Home Blog Page 755

Zašto morske životinje jedu zalutali plastični otpad?

Foto-ilustracija: Unsplash (Brian Yurasits)
Foto-ilustracija: Unsplash (Brian Yurasits)

Brojne životinje čiji su životi vezani za vodu se udave ili zapletu u otpad od plastike koji nemilosrdno završava u njihovom okruženju. Plastika predstavlja veliku opasnost za morske kornjače, kao i za druge morske predatore, ali tek nedavno su naučnici otkrili zbog čega je to slučaj.

Naime, ove životinje često zamene miris plastike za miris hrane. Na sličan način plastiku percipiraju i morske ptice i kitovi.

Plastika koja se neko vreme nalazi u okeanu, gubi svoj osnovni miris i počinje da razvija onaj koji privlači životinje. Na ovu promenu utiču algemorske biljke i mikroorganizmi koji je kolonizuju i na taj način adaptiraju sredini u kojoj se nalazi.

Pored toga, većina morskih predatora bude izdaleka zavarana izgledom plastične flaše ili nekog drugog komada koji pluta u vodi i uputi se prema tome očekujući hranu. Ovaj mehanizam predstavlja određeni evolucijski tok prilagođavanja pri potrazi za hranom.

Veliku opasnost predstavljaju slamčice, plastične kese i sličan otpad, na kojima rastu bakterije ili mikroorganizmi, zbog čega ih vodene životinje osećaju kao jestive, što može dovesti ili do neke vrste zamke ili, ukoliko ih konzumiraju, do smrti.

Foto-ilustracija: Unsplash (Tai’s Captures)

Do ovog nautešnog zaključka istraživači su došli nakon eksperimenta sa 15 mladih kornjača odgajanih u zatočeništvu.

Pratili su njihove reakcije kada su bacili cevi u vazduh iznad rezervoara za vodu i zaključili da na taj miris reaguju isto kao i na miris hrane, odnosno ribu ili škampe. Pritom, kornjače su, kako bi osetile miris kondicionirane plastike, držale nos izvan vode pri udahu tri puta duže nego uobičajeno.

Prema poslednjim istraživanjima problema plastike koja izaziva uginuće morskog sveta, postoje podaci da će, ako se nastavi sadašnji trend, čak 99 odsto morskih ptica “jesti” plastičan otpad.

Jelena Cvetić

Prijavite se na program profesionalne mobilnosti “Pioniri u praksi” do 24. aprila!

Foto-ilustracija: Unsplash (You X Ventures)

Program “Pioniri u praksi” je najveći EU program profesionalne mobilnosti sa ciljem unapređenja znanja u oblasti klimatskih promena i održivog razvoja. Obuhvata onlajn obuku o sistemu inovacija, dve radionice u Beogradu, grupni projektni zadatak u vezi sa realnim lokalnim klimatskim izazovom, radnu praksu u trajanju od 4 do 6 nedelja u nekoj od 20 evropskih zemalja (Bugarska, Češka, Estonija, Finska, Grčka, Hrvatska, Italija, Kipar, Letonija, Litvanija, Mađarska, Malta, Nemačka, Poljska, Portugalija, Rumunija, Slovačka, Slovenija, Srbija i Španija), lično mentorstvo za unapređenje inovativnih veština i finansijsku podršku projekta za troškove boravka na radnoj praksi.

U programu mogu učestvovati:

  • Pioniri – profesionalci koji rade u nekoj od relevantnih oblasti, žele da unaprede svoja znanja i veštine i koji će biti upućeni na radnu praksu u inostranstvo. Preduslov učešća: univerzitetska diploma, napredno znanje engleskog jezika (minimum B2) i najmanje 2 godine radnog iskustva u relevantnim oblastima, prebivalište u nekoj od zemalja koje učestvuju i spremnost da pohađaju sve segmenate programa.
  • Domaćini – kompanije/institucije/organizacije koje žele da ugoste profesionalca iz inostranstva i angažuju ga na konkretnom projektu bez troškova. Domaćini treba da obezbeđe radne uslove i pruže podršku pioniru u definisanju i realizaciji radnog zadatka.
  • Vlasnici lokalnih izazova – kompanije/institucije/organizacije koje definišu lokalni klimatski izazov i pružaju podršku pionirima pri osmišljavanju i razradi rešenja, u okviru grupnog projektnog rada.

Više informacija o programu može se pronaći na https://pioneers.climate-kic.org. Prijava učešća vrši se najkasnije do četvrtka, 23. aprila 2020. godine na adresi https://pioneers.climate-kic.org/apply-now.

Foto-ilustracija: Unsplash (You X Ventures)

Pre popunjavanja prijave potrebno je prethodno se registrovati u EIT Climate-KIC zajednici, otvaranjem tzv. „Climate-KIC pasoša“ odnosno centralnog naloga koji vam omogućava da pristupite i ostalim Climate-KIC edukativnim platformama.

U slučaju potrebe za dodatnim informacijama možete kontaktirati EIT Climate-KIC Serbia Hub u Privrednoj komori Srbije – T: 011 4149 422, M: 066 875 1158, E: climate-kic@pks.rs.

Climate-KIC je najveće EU javno-privatno partnerstvo, angažovano na ublažavanju klimatskih promena i smanjenju emisije ugljenika. Zahvaljujući podršci Evropskog instituta za inovacije i tehnologiju (EIT), Climate-KIC aktivno deluje kroz mrežu od oko 400 partnera u 24 zemlje Evrope, među kojima dominiraju kompanije, visokoobrazovne i naučno-istraživačke institucije, lokalne samouprave i organizacije civilnog društva. Više informacija na www.climate-kic.org.

Izvor: Privredna komora Srbije

Data centar u Kragujevcu pušten u rad

Foto: Grad Kragujevac
Foto: Grad Kragujevac

U prisustvu Čen Bo, ambasadorke Narodne Republike Kine u Srbiji, direktora vladine Kancelarije za informacione tehnologije i elektronsku upravu Mihaila Jovanovića, predstavnika kompanije Huawei i brojnih zvanica, u Kragujevcu je pušten u rad gradski Data centar.

To je prema rečima gradonačelnika Radomira Nikolića kruna razvoja informacionih i komunikacionih tehnologija u Kragujevcu koji ima trajno opredeljenje da se bavi digitalizacijom i razvojem elektronske uprave kao ključnim prioritetima Republike Srbije. Projektom je definisana i realizovana izgradnja primarnog i sajta za oporavak od greške, komunikacioni sistem i oprema za povezivanje svih organa grada, videokonferencijski sistem, IP telefonija, najsavremeniji sistemi zaštite podataka, rezerve, virtuelizacija i ostali servisi. Kapaciteti gradskog Data centra prevazilaze potrebe organa grada, pa će biti dostupni Univerzitetu, kao i ostalim zainteresovanim korisnicima.

Realizacijom ovog projekta, a reč je o donaciji NR Kine u vrednosti dva miliona dolara, Kragujevac će se dodatno pozicionirati kao jedan od ITC centara Srbije, a izgradnjom Državnog data centra, Kragujevac će ovu poziciju proširiti i na regionalnom nivou.

Foto: Grad Kragujevac

Građani će moći lakše da koriste usluge transparentne, otvorene lokalne samouprave, Kragujevac je jedan od pet gradova u Srbiji čiji se podaci nalaze na e-mapi, rekao je Mihailo Jovanović, direktor Kancelarije za informacione tehnologije i elektronsku upravu. Radi se na povezivanju Javno komunalnog preduzeća “Šumadija Kragujevac” sa sistemima elektronske uprave, matičnim knjigama, MUP-om, Nacionalnom službom za zapošljavanje, što je još jedan vid dobre saradnje grada i Republike. Govoreći o budućim planovima, direktor vladine Kancelarije najavio je projekat Pametnih gradova i saradnju Kancelarije sa Univerzitetom.

Novi oblik infrastrukture u novom dobu, gradski Data centar postao je centralni nerv za Pametan grad, ali i važan deo poslovnog ambijenta. Veoma mi je drago što je Vlada Republike Kine mogla da pomogne i da kompanija kao što je Huawei može dati svoj doprinos koristeći vrhunske tehnologije i bogato iskustvo. Zajednička izgradnja ovog Data centra predstavlja početak saradnje Kragujevca sa kineskim partnerima u oblasti digitalizacije i novih visokih tehnologija, rekla je ambasadorka Narodne Republike Kine i izrazila uverenje da će se u budućnosti otvarati nove šanse za investiciona ulaganja privrednika koji već sada pokazuju interesovanja.

Izvor: Grad Kragujevac

Katamarani na električni pogon sa solarnim panelima prevoziće posetioce NP “Krka”

Foto: Nacionalni park "Krka"

Katamarani na električni pogon, vredni 5.807.000 kuna (oko 755.000 evra), izgrađeni u brodogradilištu Dalmont u Kraljevici, prevoziće ukupno 100 putnika i 4 člana posade, a osiguran je i smeštaj za 4 osobe u invalidskim kolicima.

Foto: Nacionalni park “Krka”

Visovac i Miljevci dva su nova katamarana na električni pogon u Nacionalnom parku „Krka“. Oni će prve putnike dočekati već početkom aprila. Projekat nabavke elektrobrodova, koji je juče, 9. marta, predstavljen na Roškom slapu, deo je šireg projekta Nepoznata Krka: skrivena blaga gornjeg i srednjeg toka reke Krke, usmerenog i na održivi razvoj i očuvanje ekosistema reke Krke.

„Brodovi na električni pogon najprihvatljivije su ekološko rešenje, naročito kada su u pitanju zaštićena područja. Sve naše aktivnosti u Javnoj ustanovi ‘Nacionalni park Krka’ usmerene su upravo na implementaciju kvalitetnih rešenja koja dugoročno utiču na očuvanje i zaštitu bioraznolikosti reke Krke i drago nam je što smo uspešno realizovali i ovaj vredan projekat, s potpisom hrvatskih brodograditelja“, istakla je upravnica Javne ustanove „Nacionalni park Krka“ Nela Slavica i dodala: „Elektrobrodovi su izgrađeni prema najnovijim i najvišim ekološkim i tehnološkim standardima, čime je još jednom potvrđeno viševekovno umeće hrvatske brodogradnje.“

Na ostvarenu saradnju posebno je ponosan i Ivan Ivić, direktor i vlasnik kraljevičkog brodogradilišta. „Elektrobrodovi Visovac i Miljevci ne samo da su prvi takve vrste koji će zaploviti rekom Krkom i Visovačkim jezerom, već su i prvi katamarani na električni pogon proizvedeni u našem brodogradilištu. Proizvodnja ekološki prihvatljivih brodova obogatila je viševekovno iskustvo brodogradilišta te smo posebno ponosni na činjenicu da će hrvatski elektrobrodovi ploviti upravo hrvatskim nacionalnim parkom i pomoći u očuvanju njegovih nadaleko poznatih bogatstava i lepota“, naglasio je Ivić.

Katamarani na električni pogon, dugi 14 metara, prve će izletnike početi da prevoze već u aprilu, kada se i otvaraju svi sadržaji u Parku. Svaki od brodova ukupnog je kapaciteta 50 putnika i 2 člana posade, a na palubi je osiguran prostor za smeštaj dveju osoba u invalidskim kolicima. Brodovi su izgrađeni od aluminijuma visokog kvaliteta i čvrstine, što je imperativ kada su u pitanju kvalitet vode reke Krke i ekološki faktori koji moraju biti zadovoljeni da bi se živi svet razvijao neometan čovekovom prisutnošću.

„Drago nam je što su odsad upravo naši elektrobrodovi deo saobraćajne infrastrukture Nacionalnog parka ‘Krka’. Verujem da će posetiocima Parka pružiti poseban doživljaj prilikom obilaska lepota kojima smo ovde okruženi. Važno je naglasiti da se naši brodovi ističu po visokorazvijenim akumulatorskim baterijama i elektromotorima, koji osiguravaju dovoljnu energiju za 8 sati plovidbe“, kazao je Robert Miletić, vođa tehničke službe brodogradilišta Dalmont, koji je vodio gradnju dveju brodova za Nacionalni park „Krka“.

Foto: Nacionalni park “Krka”

Novi brodovi na krovnoj konstrukciji imaju solarnu elektranu, koja će u letnim mjesecima osigurati dodatnu autonomiju od 10 sati. S prosečno 2.647 sunčanih sati godišnje u Šibeniku i 2.377 u Kninu, područje Nacionalnog parka „Krka“ jedno je od najsunčanijih područja u Hrvatskoj, pa je insolacija, kao ekološki prihvatljiv i značajan izvor obnovljive energije, idealno rešenje u službi dugoročnog održivog razvoja.

Nabavka elektrobrodova deo je šireg projekta pod nazivom Nepoznata Krka: skrivena blaga gornjeg i srednjeg toka reke Krke, sufinansiranog u sklopu Operativnog programa Konkurentnost i kohezija 2014 – 2020, čiji je završetak planiran za 27. maj 2020. Iz Evropskog fonda za regionalni razvoj za to su odobrena bespovratna sredstva u iznosu od 78.620.719 kuna (10,2 miliona evra), dok je ukupna vrednost projekta 80.057.649 kuna (10,4 miliona evra). Vrednost projekta je prepoznala i Turistička zajednica Šibensko-kninske županije, koja se priključila kao projektni partner.

Projekat obuhvata niz infrastrukturnih intervencija unutar Nacionalnog parka „Krka“, osmišljavanje i uvođenje novih prezentacijskih i interpretacijskih sadržaja, uređenje pešačkih staza, elektrifikaciju brodskog saobraćaja i unapređenje sistema upravljanja sadržajima i posećivanja. Opšti cilj projekta je, izgradnjom infrastrukture i kapaciteta ključnih činilaca i razvojem novih edukativnih turističkih proizvoda i usluga, aktivirati neiskorišćeni turistički i ekonomski potencijal područja severnog dela Nacionalnog parka „Krka“ i postići kvalitetniji prostorni i vremenski raspored poseta, što doprinosi ukupnom društvenom, ekonomskom i ekološkom boljitku.

Izvor: Nacionalni park “Krka”

Klimatske promene prete peščanim plažama – polovina može nestati do 2100?

Foto-ilustracija: Unsplash (Dan Gold)

Klimatske promene i porast nivoa mora trenutno su toliko ozbiljni da ukoliko se nastave sve peščane plaže na svetu će nestati do 2100. godine.

Foto-ilustracija: Unsplash (Alexandre Perotto)

Čak i ako čovečanstvo drastično smanji zagađenje iz fosilnih goriva, više od trećine peščanih plaža na svetu će nestati, što će veoma dramatično uticati na život ljudi u priobaljima i ekonomije brojnih zemalja, navodi se u istraživanju objavljenom u časopisu Nature Climate Change.

„Peščane plaže su često poslednja linija odbrane od obalskih oluja i poplava i bez njih će uticaj ekstremnih vremenskih prilika biti još gori“, rekao je predvodnik studije Mikalis Vusdukas, stručnjak sa Istraživačkog centra Evropske komisije.

Bogatije zemlje već planiraju velike odbrambene sisteme, ali većina drugih zemalja ne mogu da preduzmu takve inženjerske poduhvate, što zbog logističkih, što zbog finansijskih razloga.

Australija bi mogla da bude najteže pogođena sa više od 15.000 kilometara peščanih plaža koje će potencijalno nestati u narednih 80 godina. Slede je Kanada, Čile i Sjedinjene Američke Države.

Peščane plaže čine trećinu globalne obale, veoma često u gusto naseljenim područjima.

Gradnja, porast nivoa mora, učestalije oluje, uragani i tajfuni i smanjeni priliv sedimenta zbog pregrađivanja reka – glavni su razlozi erodiranja peščanih obala.

Foto-ilustracija: Unsplash (Ethan Robertson)

Model RCP8,5 kako je naslovljen najgori slučaj, podrazumeva da će se emisija ugljen-dioksida nastaviti nesmanjenim tempom, kao i da će atmosferski nivo gasova sa efektom staklene bašte rasti zbog topljenja permafrosta iz kojeg se oslobađaju zarobljene zalihe ugljen-monoksida.

Po ovom scenariju, svet će izgubiti 50 odsto peščanih plaža do 2100. godine – oko 132.000 kilometara. Čak i do sredine veka, bilo bi izgubljeno 40.000 kilometara.

Prema modelu RCP4,5 čovečanstvo bi uspelo da zauzda povećanje prosečne temperature na oko tri stepena Celzijusa, što je opet iznad granice od dva stepena postavljene Pariskim klimatskim sporazumom.

Iako mnogo blaži, model RCP4,5 i dalje predviđa gubitak 95.000 kilometara obale do 2100. godine, a najveći deo u narednih 30 godina.

Izvor: RTS

Virtuelni asistent olakšaće opštinske poslove u Somboru, Šapcu, Bijeljini i Laktašima

Foto-ilustracija: Unsplash (NordWood Themes)
Foto-ilustracija: Unsplash (NordWood Themes)

U sredu 4. marta u prostorijama Gradske uprave u Somboru održan je prvi radni sastanak u okviru Projekta „ Unapređenje opštinskih usluga u Srbiji i BiH uvođenjem ChatBot aplikacije“. Sastanku su prisustvovali predstavnici NALED-a, kompanije SAGA i Gradske uprave grada Sombora.

Ovom prilikom predstavnicima odeljenja Gradske uprave prezentovano je šta je ChatBot aplikacija i kako ona funkcioniše.

Osnovni cilj projekta je da se na lak i brz način pomoću ove aplikacije dođe do odgovora na što više pitanja koja se tiču ostvarivanja određenih prava iz delokruga rada lokalne samouprave, ali i šire.

Ove informacije će biti u potpunosti automatizovane i dostupne 24/7. Pored uštede vremena građanima u potrazi za određenim informacijama, aplikacija će uštedeti vreme i lokalnoj administraciji i omogućiti da se obradi znatno veći broj administrativnih postupaka.

Pored Sombora, u projektu kao pilot lokalne samouprave učestvuju Šabac, Bijeljina i Laktaši, a sprovode ga Nacionalna alijansa za lokalni ekonomski razvoj (NALED), Privredna komora Republike Srpske, Nemačka internacionalna saradnja u Srbiji (GIZ) i kompanija SAGA.

Izvor: Grad Sombor

Novi kontejneri za primarnu selekciju otpada u Podgorici

Foto: Glavni grad Podgorica
Foto: Glavni grad Podgorica

Kao podrška konceptu primarne selekcije – ‘suva’ i ‘mokra’ frakcija komunalnog otpada, tokom prethodne nedelje zamenjeni su postojeći metalni kontejneri u centru Podgorice.

Na 70 lokacija postavljena su 163 namenska kontejnera – 68 plavih plastičnih sa nožnom pedalom namenjenih za odlaganje suve frakcije otpada i 95 metalnih sa plastičnim poklopcem i nožnom pedalom za odlagnje mokre frakcije komunalnog otpada.

Aktivnosti zamene metalnih kontejnera nastavljene su u delu grada preko Morače, a do sada je na 15 lokacija postavljeno 49 kontejnera – 22 za odlaganje suve frakcije i 27 za odlaganje mokre frakcije komunalnog otpada, što će se dalje sprovoditi i narednih dana.

Ove aktivnosti realizuju se sa ciljem dalje implementacije Odluke o načinu odvojenog sakupljanja otpada i sakupljanja komunalnog otpada radi obrade na teritoriji Podgorice.

Nažalost, ovaj napor da se da doprinese lepšem izgledu grada, naišao je na neodgovorno ponašanje pojedinaca koji otpad odlažu nenamenski, iako su na posudama istaknute nalepnice sa objašnjenjem o vrsti otpada za koju su namenjene. Takođe, iako posude imaju nožnu pedalu za otvaranje poklopca, na jednom broju lokacija pojedinci su otpad odložili pored posuda.

Grad upućuje još jedan apel građanima, da zajednički doprinesu da ovakav način odlaganja otpada u potpunosti zaživi, u nadi da će uticati i na promenu loših navika pojedinaca.

Izvor: Glavni grad Podgorica

Opština Arilje zabranila gradnju MHE

Foto: Wikipedia/Zoran Cvetković
Foto: Wikipedia/Zoran Cvetković

Opština Arilje donela je odluku da se više neće izdavati građevinske dozvole za izgradnju malih hidroelektrana i time je zaštitila najčistiju reku Srbije – Veliki Rzav.

Odbornici skupštine su prošle nedelje jednoglasno izglasali odluku o izradi izmene i dopune prostornog plana oštine, pri čemu ne postoji mogućnost izdavanja građevinskih dozvola za izgradnju objekata MHE.

I reke Mali Rzav, Moravica, Panjica, Katušnica i Bilješka reka su interesantne investitorima, zbog čega im je pretilo devastiranje obala, promena rečnih tokova, kao i ugroženost za biljni i životinjski svet tog područja.

Trenutno se na teritoriji Arilja nalaze dve male hidroelektrane u fazi izgradnje na Moravici i Panjici.

U članu 7 usvojenog Prostornog plana navodi se da “Do usvajanja Izmena i dopuna plana zabranjuje se izrada planskih i urbanističkih tehničkih dokumenata za razradu novih lokacija za izgradnju mini hidroelektrana, kao i izdavanje lokacijskih uslova, odnosno građevinskih dozvola, za mini hidroelektrane za sve lokacije koje nisu započele proceduru donošenja planskih dokumenata pred SO Arilje”

Ekološko udruženje „Rzav“ iz Arilja u saradnji sa Svetskom organizacijom za prirodu WWF Adria pokrenulo je inicijativu o zabrani izgradnje MHE.

Pored Arilja, tokom posledjih nekoliko nedelja zvaničnu odluka o zabrani izgradnje MHE doneta je i u Pirotu, Boru, Užicu, Svrljigu, kao i u Paraćinu.

Prema podacima Ministarstva zaštite životne sredine u Srbiji ima oko 100 mini hidroelektrana, a u katastru MHE, koji je napravljen 80-tih godina, planirano je 850 lokacija.

Jelena Cvetić

5G tehnologija ipak nije štetna za zdravlje ljudi?

Foto-ilustracija: Pixabay

Stručnjaci kažu da se radiofrekvencijski opseg 5G mreže već godinama koristi upotrebljava za druge službe. Profesorka Irini Reljin sa Elektrotehničkog fakulteta kaže da je reč je o nejonizirajućem zračenju koje nije štetno po zdravlje ljudi.

Foto-ilustracija: Pixabay

Profesorka Irini Reljin kaže da je nju i njene kolege iznenadila odluke Slovenije da zaustavi uvođenje 5G mreže, s obzirom na to da su nadležni u Sloveniji veoma sistematični i svoje odluke donose posle mnogo razmišljanja.

“Oni su u decembru počeli o tome da razmišljaju. U januaru su na nivou EU donesene preporuke, odnosno pravila koja se odnose na zaštitu 5G mreže i to su preporuke koje se odnose na javne nabavke. Tako da se čini da nije jedini razlog taj strah, premda Slovenija, kao i sve zemlje Evropske unije, ima dosta blaže kriterijume po pitanju nejonizujećeg zračenja u odnosu na Srbiju“, istakla je gošća Jutarnjeg programa RTS-a.

Prema njenim rečima, mnogi proizvođači opreme u svetu traže da se ublaže kriterijumi za uvođenje 5G mreža, i to pri vrlo visokim frekvencijama, što nije verovatno da će se u skorije vreme desiti.

Moguće je da je Slovenija zbog toga zaustavila uvođenje, ali, kako kaže, najverovatnije ta zabrana neće trajati dugo.

„Propisane granice u Srbiji su sasvim dovoljne. Svaka nova tehnologija podrazumeva da vi imate bolje kodovanjem zaštićene signale, koje u prisustvu smetnji možete lakše da detektujete. Rezultat toga je da vi radite sa manjim snagama nego prethodna generacija. Zbog toga 5G tehnologija ne bi trebalo da bude ništa opasnija, već čak i bezbednija u poređenju sa 4G“, objašnjava Irini Reljin.

Profesorka ETF-a ističe da 5G mreža nudi značajno veći protok za korisnike, mnogo veće brzine, što znači manja kašnjenja.

„Ono što se od novih tehnologija zahteva je manje kašnjenja kako bi ono bilo na nivou percepcije čoveka, a to znači da možete da uvodite sisteme za automatizaciju bez učestvovanja čoveka“, kaže Irini Reljin.

Izvor: RTS

Uplatite “uslovni obrok” za socijalno ugrožene – od nedavno i u srpskim restoranima!

Foto-ilustracija: Pixabay

Pre otprilike dve godine, Mirjana i njene dve kćerke pokrenule su akciju prikupljanja i poklanjanja hrane za socijalno ugrožene u Novom Sadu.

Foto-ilustracija: Pixabay

Njihov poduhvat je prevazišao sva početna očekivanja, te se trenutno sprovodi u više od 20 gradova u Srbiji uz svesrdnu podršku više od 30 saradnika. Najznačajniji podatak u ovoj priči svakako jeste to što učesnici ove humanitarne inicijative svakodnevno obezbeđuju osnovne životne potrepštine za nekoliko stotina porodica uz samostalnu organizaciju na potpuno volonterskoj osnovi.

Tri žene su dugo radile same, ali s obzirom na to da se neprekidno povećavao broj osoba koje su im se obraćale za pomoć, u novembru 2019. godine su otvorile Fejsbuk grupu i pozvale ljude da se priključe njihovim naporima da obraduju sugrađane u teškoj materijalnoj situaciji.

Prvobitnu zamisao da članovi pokrivaju samo Novi Sad “razbili” su stanovnici drugih naselja sa željom da se pridruže doniranju kroz “Obrok za porodicu”, pa su ubrzo osnovane i podgrupe za različite opštine i gradove. Na taj način volonteri su zbrinuli porodice od Subotice i Odžaka, preko Temerina, Beograda, Ruskog Krstura i Kule do Loznice i Prijepolja.

Donacije u okviru “Obroka za porodicu” su pre svega namenjene samohranim majkama, starijima koji su ostali bez posla, penzionerima i bolesnicima.

Prema rezultatima istraživanja Instituta za prehrambene tehnologije, u Srbiji se godišnje baci čak 250 hiljada tona hrane, od čega jedna trećina dolazi iz domaćinstava. Putem “Obroka za porodicu” mogli bismo da hranu, umesto ka deponiji, usmerimo ka praznim stomacima materijalno ranjivih pripadnika društva. Naravno, pored toga je neophodno i da skladištimo artikle na odgovarajući način, kao i da savesno planiramo kupovinu.

Mirjana naglašava: “Novac ne primamo, niti dajemo. Prihvatamo isključivo donacije u namirnicama, garderobi i slično.”

Foto-ilustracija: Pixabay

Šta je to “uslovni obrok” i kako ga uplatiti ili poručiti?

Nova aktivnost u sklopu “Obroka za porodicu” podrazumeva uplaćivanje tzv. uslovnog obroka.

U nekoliko restorana u Novom Sadu, ali i drugim mestima, u prilici ste da, pored svog jela, platite i još jedno za nekog budućeg gladnog namernika. On će moći da dobije vaš poklon prostim pozivanjem na uslovni obrok. Uplaćuje se po principu koliko-ko-može, objašnjava Mirjana i dodaje da “Obrok za porodicu” u tom slučaju deluje kao posrednik. Restorani javljaju koordinatorima koliko je hrane uplaćeno kod njih, a koordinatori upućuju porodice u svom sistemu gde mogu da preuzmu svoje jelo.

Novosadski ugostiteljski objekti u kojima je, u saradnji s vlasnicima, moguće uplatiti i poručiti uslovni obrok su:

  • “Trattoria Vapene” (Fruškogorska 4),
  • “Pecivo neizrecivo” (Veselina Masleše 38a),
  • “Iglo M Tijana” (Rumenačka 43),
  • “Branine domaće kiflice”,
  • “Bananas – Veggie & Raw Cuisine” (Laze Telečkog 7),
  • Palačinkarnica “Nirvana” (Koste Racina 27),
  • “Krilce i pivce” (Puškinova 16).

Ostale opštine i gradovi u svojim lokalnim grupama “Obrok za porodicu” obaveštavaju zainteresovanu javnost o tome koji su restorani deo mreže svojevrsnih darodavaca. Ugostiteljski objekti su obeleženi i odgovarajućom nalepnicom koja mušterije upućuje na mogućnost uplaćivanja i poručivanja uslovnog obroka.

Praksa vodi poreklo iz italijanskog gradića Napulja, od tzv. uslovne kafe (caffè sospeso, ital). Ona se potom proširila Italijom, a kasnije i svetom stigavši i do Hong Konga. Nedavno smo je usvojili i mi. U međuvremenu od uslovne kafe se razvio i uslovni obrok.

Najvažnije stavke italijanske tradicije predstavljaju deljenje i podsticanje zajedništva – svako daje u skladu sa svojim budžetom, a uzima onaj kome je potrebno.

Jelena Kozbašić

Zabeležen najveći pad emisije ugljenika u poslednjih 30 godina

Foto-ilustracija: Unsplash (Bence Balla-Schottner)

Iz elektroenergetskog sistema na globalnom nivou beleži se pad emisija ugljenika za 2 odsto tokom prošle godine, što je najveći zabeležen pad u poslednjih 30 godina. Uzrok tome je, svakako, okretanje leđa elektranama na ugalj u mnogim zemljama.

Foto-ilustracija: Unsplash (Science in HD)

Protekle godine je snaga iz elektrana na ugalj pala za 3 odsto. Proizvodnja uglja takođe je smanjena, i to gotovo za četvrtinu, kad je reč o članicama Evropske unije i Sjedinjenim Američkim Državama.

S druge strane, postrojenja na ugalj u Kini činila su polovinu svetske proizvodnje uglja tokom 2019. godine.

Ipak, stručnjaci ističu da za efikasnu borbu protiv klimatskih promena ovo nije dovoljno.

Napominju da prelazak sa uglja na gas suštinski samo predstavlja zamenu jednog fosilnog goriva za drugo. Konkretno rešenje bilo bi zaokret ka obnovljivim izvorima energije, naročito vetru i suncu.

Prema poslednjem izveštaju, solarna energija i energija vetra beleže rast od 15 odsto u odnosu na 2018. godinu, odnosno u Evropskoj uniji su činile skoro petinu ukupno proizvedene električne energije tokom 2019. U SAD-u je 2019. zabeleženo je nešto manje “oslanjanje” na ove vidove energije, sa udelom od oko 11 odsto od ukupne proizvodnje.

Kako bi se ispunili ciljevi Pariskog sporazuma neophodno je da se svake godine u svetu ostvari stopa rasta od 15 odsto za proizvodnju energije pomoću vetra i sunca, za šta će biti potreban veliki napor.

Jelena Cvetić 

U Srbiji nije rešen problem opasnih materija koje teretni brodovi ispuštaju u reke

Foto-ilustracija: Unsplash (Stefan Cosma)

Kako navodi Miodrag Pančić iz Udruženja profesionalnih lađara Srbije “u Republici Srbiji na rekama, u lukama i na pretovarnim mestima godišnje se utovari na desetine miliona tona robe”.

Foto-ilustracija: Unsplash (Daniel van den Berg)

Kako bi se roba utovarila na brod, potisnicu ili šlep, neophodno je pripremiti objekat za utovar. To znači da utovarni prostor tog objekta za utovar robe mora biti čist i suv. “Tu dolazimo do jednog ozbiljnog problema vezanog za ekologiju i očuvanje životne sredine. Sam objekat nakon prevoza neke robe mora biti očišćen ili opran da bi utovario sledeću vrstu robe. Kao što se zna, prevoze se razne vrste tereta u rasutom stanju a koje, ako dospeju u vodu, veoma su štetne po životnu okolinu i zdravlje ljudi jer sadrže materije koje su izuzetno opasne. Neke od njih su: nitrati, koji su izuzetno opasni po zdravlje ljudi, pogotovu dece, a ima ih u veštačkim đubrivima; teški metali, kojih ima u koksu i petrol koksu i u piritnoj izgoretini. Tereti koji sadrže u sebi štetne materije, a najčešće se prevoze brodovima su: veštačko đubrivo, ugalj, petrol koks, koks, piritna izgoretina, fosfat i drugo”, saopštava Udruženje lađara Srbije.

“Nakon izvršenog prevoza navedenih vrsta robe, objekat mora biti očišćen i opran da bi bio pripremljen za utovar neke druge robe. Na stotine i stotine objekata godišnje se očisti i opere na rekama na takav način da sav ostatak od te robe završi u rekama. To je praksa koja se primenjuje odvajkada u našoj zemlji i ta oblast ne znam da li je ikad i bila spomenuta, a kamoli regulisana. Osoblje koje radi na teretnim brodovima sa nelagodom obavlja taj posao na način na koji ga obavlja jer oblast nije regulisana i ne postoje mehanizmi odnosno načini da se to drugačije odradi”, objašnjava Miodrag Pančić.

Pored toga, napominju da je Zakonom o zaštiti životne sredine i Zakonom o plovidbi zabranjeno ispuštanje u vodenu sredinu materija koje svojom sastavom mogu da ostave posledice po životnu sredinu, a sve nabrojane vrste tereta itekako ostavljaju dalekosežne posledice.

Ono što je paradoksalno je da se ti tereti ne tretiraju kao opasni tereti, iako sadrže materije koje su i u malim koncentracijama izuzetno štetne po okolinu i zdravlje ljudi.

“Udisanje fine prašine koja nastaje tokom čišćenja objekata, a koju udiše osoba angažovana na tim poslovima, na duži vremenski period ostavlja ozbiljne posledice po zdravlje. Kao primer, navešću iskustvo jednog našeg kolege kojem su na sistematskom pregledu, u analizi krvi našli enormno povećanu koncentraciju pesticida“, kaže Miodrag Pančić.

Udruženja profesionalnih lađara Srbije moli stručnu javnost, kao i samo Udruženje i nadležno ministarstvo, da otvore ovu temu i da nađu rešenje koje bi donelo boljitak u ovoj, za sada prilično neregulisanoj oblasti, koja je sastavni deo života i rada ljudi na brodovima.

“Moram reći za kraj da bi bilo žalosno da i ovo ostane samo ‘mrtvo slovo na papiru’. Jednu planetu Zemlju imamo i ako ne povedemo računa o ovome već sada, zapitajmo se da li zbog profita i nemara treba da trujemo našu decu i kakav im to Dunav i zemlju sutra ostavljamo”, zaključuje Miodrag Pančić.

Izvor: Udruženja profesionalnih lađara Srbije

Cene nafte u najvećem padu još od 1991. godine

Foto-ilustracija: Unsplash (Ian Simmonds)

Cene nafte na svetskim tržištima potonule su u ponedeljak više od 30 odsto, što je najviše od 1991. godine, jer je Saudijska Arabija započela cenovni rat s Rusijom smanjivši drastično svoje prodajne cene i poručivši da će povećati proizvodnju.

Na samom početku trgovanja u ponedeljak cena barela na londonskom tržištu potonula je za više od 14 dolara ili 31,5 odsto, odnosno na 31,02 dolara.

Na američkom je tržištu, pak, cena barela skliznula 32 odsto, na 28 dolara.

Foto-ilustracija: Unsplash (Haidan)

Tako oštar dnevni pad cena ‘crnog zlata’ nije zabeležen još od januara 1991. godine, kada je započeo prvi Zalivski rat i kada su cene pale 33 odsto.

Drastičan pad cena nafte na najniži nivo od februara 2016. posledica je odluke Saudijske Arabije, najvećeg svetskog izvoznika nafte, da kazni Rusiju, drugog najvećeg svetskog proizvođača nafte, koja u petak nije pristala na predlog Organizacije zemalja izvoznica nafte (OPEC) o daljem smanjenju proizvodnje.

OPEC i njeni dojučerašnji saveznici, na čelu s Rusijom, duže vreme su se pridržavali dogovora o smanjenju proizvodnje za 1,7 miliona barela dnevno kako bi se podržale cene nafte, koje su pod pritiskom zbog prevelike proizvodnje.

Dogovor OPEC-a i nezavisnih proizvođača ističe krajem marta, pa je u petak OPEC predložio da dodatno smanji proizvodnju za 1,5 miliona barela dnevno do kraja ove godine, pri čemu bi zemlje izvan OPEC-a smanjile proizvodnju za dodatnih 500.000 barela dnevno.

To bi značilo da bi OPEC i nezavisni proizvođači od aprila ukupno smanjili proizvodnju za 3,6 miliona barela dnevno, ili 3,6 odsto globalne ponude.

No Rusija nije pristala na dodatno smanjenje, već je tražila da se ostane pri postojećem dogovoru o ograničavanju proizvodnje za 1,7 miliona barela dnevno.

Kako OPEC nije pristao na to, ruski ministar energetike Aleksandar Novak rekao je u petak: “Od 1. aprila počinjemo s radom ne obazirući se na kvote ili smanjenja koja su bila na snazi ranije. Ali to ne znači da svaka država neće pratiti i analizirati kretanje na tržištu.”

“Pokušaj dogovora između OPEC-a i saveznika rezultirao je epskim promašajem. Rusija se odlučila za pristup ‘spaljene zemlje’: svaka zemlja za sebe”, kazao je Džon Kildaf, partner u kompaniji “Again Capital”.

Zbog toga je u ponedeljak Saudijska Arabija započela rat smanjivši svoje prodajne cene nafte, s isporukom u aprilu, za sve kupce za 6 do 8 dolara.

Pritom su dva izvora prenela Rojtersu da Saudijska Arabija planira da od početka aprila, kada istekne dogovor OPEC-a i nezavisnih proizvođača o ograničavanju proizvodnje, poveća svoju proizvodnju iznad 10 miliona barela dnevno, sa sadašnjih 9,7 miliona.

Rat bi mogao potrajati nekoliko nedelja ili meseci

“Saudijska Arabija i Rusija ušle su u naftni cenovni rat koji će verovatno biti ograničen i taktički”, pišu analitičari kompanije “Eurasia” u osvrtu na situaciju na tržištima.

Foto-ilustracija: Unsplash (Jason Leung)

Poslednji put Saudijska Arabija, Rusija i ostali najveći svetski proizvođači vodili su bitku za tržišni udeo sličan ovom između 2014. i 2016. godine, kada su nastojali da istisnu proizvodnju Sjedinjenih Američkih Država, danas najvećeg svetskog proizvođača nafte, jer je tamošnja proizvodnja nafte iz škriljca udvostručila proizvodnju SAD-a u prethodnoj dekadi, prenosi Hina.

“Sadašnja kriza mogla bi potrajati nekoliko nedelja ili meseci dok cene nafte ne budu dovoljno niske, a tada bi moglo doći do nekog kompromisa i novog dogovora između OPEC-a i nezavisnih proizvođača”, smatraju analitičari “Eurasia”.

Poslednjih nedelja su pod dodatnim pritiskom zbog strahovanja da će širenje koronavirusa izazvati usporavanje rasta globalne ekonomije, a time i potražnje za naftom.

Zbog toga su od početka godine do kraja prošle nedelje cene nafte pale za otprilike 30 odsto. Trenutno je minus u odnosu na početak godine produbljen na otprilike 50 posto.

Izvor: Energetika.ba

U Rovinju otvoren Centar za ponovnu upotrebu odbačenih predmeta

Foto: Grad Rovinj
Foto: Grad Rovinj

U vreme u kojem je fenomen konzumerizma sve prisutniji, građani se olako odriču predmeta koji se mogu ponovno koristiti, te tako isti često završe u smeću umesto kod nekoga kome bi takav predmet mogao biti potreban.

Upravo je zato, 28. februara 2020. godine na lokaciji Reciklažnog dvorišta “Gripole”, otvoren Centar za ponovnu upotrebu odbačenih predmeta, čija je svrha upravo ponovnu upotreba odbačenih predmeta koje građani više ne koriste, kao što su, na primer, stari nameštaj, posuđe, električni uređaji i oprema, dečja kolica, bicikle i druga roba široke potrošnje, koja i dalje ima upotrebnu vrednost.

Ovom merom će se takođe doprineti razvoju cirkularne ekonomije, u kojoj se resursi koji se mogu iskoristiti zadržavaju u ekonomiji kako bi se iznova produktivno upotrebljavali i tako stvarali novu vrednost. Time se poštuje hijerarhija upravljanja otpadom, gde su u prvom planu: sprečavanje nastanka otpada, ponovna upotreba, odvojeno prikupljanje otpada, recikliranje i kompostiranje.

Pozivaju se svi korisnici grada Rovinja da ukoliko imaju predmete koje više ne koriste, a koji još uvek imaju svoju upotrebnu vrednost, da ih ne bacaju u smeće, već da ih donesu u Centar za ponovnu upotrebu odbačenih predmeta, na lokaciji Reciklažnog dvorišta “Gripole”, od ponedeljka do subote, u periodu od 8 do 18 sati.

Izvor: Grad Rovinj

Automobili bez vozača – budućnost mobilnosti?

Foto-ilustracija: Unsplash (Matthew Henry)
Foto-ilustracija: Unsplash (Moh Candra)

Deca koja su se rodila posle 2010. godine neće morati da polažu vozački ispit, jer se u mnogim delovima sveta uveliko radi na razvoju samovozećih automobila. Mada ih ponegde ima i sada, u eksperimentalnoj fazi, kraj epohe čoveka za volanom predviđa se za otprilike pet do deset godina.

Inženjer Henrik Kristensen, jedan od najpoznatijih svetskih robotičara, smelo je prorekao da će za manje od decenije drumovima i gradskim ulicama krstariti isključivo autonomna vozila u kojima će vozač biti višak. Sa njim se slaže i Dragan Aleksendrić, profesor beogradskog Mašinskog fakulteta, jedan od naših vodećih stručnjaka u oblasti veštačke inteligencije .

Ističe, da je reč o izuzetno kompleksnoj promeni, koja je već u početnoj eksperimentalnoj fazi uzela pet ljudskih života.

„Kada govorimo o autonomnim vozilima, pre svega treba da objasnimo da postoje različiti nivoi autonomnosti, nekih pet nivoa, i uvek postoji razlika u tome na koji nivo se misli. Vodeći proizvođači su sve to podelili na tri, četiri kategorije, tako da imate autonomnost u gradu, a to je potpuno različit nivo složenosti zadataka u odnosu na autonomna vozila na auto-putu. Ulazeći sve više u razvoj tih vozila, proizvođači su utvrdili da je to složen i kompleksan posao, i da zahteva dodatni nivo testiranja. Realne procene ukazuju na to da ćemo nivo autonomnosti četiri imati negde do 2025. godine u komercijalnoj upotrebi, a ful nivo autonomnosti, nivo pet ćemo imati do 2025. godine“, rekao je prof. dr Dragan Aleksandrić, Mašinski fakultet u Beogradu.

Kao i u svim velikim promenama mora se proći kroz period postojanja i starog i novog. U prvoj fazi ova vozila će imati svoje koridore.

Za razvoj samovozećih automobila ključno je unapređenje sistema za prepoznavanje ostalih učesnika u saobraćaju, ali i brza i efikasna razmena informacija između samih inteligentnih automobila, da bi se mogućnost rizičnih situacija svela na nulu.

I beogradski Mašinski fakultet u skladu sa finansijskim i teničkim mogućnostima uskoro će početi da radi na projektu autonomnog vozila.

„Tim ‘Drumska strela’, je studentski tim beogrdskog univerziteta, to su studenti sa Mašinskog fakulteta koji su smešteni ovde. To je tim mladih ljudi koji projektuje vozila sa unutrašnjim sagorevanjem i učestvuje na svetski prestižnom takmičenju ‘Formula student’. Prvi put ove godine takmičiće se i sa vozilom sa električnim motorom. Planirano je da mladi tim ljudi krene sa projektom vozila na autonomni pogon, istakao je prof. dr Marko Miloš, Mašinski fakultet u Beogradu.

Statistika pokazuje da je najslabija bezbednosna karika saobraćaja čovek, jer je uzrok više od 95 odsto udesa, ljudska greška. Ipak udaljavanje čoveka od volana neće odmah rešiti sve probleme. Mnogi strahuju da bi ova vozila mogla biti meta hakerskih napada i sajber terorizma.

Osim toga sve te promene mora da pokrije saobraćajno zakonodavstvo. Na kraju, mada bi možda trebalo biti na početku, jeste i sam čovek, putnik koji treba da savlada strah i prihvati ovu veliku promenu.

Izvor: RTS

Automatizovana farma koza – roboti umesto stočara

Foto-ilustracija: Unsplash (L. Ley)

Francuski farmer Paskal Huger iz mesta Tenaj u regiji “Loir-et-Cher” odlučio se na automatizaciju svoje farmu koza kako bi imao više vremena za bolju brigu o životinjama. Ovaj stočar se brine za stado od 400 koza sanske pasmine, a mleko prodaje proizvođačima sireva.

Foto-ilustracija: Unsplash (Bianca Ackermann)

Automatizacijom želi da uštedi vreme kako bi nadzirao stoku. “Roboti se mogu učiniti nehumanim, ali zapravo mi omogućuju više vremena za koze”, rekao je za “Euractiv” ovaj stočar, ističući da mu je prioritet stado i njegova dobrobit.

Kako bi se osigurala optimalna proizvodnja mleka, kvalitet hrane glavna je briga za stočare. “Dobra ishrana znači dobro mleko, a samim time i dobar sir”, kaže ovaj stočar. Njegove miljenice proizvode mleko od kojeg se proizvode poznati francuski sirevi poput “Sainte-Maurea”, “Pouligny-Saint-Pierrea”, kao i poznati kozji sir Krotin de Šavinjol. Paskal Huger je radio na ovoj farmi pre nego što ju je 2002. otkupio od svoga šefa. Sada on zapošljava jednog radnika, a iako samo njih dvojica vode brigu o stadu kažu kako sanska pasmina nije samo dobra u proizvodnji mleka, već ima i miran karakter.

Zahvaljujući automatizaciji, najviše zamornih zadataka prepuštaju mašinama. Bale slame, stočnu hranu i travu stočari raspodeljuju na ulaze u štalu ili farmu, dodacima ishrane upravlja kompjuter, a distribuira robot, što omogućava olakšavanje procesa. Koze su podeljene u zasebne obore zavisno od toga da li treba da se jare, sisaju li ili ne, a jarčevi su takođe smešteni u odvojen prostor. Robot im dostavlja tačno odgovarajuću količinu dodataka hrani za svaki obor, zavisno od potreba stoke. To znači da uzgajivač više ne mora ručno pripremati smese i nositi teške kante, jer se za to brine robot.

Muža je takođe potpuno automatizovana. Svaka koza opremljena je elektronskom identifikacijskom oznakom koja ih prepoznaje čim uđu u svoj prostor na rotacijskoj mašini za mužu. Mleko se šalje direktno u mlekovod, a provere mleka obavljaju se automatski i na taj se način izbegava uznemiravanje i takođe omogućuje bolji prinos.

Senzori na svakom pulsometru upravljaju protokom mleka i omogućuju automatsko uklanjanje obloga za mužu, a beleže proizvodnju svake životinje, dok automatska hranilica osigurava potrebnu količinu hrane u skladu s proizvodnjom mleka.

Sve informacije su dostupne na ekranu koji signalizira i najmanju anomaliju tokom muže, omogućavajući stočaru brzu intervenciju na prvi znak uzbune. Podaci prikupljeni softverom omogućuju temeljno upravljanje stadom, s obzirom na to da svaka koza ima laktacijski broj, seriju i proizvodnu istoriju. Oni takođe uključuju informacije o kvalitetu mleka i zdravlju, kao i popis deklaracija i administrativnih postupaka koje treba ispuniti kada se koza ojari ili ode u klanicu.

Ti podaci omogućuju stočaru da odluči koje je najbolje vreme za prestanak muže pre nego što je vrati u gestaciju, imajući u vidu da je prosečno razdoblje sisanja 10 do 12 meseci. Nadalje, laktofriz za mleko opremljen je rekuperatorom toplote, a energija potrošena za hlađenje mleka se ponovno koristi za zagrevanje tople vode, kao i za izolaciju farme koja, zajedno s ventilacijom, leti hladi koze.

Izvor: Agroklub.rs