Home Blog Page 707

Evropa strepi od šumskih požara ovog leta

Foto-ilustracija: Unsplash (Alexander Henke)

Kako prenosi Nova ekonomijaEvropska unija očekuje da će suvo vreme u sledećih nekoliko meseci izazvati neuobičajeno česte šumske požare na kontinentu, čak i u centralnim i severnim krajevima koji nisu podložni riziku od ove nepogode, kazao je danas evropski komesar za upravljanje krizama Janez Lenarčič.

Foto-ilustracija: Unsplash (Juan Mari Zurutuza)

Kako prenosi Rojters, vanredno suvo vreme tokom proleća je već počelo da doprinosi požarima u Švedskoj i na severu Francuske, ukazuju podaci Evropskog informacionog sistema za šumske požare (EFFIS).

Lenarčič je rekao da će po broju požara ova letnja sezona, od juna do septembra, biti gora od zabeleženog desetogodišnjeg proseka.

“Područja koja su sklona šumskim požarima više nisu samo u južnom delu Evrope, već i u centralnoj Evropi, pa čak i u severnom delu Evrope”, rekao je Lenarčić.

Komesar nije mogao da predvidi da li će ova godina biti lošija od prethodne, kada su požari opustošili šumske predele širom Evrope, ali je rekao da je rizik “visok”.

Evropska komisija je juče, 2. juna, predložila da EU razvije alat za brže reagovanje u situacijama kada dođe do ozbiljnih prekograničnih vanrednih situacija, poput koronavirusa.

Da bi to postigli, deo Mehanizma civilne zaštite EU, pod nazivom resceEU, biće potpomognut sa dve milijarde evra u periodu 2021. do 2027. godine, čime će se vrednost tog fonda skoro utrostručiti.

Taj novac biće namenjen stvaranju rezervi strateške opreme za delovanje u vanrednim situacijama poput epidemija, ali i požara, hemijskih, bioloških, radioloških ili nuklearnih incidenata ili drugih vanrednih stanja.

Izvor: Nova ekonomija

I zimi i leti neka (CEE)FOR-ca bude sa vama!

Photo-illustration: Unsplash (Gaelle Marcel)

Prema podacima Instituta za istraživanje energetike, potražnja za fosilnim gorivima je tokom 2018. godine na globalnom nivou skočila, izazivajući posledičan rast emisija ugljen-dioksida, bez obzira na značajan udeo obnovljivih izvora u energetskom miksu planete. Povišena potražnja za energentima se pripisuje, između ostalog, i vremenskim prilikama koje su stanovništvo iz različitih krajeva sveta primorale da se u većoj meri oslanja na grejanje i hlađenje prostorija. Ugalj, nafta i gas itekako imaju svoje ekološki prihvatljive alternative za zagrevanje prostora tokom zimskih dana – a istovremeno i njegovo rashlađivanje tokom letnjih

Za korisnike koji istovremeno žele i da uštede sopstvena finansijska sredstva i da poštede životnu sredinu negativnog uticaja, toplotne pumpe predstavljaju odličnu opciju. Funkcionišu po principu „obrnutog frižidera” i „izvlače” akumuliranu toplotu iz vazduha, podzemnih voda ili zemljišta i uvećavaju je. Na taj način, velika količina energije relativno niske temperature postaje energija visoke temperature.

Glavna prednost toplotnih pumpi u odnosu na konkurenciju na tržištu uređaja za grejanje i hlađenje je ta što objekti koji ih koriste dobijaju višestruko više energije u odnosu na to koliko plaćaju. Sistem se napaja električnom energijom, a na svaki utrošeni kilovat generiše između 3,5 i 6 kW toplotne energije.

Visina investicije za toplotne pumpe

Kontaktirali smo stručnjake partnerske kompanije CEEFOR (Centar za energetsku efikasnost i održivi razvoj) s pitanjem koliko bi nas koštalo da se na ovaj način grejemo i hladimo u kući ili stanu površine 60 m2. Objasnili su nam da bi u toj situaciji najpovoljniji izbor bila toplotna pumpa vazduh-voda, a voda-voda i zemlja-voda su prikladnije za veće objekte – privatne kuće.

Photo-illustration: Pixabay

Cena preporučene toplotne pumpe od 9 kW kod nas iznosi okvirno 1.700 evra. Sa troškovima ugradnje toplotne pumpe, postavljanja podnog grejanja i uvođenja sistema za pripremu tople sanitarne vode i klimatizacije, ukupna investicija bi dostigla 7.000 evra.

Toplotna pumpa koju nam je savetovao bi, prema proračunima inženjera, na svaki utrošeni kilovat električne energije generisala 3,5 kW toplotne energije.

Rok povraćaja uloženih sredstava zavisi od energetskog razreda domaćinstva, kao i načina na koji se prethodno grejalo.

Inženjeri kompanije izračunali su vaše godišnje izdatke za grejanje u toku grejne sezone u trajanju od 180 dana, ukoliko živite u prosečno izolovanom domu već pomenute kvadrature. Od trenutnih troškova najviše zavisi koliko vam se isplati da ugradite toplotnu pumpu.

Kada uzmemo u obzir trenutnu situaciju na tržištu, najbrži povraćaj investicije instalacije toplotne pumpe ostvariće ona domaćinstva koja se greju na propan butan gas i struju. Ona će za osam, odnosno trinaest godina, da budu „u plusu”. Postoji i mogućnost skraćivanja perioda otplate investicije ugradnje toplotne pumpe kroz programiranje rada uređaja za vreme niže tarife – 0,04 €/kWh. U tom slučaju, ukupan iznos vaših računa u sezoni grejanja iznosiće 102,86 €. Period povraćaja biće skraćen na 7 godina, ukoliko se grejete na propan butan gas, odnosno na 11 godina, ukoliko se grejete na električnu energiju.

Ipak, s obzirom na to da i cene drugih energenata skaču, pitanje je trenutka kada će naša tabela u prilogu da „zastari” – a vaš period otplate uloženih sredstava, ako se grejete na pelet, na primer, da se drastično skrati.

Druge prednosti toplotnih pumpi

Naravno, ušteda je tek jedan od motiva energetske tranzicije domova, te ne bi trebalo zanemariti ni ostale pogodnosti toplotnih pumpi.

Tihe, potpuno automatizovane i lake za upravljanje, u zavisnosti od režima, mogu da se upotrebljavaju i kao toplotni i kao rashladni aparati, a sve je više zastupljena njihova upotreba i za pripremu tople sanitarne vode.

Povrh toga, održavanje je nepotrebno. Proizvođači naglašavaju da uvođenjem toplotnih pumpi dim, pepeo i loženje padaju u zaborav, kao i „curenje” i kondenzacija na kotlovima. Nema brige i dodatnih izdataka za priključak, brojila i rezervoare, a pred zimu nema potrebe za pravljenjem zaliha bilo kakvog energenta. Imaju dug radni vek.

Uz primenu adekvatnih mera energetske efikasnosti, korisnost toplotnih pumpi se povećava.

Imaju pozitivan uticaj i na kvalitet vazduha, snižavajući emisije ugljen-dioksida i do 50 odsto u odnosu na grejanje na bazi naftnih derivata.

Priredila: Jelena Kozbašić

Tekst je objavljen u novom broju Magazina Energetskog portala PRIRODNI RESURSI, mart-maj, 2020.

Izrada četvrtog Nacionalnog izveštaja o sprovođenju Arhuske konvencije

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

Ministarstvo zaštite životne sredine pokrenulo je postupak izrade Četvrtog nacionalnog izveštaja o sprovođenju Konvencije o dostupnosti informacija, učešću javnosti u donošenju odluka i pravu na pravnu zaštitu u pitanjima životne sredine (Arhuska konvencija), u skladu sa obavezama koje Republika Srbija ima kao članica Konvencije („Službeni glasnik RS”, broj 38/09).

Radi detaljnijeg informisanja o sadržaju Izveštaja i efikasnijeg rada, ovde možete naći formular za izradu Izveštaja na srpskom i engleskom jeziku.

Tekst Arhuske konvencije može se preuzeti na ovoj adresi.

Mole se svi zainteresovani subjekti (organi javne vlasti, udruženja, javnost, domaća i strana pravna lica i preduzetnici, naučne i stručne organizacije i druge javne službe) da predloge i informacije za koje smatraju da je potrebno da budu uneti u Izveštaj ili da se posebno naglase, pošalju do 3. jula 2020. godine na e-mail adresu: tina.janjatovic[at]ekologija.gov.rs

Planirano je da se nakon izrade radne verzije Izveštaja isti stavi na uvid javnosti 30 dana.

Izvor: Ministarstvo zaštite životne sredine

Beograđani bi više vozili bicikle, ali nemaju gde

Foto-ilustracija: Pixabay

Prema pisanju portala Nova ekonomija, broj biciklista u glavnom gradu Srbije poslednjih godina raste. Striktno redukovanje javnog prevoza tokom vanrednog stanja uticalo je dodatno na taj rast, jer su ljudi počeli da razmišljaju o alternativnom načinu prevoza.

Foto-ilustracija: Pixabay

Međutim, infrastruktura za bezbednu vožnju bicikala u Beogradu uglavnom je loša i nekompletna, ali postoje izvesni pomaci u pozitivnom smeru. Sve veća potražnja za biciklima utiče i na povećanje kapaciteta za proizvodnju.

Na beogradskim ulicama mogu da se vide, barem delovi novih biciklističkih staza, a često se, na onim ulicama gde ima dovoljno mesta, označavaju trake za bicikliste, kažu za Novu ekonomiju u udruženju građana Ulice za bicikliste.

To udruženje već godinama unazad, svake poslednje subote u mesecu organizuje “Kritičnu masu”, kao vid protesta kojim se skreće pažnja na potrebu da se proširi infrastruktura koju biciklisti mogu da koriste.

Oni naglašavaju da za nove ulice za bicikliste gradske vlasti prestonice moraju više da se potrude. “Biciklistička infrastruktura u Beogradu je uglavnom loša i nekompletna. Ako se može reći da je nešto dobro, onda je to deo novih staza i traka. Međutim dobar deo onih koje su izgrađene u poslednje vreme, nije napravljen u skladu sa pravilnicima, niti se održava kako treba. Tu prvenstveno mislimo na izbledele biciklističke trake, tamo gde su one bile nacrtane farbom.”

Podsećaju da se na kolovozu u Bulevaru oslobođenja često dešava da izbledi traka koja je ofarbana za bicikliste, a meseci prođu do ponovnog farbanja.

Zatim su tu (ne)ofarbani deo pločnika u Ruzveltovoj ulici i na Autokomandi tik iznad tramvajske baštice, gde se ispred kladionica i kafića na stazi sada parkiraju automobile, dodaju u ovoj organizaciji.

“Veliki broj deonica na Novom Beogradu nije renoviran ili prefarban od onda kada je napravljen. Kada bi trebalo da damo neku procenu, rekli bi da jedva trećina zadovoljava sve uslove.”

Situacija u glavnom gradu Vojvodine, slična je kao i u prestonici, barem što se tiče broja biciklista i infrastrukture. U Novosadskoj biciklističkoj inicijativi, rekli su za Novu ekonomiju, da je pandemija pokazala slabosti javnog prevoza, ali i neophodnost da se rekonstruiše i prošire staze za bicikliste u tom gradu.

“Postoji hronična potreba da se popravi biciklistička staza na Futoškom putu, u Futoškoj ulici, na Mostu slobode, čak i u nekim prigradskim naseljima,” navode predstavnici te organizacije .

Broj biciklista ovog proleća beleži nagli skok

Predstavnici udruženja Ulice za bicikliste podsećaju i da gradske vlasti u Beogradu, često obećavaju stotine kilometara novih biciklističkih staza, kako bi privukle građane da koriste dvotočkaše.

Prema njihovim rečima, to često nema uporište u stvarnosti, ali, uprkos tome, broj biciklista je u porastu i najveći skok beleži ovog proleća, naročito nakon ukidanja vanrednog stanja. “To je uglavnom zato što je na biciklu veoma mala mogućnost da se razbolite od koronavirusa, ali i zato što se na taj način jača imunitet. Naravno, situacija sa redukovanim gradskim javnim prevozom je tome dosta doprinela.”

Po proceni Kritične mase, a i izveštajima iz prodavnica i servisa bicikala, broj biciklista na ulicama je veći za oko 30 odsto, u odnosu na ranije godine.

Ako u Beogradu koristite bicikl kao prevozno sredstvo, svakako ne zavisite od stanja u saobraćaju, gužvi i blokada. Za vas je situacija u saobraćaju uvek ista. Bicikl je, naročito u jutarnjem i popodnevnom špicu, na daljinama od 5 do 7 km u gradskoj sredini najbrže prevozno sredstvo. Naravno, treba maksimalno ispoštovati sva pravila saobraćaja.

Krenite da štedite!

Sagovornici Nove ekonomije naglašavaju da korišćenje bicikla donosi više ušteda i u kućnom budžetu.

Foto-ilustracija: Pixabay

Kada dođete do odredišta, nećete nepotrebno gubiti vreme na traženje slobodnog parking mesta, niti ga plaćati. Bićete zadovoljniji jer ne doprinosite zagađenju vazduha, osećaćete se korisnim članom društva.

Bicikl vam u gradu pruža veliku slobodu u odnosu na automobil, ali i na javni prevoz. Nema presedanja, nema čekanja autobusa, nema gužvi, nema mogućnosti da se zarazite od ljudi koji se guraju oko vas. Treba napomenuti da se sve vreme bavite fizičkom aktivnošću i da ste samim tim i zdraviji.

Dobar primer izgradnje staza za bicikliste i pešake daje nam ruta Parenzana u Istri, na granici Slovenije i Hrvatske. Deo stare pruge koja je u prvoj polovini dvadesetog veka povezivala Trst i Poreč, pretvoren je u zelenu stazu za pešake i bicikliste. Stari mostovi i tuneli iskorišćeni su u korist ljubitelja prirode i zdravog načina života.

Slične inicijative postojale su i u Srbiji, za trasu stare pruge od Užica do jezera Vrutci. Ona za sada nije zaživela u punom obliku, ali na njoj ima biciklista.

Nadležni su u realizaciji stali na pola puta, jer na toj trasi nisu uspeli da izbace automobile i ostala motorna vozila iz saobraćaja.

Najavljena nova ulaganja u proizvodnju

O povećanju broja ljudi koji koriste bicikle, govore i koraci koje najavljuju proizvođači.

Jedan od proizvođača bicikala u Srbiji, kompanija Planet Bike, najavila je nove investicije, u vidu proširenja kapaciteta za proizvodnju. Njeni predstavnici nedavno su sa Ministarstvom privrede potpisali i ugovor državnim subvencijama za taj projekat.

Izvor: Nova ekonomija

Zagreb dobio beskontaktne pametne kontejnere za upravljanje otpadom

Foto: Grad Zagreb

Grad Zagreb dobio je “EcoMobile” – beskontaktne pametne kontejnere za upravljanje otpadom. U prisustvu gradonačelnika Milana Bandića kontejneri su predstavljeni na Evropskom trgu u ponedeljak, a rezultat su višegodišnjeg rada domaćih stručnjaka.

Foto: Grad Zagreb

Gradonačelnik Bandić je naglasio da, iako živimo u globalizovanom svetu, koristimo i domaće proizvodne kapacitete te ih uspešno implementiramo u svakodnevni život. ”Srećan sam što se ova ideja rodila i što je zaživela u Zagrebu pa s velikim ponosom mogu reći kako će ovih pet pilot-kontejnera optimizovati skupljanje, odvajanje i odvoz zagrebačkog otpada. Podržimo hrvatske stručnjake, čuvajmo našu životnu sredinu i brinemo zajedno o našem gradu!”, dodao je gradonačelnik.

Upravnik filijale “Čistoća” Jure Leko je rekao da su kontejneri automatizovani i da omogućuju pritiskanje sadržaja i njegovo smanjenje do 7 puta od početne veličine. ”Kada se kontejner popuni do 80 odsto od svoga kapaciteta, komunalnom vozilu pomoću aplikacije stiže informacija te ga u roku od 2 do 3 sata prazni. On se treba nanovo isprazniti sledećeg dana pa tako štedi ljudstvo i mehanizaciju jer obične kontejnere treba prazniti i po nekoliko puta dnevno.”

”Ponosni smo jer je instalacija u celosti hrvatski proizvod, i to u gradu u kojem radimo i proizvodimo!”, kazao je Aleksandar Ivanović ispred kompanije “EcoMobile”.

Ovaj proizvod omogućuje beskontaktno odlaganje otpada jer nakon dve sekunde stajanja ispred njega se mehanizam automatski pokreće otvaranjem vrata. Zeleno ostrvo na ovoj lokaciji uključuje pametne kontejnere za odlaganje otpadnog papira, plastične i metalne ambalaže, stakla i sitnog mešanog komunalnog otpada.

Izvor: Grad Zagreb

Šesto masovno izumiranje vrsta se krivicom ljudi odvija 25 puta brže od prethodnih

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

Šesto masovno izumiranje vrsta ne predstavlja izazov čovečanstva koji će tek nastati. Ono se odvija već sada pred našim očima – i to mnogo brže nego što su naučnici ranije ocenjivali i potpuno našom krivicom, otkrili su rezultati nedavno sprovedenog istraživanja.

Ljudi su odgovorni za nestanak stotina vrsta i za “guranje” još više njih na ivicu opstanka. Populacije različitih vrsta u opasnost dovodimo trgovinom njihovim jedinkama, zagađenjem životne sredine, uništavanjem staništa i upotrebom otrovnih supstanci. Naučna saznanja, objavljena u američkom stručnom časopisu, pokazala su da tokom prethodnih nekoliko decenija vrste izumiru značajno bržim tempom.

U periodu od 2001. do 2014. godine sa lica planete je zbrisano još 173 vrste, što je više nego što od očekivanog. Tempo je 25 puta brži od uobičajenog tempa.

Tim istraživača je izneo podatke da je u poslednjih stotinu godina nestalo više od 400 kičmenjaka. Za taj proces bi, da evolucija teče normalnim tokom, trebalo 10.000 godina.

Foto-ilustracija: Pixabay

Masovna izumiranja su  itekako ozbiljne i zabrinjavajuće pojave. U istoriji Zemlje bilo ih je ukupno pet, a svako je prouzrokovalo nestanak između 70 i 95 odsto vrsta biljaka, životinja i mikroorganizama. Najskorije, pre 66 miliona godina, je rezultovalo izumiranjem dinosaurusa. Za oporavak raznolikosti vrsta bile su neophodni milioni godina.

Slična dešavanja su u prošlosti nastajala usled katastrofalnih promena prirodnog okruženja, poput vulkanskih erupcija ili udara asteroida. Nestanak današnjih vrsta je drugačiji zato što predstavlja posledicu razornih aktivnosti ljudi. Klimatske promene dodatno produbljuju problem. Zbog međusobne povezanosti i zavisnosti, rizikujemo i održanje sopstvene vrste.

Jelena Kozbašić

Uprava za agrarna plaćanja izdvaja 130 milijardi dinara za nabavku mašina i opreme u stočarstvu!

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede, Uprava za agrarna plaćanja, raspisalo je Javni poziv za podnošenje zahteva za ostvarivanje prava na podsticaje za investicije u fizičku imovinu poljoprivrednog gazdinstva za nabavku novih mašina i opreme za unapređenje primarne poljoprivredne proizvodnje u stočarstvu  u 2020. godini.

Podsticaji obuhvataju podsticaje za investicije u nabavku novih mašina i opreme za pripremu, distribuciju i skladištenje koncentrovane i kabaste stočne hrane; za manipulaciju i distribuciju čvrstog, polutečnog i tečnog stajnjaka; za zaštitu dobrobiti životinja; za vaganje, usmeravanje i obuzdavanje životinja; za proizvodnju konzumnih kokošijih jaja; za pčelarstvo, mužu i držanje, odgoj i tov živine.

Podsticaji se utvrđuju u iznosu od 50 odsto od vrednosti prihvatljive investicije umanjene za iznos sredstava na ime poreza na dodatu vrednost, odnosno u iznosu od 65 odsto od ove vrednosti u području sa otežanim uslovima rada u poljoprivredi.

Za odobravanje prava na podsticaje u skladu sa ovim Javnim pozivom opredeljuju se sredstva u ukupnom iznosu od 130.000.000 dinara.

Najviši ukupni iznos podsticaja koji korisnik podsticaja može da ostvari u jednoj kalendarskoj godini je 1.500.000 dinara.

Rok za podnošenje dokumentacije je 15. jun 2020. godine.

Pročitajte više o javnom pozivu OVDE.

Nemačka avio-kompanija Lufthanza pristala na državnu pomoć od više od 9 milijardi evra?

Foto-ilustracija: Pixabay

Nadzorni odbor nemačke kompanije Lufthanza (Lufthansa) pristao je na uslove vlade u Berlinu i Evropske komisije. Avio-kompanija će tako dobiti državnu pomoć vrednu više od devet milijardi evra – šest milijardi od nemačke vlade i tri od Razvojne banke KfW, ali zauzvrat mora da se odrekne određenih pogodnosti na aerodromima u Frankfurtu i Minhenu.

Foto-ilustracija: Pixabay

Lufthanza je saopštila da će nakon zelenog svetla Nadzornog odbora, 25. juna biti održana vanredna skupština akcionara na kojoj i oni  treba da daju svoj pristanak. Šef Grupe Lufthanza (Luftgansa Group) Karsten Špor izjavio je da je “prilagođavanje kapaciteta kompanije neminovno, ali da to mora da bude amortizovano kako bi bilo što većoj meri socijalno prihvatljivo”.

Grupa Lufthanza je početkom aprila upozorila da zbog ograničenja koja su širom sveta uvedena u borbi protiv koronavirusa i drastičnog pada broja putnika i letova, svakodnevno trpi ogromne gubitke i da će teško preživeti krizu bez državne pomoći.

Rukovodstvo Lufthanze postiglo je krajem maja sa nemačkom vladom dogovor o paketu državne pomoći. Plan je predviđao i da zauzvrat država dobije udeo od 20 odsto kapitala kompanije i dva mesta u Nadzornom odboru.

Evropska komisija je, međutim, kao uslov za takvu pomoć, koja je inače suprotna pravilma tržišne konkurencije u Evropskoj uniji, zatražila da se Lufthanza odrekne i jednog broja dragocenih slotova, odnosno dozvoljenih vremena sletanja i poletanja na svoja dva matična aerodroma u Frankfurtu i Minhenu.

Nadzorni odbor Lufthanze u prvom trenutku je odložio odluku o prihvatanju pomoći pod takvim uslovima, navodeći da mora da prouči ekonomske posledice takvog odricanja i alternativne scenarije, ali je sada prihvatio zahteve Evropske unije.

Mediji su ranije pisali da je Evropska komisija tražila od Lufthanze da se trajno odrekne čak 72 svoja lukrativna slota na dva najveća nemačka aerodroma i da je navodno Lufthanza bila spremna da taj zahtev razmotri, ali samo pod uslovom da mera bude privremena.

Krajem nedelje, predstavnici Evropske komisije su rekli da je ipak postignut dogovor i da će kompanija predati jedan broj termina na dva aerodroma ako oni opet postanu preopterećeni kao pre pandemije.

Pristanak Nadzornog odbora bio je “veoma teška odluka”, izjavio je predsedavajući tog tela Karl-Ludvig Klaj. “Posle intenzivne diskusije odlučili smo da pristanemo na predlog rukovodstva”, rekao je on.

Klaj je rekao da Nadzorni odbor savetuje akcionarima da i oni “krenu tim putem, iako on zahteva suštinska odricanja u cilju stabilizacije njihovog preduzeća” i dodao da se mora naglasiti da pred Lufthanzom stoji veoma težak put.

Nemački nacionalni avio-prevoznik će se, kako je sam saopštio, odreći do četiri aviona na aerodromima u Frankfurtu i Minhenu. Za svaku od tih osam letelica vezana su dnevno po tri slota, odnosno po tri termina za poletanje i tri za sletanje.

Ti slotovi će biti stavljeni na raspolaganje novim konkurentima, odnosno novim zainteresvanim avio-kompanijama na ta dva aerodroma. Ako ne bude novih konkurenata biće razmotrena opcija da slotovi budu raspodeljeni među kompanijama koje već saobraćaju sa tih aerodroma.

Koncern Lufthanza očekuje da će proći godine pre nego što vazdušni saobraćaj ponovo dostigne nivo od pre pandemije.

On je najavio da će rukovodstvo kompanije o tome razgovarati sa liderima nemačkih vazduhoplovnih sindikata Verdi, Kokpit (Cockpit) i UFO.

Izvor: Euractiv.de/Euractiv.rs

Solarna energija pokrivaće 97 odsto energetskih potreba upravne zgrade Elektroprivrede CG!

Foto: EPCG

Elektroprivreda Crne Gore (EPCG) kreće u realizaciju projekta „Energetska obnova i adaptacija upravne zgrade EPCG“ čime će dati pozitivan primer kompanije koja primenjuje savremene standarde u oblasti energetske efikasnosti i promoviše trendove smanjenja potrebe za energijom iz konvencionalnih izvora.

Foto: EPCG

Prva faza projekta podrazumeva izgradnju solarne elektrane na krovu i parking prostoru upravne zgrade kompanije u Nikšiću. Namera je da se na taj način obezbedi deo energije za pokrivanje potreba potrošnje u objektu, koji bi u prvoj godini korišćenja, prema rezultatima proračuna potencijalno proizvedene električne energije, bio dovoljan za pokrivanje oko 40 odsto godišnjih energetskih potreba.

Instalacijom više od 1.000 solarnih panela uz primenu ostalih mera energetske efikasnosti, predviđenih projektom „Energetska obnova i adaptacija upravne zgrade EPCG“, dobiće se energetski neutralan objekat.

Energetski deo projekta obuhvata i toplotnu izolaciju spoljašnjih zidova, zamenu fasadne bravarije, toplotnu i hidroizolaciju krova, ugradnju savremenog sistema grejanja i klimatizacije, te zamenu postojećih rasvetnih tela LED svetiljkama.

Realizacijom svih ovih poslova potrebe za energijom u upravnoj zgradi će se znatno smanjiti, a proizvodnja električne energije iz solarne elektrane na krovu i parkingu upravne zgrade EPCG, u tom slučaju, pokrivaće i do 97 odsto ukupnih potreba za energijom. Takođe, planom je na parking prostoru  predviđena i ugradnja četiri punjača za električne automobile kao naredni korak u modernizaciji voznog parka Elektroprivrede.

Poboljšanje performansi objekta i pozitivni efekti energetske obnove upravne zgrade EPCG, stare više od 60 godina, pored finansijskih benefita, ogledaće se i u smanjenju emisija ugljen-dioksida od čak 1.288 tona na godišnjem nivou.

Izvor: EPCG

U 2019. godini izvezeno 2.298 tona meda u vrednosti od gotovo 9 milijardi evra

Foto-ilustracija: Pixabay

Savez pčelarskih organizacija Srbije (SPOS) saopštio je da je tokom 2019. godine izvezeno ukupno 2.298 tona meda, u vrednosti od 8.994.900 evra. U prošloj godini uvezeno je svega 49 tona meda, uglavnom nekih egzotičnih vrsta, u ukupnoj vrednosti od 264.000 evra.

SPOS je objavio i podatke kako se kretao izvoz po godinama, počev od 2004. kada je Srbija dobila izvozni broj za izvoz meda u Evropsku uniju.

Foto-ilustracija: Pixabay
  • 2004: 122 tone
  • 2005: 59 tona
  • 2006: 159 tona
  • 2007: 390 tona
  • 2008: 638 tona
  • 2009: 913 tona
  • 2010: 1959 tona
  • 2011: 1108 tona
  • 2012: 2967 tona
  • 2013: 3371 tona
  • 2014: 1804 tone
  • 2015: 2045 tona
  • 2016: 2145 tona
  • 2017: 2538 tona
  • 2018: 2744 tona
  • 2019: 2298 tona

Izvor: SPOS

Reno posle pandemije – otpuštanja, štednja i usmerenje fokusa na električna vozila

Foto-ilustracija: Pixabay

Kako navodi portal Nova ekonomija, proizvođač automobila Reno najavio je ukidanje gotovo 15.000 radnih mesta, uključujući 4.600 u svojim glavnim predstavništvima i pogonima u Francuskoj, s ciljem izbegavanja finansijske krize, dodatno pogoršane koronavirusom.

Foto-ilustracija: Pixabay

Kompanija će u naredne tri godine težiti da postigne uštedu od više od dve milijarde evra i usmeriti pažnju na električna vozila. Reno nastoji da vrati konkurentnost na tržištu koje oseća velike posledice pada prodaje zato što je pandemija oterala milione ljudi u kućnu izolaciju na nekoliko nedelja.

Reno je plutao turbulentnim vodama još pre zdravstvene krize, počevši od hapšenja bivšeg direktora Karlosa Gosna zbog optužbi za finansijske malverzacije 2018. godine. To je dovelo do problema u partnerstvu sa japanskim partnerima Nisanom i Micubišijem.

„Teškoće sa kojima se grupa susreće, velika kriza sa kojom se suočava automobilska industrija i hitnost ekološke tranzicije su imperativi koji pokreću kompaniju da ubrza svoju transformaciju“, naveo je Reno u saopštenju.

U februaru je kompanija objavila svoj prvi godišnji gubitak u jednoj deceniji, nakon čega je ubrzo usledila zdravstvena kriza 2020. godine kada je registracija novih automobila u Evropskoj uniji u aprilu pala za 76,3 odsto u poređenju sa istim mesecom prošle godine.

U planu „prilagođavanja“ koji je najavljen sindikatima, Reno je istakao da će u Francuskoj trenutnih 48.000 radnih mesta biti smanjeno za 4.600, a u ostatku sveta će sadašnji posao izgubiti više od 10.000 ljudi, što je oko 8 odsto svetske radne snage kompanije. Proces ukidanja radni mesta će podrazumevati prekvalifikaciju, unutrašnju mobilnost i dobrovoljne odlaske, raspodeljene na tri godine, a za sada nisu predviđena nikakva otpuštanja.

Planovi proširenja u Maroku i Rumuniji zaustavljeni su, a u Rusiji su u toku.

Izvor: Nova ekonomija

Klimatska kriza može dovesti do naglih promena vegetacije u Velikoj Britaniji

Foto-ilustracija: Unsplash (Julius Rinke)
Foto-ilustracija: Unsplash (Jose Llamas)

Istraživanje je pokazalo da čak i najblaže klimatske promene mogu dovesti do naglih promena količine vegetacije koja raste u nekim delovima Velike Britanije.

Naučnici Univerziteta u Ekseteru su korišćenjem modela za ispitivanje lokalnih uticaja dva scenarija klimatskih promena na skali od 1,5×1,5 km utvrdili da čak i najmanje klimatske promene na nekim mestima mogu dovesti do naglih promena količine vegetacije. Većina takvih promena bila bi uzrokovana faktorima kao što su topliji, vlažniji uslovi i više ugljen-dioksida u atmosferi koji utiče na rast biljaka. No, na drugim mestima topliji uslovi ipak bi mogli uzrokovati usušivanje tla, umanjiti produktivnost biljaka i uticati na ubrzano smanjenje vegetacije.

„Očekivani trend generalno toplijeg i vlažnijeg vremena verovatno će uzrokovati ukupno povećanje vegetacije u delovima planete s umerenom klimom poput Velike Britanije“, rekao je dr Kris Bolton s Instituta za globalne sisteme Univerziteta u Ekseteru.

„Međutim, cilj našeg istraživanja bio je otkriti mogu li čak i najblaže klimatske promene dovesti do naglih promena u vegetaciji.“ „Mnogo istraživača se fokusira na uticaje klimatske krize u velikim ekosistemima poput prašuma i okeana. Naša studija ne predviđa nagle pomake u celoj Velikoj Britaniji, već svega na 0,5-1,5 odsto njene kopnene površine zavisno od klimatskog scenarija, ali pokazuje da su na lokalnom nivou moguće brojne promene u količini vegetacije“, objašnjava dr Bolton.

Istraživači su koristili novu metodu za identifikovanje naglih promena u prirodi proučavanjem ukupne količine ugljen-dioksida sačuvanog u vegetaciji u kratkom vremenskom periodu te su pritom uočili pojavu prethodnih signala upozorenja. „Ovo je dobra vest jer pokazuje da nagle promene ipak možemo predvideti u stvarnom svetu“, rekao je  dr Bolton. „Nismo očekivali da će u našim projekcijama doći do stotina lokalizovanih naglih promena u vegetaciji, koje su pod uticajem klimatskih promena do sada u Velikoj Britaniji bile retke“, rekao je direktor Instituta, profesor Timoti Lenton. „Naše rezultate ne treba uzimati kao specifična predviđanja gde će se dogoditi nagle promene ekosistema, već treba da služe kao ilustracija da bi se to uporedo s klimatskim promenama moglo dogoditi širom Velike Britanije“, dodao je Lenton. Istraživanje je krajem prošle nedelje objavljeno u časopisu “Global Change Biology”, a finansirao ga je “Valuing Nature Programme”.

Izvor: S.F./Ekovjesnik

Uskoro više od 500 novih dvotočkaša na ulicama Podgorice

Foto-ilustracija: Unsplash (Daniel von Appen)

Glavni grad Podgorica nedavno je raspisao konkurs za dodelu trećeg ciklusa subvencija kroz porojekat „Podgorica na dva točka“. Inicijalno je planirano da se za ove namene izdvoje sredstva u iznosu 20.000 evra, kojima bi se građanima omogućilo da pod povoljnim uslovima kupe oko 50 električnih trotineta i oko 100 bicikala. Međutim, interesovanje građana je prevazišlo naša očekivanja, pa će Glavni grad kroz treći ciklus finansirati kupovinu više od 500 novih dvotočkaša, odnosno subvenciju će dobiti svi oni sugrađani koji su ispunili uslove propisane konkursom i predali traženu dokumentaciju u određenom roku.

Foto: Glavni grad Podgorica

O značaju projekta, ali i o planovima Glavnog grada na polju unapređenja biciklističke infrastrukture na teritoriji Podgorice, ekskluzivno je u svom gostovanju na TVCG u emisiji „Hronika Podgorice“, govorio gradonačelnik Podgorice dr Ivan Vuković.

„Nedavno smo pokrenuli treći ciklus realizacije projekta „Podgorica na dva točka“. U prethodna dva smo podelili skoro 250 bicikala, ovog puta smo računali da će nam biti dovoljna sredstva u iznosu 20.000 evra, što bi bilo dovoljno za kupovinu 100 bicikala i 50 električnih trotineta. Ispostavilo se, na kraju, da će nam trebati, ako želimo svim ispravnim aplikantima da izađemo u susret, a ja sada ekskluzivno kažem da hoćemo, preko 60.000 evra. To je novac koji će obezbediti Glavni grad i zahvaljujući tome preko 100 sugrađana će ostvariti pravo na kupovinu električnih trotineta pod povoljnim uslovima i isti je slučaj sa preko 400 sugrađana koji će kupiti nove bicikle. Uporedo sa tim, u narednim danima bi trebalo da krene temeljna rekonstrukcija Ulice 27. marta, odnosno Ilije Plamenca, koja je najvažnija saobraćajnica na Zabjelu i u sklopu te rekonstrukcije taj deo grada i cela Podgorica će posle duže vremena dobiti novi biciklistički koridor, a ja želim da najavim još jednu novinu u tom smislu i, ako sve bude kakao treba, odnosno ako dobijemo zeleno svetlo od naših kolega iz Sekretarijata za saobraćaj, da će to biti slučaj i u samom centru grada, jer planiramo da jednu traku u Ulici slobode potpuno oslobodimo od automobilskog saobraćaja, da je rezervišemo za bicikliste i na taj način dobijemo još jedan novi biciklistički koridor od Gorice prema Zabjelu“, zaključio je gradonačelnik Vuković.

Podsećamo, Glavni grad ozbiljno radi na promociji alternativnih vidova saobraćaja i zaštiti životne sredine, pa su pokrenute brojne inicijative i ovo je jedna od njih. Stanje je danas znatno bolje u odnosu na prethodni period, posebno na planu infrastrukture. “Podgorica na dva točka” pokrenuta je kao pilot projekat, ali kada je od strane građana dočekan sa entuzijazom i zadovoljstvom, odlučeno je da je neophodno nastaviti ga, kako bi što veći broj građana dobio šansu da kupi bicikl po povoljnim uslovima i uz podršku Glavnog grada.

Izvor: Glavni grad Podgorica

Zašto vrane napadaju ljude u gradskim sredinama?

Foto: Zavod za zaštitu prirode Srbije

S prolećnim danima učestaju pozivi građana koji su se uplašili vrana, i žale se na njihovo neuobičajeno, uznemiravajuće ponašanje, i ničim izazvane agresivne napade.

Vrane su odavno odomaćeni stanovnici gradskih dvorišta, parkova, zelenih površina okruženih betonom. U prvim prolećnim mesecima ove ptice, koje su sastavni deo urbanog miljea, pa ih ljudi skoro i ne primećuju u svom okruženju, odjednom izazivaju pažnju ponašanjem koje kod mnogih izaziva strah i strepnju od mogućih povreda. Međutim, oprez je svakako poželjan i upozorenje ljudima da se ne približavaju njihovim mladuncima u vreme kada oni nevešto poleću iz gnezda.

Foto-ilustracija: Unsplash (Irena Carpaccio)

Vrane napadaju ljude u blizini gnezda jer se boje za svoje mladunce, što je za ovu vrstu uobičajeno ponašanje koje ne izaziva ozbiljnije posledice ili vrlo retko može da dovede do manjih povreda, pa iz toga razloga treba biti obazriv. Najbolji način da se ljudi zaštite, jeste da izbegavaju mesta gde se nalaze gnezda vrana ili ukoliko se nađu u blizini gnezda da se što pre udalje iz zone gnezda.

Vrana se gnezdi uglavnom na drveću, a sve češće i na dalekovodnim stubovima ili sličnim objektima. Tokom maja meseca, mladunci vrane su operjali i izleću iz gnezda. Period kada mladunci uče da lete je posebno kritičan, pa se dešava da ispadaju iz gnezda i pre nego su spremni da lete. Tada odrasle ptice brane teritoriju i mladunce, pa može doći i do napada ukoliko se prolaznik previše približio mladuncu. Najpre odrasle ptice počinju glasno da šalju znake upozorenja snažnim gakanjem, nakon čega mogu da se upute ka potencijalnom „uljezu“ sa lažnim ili pravim napadima u cilju odbrane mladunaca. Period kada je moguće ovakvo ponašanje vrana traje oko desetak dana, nakon čega su mladunci potpuno spremni za let i više nema bojazni od napada.

Vrane uglavnom napadaju kada su mladunci nisko u žbunju ili u nižim delovima krošnje drveta. U periodu kada mladunci izlaze iz gnezda, neophodno je biti oprezan prilikom prolaska u blizini gnezda, ili mesta gde su mladunci. Ukoliko ptice uporno brane mlade, poneti kišobran ili neko drugo sredstvo s kojim se može odbraniti od potencijalnog napada vrana. Takođe, trebalo bi se što pre, i po mogućstvu bez panike i naglih pokreta, udaljiti od mesta gde vrane brane teritoriju, odnosno mladunce koji su ispali iz gnezda. Vrane mogu i decu doživljavati kao uljeze, pa bi roditelji sa decom naročito trebalo da budu oprezni i spremni da reaguju. U cilju bezbedosti ljudi, a naročito dece, poželjno je postaviti tablu sa upozorenjem da su mogući napadi vrana na tom prostoru.

Siva vrana koristi raznovrsnu hranu biljnog ili životinjskog porekla, vrlo je prilagodljiva i koristi različite tehnike da bi došla do obroka. U Srbiji je zaštićena prema Pravilniku o proglašenju i zaštiti strogo zaštićenih i zaštićenih divljih vrsta biljaka, životinja i gljiva, a takođe je označena kao lovna vrsta.

Razlog masovnog pojavljivanja i gnežđenja vrana u gradskim jezgrima i urbanim sredinama prilično je složen, ali je to, pre svega, povećanje količine otpada, naročito onog koje je organskog porekla, što je posledica povećanja koncentracije ljudi u gradovima i širenje gradova. Samim tim, to za vrane znači i olakšan pristup hrani, kojom prilikom i dolaze u „sukob“ sa ljudima, naročito u periodu gnežđenja i izlaska mladih iz gnezda.

Izvor: Zavod za zaštitu prirode Srbije

Termovent i MT-Komex smanjili godišnju proizvodnju ugljen-dioksida za 75 tona

Foto: Termovent
Foto: Termovent

Kompanija Termovent osnovana je 1993. godine, sa sedištem u Beogradu i proizvodnim pogonom u Kladovu. Kompanija se bavi proizvodnjom klima komora i panela za čiste sobe, a pruža i usluge inženjeringa. Iza Termoventa stoji više od dve decenije iskustva i tim od više od 150 ljudi, kao i više od 100 projekata sprovedenih širom sveta s partnerima kao što su Pfizer, Zoetis, Pharmasyntez i Evalar i hotel Hilton. Predstavništvo kompanije je u četvrtu industrijsku revoluciju odlučilo da zakorači ruku pod ruku s beogradskim preduzećem MT-Komex kome su poverili instalaciju solarne elektrane na svojoj fabrici i solarne nadstrešnice i elektropunjača na parkingu istog objekta.

Uspešnim sprovođenjem ovog ambicioznog projekta u delo, MT-Komex je ozeleneo energetski miks investitora, koji će kilovat-časove sa svog krova i parkirališta trošiti za smanjenje sopstvene potrošnje bez predaje električne energije u distributivnu mrežu. To reguliše pametno brojilo, pozicionirano u trafostanici snage 1 MVA, koje će služiti za napajanje proizvodnog pogona, naglašeno nam je iz preduzeća.

Foto: Termovent

Ukupna instalisana snaga solarnih elektrana iznosi 130 kW, od čega se 110 kW nalazi na samoj fabrici, a 20 kW je postavljeno na nadstrešnici. Za njihovu izgradnju, iskorišćeno je 374 solarna panela Eco Line Half-Cell, proizvođača Luxor Solar.

Očekivana godišnja proizvodnja postrojenja iznosi oko 125.000 kWh. Zamenom te količine električne energije iz termoelektrana na ugalj onom koja je čistog porekla, u toku godine će se uštedeti oko 75 tona ugljen-dioksida. Na taj način je Termovent, zahvaljujući MT-Komex-u, smanjio svoj ugljenični otisak, ali i račune za električnu energiju u isto vreme, jačajući energetsku nezavisnost. Generisanjem električne energije na mestu potrošnje su  za gotovo 20 odsto sniženi tehnički gubici koji nastaju u toku prenosa električne energije od elektrane do potrošača.

Termovent i MT-Komex su doprineli transformaciji ka održivosti ne samo energetike, već i saobraćaja. Vešti monteri MT-Komex-a su na parkiralištu Termoventovog ugradili elektropunjač marke Schneider Electric koji će prvenstveno crpeti električnu energiju iz obnovljivih izvora.

Druge mere energetske efikasnosti koje je Termovent implementovao kroz proces modernizacije proizvodnje uključuju klima komoru i toplotnu pumpu.

Foto: Termovent

O kompaniji MT-Komex

MT-Komex svojim klijentima nudi stručnost, bezbednost i pouzdanost utemeljenu na više od 25 godina poslovanja. Preduzeće će kreirati rešenja prema vašim potrebama i idejama. Uporedo sa brojnim tehnološkim promenama na tržištu, zaposleni su usvajali nova znanja i veštine, te se danas u njihovom portfoliju, između ostalog, nalazi i više od 4.000 kW izgrađenih solarnih elektrana u Srbiji. Njihovo ime je prisutno i u sektoru elektromobilnosti, tako da je vrlo moguće da se dogodi da ćete svoje vozilo na električni pogon jednog dana dopuniti na elektropunjaču koji je postavio MT-Komex. Radnici su osposobljeni da instaliraju punjače, kako u manjim stambenim i poslovnim jedinicama, tako i u većim objektima sa zahtevnijom infrastrukturom, javnim parkiralištima, pumpama i koridorima magistralnih puteva i autoputeva.

Više informacija možete potražiti na:

www.elektropunjaci.com

info@mt-komex.co.rs

011 77 04 566

Jelena Kozbašić

Jedan od najvećih sistema daljinskog grejanja u Danskoj izbacuje ugalj iz upotrebe

Foto-ilustracija: Unsplash (Ava Coploff)
Foto-ilustracija: Unsplash (Alexander Tsang)

Planira se ukidanje uglja u jednom od najvećih sistema daljinskog grejanja “Funen” u Danskoj, i to u bližoj budućnosti – do 2022. godine. Time će se smanjiti emisije ugljen-dioksida za čak 375.000 tona.

Na godišnjem nivou očekuje se smanjenje ukupnih emisija ugljen-dioksida u državi za 1 odsto, što je jednako zameni 200.000 dizelaša i benzinaca – elektromobilima.

Ovaj potez približiće Dansku cilju o postizanju klimatske neutralnosti, odnosno smanjenju emisija štetnog gasa za 70 odsto do 2030. godine. Podvig će zahtevati oko 113,8 miliona evra ulaganja.

Zelena tranzicija države teži da prestankom upotrebe uglja sačuva klimu i doprinese smanjenju emisija ugljen-dioksida i za nekoliko stotina hiljada tona.

Od 2018. godine, dve trećine isporučene toplote u sistemu daljinskog grejanja “Funen” potiču od spaljivanja otpada, slame i drvnih ostataka, dok jednu trećinu čini ugalj.

Jelena Cvetić