Home Blog Page 70

Avio-sektor EU gotovo dostigao nivo emisija pre pandemije – Kako smanjiti zagađenje?

Photo-illustration: Pixabay

Pandemija COVID-19 dovela je do smanjenog kretanja ljudi, što je rezultiralo značajnim padom emisija u avio-sektoru. Međutim, najnoviji podaci pokazuju da su emisije u 2024. godini gotovo dostigle nivoe pre pandemije i pored napora dekarbonizacije ovog sektora. Štaviše, avio-kompanije i dalje ne plaćaju pravi trošak za zagađenje koje proizvode.

Organizacija Transport & Environment (T&E), za smanjenje emisija potrebno je da se proširi ključno evropsko zakonodavstvo. Na taj način, istovremeno bi se otvorila mogućnost mobilizacije milijardi evra za zelenu tranziciju.

Precizniji brojevi pokazuju da je u 2024. godini ovaj evropski sektor postigao 96 odsto broja letova i 98 odsto emisija u odnosu na 2019. godinu. Reč je o ukupno 8,4 miliona letova, što je dovelo do emitovanja 187,6 miliona tona CO2.

Kada je reč o odgovornosti za zagađenje, postoji značajan propust. Naime, avio-kompanije plaćaju emisije samo za letove unutar Evropskog ekonomskog prostora (EEA), Ujedinjenog Kraljevstva i Švajcarske. Upravo letovi koji se odvijaju na drugim relacijama, predstavljaju najveće zagađivače, a oni su izuzeti od ovog sistema.

Pročitajte još:

Da je proširenje sistema trgovine emisijama Evropske unije i Ujedinjenog Kraljevstva na sve letove bilo primenjeno tokom 2024. godine, procenjuje se da bi to moglo doneti dodatnih 7,5 milijardi evra. Ova sredstva bila bi značajna za investicije u razvoj zelenih tehnologija, poput održivih avio-goriva ili električnih i vodoničnih aviona.

Avio-kompanije, međutim, i dalje promovišu globalni sistem kompenzacije emisija pod nazivom CORSIA (Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation), koji omogućava kompenzaciju emisija kroz kupovinu kredita za smanjenje emisija na globalnom nivou. Ovaj sistem naplaćuje emisije mnogo manje nego prošireni EU sistem trgovine emisijama (EU ETS). Prema T&E, oslanjanje na CORSIA nije dobra opcija, ni sa ekološkog ni sa finansijskog aspekta. Umesto toga, proširenje EU ETS na sve letove predstavlja najbolju opciju za evropske ekonomije.

Evropski avio-sektor i dalje nije u potpunosti preuzeo odgovornost za svoje emisije, zaključak je najnovije analize organizacija T&E.

Energetski portal

Kina razvija novu strategiju: Električna vozila kao standard do 2035.

Foto-ilustracija: Pixabay (andreas160578)

Ministarstvo saobraćaja Narodne Republike Kine, u saradnji sa devet drugih vladinih odeljenja, objavilo je novi cirkularni dokument kojim postavlja cilj da potpuno električna vozila postanu dominantan izbor u prodaji novih automobila do 2035. godine.

U cilju ubrzanja zelene tranzicije, Kina će dodatno promovisati upotrebu vozila na alternativna goriva, ekološki prihvatljivih brodova i aviona, kao i uvođenje zelenih i nisko-karbonskih rešenja u oblasti poštanskih i brzih dostava.

U dokumentu se takođe ističe odlučnost zemlje da sprovede široku primenu ekološki prihvatljivih teških kamiona, kao i da uspostavi efikasan sistem snabdevanja zelenim gorivima za potrebe transportnog sektora do iste godine.

Kako bi podržala ovu transformaciju, zemlja planira povećanje finansijske pomoći kroz različite mehanizme, uključujući specijalne obveznice lokalnih samouprava, zelene zajmove i emisije zelenih obveznica.

Pročitajte još:

Dublja integracija transportne i energetske infrastrukture

Kina je najavila ambiciozan plan za transformaciju svog transportnog sektora, sa ciljem da do 2035. godine uspostavi savremen energetski sistem zasnovan na čistim i niskougljeničnim izvorima energije, tehnološkim inovacijama i pametnim, održivim praksama. Kako je saopštilo Ministarstvo saobraćaja, ova strategija predstavlja ključni korak ka dubljoj integraciji transportne i energetske infrastrukture.

Poseban fokus biće stavljen na razvoj i korišćenje čiste energije duž i u blizini ključne transportne infrastrukture – uključujući železnice, auto-puteve i morske luke.

U srednjoročnom periodu, do 2027. godine, planirano je formiranje koordinisanog mehanizma razvoja između sektora, čime će se postaviti temelji za dalje reforme. Očekuje se da će električna energija činiti najmanje 10 odsto finalne potrošnje u transportu, dok će instalisani kapaciteti za proizvodnju nefosilne energije uz ključnu saobraćajnu infrastrukturu premašiti pet miliona kilovata.

U narednim koracima, Ministarstvo saobraćaja, u saradnji sa drugim odeljenjima, izradiće akcione planove, usmerene na sprovođenje pilot projekata, jačanje nadzora i evaluacije učinka. Sve ove mere, kako navode iz Ministartstva, deo su šire kineske strategije postizanja dugoročne ugljenične neutralnosti.

Energetski portal

Topola razvija Oplenačku eko-stazu

Foto-ilustracija: Unsplash (mad-visual)

Opštini Topola biće dodeljeno 10 miliona dinara za unapređenje turizma kroz projekat Oplenačka eko-staza. Sredstva su obezbeđena putem konkursa Ministarstva turizma i omladine za sufinansiranje turističkih projekata planiranih za realizaciju u 2025. godini.

Projekat predviđa izradu projektno-tehničke dokumentacije, postavljanje dve nadstrešnice koje će služiti kao stanice za električne bicikle, kao i nabavku, instalaciju i obezbeđenje bicikala sa potrebnim licencama i pratećom opremom. Pored toga, biće organizovan stručni nadzor nad izvođenjem radova kako bi se osigurala uspešna realizacija.

Cilj Oplenačke eko-staze jeste unapređenje turističke i sportsko-rekreativne ponude opštine, uz istovremeno jačanje svesti o značaju zaštite životne sredine.

Pročitajte još:

Šta su eko-staze i gde se nalaze najpoznatije u Srbiji?

Eko-staza je posebno uređena ruta za pešake, bicikliste ili različite edukativne ture kroz prirodna područja, uz minimalno narušavanje prirodnog ambijenta. Duž ovih staza obično su postavljene informativne table koje posetioce upoznaju sa biljnim i životinjskim vrstama, prirodnim fenomenima, istorijskim lokalitetima i značajnim pejzažima. U Srbiji postoji više poznatih eko-staza koje privlače ljubitelje prirode i aktivnog odmora. Na Fruškoj gori uređene su staze poput Zmajevca i Stražilova koje vode kroz Nacionalni park i omogućavaju upoznavanje sa bogatom florom i faunom ovog područja. Zlatibor nudi šumske staze oko Tornika i Ribničkog jezera, dok Tara, kroz staze poput Banjske stene i Predovog krsta, pruža spektakularne poglede na okolne predele. U Ovčarsko-kablarskoj klisuri uređene su pešačke i biciklističke staze koje prate tok Zapadne Morave, dok Deliblatska peščara, poznata kao Evropska Sahara, nudi jedinstvene rute kroz peščani pejzaž. Na Kopaoniku, iako prvenstveno po zimskom turizmu, tokom letnjih meseci uređene su staze za planinsko pešačenje kroz Nacionalni park. U Sokobanji takođe postoji popularna eko-staza Lepterija-Sokograd spaja prirodne lepote sa bogatom kulturno-istorijskom baštinom ovog kraja.

Energetski portal

Elektromobilnost u Srbiji – Planovi, izazovi i analize tržišta

Foto-ilustracija: Freepik

Nacionalni e-mobility klaster Privredne komore Srbije okuplja ključne aktere iz institucija, industrije, obrazovnog sektora, organizacija civilnog društva, kao i istraživačkih i tehničkih tela koja se bave električnim vozilima, baterijskim tehnologijama i održivom mobilnošću.

Mihailo Vesović, zamenik predsednika PKS, na otvaranju drugog satanka ovog klastera, rekao je da je cilj da pruže podršku prelaska industrije na rešenja e-mobilnosti.

Tom prilikom predstavljen je razvoj elektromobilnosti u Srbiji, kao i usaglašavanje domaćih praksi sa evropskim standardima, što ima za cilj razmenu znanja, podataka, analize percepcije tržišta, razvoja infrastrukture, ali i donošenja konkretnih predloga za dalji rad klastera i stvaranje institucionalnih i zakonskih uslova za ubrzanu tranziciju ka održivom saobraćaju u Srbiji, navodi se na sajtu PKS-a.

Prema rečima Filipa Mitrovića iz Privredne komore Srbije, uloga klastera je da objasni da e-mobilnost nisu samo električna vozila nego i prateća infrastruktura, stanice za punjenje i drugo. Kako je dodao, pažnja je usmerena na proširenje rada klastera na obnovljive izvore enegrgije, a takođe su važni i sistem skladištenja energije u baterijama, jer energija iz obnovljivih izvora nestane ako se ne potroši.

„Lice klastera je pobošljanje svega u vezi sa e-mobilnošću da bi kupci došli do pravih informacija i povezivanje privrede, akademske zajednice sa državnim institucijama kako bismo svi zajedničkim snagama prešli na novo poglavlje u razvoju ekonomije“, ukazuje Mitrović.

Pročitajte još:

Kako je navedeno na sajtu PKS-a, 2024. godine je na globalnom nivou prodato više od 30 miliona vozila koja mogu da se dopune – misli se na plugin vozila, hibride ili čisto električna vozila. U 2025. godini je za 30 odsto povećana prodaja vozila koja mogu da se dopune. Srbija ipak i dalje ne može da se pohvali velikom tražnjom za električnim vozilima, ali postoji trend rasta interesovanja.

Foto-ilustracija: Freepik (freepik)

Dimitrije Milić iz agencije za istraživanje javnog mnjenja Lidington Research predstavio je rezultate ankete, prema kojima oko 15 odsto vozača u Srbiji želi da njihov sledeći automobil bude hibridni. Pored toga, anketa je pokazala da sudeći po aktuelnom sentimentu 1000 ispitanika, vlasnika vozila, mora da se radi na unapređenju informisanosti, povećanju poverenja u moderne tehnologije, unapređenju infrastrukture kada se radi o punjačima.

Boris Ćorović, generalni sekretar Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova, predstavio je analizu tržišta Srbije. Tokom 2024. godine u Srbiji je registrovano 27.862 novih putničkih automobila, što je povećanje od 10 odsto u odnosu na prethodnu godinu. 

Predstavljen je plan za implementaciju AFIR direktive, kojom EU propisuje postavljanje DC punjača određene snage na svakih 60 kilometara, kao i interoperabilnost svih stanica, transparentne cene i kartično plaćanje.

Energetski portal

Potpisani ugovori o subvencijama za upravljanje zaštićenim prirodnim dobrima

Foto-ilustracija: Pixabay

Ugovore o dodeli subvencija za realizaciju programa upravljanja zaštićenim prirodnim dobrima od nacionalnog interesa potpisali su Sara Pavkov, ministarka zaštite životne sredine, i upravljači više zaštićenih područja.

Prema rečima ministarke, i u 2025. godini nastavlja se sa opredeljenjem sredstava u ove svrhe.

Pored toga, Ministarstvo zaštite životne sredine od 2023. godine, kroz konkurs za dodelu podsticaja za očuvanje i zaštitu biološke, predeone i geološke raznovrsnosti, pomaže lokalnim samoupravama da brinu o prirodi, navodi se na zvaničnoj stranici ovog Ministarstva.

Pročitajte još:

Nedavno je opština Irig, u delu Nacionalnog parka Fruška gora, izgradila pešačku stazu sa informacionim tablama i klupama za odmor.

Kako se navodi, u naselju Vrdnik, ispod Vrdničke kule, izgrađena je staza dužine pet kilometara, a opremljena je informacionim tablama sa podacima i zanimljivostima o Nacionalnom parku i predelu kroz koji prolazi staza.

Klupe su postavljene za odmor na mestima sa lepim pogledom.

U okviru ovog konkursa, do sada je 20 lokalnih samouprava sprovelo različite projekte koji su doprineli unapređenju područja pod zaštitom države.

Energetski portal

Strateški postavljeni solarni paneli ne smetaju poljoprivredi – Hrana i struja na jednoj parceli

Foto-ilustracija: Unsplash (michael-fortsch)

Umesto da biraju između uzgoja hrane i proizvodnje električne energije, poljoprivrednici bi mogli dobiti najbolje od oba potvrđuje novo istraživanje sa Univerziteta Mičigen Stejt.

Nije nužno celokupnu obradivu zemlju pretvoriti u solarne farme, već se paneli mogu strateški postaviti na delove njiva sa nižim prinosima, čime se čuva poljoprivredna proizvodnja, štedi voda i povećava finansijska sigurnost farmera. Takođe, paneli se mogu postaviti na specifičan način – podignuti na visinu ili u ređim redovima, i tako obezbediti više svetlosti za biljke, ali i generisati električna energija

Studija objavljena na sajtu Univerziteta Mičigen stejt koju je sproveo doktorant Džejk Stid, pomoću satelitskih snimaka i podataka o poslednjih 25 godina korišćenja zemljišta u Kaliforniji, analizira efekte kombinovanja solarnih panela i useva. Njegov rad otkriva da su farmeri koji su koristili deo svojih površina za solarne panele bili finansijski stabilniji po hektaru od onih koji su isključivo obrađivali zemlju ili je potpuno prenamenili u solarne elektrane.

Pročitajte još:

Stid i njegov tim koristili su prethodno objavljene podatke o rasporedu solarnih panela u Kaliforniji, uparene sa cenama useva, troškovima obrade i prihodima od prodaje struje, kako bi izračunali isplativost različitih modela korišćenja zemljišta. Prema rezultatima, kombinovani model se pokazao kao najstabilniji.

Umesto da poljoprivreda i solarna energija budu suprotstavljeni i odvojeni, istraživanje predlaže model saradnje — gde paneli i usevi postoje paralelno na istom zemljištu. U ovakvom modelu, manji broj hektara okupira se solarnim instalacijama, dok se većina i dalje koristi za sadnju. To omogućava farmerima da dodatno zarade prodajom električne energije, dok ujedno smanjuju troškove za vodu, đubrivo i opremu. Paneli pritom mogu smanjiti isparavanje i zaštititi tlo od ekstremnih vremenskih uslova.

U doba kada se poljoprivreda i energetski sektori suočavaju sa zajedničkim izazovima — od klimatskih nepogoda do rasta troškova — sinergija ova dva sektora može doneti novu vrednost.

Energetski portal

Naučnici iz „Vinče” dizajniraju multifunkcionalni filter za prečišćavanje otpadnih voda i proizvodnju vodonika

Foto: Projektni tim HYDIS
Foto: Projektni tim HYDIS

Zamislite papir koji pliva po otpadnoj vodi a koji u sebi sadrži bezopasne i prirodne čestice. Sunce aktivira ove čestice, a dole ispod filma dešava se čudo. Eliminišu se bakterije, razaraju pesticidi, boje i ostali zagađivači u vodi, a od svega toga nastaje vodonik, koji može da se koristi kao gorivo.

Ova inovativna ideja nalazi se u središtu istraživanja u okviru projekta HYDIS, koji finansira Fond za nauku Republike Srbije. Projekat okuplja naučnike sa Instituta za nuklearne nauke „Vinča”, Instituta za hemiju, tehnologiju i metalurgiju, Inovacionog centra Tehnološko-metalurškog fakulteta i Tehnološko-metalurškog fakulteta.

Tema zagađenja u Srbiji izuzetno je aktuelna, a projekat HYDIS osmišljen je kako bi dao doprinos rešavanju ovog problema. Cilj je unapređenje kvaliteta života kroz smanjenje zagađenja i korišćenje alternativnih izvora energije, poput vodonika. Istovremeno, problem infekcija i rezistencije mnogih sojeva bakterija na uobičajena antimikrobna sredstva zahteva nova rešenja. Korišćenje inovativnih materijala aktiviranih sunčevom svetlošću predstavlja značajan korak ka zdravijem životu građana i ekološki prihvatljivijem pristupu borbi protiv zagađenja.

U FOKUSU:

HYDIS projekat je fokusiran na razvoj nanomaterijala na bazi metalnih oksida i prirodnih organskih jedinjenja. Materijali poput titan-dioksida i cink-oksida, poznati po zaštiti kože od UV zračenja u kremama za sunčanje, u ovom istraživanju se aktiviraju sunčevom svetlošću kako bi se koristili za prečišćavanje otpadnih voda i u zimskim mesecima. U okviru projekta, ovi metalni oksidi kombinuju se sa prirodnim jedinjenjima izolovanim iz biljaka i stvara se materijal koji pod dejstvom sunčeve svetlosti uništava patogene mikroorganizme, razgrađuje organske zagađivače i proizvodi vodonik – energent budućnosti.

Krajnji cilj projekta je razvoj filtera za industrijsku primenu, koji će omogućiti prečišćavanje i dezinfekciju otpadnih voda jednostavnim izlaganjem sunčevoj svetlosti.

Naučni tim planira da patentira ovaj filter i ponudi ga industriji na korišćenje. Stavljanjem filtera u bazene sa otpadnom vodom dolazi do prečišćavanja i dezinfekcije samo upotrebom sunčeve svetlosti. S druge strane, tokom ovog procesa stvorio bi se vodonik koji se koristi kao gorivo.

Projektni tim HYDIS

Tekst u celosti pročitajte u Magazinu Energetskog portala CIRKULARNA EKONOMIJA

Nova otkrića u genetici kukuruza mogu pomoći u prilagođavanju useva klimatskim promenama

Foto-ilustracija: Pixabay (Couleur)

Klimatske promene već sada stvaraju vidljive negativne posledice na poljoprivredu i sigurnost hrane, zbog čega naučnici posvećuju pažnju pronalaženju načina kako da biljke učine otpornijim na promenjene uslove.

Jedno od novijih istraživanja, koje dolazi sa Univerziteta u Mičigenu, otkriva zašto se biljke kukuruza, iako imaju slične gene, razlikuju po osobinama poput veličine klipa ili broja plodova. Ključ je u tome kako se geni “uključuju” i koriste u različitim vrstama ćelija, navodi se u studiji objavljenoj u časopisu Science.

Iako sve ćelije u biljci sadrže iste gene, ne koriste ih na isti način. Na osobine biljke značajno utiču vreme i način aktivacije gena, kao i količina proizvedenih proteina. Upravo različita aktivacija gena ima veću ulogu u razvoju vidljivih karakteristika nego same promene u DNK.

Pročitajte još:

Jedan od profesora koji je učestovao u istraživanju, istakao je da je ovo veliki pomak u razumevanju. Pre desetak godina, naučnici su pokušavali da direktno povežu genetske razlike sa izgledom biljke.

Kroz analizu blizu 200 različitih linija kukuruza, istraživači su otkrili da evolutivne promene koje su se desile tokom vekova selektivnog uzgoja najčešće pogađaju upravo delove DNK koji upravljaju kada i gde će se geni aktivirati.

Ova saznanja omogućavaju precizniju selekciju i unapređenje useva – ne samo na osnovu toga šta piše u genetskom kodu, već i kako biljka koristi taj kod u različitim uslovima. Zahvaljujući tome, moguće je razviti sorte kukuruza koje će bolje podnositi klimatske promene, sušu ili hladnije klime. Na primer, ako otkriju da neki gen koji pomaže biljci da sačuva vodu tokom suše nije dovoljno aktivan u ćelijama lista, mogu da razviju sorte gde će taj gen biti aktivniji.

Energetski portal

Poljoprivrednici dobijaju podršku za nove traktore – Javni poziv otvoren do 25. Maja

Foto-ilustracija: Pixabay

Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede Republike Srbije objavilo je javni poziv za dodelu podsticaja za nabavku novih traktora, koji će trajati od 25. aprila do 25. maja 2025. godine.

Ova mera deo je šire strategije unapređenja mehanizacije u poljoprivredi, sa ciljem smanjenja troškova proizvodnje, povećanja radne efikasnosti i podsticanja domaće proizvodnje traktora. Poseban akcenat stavlja se na mala i srednja gazdinstva, prvenstveno ona koja se bave primarnom biljnom ili stočarskom proizvodnjom.

Prijavu mogu podneti:

  • fizička lica koja su nosioci aktivnog porodičnog poljoprivrednog gazdinstva,
  • preduzetnici i privredna društva razvrstana kao mikro, mala ili srednja,
  • zemljoradničke zadruge sa najmanje pet aktivnih članova,
  • srednje poljoprivredne škole,
  • crkve i verske zajednice registrovane u skladu sa zakonom.

Podsticaji se odnose na nabavku novog traktora snage do 60 kW, koji je proizveden ili sklopljen u Srbiji. Subvencionišu se troškovi bez PDV-a, u iznosu do 50 odsto vrednosti traktora, a maksimalno do 1.000.000 dinara po korisniku.

Pročitajte još:

Kako se prijaviti?

Zahtev se podnosi isključivo elektronski preko portala eAgrar, uz obaveznu upotrebu važeće elektronske identifikacije. Uz zahtev je potrebno priložiti predračun, izjavu dobavljača i ostalu propisanu dokumentaciju u elektronskoj formi.

Dodatne napomene

Kupljeni traktor mora ostati u vlasništvu korisnika najmanje pet godina i ne sme se davati na korišćenje drugim licima.

Ova mera deo je napora Ministarstva da domaću poljoprivredu učini modernijom, konkurentnijom i manje zavisnom od uvoza, dok istovremeno doprinosi razvoju sela i domaće industrije.

Za više informacija, zainteresovani se mogu obratiti Upravi za agrarna plaćanja ili najbližoj poljoprivrednoj savetodavnoj službi.

Energetski portal

Dugoročna isplativost OIE u senci visokih početnih troškova

Foto-ilustracija: Freepik (freepik)

Odluka o prelasku na obnovljive izvore energije, kao alternativu fosilnim gorivima, često se dovodi u pitanje zbog zabrinutosti o njenoj finansijskoj isplativosti, pri čemu na to najviše utiču visoki početni troškovi. Ipak, novo istraživanje koje je objavio EMBER pokazuje da takva ulaganja, uprkos početnim troškovima, donose značajnu ekonomsku korist smanjenjem zavisnosti od uvoznih fosilnih goriva, stabilizacijom cena energije i stvaranjem energetske nezavisnosti. Preciznije, dugoročna isplativost obnovljivih izvora nadmašuje kratkoročne troškove.

Dejv Džouns, direktor Globalnog programa za uvid, ovo je objasnio kroz jednostavan primer, ističući da su fosilna goriva kao iznajmljivanje kuće, dok su obnovljivi izvori poput posedovanja sopstvenog doma, jer se sa fosilnim gorivima stalno plaćaju troškovi, dok sa obnovljivim izvorima dugoročno ne postoji takav trošak.

Gotovo 75 odsto svetske populacije živi u zemljama koje su zavisne od uvoza fosilnih goriva. Kao primer se navodi Japan, koji se oslanja sa velikim udelom na uvoz ovih goriva kako bi zadovoljio 87 odsto svoje ukupne potražnje za energijom. Za njima po visini uvoza za svoje potrebe idu Koreja sa 81 odsto, Turska sa 69 odsto i Nemačka sa 67 odsto.

Pročitajte još:

Zašto je uvoz obnovljivih izvora dugoročno isplatljiviji?

U istraživanju se navodi da trošak uvoza solarnih panela može da se isplati za samo godinu dana, u poređenju sa troškom uvoza gasa za sagorevanje u elektrani.

Naime, uvoz jednog gigavata solarnih panela košta 100 miliona dolara, a njime može da se generiše 1,5 TWh električne energije godišnje, što je isto kao i uvoz gasa za istu količinu energije. Međutim, solarni paneli se kupuju samo jednom, dok je uvoz gasa stalni trošak.

Iako postoje dodatni troškovi za instalaciju solarnih panela, koji mogu iznositi oko 0,50 dolara po vatu, solarni paneli su i dalje dugoročno isplativiji.

Foto-ilustracija: Freepik (freepik)

U izveštaju se navodi da svet već proizvodi dovoljno solarne i vetro energije koja, ako bi se koristila u električnim vozilima, mogla da zameni globalnu potrošnju benzina.

U 2024. godini, globalna potrošnja benzina (energija potrebna za pokretanje svih vozila na benzin) iznosila je 14.042 TWh. Međutim, motori sa unutrašnjim sagorevanjem, koji se koriste u benzinskim vozilima, iskorišćavaju samo 24 odsto te energije, dok ostatak ide u gubitak, uglavnom u obliku toplote. To znači da samo mali deo energije iz benzina zapravo doprinosi kretanju vozila.

S druge strane, u istoj godini, proizvodnja energije iz solara i vetra bila je 4.625 TWh. Električna vozila su mnogo efikasnija od benzinskih, jer mogu da iskoriste čak 84 odsto energije koja im je dostupna. To znači da većina energije koja dolazi iz solara i vetra može da bude iskorišćena za pokretanje električnih vozila.

Iako obnovljivi izvori energije još uvek nisu potpuno zamenili fosilna goriva, podaci koji pokazuju njihovu dugoročnu isplativost mogu podstaći dalja ulaganja. OIE imaju potencijal da, uz dodatna ulaganja i razvoj, postanu ključna alternativa fosilnim gorivima.

Energetski portal

Od otpada do modne revije

Foto: Humana Nova

U svetu se godišnje proizvede na desetine miliona tona tekstila. Tekstilna industrija, koja je postala izuzetno dinamična u 21. veku, utiče na životnu sredinu kao nikada ranije. Proizvodnja tekstila svrstava se među velike zagađivače, odgovorne za ogromnu količinu potrošene vode, pri čemu se korišćena voda značajno zagađuje hemikalijama iz procesa bojenja i obrade tkanina. Modna industrija doprinosi emisijama ugljen-dioksida kroz svoje proizvodne procese i globalnu logistiku, dok istovremeno generiše velike količine tekstilnog otpada koji trune, umesto da se reciklira ili ponovo upotrebljava. Osim toga, model poslovanja poznat kao „brza moda” podstiče prekomernu kupovinu jer se trendovi brzo menjaju, odeća ubrzo postaje „zastarela”, dok se otpad gomila. Akcenat se stavlja na kvantitet, ne na dugotrajnost proizvoda, a takav način potrošnje uveliko „trese” i naš region. Ipak, postoji još jedan način poslovanja – održiva moda.

Foto: Humana Nova

Humana Nova je nastala kao odgovor na društvene i ekološke izazove koji su uočeni početkom 2011. godine u Međimurskoj županiji, na krajnjem severu Hrvatske. Grupa posvećenih ljudi, inspirisana studijskim putovanjima po Evropskoj uniji i primerima dobre prakse u radnoj integraciji, prepoznala je visoku stopu nezaposlenosti osoba sa invaliditetom, pripadnika romske manjine i šivačica u srednjoj i starijoj dobi koji su ostali bez posla zbog propadanja tekstilne industrije. Shvatajući da je tekstil veliki zagađivač, koji se u to vreme nije sistemski prikupljao, tim je odlučio da pokrene projekat koji istovremeno rešava socijalne i ekološke probleme.

Od samog osnivanja Socijalne zadruge Humana Nova, naglasak je stavljen na integraciju osoba iz marginalizovanih grupa i razvoj cirkularnog modela privrede. Pokretanje šivaonice i sortirnice tekstila pokazalo se kao efikasno rešenje. Ključna odluka bila je i registracija prvo kao društvenog, a naknadno i neprofitnog preduzeća, tako da je postojala obaveza reinvestiranja prvo 70 odsto, a potom 100 odsto ostvarene dobiti u dalji razvoj poslovanja.

U FOKUSU:

Održiva budućnost kroz reciklažu i prenamenu tekstila

Ova socijalna zadruga posluje u dva pogona: sortirnica i šivaonica. U sortirni centar zadruge najpre stiže tekstil koji građani donose na lokaciju ili se prikuplja u saradnji sa privatnim firmama, ali i kroz saradnju sa komunalnim preduzećima i tokom akcija organizovanih u školama i vrtićima. Nakon toga, tim radnika razvrstava odeću i tkanine prema kvalitetu i mogućnostima daljeg iskorišćenja. Upotrebljive i očuvane stvari završavaju u second-hand radnji, gde se prodaju po povoljnim cenama, dok se deo materijala iz sortirnice izdvaja za redizajn i izradu novih proizvoda. Unikatne komade garderobe koji građani kupe u radnji mogu nakon nošenja ponovo doneti u sortirni centar. Postoji i mogućnost doniranja tekstila organizacijama poput Crvenog krsta, centara za socijalni rad ili azila za pse.

Pored toga, postoji još jedna prenamena tekstila, tako se jedan deo materijala, nakon dodatne obrade, koristi za proizvodnju industrijskih krpa ili se šalje na dalju reciklažu, odakle nastaje filc, jedan od najstarijih oblika tkanine poznatih čoveku. A trenutno je u razvojnoj fazi nastanak sekundarnog gasa, kroz saradnju s partnerskim kompanijama. U šivaonici zaposleni svakodnevno rade na proizvodnji raznovrsnih odevnih i drugih predmeta od recikliranog i ekološki prihvatljivog materijala. Kreativni tim takođe organizuje radionice na kojima deca i odrasli imaju priliku da nauče kako se tekstil može iskoristiti za nove proizvode. Na taj način Humana Nova ne samo da direktno smanjuje zagađenje već i podstiče svest zajednice o važnosti odgovornog upravljanja resursima.

Priredila: Milica Vučković

Tekst u celosti pročitajte u Magazinu Energetskog portala CIRKULARNA EKONOMIJA

Izgradnja tri nova bunara za povećanje kapaciteta pijaće vode u Somboru

Foto: Grad Sombor

JKP „Vodokanal” Sombor započelo je radove na bušenju i opremanju tri nova bunara na izvorištu vode „Jaroš” u ovom gradu, kako bi se proširili kapaciteti proizvodnje pijaće vode. U toku su radovi na bušenju prvog bunara sa pratećim cevovodom kako bi se povezali na fabriku vode „Jaroš”, navodi se na zvaničnoj stranici Grada Sombora. 

Kako su istakli iz JKP „Vodokanal”, u gradu se iz godine u godinu povećava broj korisnika, zbog čega su u planu i priključenja naseljenih mesta na gradsku vodovodnu mrežu.

Jasmina Bobić, direktorka JKP „Vodokanal” Sombor, pored odluke da se izbuše tri nova bunara, napomenula je da je urađena i reparacija, odnosno projektna dokumentacija za reparaciju četiri postojeća bunara, što podrazumeva poboljšanje kvaliteta i količine vode i na njima.

„Ukoliko sve bude kako očekujemo, dobićemo novih 80 litara u sekundi sirove vode, što je više nego dovoljno za naše potrebe. Naravno, ovo radimo i za budućnost, pošto ćemo ove godine priključiti naseljeno mesto Stanišić, a posle toga planiramo da priključimo i ostala naseljena mesta, tako da su nam potrebne veće količine sirove vode”, rekla je Bobić.

Pročitajte još:

Kako je dodala, sprovode se radovi i na iskopu glavnog cevovoda koji će povezati te bunare sa fabrikom vode na „Jarošu”, a tu će se postaviti i električne instalacije, zatim će se uraditi bunarske kućice oko svakog bunara, kao i mašinsko opremanje.

Očekuje se da će svi radovi biti završeni do početka letnje sezone.

Radovi obuhvataju bušenje tri bunara do dubine od 65 metara, izradu bunarskih šahti, izgradnju glavnog i veznih cevovoda, postavljanje energetskih i optičkih kablova, kao i prateće elektroinstalacije. Završetkom radova dodatno će se poboljšati snabdevanje domaćinstava pijaćom vodom u Somboru i steći uslovi za dalje proširenje vodovodne mreže.

Energetski portal

Pad registracija novih automobila u EU, hibridi u usponu, električni još uvek ispod očekivanja

Foto-ilustracija: Unsplash (matt-hausmann)

Prema nedavnom izveštaju Evropskog udruženja proizvođača automobila, u prva tri meseca 2025. godine zabeležen je pad registracija novih automobila u Evropskoj uniji od 1,9 odsto u odnosu na isti period prethodne godine. Električni i hibridni automobili sve više osvajaju kupce, ali udeo potpuno električnih vozila (BEV) ostaje ispod očekivanog nivoa.

Potpuno električna vozila činila su 15,2 odsto ukupnog tržišta EU u prvom kvartalu 2025, što je određeni porast u odnosu na prošlogodišnjih 12 odsto u istom kvartalu. Prodaja ovih automobila dostigla je 412.997 jedinica. Najveći rast zabeležen je u Nemačkoj (+38,9 odsto), Belgiji (+29,9 odsto) i Holandiji (+7,9 odsto), dok je Francuska jedina među najvećim tržištima zabeležila pad od 6,6 odsto.

S druge strane, hibridna vozila postala su dominantan izbor evropskih potrošača sa 35,5 odsto tržišnog udela i 964.108 registrovanih jedinica u prvom kvartalu 2025. Njihov rast iznosi 20,7 odsto, uz posebno izražen porast u Francuskoj (+47,5 odsto), Španiji (+36,6 odsto), Italiji (+15,3 odsto) i Nemačkoj (+10,5 odsto).

Pročitajte još:

Plug-in hibridi zabeležili su nešto skromniji napredak sa 207.048 novih registracija i tržišnim udelom od 7,6 odsto (porast sa 7,4 odsto), najviše zahvaljujući rastu prodaje u Nemačkoj (+41,8 odsto) i Španiji (+30,7 odsto).

S druge strane, tržišni udeo automobila sa motorima na fosilna goriva opada. Benzinski modeli su pali za 20,6 odsto, sa ukupno 779.817 novih registracija, čime je njihov udeo opao na 28,7 odsto. Dizel vozila prošla su nešto lošije i beleže pad od 27,1 odsto i tržišni udeo od svega 9,5 odsto. Najveće smanjenje potražnje zabeleženo je u Francuskoj (-34,1 odsto) i Nemačkoj (-26,6 odsto).

Iako električni automobili beleže rast, njihovo prisustvo na tržištu i dalje ne dostiže nivo potreban za značajniji prelazak na dekarbonizovani transport. Hibridi trenutno prednjače, dok benzinci i dizelaši postepeno gube trku.

Energetski portal

Sve učestaliji sajber napadi na energetsku infrastrukturu – WindEurope odgovara izazovu

Photo-illustration: Unsplash (NIcholas Doherty)

Fizički i sajber napadi na ključnu energetsku infrastrukturu širom Evrope postaju sve učestaliji, pa je tako od 2022. godine, u Baltičkom moru zabeleženo najmanje šest sumnjivih sabotaža na podmorskim električnim i internet kablovima, dok je 11 takvih kablova onesposobljeno tokom 2023. godine, saopštilo je udruženje WindEurope.

Ovi podmorski električni kablovi dovode električnu energiju sa mora na kopno i imaju ključnu ulogu u povezuju energetskih tržišta, dok njihova bezbednost direktno utiče na stabilnost i otpornost evropskog elektroenergetskog sistema.

Upravo zbog toga udruženje WindEurope aktivno jača saradnju sa institucijama odbrane kako bi se zajedno suočili sa sve ozbiljnijim bezbednosnim izazovima. Na godišnjem skupu WindEurope 2025, održanom u Kopenhagenu, zabeleženo je najveće prisustvo predstavnika sektora odbrane do sada – uključujući NATO, Evropsku odbrambenu agenciju (EDA) i različite nacionalne vojne organizacije.

Jedan od ključnih inicijativa je projekat Symbiosis, koji ima za cilj da uskladi offshore vetroparkove sa odbrambenim aktivnostima država.

Vetroturbine kao osmatračnice

Ugradnjom senzora i radarskih sistema u vetroparkove, moguće je poboljšati nadzor pomorskih teritorija i pomoći obalskoj straži i oružanim snagama u otkrivanju i prevenciji sajber napada i drugih pretnji.

Povećanje bezbednosnih mera podrazumeva dodatne troškove, ali oni predstavljaju tek mali deo ukupnih ulaganja u offshore vetroparkove. WindEurope zbog toga teži uravnoteženom pristupu – kako navode u saopštenju, važno je da rasprava o tome ko snosi dodatne troškove bude vođena na osnovu činjenica i u duhu saradnje.

Pročitajte još:

Ključne preporuke za jačanje bezbednosti

Za jačanje bezbednosti vetroenergetske infrastrukture ključno je da se bezbednosna rešenja integrišu već u najranijim fazama razvoja projekata, kako bi se rizici sveli na minimum od samog početka.

Takođe, potrebno je uspostaviti otvorenu i redovnu komunikaciju između industrije vetroenergije i sektora bezbednosti, uz aktivnu podršku donosioca odluka, što omogućava bržu razmenu informacija i bolju koordinaciju.

Od suštinskog je značaja i postojanje centralizovanog sistema za hitne slučajeve, svojevrsnog „911” mehanizma, koji bi omogućio brzu reakciju u slučaju incidenata u offshore vetroparkovima.

Pored toga, redovno organizovanje obuka i simulacionih vežbi predstavlja važan korak u podizanju spremnosti svih aktera da efikasno odgovore na potencijalne pretnje i vanredne situacije.

Novi standardi i evropska tehnologija

Vetroturbine su sofisticirani sistemi opremljeni elektronikom i senzorima koji prikupljaju velike količine podataka zbog čega su ranjivi na sajber napade.

Nova EU direktiva o mrežnim i informacionim sistemima (NIS2) proširuje obaveze sajber bezbednosti na 18 sektora, uključujući i energetiku. Operateri vetroelektrana moraće da ispune stroge zahteve u upravljanju rizicima i prijavljivanju incidenata.

U pripremi su i posebna pravila za elektroenergetski sektor, kodeks sajber bezbednosti, kao i nacionalne strategije za zaštitu obnovljivih izvora energije.

„Zaštita od sajber pretnji mora postati obavezan kriterijum u javnim nabavkama i aukcijama vetroenergije. Samo tako se može osigurati dugoročna otpornost evropskog energetskog sistema”, navode iz udruženja.

Energetski portal

Velika investicija hvatanja ugljenika otvara hiljade radnih mesta u Velikoj Britaniji

Foto ilustracija: Pexels

U Ujedinjenom Kraljevstvu započinje izgradnja velikog sistema za hvatanje i skladištenje ugljen-dioksida (CCS), koji će stvoriti više od 2.000 novih radnih mesta. Projekat je deo šire Vladine strategije poznate kao Plan za promene, čiji je cilj ubrzana tranzicija ka čistoj energiji, jačanje britanske proizvodnje i otvaranje novih mogućnosti za radnike, kako se navodi na sajtu tamošnje Vlade.

Jedan korak u realizaciji ovog plana predstavlja potpisivanje sporazuma između britanske Vlade i italijanske energetske kompanije Eni, koja će uložiti oko dve milijarde funti u nabavke i izvođenje radova u okviru projekta Liverpool Bay Carbon Capture and Storage, koji pokriva područje Severnog Velsa i severozapada Engleske.

Projekat uključuje formiranje čitave mreže za hvatanje i skladištenje ugljen-dioksida, uz podršku Vlade u vrednosti od 21,7 milijardi funti, a omogućava i dekarbonizaciju sektora kao što su proizvodnja energije iz otpada, cementna industrija i razvoj vodonika.

Pročitajte još:

Istovremeno, Vlada je najavila i reforme u planiranju energetske infrastrukture, kako bi se ubrzala izgradnja čistih izvora energije poput solarnih i vetroelektrana, kao i nuklearnih objekata. Dosadašnji administrativni postupci i nejasne smernice često su kočili projekte obnovljive energije. Novi pristup uklanja te prepreke i daje investitorima veću pravnu sigurnost.

Pored domaćih aktivnosti, Velika Britanija je najavila i međunarodnu inicijativu – Global Clean Power Alliance, savez koji će okupiti zemlje u cilju jačanja globalnih lanaca snabdevanja čistom energijom.

Prema podacima iz 2024. godine, čak 80 odsto globalnog rasta proizvodnje električne energije dolazi iz obnovljivih i nuklearnih izvora, a samo Velika Britanija je privukla skoro 44 milijarde funti privatnih investicija u čistu energiju od jula te godine.

Energetski portal

Početak izrade Nacrta zakona o zaštiti od nejonizujućih zračenja

Foto-ilustracija: Freepik ( freepik - OpenAI)

Ministarstvo zaštite životne sredine objavilo je početak izrade Nacrta zakona o zaštiti od nejonizujućih zračenja, uz predstavljanje Polaznih osnova koje će biti osnova za dalje razvijanje ovog Zakona.

U dokumentu Polazne osnove, ukazano je na izazove i probleme u primeni postojećeg Zakona o zaštiti od nejonizujućih zračenja. Jedan od navedenih, odnosi se na neadekvatno tumačenje i primenu osnovnih principa, poput principa zabrane, što znači da je zabranjeno izlaganje nejonizujućim zračenjima osim u specifičnim okolnostima. Pored toga, navodi se i nejednaka primena zakonskih propisa i procena uticaja na životnu sredinu.

Navodi se i da je potrebno je utvrditi oblik, obim i sadržaj stručne ocene opterećenja životne sredine, kao dokumenta koji će obuhvatiti sve neophodne podatke i informacije iz oblasti zaštite od nejonizujućih zračenja. Još jedan od izazova odnosi se na neophodnost unapređenja sistematskog ispitivanja nivao nejonizujućih zračenja u životnoj sredini.

Neophodno je i približiti oblast zaštite od nejonizujućih zračenja široj javnosti kroz predstavljanje informacija i rezultata, s ciljem podizanja nivoa znanja i svesti.

Uočena je potreba za jačanjem saradnje sa stručnjacima iz oblasti zaštite od nejonizujućih zračenja, kako bi se unapredile i realizovale aktivnosti u ovoj oblasti. Takođe, postoji izazov u sprovođenju većeg broja zajedničkih inspekcijskih akcija, što je otežano zbog nedostatka adekvatnih ljudskih resursa, a sve u skladu sa odredbama Zakona o inspekcijskom nadzoru.

Ceo dokument dostupan je ovde.

Pročitajte još:

Ministarstvo je pozvalo zainteresovanu javnost da do 16. maja 2025. godine, dostavi pisane predloge i sugestije na Polazne osnove za izradu navedenog zakona na priloženom obrascu za komentare, koji je dostupan ovde.

Popunjeni obrazac treba dostaviti na mejl adresu: njzzakon@eko.gov.rs ili na adresu Ministarstva zaštite životne sredine, ul. Omladinskih brigada broj 1, 11070 Beograd, sa naznakom za Sektor za upravljanje životnom sredinom, Odsek za zaštitu od buke, vibracija i nejonizujućih zračenja. 

Kontakt osoba, određena za koordinatora konsultacija je Natalija Kocić, Odsek za zaštitu od buke, vibracija i nejonizujućih zračenja (broj telefona 011/ 3131 226).

Energetski portal