Home Blog Page 1170

Završen Green Montenegro International Film Fest

Foto: greenmontenegro.me
Foto: greenmontenegro.me

U Crnoj Gori je završen Green Montenegro International Film Fest, a gran pri za najbolje ostvarenje dobio je film “Plastični okean” reditelja Krejga Lisona, u koprodukciji Velike Britanije i Hong Konga.

U festivalskoj kategoriji “Ekologija” nagrada za najbolji film dodeljena je makedonskom filmu “Jezero jabuka” u režiji Ljuba Stefanova i Tamare Kotevske. Drugo mesto pripalo je pakistanskom filmu “Pangolini u opasnosti”, reditelja Muhameda Ali Ijaza, dok je treće mesto zauzeo engleski film “Zelena je sjajna”, rediteljke Ketrin Dušen. Specijalna nagrada žirija za globalni akivizam i izuzetnu produkciju dodeljena je filmu “Pre poplave” Fišera Stivensa iz SAD.

Prva nagrada u festivalskoj kategoriji “Ekologija duše” dodeljena je ostvarenju “Beško”, reditelja Nedžada Begovića iz Sarajeva. Drugo mesto pripalo je filmu “Tok” glumca i reditelja Milivoja Miša Obradovića, dok je treća nagrada pripala hrvatskom filmu “Mama, zašto plačeš”, rediteljke Vladimire Spindler.

Specijalna nagrada žirija za autentičan pogled na prirodu i ljude Crne Gore dodeljena je filmu “Crna Gora neograničeno otkrivanje sveta” u režiji Kornelije Šulc. O najboljim ostvarenjima u kategoriji “Turističko-promotivni filmovi” odlučivao je žiri studenata Fakulteta umetnosti sa UDG i doneo odluku da se nagrada za najbolji film dodeli ostvarenju “Alpski smisao života”, reditelja Džonasa Greberta iz Austrije. Drugo mesto osvojio je film “Azerbejdžan tour”, reditelja Fuada Gulijeva iz Azerbejdžana, dok je nagrada za treće mesto pripala filmu “Montenegro” u produkciji NTO Crne Gore.

izvor: greenmontenegro.me

Sandra Jovićević

Pirot će izgraditi postrojenje za sekundarnu separaciju otpada na Regionalnoj deponiji

Foto: pirotskevesti.rs
Foto: pirotskevesti.rs

Grad Pirot i Regionalna deponija u narednom periodu posebnu pažnju posvetiće izgradnji postrojenja sa sekundarnu separaciju otpada na Regionalnoj deponiji koja će uticati na produženje roka trajanja postojećeg tela deponije.

Po rečima gradonačelnika Pirota Vladana Vasića, sa modernom Regionalnom deponijom i postrojenjem za prečišćavanje otpadnih voda, koje će biti u fokusu Gradske uprave naredne godine, Pirot će steći sve uslove da dobije epitet “zelenog grada”.

Procena je da će naše prvo telo Regionalne deponije trajati do sredine 2021. godine. Ja očekujem da ono traje i duže ako uradimo ono što planiramo, a to je primarna i sekundarna selekcija otpada, da se izgradi postrojenje za primarnu i sekundarnu selekciju otpada pa da se deo smeća dalje komercijalno koristi za reciklažu. Ipak, cena upravljanja našom deponijom je dva do tri puta jeftinije s obzirom da smo novac za njenu izgradnju obezbedili parama EU i Fonda za zaštitu životne sredine. Drugi problem na koji ćemo se usresrediti narednih godina jeste izgradnja postrojenja za prečišćavanje otpadnih voda, kazao je gradonačelnik Vasić.

izvor: pirotskevesti.rs

Sandra Jovićević

Dodeljene nagrade u okviru akcije ”Sakupi i uštedi – vredi”

Foto: pancevo.rs
Foto: pancevo.rs

Juna ove godine, okončan je i 4. ciklus akcije ”Sakupi i uštedi – vredi”, koju u svim osnovnim i srednjim školama na teritoriji Pančeva i okolnih naseljenih mesta sprovode JKP ”Higijena” i Sekretarijat za zaštitu životne sredine Gradske uprave grada Pančeva, uz podršku JKP ”Zelenilo”. Pobednici su bili učenici Osnovne škole “Žarko Zrenjanin” iz Kačareva.

Prošle nedelje, najvrednije đake je nagradilo i JKP “Zelenilo” – sadnicama za školsko dvorište.

Akcija prikupljanja ambalažnog otpada započeta je pre četiri godine pod imenom ”Sakupi i uštedi, videćeš da vredi”, a na inicijativu Sekretarijata za zaštitu životne sredine Gradske uprave grada Pančeva i JKP Higijene, a uz podršku JKP ”Zelenilo”. Uz pravilnu selekciju, vrši se prikupljanje reciklabilnog otpada u svim osnovim i srednjim školama u Pančevu i naseljenim mestima. Benefiti ove akcije su višestruki: edukacija i sticanje korisnih navika, primarno kod učeničke populacije, a sekundarno i kod članova njihovih porodica, kao i štednja prirodnih resursa zahvaljujući reciklaži.

Prvi krug ove akcije je realizovan školske 2014/2015. godine. Učestvovali su učenici i nastavnici iz 26 osnovnih i srednjih škola. Sakupljeno je ukupno 19 tona reciklabilnog materijala, odnosno ambalažnog otpada.

Drugi krug akcije ”Sakupi i uštedi, videćeš da vredi” je realizovan tokom školske 2015/2016 godine. Učestvovale su 23 škole, a sakupljeno je ukupno 18 tona. Pobedili su ponovo kačarevački osnovci koji su uz pomoć nastavnika, roditelja, rođaka, komšija i suseljana, sakupili više od svih ostalih škola zajedno, odnosno: 11.341,40 kilograma.

Treći ciklus akcije ”Sakupi i uštedi, videćeš da vredi”, koji je realizovan tokom školske 2016/2017. godine, okončan je juna meseca ove godine. Pobednike, po treći put OŠ “Žarko Zrenjanin” iz Kačareva, je jednodnevnom ekskurzijom i belim tablama nagradio Sekretarijat za zaštitu životne sredine. Prošle nedelje najvrednije učenike u akciji “Sakupi i uštedi – vredi” obradovalo je i JKP Zelenilo sa “zelenim poklonom” – sadnicama za školsko dvorište.

Tokom ove nedelje, BiS Reciklažni centar iz Omoljice će, u skladu sa svojim društveno odgovornim poslovanjem, sa po dve lopte za košarku nagraditi tri prvoplasirane škole trećeg ciklusa ove akcije: OŠ “Žarko Zrenjanin” iz Kačareva, OŠ “Moša Pijade” iz Ivanova i OŠ “Vuk Stefanović Karadžić” iz Starčeva.

Četvrti ciklus akcije je u toku, a prikupljanju ambalažnog otpada u korist određene škole, mogu se pridružiti i pravna i fizička lica. O terminu preuzimanja sakupljenog reciklabilnog otpada (pet ambalaža, staklena ambalaža, papir i limenke) zainteresovani se svakodnevno mogu dogovoriti sa dežurnim operaterima Reciklažnog centra u Pančevu.

izvor: pancevo.rs

Sandra Jovićević

Francuska zabranjuje proizvodnju nafte i gasa do 2040.

Photo-illustration: Pixabay
Foto: pixabay

Francuski parlament odobrio je novi zakon koji zabranjuje istraživanje i proizvodnju nafte i gasa u zemlji i prekomorskim teritorijama do 2040. godine.

Prema zakonu, postojeće dozvole za bušenje neće biti obnovljene, a neće biti izdavane nove licence za istraživanja.

Francuska vlada tvrdi da je reč o prvoj zabrani te vrste u svetu. Međutim, potez je prilično simboličan, pošto nafta i gas proizvedeni u Francuskoj zauzimaju samo jedan odsto potrošnje, dok se ostatak uvozi.

Ministar ekologije Nikola Ilo rekao je da zakon pokazuje da “današnje generacije mogu da brinu o budućim generacijama”.

Zabrana je deo šireg plana da francuska ekonomija u potpunosti izbaci upotrebu fosilnih goriva i ispune francuske obaveze na osnovu Pariskog sporazuma o klimatskim promenama.

Izvor: N1

U novembru povećana proizvodnja električne energije u NE Krško

Foto: NEK
Foto: NEK

NE Krško je u novembru 2017. godine proizvela 525.520,9 MWh bruto električne energije na izlasku generatora odnosno 500.040,4 MWh neto električne energije. U tom je mesecu proizvodnja bila za 2,05 odsto iznad planirane (490.000 MWh).

Faktor raspoloživosti bio je 100-postotni, kao i faktor iskorišćenja. Elektrana je radila unutar ograničenja tehničkih specifikacija. Svi su sigurnosni sistemi bili operabilni. U novembru se rijeka Sava zagrijavala zbog rada NEK prosečno za 1,5 ºC, a najviše za 3 ºC od dozvoljena 3 ºC.

Najveća ukupna dopusna godišnja radioaktivnost u tekućim ispustima iznosi 45 TBq. Od toga je udeo za tritij u novembru iznosio 2,75 odsto, a ukupni godišnji udeo do kraja novembra 9,85 odsto. Za ostale radionuklide, čija je dopusna godišnja radioaktivnost 100 GBq, udeo u proteklom mesecu iznosio je 0,00045 odsto, a godišnje 0,00607 odsto. Celogodišnji uticaj na stanovništvo zbog ispuštanja radioaktivnih materija ograničen je godišnjom dozom od 50 μSv za pojedinca iz kritične skupine stanovništva.

Ocenjeni uticaj u novembru iznosio je 0,11 i 1,92 odsto godišnje doze od dopusne doze na udaljenosti od 500 metara. U tom je mesecu uskladišteno 7 paketa (1,456 m3) nisko i srednje radioaktivnog otpada, saopšteno je iz NEK-a.

izvor: energetika.ba

Sandra Jovićević

Mađarske kompanije zainteresovane za ulaganja u energetski sektor Crne Gore

Foto: mek.gov.me
Foto: mek.gov.me

Mađarske kompanije zainteresovane su za investiranje u energetski sektor Crne Gore, posebno za ulaganje u proizvodne energetske kapacitete, zaključeno je na sastanku ministarke ekonomije Dragice Sekulić i ministra spoljnih poslova i trgovine Mađarske Petera Sijarta.

Ministar Sijart je kazao Crna Gora ima važnu poziciju na energetskoj mapi Zapadnog Balkana, ali da je Mađarska ne posmatra samo kao tranzitnu zemlju kada je transport električne energije u pitanju, već kao zemlju velikog energetskog potencijala i mogućnosti za ulaganja.

Govoreći o projektu realizacije podmorskog kabla između Crne Gore i Italije, ministarka Sekulić je kazala da će realizacijom ovog projekta Crna Gora postati značajna veza za tranzit električne energije iz ovog dela Evrope ka Evropskoj uniji, ali i da ovaj projekat stvara sve preduslove za povećanje interesovanja stranih kompanija za ulaganje u energetski sektor u Crnoj Gori.

Ministarka Sekulić je upoznala mađarskog kolegu sa aktuelnim dešavanjima iz oblasti energetike, ali i privrede, i izrazila nadu da će mađarski investitori pronaći svoj interes za ulaganja u Crnoj Gori.

izvor: mek.gov.me

Sandra Jovićević

Solin dobio 3,3 miliona kuna za izgradnju reciklažnog dvorišta

Foto: mzoip.hr
Foto: mzoip.hr

Ministar zaštite životne sredine i energetike Hrvatske Tomislav Ćorić i gradonačelnik Grada Solina Dalibor Ninčević potpisali su Ugovor o dodeli bespovratnih sredstava za izgradnju i opremanje reciklažnog dvorišta Grada Solina.

Ukupna vrednost projekta izgradnje reciklažnog dvorišta je 4.086.620,26, kuna, a projekat se sufinansira sa 3.315.333,31 kuna bespovratnih EU sredstava kroz Operativni program Konkurentnost i kohezija, što iznosi 85 odsto prihvatljivih troškova projekta.

Ministar Ćorić je izjavio da je svako novo reciklažno dvorište u Republici Hrvatskoj korak ka ostvarenju naših ciljeva u kontekstu kreiranja cirkularne ekonomije i efikasnog upravljanja otpadom. Ministarstvo je kroz Operativni program Konkurentnost i kohezija upravo za izgradnju reciklažnih dvorišta namenilo 214,5 miliona kuna. U poslednjih šest meseci smo u okviru javnog poziva primili 67 zahteva, a u ovom trenutku su 43 zahteva pozitivno ocenjena za sufinansiranje, rekao je ministar Ćorić.

Gradonačelnik Solina Dalibor Ninčević zahvalio je resornom ministarstvu na brzini rešavanja predmeta istakavši kako je Ministarstvo primilo zahtev Solina 2. oktobra, projekt je prošao administrativnu, finansijsku i tehničku kontrolu i već je 17. novembra donesena odluka o finansiranju. Ovim odobrenim sredstvima, kao i sredstvima Grada Solina i Splitsko-dalmatinske županije, Grad je dobio mogućnost izgradnje reciklažnog dvorišta površine 1.500 metara kvadratnih u kome će se reciklirati čak 15 grupa otpada.

Izgradnja reciklažnog dvorišta Grada Solina doprineće povećanju stope odvojeno prikupljenog komunalnog otpada i smanjenju količine otpada koji se odlaže deponije, pre svega opasnog otpada, otpadnog papira, metala, stakla, plastike, tekstila, krupnog komunalnog otpada i posebnih kategorija otpada.

izvor: mzoip.hr

Sandra Jovićević

Snaga solarnih elektrana u Ukrajini dostići će 1,2 GW 2018. godine

Photo-ilustration: Pixabay
Photo-ilustration: Pixabay

U Ukrajini će 2018. godine biti pušteno u rad više od 60 novih solarnih elektrana ukupne snage 382 MW.

Kada ove elektrane budu puštene u rad, ukupna instalirana snaga ukrajinskih solarnih elektrana će premašiti 1,2 GW. Krajem 2017. godine ta je snaga dostigla ukupno 826 MW, što je za 44,2 odsto više nego na početku godine.

Glavni razlog za veliki broj solarnih elektrana su niski troškovi zemljišta u poređenju sa ostalim zemljama Evrope i značajno više otkupne cene energije, u iznosu 0,15 EUR/kWh za industrijske i 0,16 EUR/kWh za privatne, kućne elektrane.

izvor: energetika-net.com

Sandra Jovićević

Opština Novo Sarajevo dobila kontejnere za elektronski i električni otpad

Foto: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

U okviru realizacije projekta Naviku usvojimo – EE otpad odvojimo koji sprovodi Centar za ekološki održivi razvoj (COOR) u saradnji sa firmom ZEOS eko-sistem, u dvorištu Centra Vladimir Nazor postavljen je kontejner namenjen za prikupljanje elektronskog i električnog otpada.

Načelnik Opštine Novo Sarajevo Nedžad Koldžo je istakao kako je ova opština prepoznala važnost projekta s obzirom na to da se radi o prvim kontejnerima za EE otpad u Kantonu Sarajevo, ali i BiH, podsećajući da je realizacija projekta u skladu sa opštinskim Planom upravljanja otpadom za period od 2016. do 2021. godine. Postavljanje kontejnera planira se na još dve lokacije na području Opštine Novo Sarajevo i to u ulici Ložionička i u dvorištu OŠ Grbavica I, a celokupni odvoz otpada će vršiti firma ZEOS eko-sistem.

Povodom postavljanja kontejnera u prostorijama Centra Vladimir Nazor upriličena je dodela diploma za najbolje predmete napravljene od električnog i elektronskog otpada, koje su izradili učenici novosarajevskih osnovnih škola učesnica projekta.

izvor: energetika.ba

Sandra Jovićević

Održana sednica Odbora za urbanizam, prostorno planiranje i zaštitu životne sredine u Novom Sadu

Foto: skupstinavojvodine.gov.rs
Foto: skupstinavojvodine.gov.rs

Na svojoj 12. po redu sednici, Odbor za urbanizam, prostorno planiranje i zaštitu životne sredine Skupštine Autonomne pokrajine Vojvodine razmotrio je i jednoglasno usvojio pet predloga pokrajinskih skupštinskih odluka o donošenju prostornih planova za područja posebne namene na teritoriji AP Vojvodine.

Usvojen je Predlog pokrajinske skupštinske odluke o donošenju Prostornog plana područja posebne namene infrastrukturnog koridora transportnog gasovoda Sremska Mitrovica – Šid sa elementima detaljne regulacije. Razlozi za donošenje Prostornog plana prositiču iz potrebe stvaranja planskog osnova za realizaciju strateških projekata od značaja za Republiku Srbiju, koji su u vezi sa gasifiksacijom navedenog prostora u obuhvatu Prostornog plana i sa stvaranjem uslova za povezivanje sistema gasovoda Republike Srbije sa gasovodnim sistemima susednih država. Sa istim razlozima, predložen je i usvojen Predlog pokrajinske skupštinske odluke o donošenju Prostornog plana područja posebne namene infrastrukturnog koridora transportnog gasovoda Sabirna stanica Tilva – Bela Crkva sa elementima detaljne regulacije.

Na sednici su usvojeni i Predlog pokrajinske skupštinske odluke o donošenju Prostornog plana područja posebne namene sistema za navodnjavanje Srema i Predlog pokrajinske skupštinske odluke o donošenju Prostornog plana područja posebne namene sistema za vodosnabdevanje „Istočni Srem“. Donošenjem ovih prostornih planova na navedenom području, omogućiće se održivo korišćenje prirodnih resursa u skladu sa principima održivog razvoja, uskladiće se svi vidovi korišćenja i zaštite voda, kao i zaštite od voda. Takođe, obezbediće se dovoljne količine vode odgovarajućeg kvaliteta, kao i njeno korišćenje u skladu sa principima održivog razvoja, rečeno je na sednici. U cilju ostvarivanja strateških prioriteta, očuvanja i zaštite, usvojen je Predlog pokrajinske skupštinske odluke o donošenju Prostornog plana područja posebne namene kulturnog predela Sremski Karlovci.

izvor: skupstinavojvodine.gov.rs

Sandra Jovićević

Održana konferencija o energetskoj sanaciji objekata u Zagrebu

Foto: mgipu.hr
Foto: mgipu.hr

Povodom otvaranja Poziva Energetska obnova zgrada i korišćenje obnovljivih izvora energije u zgradama javnog sektora Ministarstvo građevinarstva i prostornog uređenja Hrvatske organizovalo je konferenciju za predstavnike državne, regionalne i lokalne samouprave kako bi ih informisalo o kriterijima i uslovima koje je potrebno ispuniti kako bi kao potencijalni prijavitelji mogli energetski obnoviti svoje zgrade.

Potpredsednik Vlade Predrag Štromar tom prilikom je istakao kako je dobra stvar da će nakon što se uredi zgrada, troškovi energenata – struje, gasa i svih goriva biti manji nego pre sanacije i onda će nosioci te infrastrukturne investicije moći ta sredstva da koriste za neke druge stvari – za poboljšanje komunalne infrastrukture opštinama i gradovima, za poboljšanje uslova rada u vrtićima i slično. On je najavio da će u sledeće četiri godine biti više od pet milijardi kuna investicija u energetsku efikasnost, a od toga 2,3 milijarde će biti sredstva Evropske unije.

U okviru poziva Energetska obnova zgrada i korišćenje obnovljivih izvora energije u zgradama javnog sektora osigurano je 380 miliona kuna iz Evropskog fonda za regionalni razvoj za energetsku obnovu zgrada javnog sektora, a u slučaju iskorišćenja sredstava postoji mogućnost povećanja alokacije. Najniži iznos bespovratnih sredstava koji se može dodeliti za finansiranje prihvatljivih troškova projekta je 80.000 kuna, a najviši 40.000.000 kuna. Bespovratna sredstva dodeljivaće se putem otvorenog postupka dodele bespovratnih sredstava u modalitetu trajnog Poziva. Podnošenje projektnih prijedloga dozvoljeno je najranije od 15. januara 2018. godine, a krajnji rok za podnošenje projektnih predloga je 31. decembar 2020. godine, odnosno do iskorišćenja raspoloživih finansijskih sredstava.

izvor: mgipu.hr

Sandra Jovićević

Svečano dodeljene REC-ove medijske nagrade za izveštavanje u oblasti životne sredine i održivog razvoja

Foto: Milisav Pajević
Foto: Milisav Pajević

U okviru Program podrške organizacijama civilnog društva u Srbiji u oblasti životne sredine – CSOnnect u restoranu „Sofa“ u Beogradu 18. decembra svečano su dodeljene REC-ove medijske nagrade za izveštavanje u oblasti životne sredine i održivog razvoja.

Voditeljka programa bila je Ljubica Gojgić, a nagrade je uručila Ruža Radović, direktorka Kancelarije REC-a za Srbiju.

Na konkursu za dodelu medijskih nagrada za izveštavanje u oblasti zaštite životne sredine i održivog razvoja, pristigla su 34 rada u tri kategorije: tradicionalno, onlajn i istraživačko novinarstvo.

U kategoriji tradicionalnih medija, nagrađeni su Ruža Helać (Vojvođanska zelena inicijativa), „Opasan otpad na turneji“– emisija iz dokumentarnog TV serijala „Zelena patrola na delu”; Predrag Stojković (RTS), „Bakterije terminatori“ i Dragana Ratković (RTV – Prvi program radija), za emisiju „Pod staklenim zvonom“ emitovanu 23.aprila.

U kategoriji onlajn medija, nagrađeni su: Olivera Milenković i Miško Biblija (Vice Antenna), „Beogradska Amazonija – Beljarica“; Zoran Strika (021.rs), „Na reciklažno dvorište Novosađani čekaju pet godina i čekaće barem još toliko“; „Sedam puta veća šteta u vojvođanskim šumama zbog nepogoda“; Serija tekstova o čuvarima kontejnera; „Krivolov prepelica veliki biznis, Novosađani u subotu protestuju“

Foto: Milisav Pajević

U kategoriji istraživačkog novinarstva pristigao najveći broj prijava, a nagrađeni su Dušan Vojvodić (Za media produkcija i T1 televizija) , istraživačko – dokumentarni film „Kap“; Dragan Gmizić (Vojvođanski istraživačko-analitički centar „VOICE“ Nezavisnog društva novinara Vojvodine), „Ribokradice i u javnim preduzećima“, Milica Stojanović i Dragana Prica (Centar za istraživačko novinarstvo Srbije – CINS), „Regionalna deponija u Novom Sadu: Rast zagađenja i birokratije“.

Konkursnu komisiju, koja je evaluirala sve radove, činili su Duška Dimović, direktorka WWF Srbija – Svetska organizacija za prirodu, Vesna Radojević, novinarka Mreže za istraživanje kriminala i korupcije (KRIK) i Ivana Stjelja, REC ekspertkinja, članica Komisije za žalbe Saveta za štampu, dok je savetodavnu ulogu imao prof. dr Dejan Milenković sa Fakulteta političkih nauka, Univerzitet u Beogradu.

Na kraju svečanosti REC Kancelarija u Srbiji je potpisala memorandum sa Pravnom klinikom za ekološko pravo Pravnog fakulteta u Beogradu. Memorandum bi trebalo da bude velika pomoć za ekološke OCD i medije u oblasti životne sredine.

Milisav Pajević

Željko Milković: Prvi koraci ka elektromobilnosti javnog prevoza u Srbiji

Pet električnih autobusa predstavljaju vesnike napretka koji će u budućnosti značajno doprineti smanjenju emisije štetnih gasova. Ne bi trebalo zaboraviti da put koji vodi ka ostvarenju bilo kog značajnog projekta počinje dobrom idejom i odgovarajućom podrškom – kaže Željko Milković, generalni direktor JKP Gradsko saobraćajno preduzeće „Beograd”.

Kad je prošlog septembra Beograd dobio prvu liniju gradskog prevoza sa pet modernih električnih autobusa, u vestima smo mogli pročitati da je Srbija postala prva zemlja u Evropi sa ovakvom gradskom linijom. Iako je uvođenje električnih autobusa veoma važan potez koji zaslužuje medijsku pažnju, naš sagovornik Željko Milković   objasnio nam je da po evropskim gradovima već izvesno vreme saobraćaju elektrobusevi, ali sa baterijama.

EP: Tačno je da smo jedinstveni po tome što su prvi put pušteni u saobraćaj električni autobusi sa kondenzatorima na jednoj gradskoj liniji u Evropi. Zašto ste odlučili da baš njih nabavite?

Željko Milković: Koncept pogona naših elektrobuseva znatno je drugačiji od onog sa baterijama. Mi smo odabrali pogon na kondenzator jer su razlike očigledne: baterija se duže puni od kondenzatora i njena težina za standardni autobus od 12 m iznosi 2,5 do 3,5 tone, dok kondenzator teži 960 kg. To zapravo znači da naš autobus ima kapacitet veći za 15 putnika. Osim toga, baterije se moraju menjati na četiri godine, a iako mi za sada ne znamo koliki je vek kondenzatora, ipak smo zaštićeni desetogodišnjim garantnim rokom. Kad uzmete u obzir radni vek autobusa koji se kreće od 12 do 14 godina, mi verovatno nećemo menjati kondenzatore, dok će za to isto vreme baterije morati da se zamene tri puta. Baterija košta od 15.000 do 20.000 evra, pa bi dodatni trošak bio 60.000 evra po autobusu. Kondenzatori potiču iz vojne tehnologije i prvo su Rusi počeli da ih koriste zbog brojnih prednosti. Za proteklih deset meseci i mi smo se uverili da su elektrobusevi sa kondenzatorima pouzdani u saobraćaju.

EP: Zašto onda drugi gradovi imaju elektroautobuse s baterijama?

Željko Milković: Za punjenje baterija potrebno je od pet do sedam časova. Mi to ne možemo da obezbedimo jer vozila rade 22 časa, pa bi za punjenje ostalo samo dva sata. Osim toga, morali bismo da ugradimo plug-in punjače u garažama, a to bi značilo da moramo da ukinemo jednu smenu i redukujemo saobaćaj. Zamislite sto autobusa, sto mesta za punjenje, sto plug-in utičnica. Ali čak ni to nije sporno, koliko bi bilo teško izvesti izvesti napajanje autobusa. Zamislite 100 punjača koje odjednom uključite. Za to je potrebna hidrocentrala, sistem koji može da podrži takve potrebe za punjenjem, zatim dve podstanice, a svaka košta dva miliona evra. I sve to samo za napajanje 100 autobusa. Dakle, sistem pogona na baterije moguće je uvesti samo u gradovima sa manjim brojem autobusa.

EP: Odluka o uvođenju elektromobilnosti u javnom gradskom prevozu očigledno je bila dobra. Ipak, ne dobije svaka inovativna ideja podršku. Kako ste vi u tome uspeli?

Željko Milković: Sekretarijat za zaštitu životne sredine i aktuelni gradski sekretar Goran Trivan bili su naša glavna podrška. Oni su su finansirali nabavku autobusa i opremu, a gradonačelniku Siniši Malom takođe se dopala ova ideja. Bilo je potrebno 13 meseci za realizaciju projekta. Od kompanije Chariot, koja uvozi i distribuira autobuse kineskog proizvođača Higer u Evropi, kupili smo vozila sa kondenzatorima kineske kompanije Aowei.

Kinezi idu korak dalje Aowei je uveo novinu u način punjenja autobusa i ona se trenutno testira u fabrici. Primenom ove nove tehnologije autobus, odnosno krovni prijemnik struje (pantograf), trebalo bi da se puni tokom vožnje pomoću klizačačija je dužina 1 km i na koji se svako vozilo zakači, pa se istovremeno vozi i puni da bi zatim sišlo sa klizača i nastavilo vožnju. Ovim je nadograđen postojeći sistem punjenja čime je postignuto da se ne gubi ni nekadašnjih 5 minuta za punjenje autobusa. Samo je pitanje vremena kada ćemo ovo videti na ulicama neke metropole.

EP: Da li ste zadovoljni brzinom punjenja kondenzatora i dužinom puta koji autobus može da pređe do drugog mesta sa punjačem?

Željko Milković: Dužina puta koju autobus može da pređe punjenjem koje traje od pet do osam minuta, u zavisnosti od potrošnje i toga kakav je bio saobraćaj, iznosi 22 km. Trenutno za liniju koja je duga 8,7 km ostaje u rezervi od 35 do 38 odsto kapaciteta, kad uzmemo u obzir i sve moguće nepredviđene okolnosti u saobraćaju. Taj kapacitet je sasvim dovoljan, mada je Aowei, proizvođač kondenzatora, već povećao kapacitet, pa je sada domet 36 km. Autobusi sa ovim novim kondenzatorima koji se pune oko 2 minuta testiraju se u Gracu.

EP: Šta je bio osnovni cilj kome ste težili kad ste došli na ideju o uvođenju ovog vida transporta u Beogradu?

Željko Milković: Naš cilj je bio da napravimo prvi korak i uvedemo elektroautobuse u gradski saobraćaj u Beogradu. Svaki početak je težak, ali korist ovog poteza je višestruka. S većim brojem električnih autobusa smanjićemo emisiju štetnih gasova, doprinećemo zaštiti životne sredine u gradu, a značajna je i ušteda u potrošnji energenata jer samo jedan autobus dnevno potroši dizel goriva u vrednosti od 100 evra, a elektrobus pak potroši struje u vrednosti od 20 do 25 evra. Pa kad ove iznose pomnožite s brojem autobusa i godinama eksploatacije, računica je jasna. Elektrobus se isplati u šestoj godini, a od 6 do 12 godine imamo čistu zaradu. Dakle, isprva su ulaganja veća, jer je elektrobus tri puta skuplji od dizela, ali dugoročno gledano, elektrobus je bolji izbor. Takođe, imamo mogućnost da usvajamo praktično znanje o tome kako se ova napredna tehnologija koristi. Osim naših inženjera i budući stručnjaci koji danas studiraju na našim univerzitetima, a nemaju dovoljno neposrednog iskustva s novim tehnologijama, imaju priliku da unaprede svoje znanje. Želim da pozovem profesore sa elektrotehničkog fakulteta da dovedu svoje studente na radionice koje organizujemo i da ih zainteresuju za ovu temu.

EP: Da li se planira nabavka još električnih autobusa i na kojim linijama bi saobraćali?

Željko Milković: S obzirom na pozitivno iskustvo, sigurno ćemo nabaviti još elektrobuseva. Od pet autobusa, četiri je u saobraćaju, a peti koristimo za testiranje. Pratimo potrošnju i sve druge parametre i, kad sve obavimo, predstavićemo projekat gradonačelniku. Ideja je da polako zamenjimo trolejbuse elektrobusima, iako se smatra da je najveća korist kad se dizel autobus zameni elektrobusom. Premda je trolejbus odličan, on ima svoja ograničenja: njegovo kretanje zavisi od mreže, čiji su troškovi održavanja veliki, a sama mreža ruži izgled grada. Elektrobus je nezavistan od mreže i svakako jeftiniji kad je reč o troškovima. Za sada obavljamo testiranja na trolejbuskim linijama 29 i 41, a planiramo da uvedemo još ovih vozila i na drugim autobuskim linijama. Punjači se veoma brzo postavljaju, a projekat za trolejbuske linije je spreman. Jedini je problem napajanje i očekujemo da nas Elektroprivreda Srbije podrži i omogući nam priključivanje na elektromrežu, jer sa većim brojem elektrobuseva i punjača javlja se potreba za podstanicama. Mi smo uzeli dve vrste punjača kako bismo ih testirali. Punjač na Belvilu se puni iz mreže čiji je napon 380 V, a punjač kod Vuka napaja se iz tramvajske mreže napona 650 V. U ovoj mreži imamo velike pikove napona, pa naspram standardnog napona od 600 V, pikovi mogu dosegnuti od 1200 do 1500 V. U pikovima struje teško je sačuvati uređaje, potrebni su osigurači i sklopke koji će se uključiti. Kompletna tramvajska mreža ima 21 staru podstanicu, najstarije su iz 1936. godine. Neophodna su ulaganja u nove mobilne podstanice kontejnerskog tipa, a cena jedne iznosi oko dva miliona evra. Da zaključim, nabavka električnih autobusa ne predstavlja problem, jer Hajger, kineski proizvođač elektroautobusa, dnevno proizvede 70 komada. Potrebno nam je sistemsko rešenje za napajanje.

EP Šta bi prema vašem mišljenju bila mera koja bi u Beogradu mogla da ima najveći efekat za zaštitu životne sredine kad je reč o vozilima i vožnji u gradu?

Željko Milković: Budući da se u Beogradu sav javni i privatni transport mahom odvija po uskim ulicama grada zagušenim saobraćajem, pogotovo u špicu, bilo bi neophodno da se završi započeta gradnja unutrašnjeg magistralnog prstena, kao i da se počne sa izgradnjom metroa. Trebalo bi takođe ograničiti ulazak putničkih vozila u centar grada, ali tek kada budemo imali dobru alternativu javnom prevozu, kao što je metro. Dok se to ne desi, mi smo već preduzeli korake i siguran sam da smo uvođenjem električnih autobusa postavili jednu zdravu osnovu. Sad je moguć dalji razvoj.

Intervju vodila: Tamara Zjačić

Ovaj intervju je prvobitno objavljen u biltenu Energetskog portala pod nazivom EKO-MOBILNOST, jula 2017. godine.

Doneta Odluka o cenama sistemskih i pomoćnih usluga u elektroenergetskom sistemu za 2018. godinu

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

U skladu sa Zakonom o energetici Savet Agencije za energetiku Republike Srbije doneo je Odluku o cenama sistemskih i pomoćnih usluga u elektroenergetskom sistemu za 2018. godinu.

Ovom odlukom se utvrđuju cene zakupa rezerve snage za sistemske usluge sekundarne i tercijarne regulacije koje su neophodne za obezbeđivanje sigurnog, pouzdanog i stabilnog rada elektroenergetskog sistema, odnosno za spremnost za regulaciju frekvencije i snage razmene, kao i cene pomoćnih usluga za regulaciju napona i reaktivne snage i cene usluge pokretanja generatora iz beznaponskog stanja.

Odluka je doneta 8. decembra 2017. godine.

izvor: aers.rs

Sandra Jovićević

Značajne aktivnosti Konvencije o biološkoj raznovrsnosti UN

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

U Montrealu je početkom decembra 2017. godine održan sastanak Komiteta CHM (Clearing House Mechanisms) Konvencije o biološkoj raznovrsnosti UN.

Na sastanku su razmatrani modaliteti saradnje i zajedničkog izveštavanja sa BCH (Biosaftz Clearing House) i ABSCH (Acsess and Benefit Charing Clearing House) Cartagena i Nagoja protokolima Konvencije. Razmotrena je i web strategija Konvencije kao i podrška nacionalnim CHM portalima i priprema za izbor najboljih CHM portala. Održana je i radionica posvećena on-line alatima za izradu 6. Nacionalnog izveštaja Konvencije o biološkoj raznovrsnosti, koji treba da se završi do kraja 2018. godine.

Posle pripremnih sastanak i radionica, otvoren je 21. sastanak SBSTTA (Subsidiary Body on Scientific, Technical and Technological Advise) članica Konvencije.

izvor: sepa.gov.rs

Sandra Jovićević

Veliki značaj donošenja zakona o klimatskim promenama

Foto: ekologija.gov.rs
Foto: ekologija.gov.rs

Ministar zaštite životne sredine Goran Trivan učestvovao je na panel-diskusiji o klimatskim promenama sa predstavnicima nevladinih organizacija. Glavna tema panela bila je osvrt na Konferenciju o klimatskim promenama COP 23 održanu nedavno u Bonu na kojoj su razmatrana najvažnija pitanja o posledicama klimatskih promena, kako ih ublažiti i kako im se prilagoditi.

Ministar je predstavnicima nevladinih organizacija predstavio rezultate Konferencije COP 23, detalje učešća delegacije Srbije, kao i dalje planove po ovom značajnom međunarodnom pitanju. Jedno od prioritetnih zadataka Ministarstva biće usvajanje zakona o klimatskim promenama, kojeg će pratiti plan sa precizno navedenim merama nosiocima aktivnosti i rokovima. Zakon o klimatskim promenama jedan je od najkomplikovanijih i najzahtevnijih kako u pogledu sprovođenja, tako i u finansijskom smislu, ali on mora biti usvojen što pre, jer ono što danas radimo imaće efekat tek za nekoliko godina, naglasio je Trivan.

Pored borbe protiv klimatskih promena i prilagođavanja izmenjenim klimatskim uslovima, u prioritetu rada Ministarstva u narednom periodu biće i proces pristupanja Evropskoj uniji. Ministarstvo, pored zakonodavnog okvira, baviće se i praktičnim okvirom, odnosno praktičnom primenom mera zaštite životne sredine. U rešavanju svih ovih prioritetnih pitanja značajni su podrška i saradnja sa nevladinim sektorom, rekao je Trivan u svom obraćanju. Dijalog sa NVO postaje praksa rada Ministarstva, jer bez saradnje sa civilnim sektorom nema pravih rezultata, istakao je Ministar i dodao da je Ministarstvo za narednu godinu izdvojilo znatno veća sredstva iz budžeta namenjena radu i aktivnostima nevladinog sektora u oblasti zaštite životne sredine.

Zamenica stalne predstavnice UNDP u Srbiji, Steliana Nedera istakla je da je neophodna brža i zajednička akcija, kako bi ostvarili ciljeve Sporazuma iz Pariza. Potrebno je da svi povećamo ambicije u planiranju i sprovođenju mera protiv klimatskih promena. Dijalog i razmena informacija su neophodne na putu ka zelenoj budućnosti, rekla je Nedera.

Učesnici panela u diskusiji su istakli prioritetna pitanja na kojima bi se trebalo angažovati u narednom periodu, kao što su međusektorska saradnja i sinergija u sferi zelene ekonomije, obrazovanje za održivi razvoj, jačanje inspekcije itd.

izvor: ekologija.gov.rs

Sandra Jovićević