (DOE) i Američke agencije za trgovinu i razvoj (USTDA). Trenutno se nalazi u fazi detaljnog projektovanja, dok se konačna investiciona odluka očekuje u prvoj polovini naredne godine, u zavisnosti od finansiranja i uključenih partnera.

Energetski portal

Dan polja regenerativne poljoprivrede u Toraku

Foto-ilustracija: Freepik (zirconicusso)

Savez za regenerativnu poljoprivredu Srbije poziva sve zainteresovane da prisustvuju prvom ovogodišnjem Danu polja regenerativne poljoprivrede, koji će se održati u četvrtak, 12. juna 2025. godine, u naselju Torak (opština Žitište).

Događaj je namenjen sadašnjim i budućim poljoprivrednicima, savetodavcima, predstavnicima lokalnih i državnih institucija, istraživačima i svima koji teže održivijoj proizvodnji hrane. Kroz praktične demonstracije, prikaz mehanizacije i stručne prezentacije, učesnici će imati priliku da na terenu saznaju više o tome kako izgleda prelazak na regenerativne prakse – i kakve koristi one donose za zemljište, prinose i klimatsku otpornost.

Učesnike događaja na svom gazdinstvu ugostiće Teodor Baloš, regenerativni poljoprivrednik iz Toraka i član Saveta poljoprivrednika Saveza. Na 85 hektara zemlje, Teodor godinama kroz primenu principa regenerativne poljoprivrede uspešno gaji pšenicu, suncokret, soju, kukuruz, pasulj i leblebiju.

Ovaj dan biće jedinstvena prilika za razmenu znanja, direktno učenje od regenerativnih poljoprivrednika i povezivanje aktera koji dele zajedničku viziju – zdravije zemljište, sigurniju proizvodnju hrane i održiviju poljoprivredu, navodi se u saopštenju.

Učešće je besplatno, ali zbog ograničenog broja mesta, registracija je obavezna. Prijave su otvorene do 9. juna u 23:59. 

Zainteresovani mogu da se registruju ovde

Energetski portal

Bałtyk 2 i 3: vetroenergija sa mora za dva miliona domaćinstava od 2028.

Foto-ilustracija: Freepik (kjpargeter)

Dodatna dva miliona evropskih domaćinstava od 2028. godine trebalo bi da se napaja obnovljivom energijom iz vetroelektrana na moru. Ova vest stiže iz Poljske, nakon što su kompanije Equinor i Polenergia donele konačnu investicionu odluku (FID) i obezbedile finansiranje za vetroparkove Bałtyk 2 i 3 u Baltičkom moru.

Kako prenosi WindEurope, reč je o najvećoj transakciji projektnog finansiranja u istoriji Poljske.

Vrednost projekata ukupne snage 1,4 GW iznosi 7,2 milijarde evra, dok Evropska investiciona banka učestvuje sa 700 miliona evra.

Ovo je značajan korak ne samo ka jačanju energetske bezbednosti zemlje, već i ka razvoju domaće industrije, s obzirom na to da je cilj da 38 odsto učesnika u projektu budu poljske kompanije.

Pročitajte još:

Sledeći projekat – Bałtyk 1, kapaciteta do 1,56 GW – trenutno je u fazi pripreme za aukciju tokom 2025. godine, a planira se još veće učešće domaćih kompanija.

Bałtyk 2 i 3 deo su ukupno šest evropskih projekata koji su zatvoreni finansijski u 2025. godini, ukupnog kapaciteta 5,6 GW – što je više nego dvostruko u odnosu na 2024. godinu.

Energetski portal

Od Evrope do Azije – koji su vodeći standardi za baterije i punjače

Foto-ilustracija: Unsplash (Yrka Pictured)

Električni automobili današnjice daleko su napredniji i bolje istraženi nego što su bili na početku ove decenije. Neki od pionirskih svetskih modela lansirani su krajem 2000-ih i početkom 2010-ih godina, što je označilo početak šireg prihvatanja i komercijalizacije električnih vozila širom Evrope.

U tom periodu, evropski proizvođači počeli su da ulaze u svet električnih automobila, ali još uvek nisu imali široku ponudu kao danas. Pre tačno deset godina, prodaja električnih i hibridnih automobila u Evropskoj uniji zabeležila je veliki porast, sa isporukom od oko 300.000 vozila samo u prvoj polovini godine. Za razliku od EU, tržište u Srbiji u tom periodu beležilo je tek simbolične prodajne brojke, pre svega zbog visokih cena i nedostatka državnih subvencija. Od tada se situacija značajno promenila u razvoju tehnologije, infrastrukture i izbora električnih modela u automobilskoj industriji.

Tehnologija baterija – srce električnog vozila

Foto-ilustracija: Unsplash (Sopjie Jonas)

Električni automobili mogu koristiti različite vrste baterija. Razlika u vrsti baterije direktno utiče na domet vozila, brzinu punjenja, sigurnost, cenu i dugovečnost baterije. Tokom godina, razvijeno je više tipova baterija, ali su se samo neke pokazale kao praktične za široku primenu u automobilskoj industriji.

Najzastupljenija tehnologija danas su litijum-jonske baterije. Koriste se u gotovo svim savremenim električnim automobilima zahvaljujući visokoj energetskoj gustini, dobrom balansu između kapaciteta i težine, kao i mogućnosti relativno brzog punjenja. Ipak, zabrinutost zbog ekoloških posledica rudarenja litijuma i pojedinih mana litijumskih baterija, poput pregrejavanja, izaziva široke debate. Uprkos tome, litijumske baterije ostaju glavni izbor za većinu proizvođača.

Pored njih, sve češće se koriste litijum-gvožđe-fosfat baterije (LFP). Ova varijanta je noviji tip litijum-jonskih baterija, koja ima nešto manju energetsku gustinu, ali je znatno otpornija na toplotu i ima duži vek trajanja. Takođe, ne sadrži skupe i etički problematične materijale poput kobalta. Zbog toga su postale popularne kod kineskih proizvođača.

Ipak, vredi spomenuti i solid-state baterije koje, za razliku od litijum-jonskih, još uvek nisu komercijalno dostupne, ali obećavaju revoluciju u narednim godinama. Umesto tečnog elektrolita, koriste čvrste materijale, što povećava bezbednost, omogućava znatno veći kapacitet u okviru manjeg prostora i čak 40 odsto smanjenja ugljeničnog otiska u odnosu na trenutno dostupne baterije. Iako su još u fazi razvoja, određeni proizvođači ulažu u njih jer bi mogle da obezbede da vozači imaju veći domet, brže punjenje i da samim tim više veruju u pouzdanost e-vozila.

U FOKUSU:

Vrste priključaka za punjenje električnih automobila

Iako električni automobili postaju sveprisutni, ne postoji dogovoren univerzalni standard kada je reč o priključcima za punjenje, što može biti zbunjujuće za vozače prilikom putovanja kroz više zemalja. Priključci se razlikuju po vrsti punjenja (sporije AC ili brzo DC punjenje), ali i po proizvođačima automobila.

U Severnoj Americi i Japanu najčešće se koristi priključak poznat kao „tip 1”. Pomenuti konektor omogućava jednofazno AC punjenje i standardan je prvenstveno za kućno punjenje u ovim zemljama. Iako funkcionalan, „tip 1” se sve ređe koristi u Evropi, jer ne podržava trofazno punjenje koje je uobičajeno u evropskim mrežama.

Evropska varijanta pomenutog konektora jeste „tip 2”, koji je postao standard za punjenje u Evropskoj uniji. Ovaj tip je obavezan na svim novim punjačima u EU, čime se nastoji standardizovati tržište i olakšati korisnicima pristup infrastrukturi bez dodatnih adaptera.

Kada je reč o brzom DC punjenju, dominira CCS (Combined Charging System), koji se sve više koristi kako u Evropi, tako i van nje. CCS je praktičan jer kombinuje „tip 2” priključak sa dodatnim kontaktima za brzo punjenje. Reč je o standardu koji postaje dominantan jer je veoma praktičan, s obzirom na to da je pogodan i za AC i DC punjenje, zavisno od stanice.

Ako vozač poseduje električno vozilo u Evropi, najverovatnije će koristiti „tip 2” za redovno punjenje, a CCS za brzo punjenje.

Foto-ilustracija: Unsplash (markus-spiske)

Još jedan, po izgledima sve manje prisutan, jeste japanski priključak za brzo DC punjenje CHAdeMO. Iako je bio jedan od prvih standarda za brzo punjenje, danas se polako povlači sa evropskog tržišta u korist CCS priključka, dok se u Japanu i dalje široko koristi.

Kompanija „Tesla” razvila je sopstveni priključak, tj. standard nazvan NACS (North American Charging Standard), koji je specifičan za američko tržište. On kombinuje AC i DC punjenje kroz jedan port, a kompatibilan je sa „Teslinim” Supercharger mrežama. U Evropi, kompanija „Tesla” se prilagodila tržištu i omogućila veću fleksibilnost korisnicima, te njihova vozila mogu koristiti CCS standard umesto da se oslanjaju isključivo na američki konektor.

Zaseban slučaj je Kina, koja ima i sopstveni nacionalni standard poznat kao GB/T, ujedno i sistem koji se ne koristi van Kine. Iako se GB/T tehnički razlikuje od ostalih, kineska vlada podržava ideju buduće kompatibilnosti sa međunarodnim standardima poput CCS.

Sve u svemu, postoji jasna težnja ka standardizaciji punjača, a CCS se sve više prepoznaje kao globalno rešenje za brzo punjenje, dok „tip 2” ostaje dominantan izbor za kućno i sporo punjenje u Evropi.

Priredila: Milica Vučković

Tekst u celosti pročitajte u Magazinu Energetskog portala  ODRŽIVA MOBILNOST

Traži se seosko domaćinstvo sa najvećim brojem lasta!

Foto: Wikipedia/Andreas Eichler

Od 26. maja do 6. juna, Društvo za zaštitu i proučavanje ptica Srbije (DZPPS), u okviru jedinstvenog takmičenja „Domaćinstvo koje su laste izabrale”, traži seosko domaćinstvo sa najvećim brojem aktivnih gnezda seoskih lasti i nagrađuje ga tonom kukuruza, a sva prijavljena domaćinstva koja imaju makar jedno aktivno gnezdo, u mogućnosti su da osvoje sadnice voća.

Seoske laste grade svoja poluloptasta gnezda od blata isključivo u blizini čoveka, najčešće na tavanicama pomoćnih objekata seoskih domaćinstava. Ornitolozi su utvrdili da je povezanost lasta i ljudi drevna, delili su životni prostor još dok je čovek živeo u pećinama. Kako se dalje razvijao čovek, laste su ga pratile. Međutim, ovo prijateljstvo, dugo više hiljada godina, sada je dovedeno u pitanju jer je ugrožen opstanak i sela u Srbiji i seoskih lasta.

Prema procenama demografa, a na osnovu popisa poljoprivrede, oko 1.000 sela u Srbiji je pred gašenjem, a u prethodnih pet godina broj seoskih gazdinstava je opao za 10 odsto, što sve uzrokuje i smanjenje broja domaćih životinja na selu, koje su neophodne za opstanak seoskih lasta.

Sa druge strane, podaci već nekoliko decenija pokazuju da brojnost seoskih lasta globalno ima negativan trend rasta zbog uticaja intenzivne poljoprivrede, klimatskih promena, korišćenja neselektivnih insekticida i rušenja gnezda.

Pročitajte još:

„Želimo da podignemo svest o ovom problemu, ukazujući na taj jedinstven odnos čoveka i lasti. Ujedno, da ukažemo na moguća rešenja, koliko je to u našoj moći, time što ćemo podržati i nagraditi ono domaćinstvo koje ima najviše gnezda seoskih lasta, a koje se još uvek na održiv način bavi poljoprivredom”, pojašnjava Vilmoš Barkoci iz DZPPS, koordinator takmičenja.

Kompanija Savacoop doo pokloniće tonu kukuruza domaćinstvu koje bude imalo najviše aktivnih gnezda seoskih lasta. Sva druga domaćinstva prijavljena na takmičenje koja imaju makar jedno aktivno gnezdo, takmiče se u kategoriji „Srećno gnezdo” i imaju mogućnost da u izvlačenju osvoje sadnice voća koje poklanja rasadnik Ševar.

„Rekordan broj gnezda je izbrojan 2021. godine u Sremskim Karlovcima, čak 101! Ali, svi prethodni pobednici imaju nešto zajedničko što lastama pogoduje: štale sa drvenim tavanicama u kojima ima životinja, najčešće krava, otvorena vrata i prozore, i domaćine koji ne zaprašuju protiv insekata”, dodaje Barkoci.

Prijave su otvorene putem prijavnog formulara ili pozivom na brojeve telefona 021/304-49-25 i 011/400-25-61 radnim danima od 9 do 17č. Pobednici obe kategorije će biti proglašeni za vikend 21-22. juna u emisiji Šarenica na RTS1 i na društvenim mrežama DZPPS-a.

Izvor: Društvo za zaštitu i proučavanje ptica Srbije

Konferencija „Zelena energetska tranzicija” – CBAM, zakonodavne promene i održiva privreda

Foto-ilustracija: Freepik (freepik)

Privredna komora Srbije, u saradnji sa Helenskim privrednim udruženjem Srbije, Belgijsko-srpskom poslovnom asocijacijom, Švajcarsko-srpskom trgovinskom komorom i Hrvatskim poslovnim klubom, organizuje konferenciju pod nazivom „Zelena energetska tranzicija”, koja će se održati u utorak, 03. juna 2025. godine, u prostorijama Privredne komore Srbije (Resavska 13-15, Beograd), sa početkom u 10:00 časova.

Ova konferencija predstavlja zajednički napor bilateralnih poslovnih asocijacija i Privredne komore Srbije da podstaknu dijalog o sprovođenju zelene energetske tranzicije – jednog od ključnih strateških ciljeva Republike Srbije. Inicijativa je pokrenuta prošle godine, a ovogodišnje izdanje dolazi kao odgovor na veliko interesovanje kompanija-članica za teme iz oblasti energetske efikasnosti, obnovljivih izvora energije i održivog poslovanja.

Teme konferencije:

CBAM – Mehanizam za prilagođavanje ugljeniku na granicama (Carbon Border Adjustment Mechanism)

Koje su obaveze srpskih izvoznika u tranzicionom periodu? Kako CBAM utiče na poslovanje domaćih kompanija koje izvoze robu u EU i na koji način one primenjuju principe održivosti? O ključnim aspektima ove klimatske mere, koja ima za cilj da spreči „curenje ugljenika” i ojača klimatsku ambiciju EU, govoriće Ana Raičević, sekretar Udruženja za metalsku i elektro industriju PKS.

Izmene i dopune Zakona o energetici – Proizvodnja električne energije iz OIE za sopstvene potrebe

Nakon novembra 2024. godine, Srbija je usvojila izmene zakona koje podstiču proizvodnju električne energije iz obnovljivih izvora, naročito za sopstvene potrebe. O usklađivanju sa EU regulativom i stvaranju uslova za sigurnije i zelenije energetsko tržište govoriće Vera Ražnatović, viši savetnik u Udruženju za energetiku i rudarstvo PKS.

Panel diskusija: Održivost kao konkurentska prednost

Predstavnici grčke, belgijske, švajcarske i hrvatske poslovne zajednice diskutovaće o inovativnim pristupima podizanju održivosti domaće privrede, zaštiti životne sredine i podršci domaćim firmama u nastupu na globalnom tržištu.

Energetski portal

Sporazum od sedam milijardi dolara za energetski oporavak Sirije

Foto-ilustracija: Freepik (evening_tao)

Sirija ulaže u obnovu i razvoj energetskog sektora kroz strateška partnerstva s ciljem jačanja energetske sigurnosti i podrške privrednom oporavku zemlje. Zbog toga je potpisala niz memoranduma o razumevanju s međunarodnim energetskim kompanijama radi razvoja pet velikih energetskih projekata, navodi se na sajtu Power Holdinga, kompanije koja je jedan od članova konzorcijuma.

Foto-ilustracija: Freepik (freepik)

Strateški sporazum o saradnji potpisan je 29. maja u predsedničkoj palati u Damasku, u prisustvu sirijskog predsednika Ahmada al-Šaraa, sirijskog Ministarstva energetike, kao i predstavnika konzorcijuma katarskih, turskih i američkih kompanija. Cilj sporazuma je proizvodnja 5.000 megavata električne energije.

Sporazum obuhvata razvoj četiri elektrane na prirodni gas ukupnog kapaciteta 4.000 MW, uz korišćenje američke i evropske tehnologije, kao i solarne elektrane kapaciteta 1.000 MW na jugu Sirije.

Očekuje se da će gasne elektrane biti završene u roku od tri godine, dok se završetak solarne elektrane očekuje za otprilike dve godine.

Pročitajte još:

Vrednost investicije se procenjuje na oko sedam milijardi dolara, a ova inicijativa deo je nacionalnog plana za obnovu ključne infrastrukture, jačanje energetske sigurnosti i podršku ekonomskom razvoju.

Po završetku, projekti bi trebalo da zadovolje više od 50 odsto potreba za električnom energijom u Siriji, što predstavlja veliki korak ka energetskoj sigurnosti i ekonomskom oporavku.

„Ovaj sporazum je ključan korak u obnovi energetske infrastrukture Sirije. Jača nacionalnu mrežu, proširuje pristup električnoj energiji i pomaže da se odgovori na rastuću potražnju u skladu sa lokalnim prioritetima”, rekao je Nj.E. Mohammed Al Bashir, ministar energetike Sirije.

Za potrebe projekata koristiće se američka i evropska tehnologija, a otvoriće više od 50.000 direktnih i 250.000 indirektnih radnih mesta.

Jasna Dragojević

Nakon urušavanja glečera, u švajcarskom selu Blaten postoji opasnost od novih poplava

Foto-ilustracija: Freepik (wirestock)

Švajcarsko selo Blaten ove nedelje doživelo je veliku katastrofu nakon što se deo glečera Birch srušio, izazvavši lavinu blata, leda i kamenja koja je zatrpala značajan deo naselja. Dodatni rizik predstavlja voda koja se zadržala ispod ogromnog sloja urušenog glečera.

Urušavanje je dovelo do zatrpavanja korita reke Lonce, što je dodatno pogoršalo već prisutne poplave. Zbog onemogućenog prirodnog oticanja vode, unutar ruševina formiralo se jezero. Ukoliko dođe do njegovog izlivanja ili probijanja barijere od ostataka, postoji ozbiljna opasnost od novih poplava i mogućih evakuacija u okolnim područjima, prenose svetski mediji.

Nekoliko dana pre nego što se glečer odronio, 300 stanovnika ovog sela evakuisano je zbog upozorenja o ovoj mogućnosti. Ipak, veliki deo kuća je potpuno uništen. 

Pročitajte još:

Ono što dodatno izaziva zabrinutost jeste činjenica da ovaj slučaj verovatno neće ostati izolovan. Zbog sličnih rizika, neka druga alpska sela već su evakuisana.

Stručnjaci upozoravaju da su uzrok ove i sličnih katastrofa klimatske promene i globalno zagrevanje, koje dovode do ubrzanog otapanja glečera i permafrosta.

Ukoliko se porast globalne temperature ne ograniči na 1,5 stepen Celzijusa, postoje ozbiljna upozorenja da bi svi glečeri u Švajcarskoj mogli da nestanu do kraja ovog veka. Od 1950. godine do danas, alpski glečeri već su izgubili oko polovinu svoje površine.

Energetski portal

Obnova šuma može znatno doprineti hlađenju planete, pokazuje nova studija

Foto-ilustracija: Unsplash (Johannes Plenio)

Obnavljanje šuma širom sveta moglo bi da snizi prosečnu globalnu temperaturu za 0,34 stepena Celzijusa, pokazuje najnovije istraživanje objavljeno u časopisu Communications Earth & Environment. Istraživači sa Univerziteta Kalifornije u Riversajdu otkrili su da šume, pored apsorpcije ugljen-dioksida, dodatno hlade planetu kroz hemijske procese koji do sada nisu bili dovoljno uzimani u obzir.

Prema rezultatima studije, obnova šuma do njihovog predindustrijskog nivoa – što podrazumeva dodatnih 12 miliona kvadratnih kilometara drveća – mogla bi da ublaži oko četvrtinu već zabeleženog globalnog zagrevanja. Ipak, naučnici ističu da pošumljavanje, iako moćno oruđe, nije zamena za hitno i ozbiljno smanjenje emisija gasova sa efektom staklene bašte.

„Pošumljavanje nije čarobni metak. Mora se kombinovati sa smanjenjem emisija”, rekao je Bob Alen, klimatolog i vodeći autor studije.

Pročitajte još:

Drveće utiče i na hemijski sastav atmosfere

Dosadašnja istraživanja su se uglavnom usredsređivala na sposobnost drveća da iz atmosfere uklanja ugljen-dioksid, ali novo istraživanje donosi dodatnu, važnu dimenziju. Naime, drveće utiče i na hemijski sastav atmosfere na način koji dodatno pojačava njegovu sposobnost hlađenja planete.

Drveće prirodno emituje biogena isparljiva organska jedinjenja (BVOC), koja u interakciji s drugim gasovima u atmosferi stvaraju čestice koje reflektuju sunčevu svetlost i podstiču formiranje oblaka. Ovi procesi dodatno doprinose hlađenju atmosfere, ali ih većina postojećih klimatskih modela ne uzima u obzir.

Najveće koristi od pošumljavanja primećene su u tropskim regionima, gde drveće najefikasnije apsorbuje ugljenik i proizvodi veće količine BVOC, uz manji rizik od dodatnog zagrevanja tla.

Pored uticaja na globalnu klimu, obnavljanje šuma može poboljšati i regionalni kvalitet vazduha. Ipak, autori priznaju da je potpuna obnova svih izgubljenih šuma malo verovatna, jer bi zahtevala povratak zemljišta koje se sada koristi za poljoprivredu, pašnjake i stambene objekte. To otvara pitanja o bezbednosti hrane i prioritetima u korišćenju zemljišta.

Energetski portal

Mađarska jača energetsku nezavisnost – porast OIE ali i domaće proizvodnje fosilnih goriva

Foto-ilustracija: Freepik (wirestock)

Vlada Mađarske poručila je da energetska nezavisnost zemlje treba u najvećoj meri da se oslanja na domaće izvore – uz snažnu ekspanziju obnovljivih izvora energije, istovremeno je potrebno povećati i domaću proizvodnju fosilnih goriva, kako bi se smanjila zavisnost od uvoza i obezbedila stabilnost snabdevanja.

Od januara do marta ove godine, iz mađarskih nalazišta je izvučeno više gasa i nafte nego u istom periodu 2024. godine. Proizvodnja nafte je porasla za oko petinu. Ova zemlja premašila je milion tona izvučene nafte, što je količina koja je poslednji put dostignuta pre 20 godina. Prirodni gas takođe je zabeležio blago povećanje u odnosu na prvi kvartal prošle godine.

Ministarstvo energetike je prošle jeseni, nakon pet godina, raspisano nove rudarske koncesije kako bi se podstakao dalji napredak. Na osnovu uspešnih postupaka, istraživanja i eksploatacija ugljovodonika počeće na šest lokacija, a Ministarstvo ima u planu da i ove godine raspiše nove koncesije.

Iako su kapaciteti obnovljivih izvora premašili očekivanja i dostigli više od 8 gigavata, Gabor Čepek, zamenik ministra energetike istakao je da će fosilna goriva ostati neophodna Mađarskoj i u narednim godinama.

Pročitajte još:

Kako je naveo, domaća proizvodnja prirodnog gasa prošle godine pokrila je više od petine godišnje potrošnje, ali je uvoz i dalje ključan za funkcionisanje privrede i stabilno snabdevanje domaćinstava.

Čepek je ukazao i na značaj programa Jedlik Ányos, kojim se kroz konkurse pomaže domaćim preduzećima da unaprede energetsku efikasnost i učine poslovanje ekološki prihvatljivijim.

Smanjenje zavisnosti od uvoza podstiče se i većom upotrebom geotermalne energije i biogasa, kao i modernizacijom i tranzicijom sistema daljinskog grejanja ka obnovljivim izvorima.

Energetski portal

Javni poziv za JLS: Podrška za pripremu tehničke dokumentacije za sanaciju nesanitarnih deponija

Foto: EP

Jedinice lokalnih samouprava (JLS) do 13. juna mogu da se prijave na Javni poziv za dostavljanje izjava o zainteresovanosti za izradu tehničke dokumentacije za sanaciju i remedijaciju nesanitarnih deponija komunalnog otpada – smetlišta. Poziv je namenjen JLS koje se nalaze u oblasti između Beograda, Novog Sada i Zrenjanina ili su sastavni deo regionalnih planova upravljanja otpadom ova tri grada.

Uz navedeno, uslov je da imaju važeći Lokalni plan upravljanja otpadom ili su u procesu izrade lokalnog plana upravljanja otpadom. Dalje, uslov je i da se nesanitarna deponija/smetlište nalaze u blizini naseljenog mesta ili magistralnog, regionalnog i međunarodnog puta, kao i u blizini zaštićenog područja. Poslednji uslov jeste da imaju više od 20.000 stanovnika.

Tehničku podršku imaće mogućnost da dobiju najviše tri JLS. Ova podrška uključuje angažovanje nacionalnog stručnjaka koji će pružiti podršku pripremi tehničke dokumentacije za sanaciju i remedijaciju nesanitarnih deponija komunalnog otpada – smetlišta, u skladu sa Pravilnikom o metodologiji za izradu projekata sanacije i remedijacije, dok nosilac ovog procesa ostaje lokalna samouprava.

Pročitajte još:

Poziv sprovodi Program Ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP) u saradnji sa Ministarstvom zaštite životne sredine, a tehnička podrška će biti omogućena kroz projekat Zelena transformacija gradova – pametna, održiva i nisko-ugljenična urbana rešenja, uz finansijsku podršku Globalnog fonda za životnu sredinu (GEF) i nacionalnih partnera.

Nacionalni stručnjaci će, uz podršku UNDP-a i Ministarstva, podržati jedinice lokalne samouprave u identifikovanju najefikasnijeg pristupa izradi dokumentacije, i obezbediti potrebnu ekspertizu.

Za predstavnike i predstavnice zainteresovanih lokalnih samouprava biće organizovan Info dan 4. juna u 11.00 časova, na kome će moći da dobiju dodatna pojašnjenja uz vezi sa ovim pozivom, na koji se mogu prijaviti ovde

Više o načinu prijavljivanja i kriterijumima za ocenjivanje, kao i prijavnom formularu pročitajte ovde.

Energetski portal

EU ulaže u turizam istočne Srbije u sklopu projekta „Magija istočne Srbije”

Foto-ilustracija: Unsplash (Nils Lindner)

U Sokobanji su započeti radovi na uređenju plaža i postavljanju tri pontona na Bovanskom jezeru, a uskoro se očekuje i dolazak dva turistička katamarana na električni pogon. Ove aktivnosti imaju za cilj unapređenje turističke ponude uz očuvanje životne sredine, a realizuju se uz finansijsku podršku Evropske unije.

Radovi su deo projekta Magija istočne Srbije, koji promoviše održivi turizam na teritoriji Zaječarskog okruga, obuhvatajući grad Zaječar i opštine Knjaževac, Sokobanja i Boljevac.

U Knjaževcu se privode kraju radovi na proširenju kompleksa Banjica – pored infrastrukture, izgrađeni su novi sportski tereni, dečji park i dodatni parking prostor. Grad Zaječar završava izgradnju 16 bungalova u kampu u park-šumi „Kraljevica”, uz planove za završetak menze i zajedničkih sanitarnih čvorova. U Boljevcu je u toku priprema za izgradnju pamp trek poligona za bicikliste, skejtere i rolere, kao i trim staze sa spravama za vežbanje, dok će turistička signalizacija doprineti boljoj orijentaciji i promociji kulturnih znamenitosti.

Ceo Zaječarski okrug koristi ovu priliku za dodatnu valorizaciju svojih prirodnih i kulturnih bogatstava – od planina Stare planine i Rtnja, preko Bovanskog jezera i Rgoške banje, do arheološkog nalazišta Feliks Romulijana. Kroz saradnju sa Regionalnom agencijom za razvoj istočne Srbije (RARIS), biće kreiran jedinstveni turistički proizvod – kartica koja omogućava posetu više atrakcija i sadržaja širom regiona.

Pročitajte još:

Projekat Magija istočne Srbije deo je šire Strategije razvoja urbanog područja Zaječara i okolnih opština, razvijene uz podršku EU kroz EU PRO Plus. On je jedan od 18 integralnih teritorijalnih projekata koje Evropska unija finansira sa više od 9,6 miliona evra, s ciljem aktiviranja lokalnih potencijala, rešavanja zajedničkih izazova i podsticanja saradnje između gradova i opština, uz uključivanje lokalnih zajednica, civilnog i poslovnog sektora.

EU je kroz program EU PRO Plus, koji sprovodi UNOPS u saradnji sa Ministarstvom za evropske integracije, izdvojila blizu 1,2 miliona evra za unapređenje turističke i rekreativne infrastrukture u ovom regionu.

Podrška Evropske unije se nastavlja kroz novi program EU INTEGRA, koji od januara 2025. godine sprovode Stalna konferencija gradova i opština (SKGO) i Кancelarija Ujedinjenih nacija za projektne usluge (UNOPS), u saradnji sa Ministarstvom za evropske integracije. Sa budžetom od 15 miliona evra, ovaj program će doprineti modernizaciji lokalnih samouprava i unapređenju održivog i integralnog teritorijalnog razvoja širom Srbije.

Energetski portal

Klimatske prognoze: Rekordne temperature verovatne i u narednih pet godina

Foto-ilustracija: Pixabay (Janusz Walczak)

Globalne temperature će ostati blizu rekordnih nivoa u narednih pet godina, čime će se dodatno povećati klimatski rizici i uticaji na društva, ekonomije i održivi razvoj širom sveta — pokazuje najnoviji izveštaj Svetske meteorološke organizacije (WMO).

Prema prognozama, postoji 80 odsto verovatnoće da će barem jedna godina između 2025. i 2029. godine biti najtoplija zabeležena u istoriji, nadmašujući čak i 2024. godinu koja trenutno drži rekord. Takođe, 86 odsto je šansi da će neka od narednih pet godina dostići prosečnu temperaturu višu od 1,5°C u odnosu na predindustrijski period (1850–1900).

Iako se dugoročno (na nivou decenija) globalno zagrevanje i dalje predviđa da ostane ispod praga od 1,5°C, WMO upozorava da postoji 70 odsto verovatnoće da će petogodišnji prosek od 2025. do 2029. godine premašiti tu granicu. To je znatan porast u odnosu na prošlogodišnju prognozu, kada je ta verovatnoća iznosila 47 odsto.

Svako dodatno povećanje temperature, makar i za delić stepena, povlači za sobom ozbiljne posledice: učestalije toplotne talase, ekstremne padavine, suše, topljenje leda, porast nivoa mora i zagrevanje okeana.

Pročitajte još:

Izveštaj ukazuje i na velike regionalne razlike u količini padavina. Za period od maja do septembra u godinama 2025–2029, očekuju se vlažniji uslovi u Sahelu, severnoj Evropi, Aljasci i severnom Sibiru, dok se sušniji uslovi očekuju iznad Amazona. U južnoj Aziji, gde je poslednjih godina uglavnom bilo vlažnije od proseka, taj trend bi mogao da se nastavi, iako ne nužno u svim sezonama.

Zamenica generalnog sekretara WMO, Ko Baret, izjavila je da ovi podaci ne nude mnogo nade za predah.

„Upravo smo doživeli deset najtoplijih godina u istoriji merenja. Nažalost, ovaj izveštaj WMO ne pruža znake predaha u narednim godinama, a to znači da će doći do sve većeg negativnog uticaja na naše ekonomije, naš svakodnevni život, naše ekosisteme i našu planetu”, kaže Baret.

Podsećanja radi, zemlje potpisnice Pariskog sporazuma obavezale su se da će ograničiti globalno zagrevanje na znatno ispod 2°C, uz nastojanje da ostane ispod 1,5°C. Ipak, kako upozoravaju stručnjaci, svaki delić stepena zagrevanja ima značaj i može biti razlika između podnošljivih i katastrofalnih posledica.

Energetski portal

Baterije doprinose stabilnosti energetskog sistema – i sve su isplativije

Foto-ilustracija: Freepik (rorozoa)

Baterijska skladišta električne energije postaju atraktivna kako u Srbiji, tako i u drugim delovima Evrope i sveta.

Najpre postoji potreba da se uskladi raspoloživost obnovljive energije sa cenom i potrošnjom u toku dana. Ne možemo da utičemo na to kada će varijabilni izvori da proizvode manje, a kada više energije, ali tu neravnomernost možemo da „ispeglamo” baterijskim skladištima.

Druga komponenta koja danas baterijske sisteme čini atraktivnim jeste njihova sve niža cena. Naime, cena baterijskih sistema je od 2015. do 2024. godine opala za oko 75 odsto, piše za Klima101, dr Miodrag Vuković, stručnjak za sisteme zasnovane na obnovljivim izvorima.

Iskustva sa terena: Solar + baterije u privredi isplaćuju se za četiri do šest godina

U Srbiji je već realizovano nekoliko većih sistema sa solarnim panelima i baterijama na privrednim objektima i domaćinstvima, gde prevashodni razlog nije bila ušteda na električnoj energiji, već obezbeđenje neprekidnog napajanja kod fluktuacija napona i nestanka električne energije na distributivnom delu. Današnja ulaganja u baterijska skladišta imaju i ekonomsku računicu.

Naime, prema današnjim cenama mini solarnih elektrana sa baterijskim sistemima, investiciju u solarnu elektranu sa baterijama u Srbiji, kompanije isplate u periodu između četiri i šest godina. Isplativost zavisi od broja ciklusa koje baterije urade u toku godine.

Međutim, još bolju isplativost koju smo analizirali za jedan privredni subjekt, ima ulaganje sopstvenih sredstava od 20 odsto u solarnu elektranu od 50kW sa baterijama, uz kredit na pet godina i ratu 600 evra, gde se uložena sopstvena sredstva vraćaju nakon dve godine, dok je prosečna mesečna ušteda na računu za električnu energiju veća za 60 odsto od iznosa rate kredita.  

Ovakvi prikazi ukazuju na veoma atraktivan povrat sopstvenih ulaganja i stablinije poslovanje subjekata u privredi koji koriste solarne elektrane sa baterijskim skladištem. 

Ali baterijski sistemi nisu korisni samo u privredi, već mogu da budu odlično rešenje i za značajno manje solarne kapacitete – kao što su kućni krovovi.

Pročitajte još:

Baterijski sistemi nude različite prednosti – stabilnost, uštedu, ali i balansiranje elektroenergetskog sistema

U Srbiji, najveće interesovanje je za baterijske sisteme kod domaćinstava, gde već postoji značajan broj realizovanih sistema. Zatim slede industrijski i komercijalni objekti, dok potražnja za baterijskim sistemima na prenosnoj mreži tek počinje da se iskazuje kroz upite i zahteve – u slučaju velikih solarnih elektrana, za sada nije počela realizacija ovih sistema.

Međutim, vrlo brzo će započeti i primena baterijskih skladišta na mreži, pošto Elektromreža Srbije (EMS), po usvojenom Zakonu o korišćenju obnovljivih izvora energije (član 68b), može odložiti priključenje elektrana većih kapaciteta u slučaju da ne postoji primereno skladište električne energije.

Foto-ilustracija: Freepik (freepik)

Baterijski sistemi nude različite prednosti, u zavisnosti od toga gde se primenjuju, i njihove veličine.  

Kada govorimo o komercijalnim i industrijskim objektima, baterije su dobre za smanjenje vršne potrošnje, povećanje stepena energetske samostalnosti u kombinaciji sa solarnom elektranom, kao i za osiguranje neprekidnog snabdevanja za kritične potrošače, u slučaju nestanka električne energije.

Dodatne koristi koje komercijalni i industrijski sistemi mogu da imaju, to je pružanje pomoćnih usluga za stabilizaciju rada elektrodistributivne mreže, gde se baterija koristi kao usluga za balansiranje mreže, regulaciju frekvencije i napona, na čemu se može ostvariti dodatna zarada. To je nova mogućnost koju su dobili iz industrije aktivni kupci na tržištu električne energije.

Sa druge strane, kućni baterijski sistemi obezbeđuju samo bolje iskorišćenje sopstvenih solarnih kapaciteta, kao i neprekidno napajanje za slučaj nestanka električne energije.

Najzad, baterijska skladišta na mreži služe za veću fleksibilnost mreže za balansiranje rada sistema, praćenjem frekvencije rada mreže, ili praćenjem razlike u ceni električne energije na mreži tokom dana. Prevashodni razlog izgradnje velikih mrežnih baterijskih skladišta je stabilizacija rada mreže preko dana, sa velikim udelom obnovljivih izvora.

Tekst u celosti pročitajte ovde.

Izvor: Klima101

Oporezivanje farmera jer njihove krave ispuštaju gasove – stvarno rešenje za klimatske promene?

Foto-ilustracija: Freepik (wirestock)

Da li ste ikada pomislili da bi neko mogao da plati porez – zato što krave ispuštaju gasove? Zvuči kao šala, ali upravo se o tome ozbiljno raspravlja u jednoj evropskoj državi.

Kada sam odlučila da svoje obrazovanje usmerim ka ekologiji, nisam u potpunosti znala šta sve ta oblast obuhvata. U mom prvom razmišljanju, ekologija je značila pre svega smanjenje zagađenja prirode otpadom, ozelenjavanje prostora i brigu o životinjama. Međutim, nakon upisa na studije i početka rada u ovoj oblasti, moj pogled na ekologiju brzo se proširio. Bilo je izazovno povezati sve informacije i shvatiti koliko duboko ekologija prožima sve sfere društvenog života. Kroz nekoliko godina svakodnevnog proučavanja, otkrivala sam različite, ponekad i neočekivane aspekte ove teme. Jedna od novijih tema na koju sam naišla, vrlo me je zaintrigirala, zbog čega želim da je podelim sa vama.

Još na studijama razgovarali smo o tome koliko gasovi staklene bašte utiču na klimatske promene, a posebno se izdvaja metan – mnogo snažniji zagađivač od ugljen-dioksida. Tada me je iznenadila činjenica da su farme domaćih životinja, poput krava, veliki izvor tih emisija. Osim što se za uzgoj hrane koristi mnogo vode i prekopava zemlja (oslobađajući time zarobljeni ugljenik), same životinje proizvode metan prilikom varenja – koji izbacuju kroz, narodski rečeno, prdež.

Da, baš tako – izmet i gasovi koje ispuštaju domaće životinje postaju predmet jedne od najneobičnijih mera za koje sam čula do sada. Reč je o porezu na prdež, meri koju je donela zemlja poznata po inovativnosti i ekološkoj svesti – Danska.

Kada sam prvi put čula za porez na metan koji emituju farme u Danskoj, priznajem da sam se nasmejala. Ipak, kada sam počela da istražujem, shvatila sam da je ova tema daleko ozbiljnija i složenija nego što se na prvi pogled čini. Zbog toga sam želela da istražim šta zapravo stoji iza ove mere i zbog čega se zemlja poput Danske odlučila na ovakav korak.

Kako jedan porez na prdež može da utiče na čitavu zemlju?

Foto-ilustracija: Freepik (wirestock)

Ova mera poznata je zapravo kao porez na flatulenciju ili Burp Tax i odnosi se na gasove sa efektom staklene bašte koje ispuštaju krave, ovce i svinje. Danska je odlučila da od 2030. godine farmeri plaćaju porez od 300 danskih kruna (oko 43 dolara) za emisije gasova koje njihove životinje ispuštaju, računato prema tome koliko metan šteti klimi – kao da je u pitanju ugljen-dioksid. Do 2035. godine, porez će se povećati na 750 kruna (oko 106 dolara).

Ono što mi je bilo posebno interesantno jeste da postoji mogućnost kako da se farmerima olakša ova mera i to kroz povraćaj poreza od 60 odsto. Način na koji ovo mogu da ostvare jeste da preduzmu mere za smanjenje emisije metana. Na prvu sam pomislila – a kako? Da li će životinje jesti dijetalnu hranu koja im neće proizvoditi toliko gasova? Nastavila sam da istražujem i saznala da sam donekle bila u pravu. Naime, to može da se ostvari promenom ishrane životinja, kroz posebne dodatke ishrani, zatim kroz primenu tehnologije koja stajnjak (životinjski izmet) pretvara u biogas i drugo.

Postavlja se pitanje zašto je Danska odlučila da baš za ovaj sektor uvede takve mere? Podaci na koje sam naišla pokazuju da poljoprivreda u ovoj zemlji zauzima oko 65 odsto teritorije, a da farme u zemlji imaju pet puta više svinja i krava nego stanovnika, zbog čega poljoprivredni sektor predstavlja možda i najvećeg zagađivača klime u Danskoj.

Podeljena mišljenja

Iako ova mera na prvi pogled deluje korisno, izazvala je brojna podeljena mišljenja. Neki je smatraju politički motivisanom, jer se farmeri vide kao najlakša meta za oporezivanje, dok se veći zagađivači poput saobraćaja i grejanja izbegavaju zbog političke nepopularnosti. Takođe, iako porez plaćaju farmeri, veruje se da će troškovi na kraju pasti na potrošače kroz više cene hrane. Pojedini su zabrinuti i zbog sve veće kontrole države nad proizvodnjom i tržištem, a dodatno se dovodi u pitanje tačnost procene emisija metana sa farmi.

Ne znam koliko će ova mera zaista biti efikasna, niti šta se sve krije iza nje, niti koliko su podeljena mišljenja osnovana. Ipak, porez na metan u Danskoj otvara važnu temu – kako da zaista smanjimo emisije u svim sektorima, pa i onima koji se često zanemaruju.

Zanimljivo je da Danska nije prva zemlja koja se odlučila na ovaj korak. Novi Zeland je 2022. godine uveo sličan porez na emisije gasova iz poljoprivrede, ali je nova vlada koja je došla na vlast, najavila njegovo ukidanje nakon brojnih žalbi poljoprivrednika. Ova situacija pokazuje koliko su ovakve mere osetljive i politički zahtevne, i postavlja pitanje – da li ovakvi modeli mogu opstati na duže staze?

Ostaje da vidimo da li će Danska uspeti da ostvari konkretne rezultate i postane primer drugim zemljama, ili će njen porez na prdež ostati samo još jedan primer koliko zelena tranzicija može biti kompleksna i nepredvidiva.

Katarina Vuinac