Home Blog Page 65

Digitalna i zelena transformacija Kragujevca

Foto: Zoran Lazarević

Od inovativne platforme „Budi deo plana”, koja građanima omogućava aktivno učešće u urbanističkom planiranju, do ambicioznih ekoloških projekata i modernizacije infrastrukture, Kragujevac postavlja temelje za budućnost pametnih i održivih zajednica. Razgovarali smo sa Nikolom Dašićem, gradonačelnikom Kragujevca, o ključnim projektima koji ovaj grad vode ka statusu pametnog grada i zelenijeg, efikasnijeg okruženja za život.

Možete li nam reći nešto više o platformi „Budi deo plana” i kako je došlo do toga da osvoji prestižnu nagradu na konkursu Seoul Smart City Prize?

Foto: Zoran Lazarević

– Kragujevac je prvi grad u Srbiji koji će podići tansparentnost izrade lokalnih i urbanističkih planova. Platforma „Budi deo plana” je inovativan alat koji omogućava građanima i privredi Kragujevca da aktivno učestvuju u urbanističkom planiranju grada. Njen cilj je da svi zainteresovani u realnom vremenu dobiju obaveštenje kada se pokrene inicijativa za izmenu bilo kog planskog dokumenta kako bi mogli da se uključe u proces od samog početka.

Registracijom na platformu „Budi deo plana” građani dobijaju obaveštenja putem imejla, SMS-a ili Vibera, što značajno povećava transparentnost rada lokalne samouprave i omogućava bolju komunikaciju između institucija i zajednice. Eventualne primedbe u zakonskom roku mogu da se podnesu putem platforme u sekciji „Primedbe”.

Projekat je realizovan u saradnji sa NALED-om, uz podršku Geografskog fakulteta u Beogradu, prepoznat je i na globalnom nivou, osvajanjem trećeg mesta u kategoriji Human-CentriCity na prestižnom konkursu Seoul Smart City Prize, koji organizuju Svetska organizacija pametnih gradova (WeGO) i vlada grada Seula. Ovo priznanje se dodeljuje projektima koji pokazuju da pametni gradovi treba da budu usmereni ka ljudima, a ne samo ka tehnološkom napretku. Od ukupno 280 prijavljenih projekata iz celog sveta, Kragujevac se našao među najboljima zahvaljujući inkluzivnom pristupu urbanističkom planiranju i korišćenju digitalnih alata za jačanje učešća građana i privrede u kreiranju razvojnih planova grada.

Da li ovo priznanje znači da je Kragujevac na putu da postane pametni grad? Koji su dalji koraci u tom pravcu?

– Zahvaljujući posvećenosti Vlade Srbije digitalnoj transformaciji, gradimo grad koji koristi podatke i inovacije za rešavanje savremenih izazova. Naša priča je počela izgradnjom Državnog data centra, a nastavila se 2021. godine puštanjem u rad prve nacionalne platforme za veštačku inteligenciju. Danas živimo realnost u kojoj se veštačka inteligencija bavi prevencijom zdravlja nacije, državnom upravom, industrijom i obrazovanjem. Za svega nekoliko godina, Kragujevac i Srbija su se pozicionirali kao važna tačka digitalizacije, kreativnosti i inovacija. Kruna svega je Inovacioni distrikt – treća faza Državnog data centra, čija je izgradnja počela u februaru prošle godine. To će sutra biti srce digitalne ekonomije. Dom Naučno-tehnološkog parka, Nacionalnog centra za informacionu bezbednost, Smart city centar za razvoj pametnih energetskih sistema, mesto gde će se nalaziti još jedan superkompjuter, biznis inkubatori, centar za razvoj robotike. Uz podršku prvog gradskog cloud data centra, donacije NR Kine, koji je pušten u rad 2019. godine, centralizovan je celokupan IKT sistem javnog sektora u nadležnosti Grada. To je omogućilo efikasnu razmenu podataka i značajan broj projekata koji su po svojim osobinama „pametni”.

Jedan od tih projekata je eKGrađanin, mobilna aplikacija i veb-portal, koji omogućavaju građanima da prijave komunalne probleme i predloge, pošalju fotografiju ili lokaciju. Takođe, započeta je instalacija LoRaWAN bežične mreže, za komunikaciju senzora za pametne sisteme. JKP „Vodovod i kanalizacija” je od 2018. godine pokrenulo projekat pametnih vodomera, koji omogućavaju daljinsko očitavanje potrošnje vode.

U FOKUSU:

Kragujevac je i prvi grad u Srbiji koji je postao deo „Gugl tranzit” sistema, čime je celokupan gradski i prigradski saobraćaj besplatno dostupan na „Gugl mapama”. Kragujevac je od 2005. godine među prvima u Srbiji uveo LED semafore i skoro sve raskrsnice su digitalizovane zahvaljujući sistemu daljinskog nadzora i upravljanja. S obzirom na to da je porastao broj vozila u gradu, u narednom periodu biće uveden i sistem adaptabilnog upravljanja i veštačke inteligencije, što podrazumeva uvođenje detektora na svakoj raskrsnici. Cilj je da se skrati vreme putovanja, smanje gužve u saobraćaju, a sa ekološkog aspekta smanji emisija izduvnih gasova.

Očigledno je došlo vreme pametnih gradova, u kojima nam savremena tehnologija omogućava da grad „pročitamo”. Pred nama je još mnogo posla u pronalaženju odgovora na različite izazove. Važno je doći do optimalnih rešenja, koja će zadovoljiti potrebe svih građana, a pri tome uštedeti vreme, energiju i novac. Najkraće, da svaki pametan grad bude najbolja verzija sebe.

Održivi grad ne može postojati bez obnovljivih izvora energije. Koji su dosadašnji rezultati?

– Projekat „Balkanski solarni krovovi” samo je jedan u nizu projekata koje Kragujevac realizuje u cilju smanjenja emisije gasova staklene bašte. U odnosu na nivoe iz 1990. godine, zacrtali smo smanjenje za 40 odsto do 2030, sa dugoročnim ciljem neutralisanja ugljenika do 2050. godine. Za postizanje ovih ciljeva, sproveli smo različite mere, kao što su unapređenje energetske efikasnosti u zgradama, povećanje korišćenja obnovljivih izvora energije i promocija održive mobilnosti. Rezultati pokazuju da smo dali značajan doprinos ovom globalnom naporu.

Na pet javnih objekata u Kragujevcu izgrađene su solarne elektrane za proizvodnju električne energije za sopstvene potrebe, u vrtiću „Zeka”, Centru za razvoj usluga socijalne zaštite „Kneginja Ljubica”, Javnoj garaži, Srednjoj stručnoj školi i Centru za sport i rekreaciju osoba sa invaliditetom „Iskra”, a u proceduri je i solarna elektrana „Zatvoreni bazen”. Pored toga, u okviru projekta „Solarni paneli u školama Zapadnog Balkana”, šest osnovnih škola – „21. oktobar”, „Sveti Sava”, „Miloje Simović” u Dragobraći, „Natalija Nana Nedeljković” u Velikom Polju, „Dositej Obradović” u Erdeču i „Sreten Mladenović” u Desimirovcu, dobiće status prozjumera, odnosno proizvođača i potrošača električne energije.

Naš prioritet je zeleni održivi sistem i krenuli smo od energetike. Zahvaljujući snažnoj podršci predsednika države, Vlade Srbije i EBRD-a, kotlovi na ugalj zamenjeni su kotlovima na gas. Samo u prvoj grejnoj sezoni aero-zagađenje manje je za 70 posto.

Korak napred su još dva projekta, podržana od strane resornog ministarstva. U cilju uštede energenata za potrebe daljinskog grejanja, obnovljivi izvor biće otpadna energija koju generiše Državni data centar, čiji je kapacitet 1.080 rek ormana. Računi građana, kao ni troškovi toplane i lokalne samouprave, neće biti uvećani, a značajno će doprineti kvalitetu životne sredine i smanjenju zagađenja vazduha. Realizacijom ovog projekta povećava se sigurnost snabdevanja toplotnom energijom i smanjuje zavisnost od uvoza prirodnog gasa. Pored toga, promovišemo energetsku efikasnost i zaštitu životne sredine, uključujući inicijative za smanjenje zagađenja iz individualnih ložišta i stambenih zgrada. Preduzimamo i korake ka statusu zelenog grada, uključujući obavezu ugostiteljskih objekata da ugrade filtere na bazi aktivnog uglja i odluku koja obavezuje investitore da za svaki novoizgrađeni stan ili lokal posade po jedno stablo. To nije više samo pitanje dobre volje, to je i naša obaveza prema budućim generacijama. Gradovi su ključna žarišta klimatskih uticaja, ali isto tako i mesta gde možemo da napravimo najveće promene, da usporimo ovaj proces i umanjimo štetne efekte.

Kako ocenjujete trenutni sistem javnog prevoza u Kragujevcu? Da li postoji prostor za inovacije i unapređenja?

– Godišnja anketa, koju JKP „Šumadija” sprovodi u skladu sa Zakonom o komunalnim delatnostima, važan je mehanizam koji omogućava građanima da iskažu svoje mišljenje i potrebe, čime zajedno unapređujemo kvalitet usluga. Pozitivne ocene, sa preko 90 odsto zadovoljnih građana u oblasti javnog prevoza, svakako su podsticaj. Od novembra 2023. godine, sukcesivno su pristigla 72 nova autobusa koji ispunjavaju sve moguće standarde, a to znači da imaju info-table sa informacijama gde se vozilo nalazi, elektronsko čekiranje, video-nadzor i Wi-Fi uređaje. Međutim, uvek može bolje. Visoko smo postavili ciljeve i svesni smo da je potrebno još više da radimo kako bismo ih ostvarili i dodatno unapredili kvalitet života u našem gradu.

Intervju vodila: Milena Maglovski

Intervju u celosti pročitajte u Magazinu Energetskog portala ODRŽIVA MOBILNOST

Održan 40. jubilarni susret stručnjaka za gas u Opatiji

U periodu od 7. do 9. maja 2025. godine, u kongresnom centru Grand hotela Adriatic u Opatiji, održan je jubilarni 40. Međunarodni naučno-stručni susret stručnjaka za gas – jedan od najznačajnijih regionalnih i evropskih događaja u oblasti gasne i energetske industrije.

Skup je okupio više od 500 učesnika iz Evrope i sveta – predstavnike vodećih energetskih kompanija, regulatornih tela, akademske zajednice, državnih institucija i međunarodnih organizacija. U okviru bogatog programa, održano je oko 60 stručnih predavanja, dok je više od 40 izlagača iz 20 zemalja predstavilo svoja najnovija tehnička i tehnološka rešenja u izložbenom prostoru.

Foto-ilustracija: Freepik (wirestock)

Ovogodišnji susret bio je usmeren na ključnu temu: ulogu prirodnog gasa u energetskoj tranziciji, s akcentom na sigurnost snabdevanja, održivost i dostupnost energije. Učesnici su razmatrali značaj prirodnog gasa, vodonika i obnovljivih izvora energije u procesu dekarbonizacije privrede, kao i izazove koji proističu iz sve kompleksnijih geopolitičkih okolnosti i klimatskih ciljeva EU.

Posebna pažnja posvećena je razvoju infrastrukture za vodonik, upotrebi tečnog (TPG), komprimovanog (KPG) i tečnog naftnog gasa (TNG), kao i novim regulatornim okvirima i sistemima trgovine emisijama (ETS2). Diskutovalo se i o digitalizaciji gasnih sistema, energetskoj efikasnosti u industriji, savremenim tehnologijama, kao i pravnoj zaštiti i pravima krajnjih potrošača.

Među zapaženim govornicima bio je Andrea Steger, potpredsednik i budući predsednik Međunarodne gasne unije (IGU) za period 2025–2028. U svom izlaganju istakao je da prirodni gas, uprkos ubrzanom prelasku ka obnovljivim izvorima energije, i dalje ima ključnu ulogu u obezbeđivanju stabilnog i održivog globalnog energetskog sistema.

Pročitajte još:

Marina Piškorjanac iz Prvog plinarskog društva d.o.o. govorila je o „Dobavnim pravcima i stabilnosti tržišta gasa u kontekstu globalnih izazova”, naglašavajući kako Hrvatska, zahvaljujući sopstvenoj proizvodnji i TPG terminalu, ima prednost u odnosu na zemlje koje su više zavisne od spoljnog snabdevanja.

Značajan doprinos dao je i Anders Helberg iz kompanije Siemens Energy Ltd. iz Švedske, koji je učestvovao u diskusiji o smanjenju emisije CO₂ primenom visokoefikasnih gasnih turbina i kombinovanih ciklusa. On je naglasio da modernizacija postrojenja i uvođenje naprednih tehnologija igraju ključnu ulogu u postizanju ciljeva energetske efikasnosti i dekarbonizacije.

Moti Kuperberg, predstavnik izraelske energetske kompanije, podelio je iskustva Izraela u razvoju gasne infrastrukture, ističući da je otkriće bogatih nalazišta u Sredozemlju omogućilo Izraelu da značajno smanji energetsku zavisnost i postane izvoznik gasa.

Kao i prethodnih godina, skup je bio izuzetna prilika za razmenu znanja, iskustava i uspostavljanje novih poslovnih kontakata. Opatija je još jednom potvrdila svoju poziciju kao važno mesto okupljanja stručnjaka iz oblasti energetike.

Organizatori skupa bili su Centar za gas Hrvatske d.o.o. i Hrvatsko stručno udruženje za gas (HSUP), članica Međunarodne gasne unije.

Energetski portal

Moguća saradnja Srbije i Republike Koreje u oblasti nuklearne energije

Foto-ilustracija: Unsplash (Frédéric Paulussen)

Produbljivanje saradnje sa Republikom Korejom u energetskom sektoru, za Srbiju predstavlja važan korak. Upravo o ovoj temi Dubravka Đedović Handanović, ministarka rudarstva i energetike razgovarala je sa novimenovim ambasadorom Republike Koreje u Srbiji Hjongom Te Kimom.

Ministarka je istakla da je Republika Koreja je za Srbiju strateški važna azijska zemlja, dodajući da sa korejskim partnerima već razvijamo jedan od najvećih projekata u energetskom sektoru, solarne elektrane velikog kapaciteta od jednog gigavata sa baterijskim skaldištima.

„Očekujemo da i solarni paneli i baterije zadovolje visoke standarde kvaliteta, kao i da će ove elektrane koje će biti u državnom vlasništvu proizvoditi zelenu energiju već za dve godine”, rekla je ministarka. 

Srbija je ukinula moratorijum na izgradnju nuklearnih elektrana izmenama i dopunama Zakona o energetici prošle godine, podsetila je ministarka i navela da se razmatra pokretanje nuklearnog programa.

Pročitajte još:

Ona je istakla da je Republika Koreja već imala uspeha u izgradnji nuklearnih postrojenja van svoje teritorije, poput onih u Ujedinjenim Arapskim Emiratima, te da Srbija planira da tokom ove godine potpiše Memorandum o razumevanju sa korejskom kompanijom KHNP. Taj dokument bi predstavljao osnovu za jačanje saradnje u oblasti mirnodopske upotrebe nuklearne energije, obrazovanje i obuku kadrova u nuklearnoj nauci i tehnologiji, razmenu stručnih i tehničkih znanja, ali i zajednički rad na razvoju vodonika kao izvora energije.

Ambasador je tom prilikom istakao da Srbija i Republika Koreja neguju dobre i prijateljske odnose, kao i da postoj prostor za unapređenje saradnju i podizanje međusobnih odnose na viši nivo.

„Imamo snažne temelje na kojima možemo da nastavimo da razvijamo i unapređujemo saradnju. Verujem da će dolazak Hjundai Inženjeringa koji već razvija solarne elektrane u Srbiji biti uspešan primer i za ostale korejske kompanije da dođu i šire svoje tehnologije u Srbiji”, zaključio je ambasador.

Energetski portal

HE „Perućica” 65 godina u službi crnogorske energetike

Foto: epcg

Najstariji hidroenergetski objekat u Crnoj Gori, HE „Perućica”, obeležava značajan jubilej – 65 godina rada i doprinošenja stabilnosti nacionalne elektroenergetske mreže.

Sa radom je počela 1960. godine i do danas je isporučila 56.213.823 megavat-sati električne energije, što čini čak 41 odsto ukupne domaće proizvodnje. U ovoj godini do sada je proizvela 394.448 MWh, čime je već ostvareno 42 odsto od planiranih 950.000 MWh za celu godinu.

Radovan Đukanović, rukovodilac podružnice HE „Perućica”, rekao je da su u toku intenzivne pripreme za redovni remont i realizaciju investicionih projekata.

„Naš tim svakodnevno pokazuje visok nivo odgovornosti i posvećenosti. To je ključna snaga ovog kolektiva već decenijama”, naglasio je Đukanović.

Miro Vračar, izvršni rukovodilac FC Proizvodnja, naglasio je da zaposlene očekuju ozbiljni zadaci pored svakodnevnih aktivnosti. Među ključnim prioritetima su modernizacija agregata A7, A3 i A4 i nastavak radova na izgradnji agregata A8. Istovremeno, tokom ove godine biće značajno angažovanje i na infrastrukturnom projektu koji predviđa prevođenje viška voda reke Zete u akumulaciju Krupac, kao i povezivanje jezera Krupac i Slano.

Pročitajte još:

„Kada svi ovi zahvati budu završeni, što se očekuje u naredne dve do tri godine, „Perućica” će biti potpuno modernizovana, sa znatno unapređenom efikasnošću i sposobnošću da maksimalno valorizuje raspoloživi vodni potencijal”, istakao je Vračar.

Krajem 2024. u pogon su puštene rekonstruisane male hidroelektrane „Podgor” i „Rijeka Crnojevića”, a istovremeno su značajno unapređeni i uslovi rada za zaposlene.

HE „Perućica” ima instalisanu snagu od 307 megavata. Vodu koristi iz gornjeg toka reke Zete, koja zahvaljujući izrazito povoljnom padu s područja Nikšićkog polja, pokreće turbine elektrane.

Sistem obuhvata akumulacije „Krupac”, „Slano” i retenziju „Vrtac”, a sastavni deo čini i pet malih hidroelektrana koje se nalaze na teritoriji Podgorice, Kolašina, Cetinja i Šavnika.

 Energetski portal

Ekološka dubinska analiza postaje obavezna u EU – Šta ovo znači za proizvođače automobila

Foto-ilustracija: Freepik (user6702303)

U borbi protiv klimatskih promena i smanjenja zagađenja, razvoj električnih vozila postavlja se među globalne prioritete. Međutim, da bi tranzicija ka elektromobilnosti zaista bila i ekološki i društveno održiva, neophodno je uvesti dodatne mere kontrole duž čitavog lanca snabdevanja.

Dok već postoje međunarodni standardi i smernice kada je reč o poštovanju ljudskih prava – poput onih koje je razvila Organizacija za ekonomsku saradnju i razvoj (OECD) – pitanja zaštite životne sredine do sada su bila manje obuhvaćena. Zbog toga u avgustu ove godine na snagu stupa EU Uredba o baterijama, koja po prvi put obavezuje kompanije da sprovode i ekološku dubinsku analizu (Environmental Due Diligence). Cilj je da se prepoznaju, procene i ublaže ekološki rizici u lancima snabdevanja – uključujući zagađenje voda, gubitak biodiverziteta, deforestaciju i emisije gasova sa efektom staklene bašte.

Iako su određeni proizvođači automobila napravili značajan napredak u primeni ekološke dubinske analize, potrebno je dodatno raditi na ovom pitanju, zbog čega je veoma značajno što će dubinska analiza postati obavezna kroz procenu svih rizika i u celokupnom lancu snabdevanja.

Organizacija Transport & Environment (T&E) objavila je izveštaj pod nazivom Pedal to the Metal, u kojem analizira kako su evropski i globalni proizvođači automobila do sada primenjivali dubinsku analizu u svojim lancima snabdevanja baterijama. Izveštaj obuhvata pozitivne primere, kao i nedostatke u pristupima različitih proizvođača.

Pročitajte još:

Kao pozitivan primer navode se proizvođači Tesla i BYD, koji su napravili značajan napredak kada je reč o dugoročnim ugovorima za ključne sirovine poput litijuma, nikla i kobalta, dok sa druge strane mnogi evropski proizvođači zaostaju po ovom pitanju.

Napredak postoji kada se posmatraju pojedinačni ekološki rizici, posebno u vezi sa emisijama gasova staklene bašte. Ali u nekim drugim, kao što je krčenje šuma u lancima snabdevanja, samo jedan proizvođač ima konkretnu obavezu sa vremenskim okvirom, dok ostali imaju nedovoljno razvijenu i primenjenu politiku. Takođe, većina proizvođača objavljuje podatke o sopstvenoj potrošnji vode, ali ne objavljuje podatke o potrošnji vode svojih dobavljača.

U izveštaju se ističe da su evropski proizvođači automobila znatno spremniji na stupanje na snagu EU Uredbe od kineskih.

Zbog svega navedenog, neophodno je da Evropska komisija obezbedi doslednu i efikasnu primenu Uredbe o baterijama. Organizacija T&E pozvala je Komisiju da zadrži suštinske odredbe o ekološkoj dubinskoj analizi bez ublažavanja obaveza, ali da istovremeno pojednostavi način izveštavanja. Kako bi se omogućilo da nadležna tela u državama članicama budu spremna za primenu Uredbe, potrebno je takođe da se smernice za njeno sprovođenje završe na vreme. Na kraju, u izveštaju se navodi da je potrebno da se uvedu jasni i strogi kriterijumi za priznavanje šema dubinske analize, kako bi se osiguralo da se priznaju samo one koje u potpunosti ispunjavaju zahteve Uredbe.

Energetski portal

Kako novinari u Italiji plaćaju cenu za izveštavanje o životnoj sredini

Foto-ilustracija: Pixabay/Engin_Akyurt

U Italiji je po prvi put objavljen sveobuhvatan prikaz pretnji s kojima se suočavaju novinari koji izveštavaju o životnoj sredini. U periodu od 2011. do 2025. godine zabeleženo 114 slučajeva napada na novinare, pokazalo je istraživanje Međunarodnog instituta za štampu (IPI) Marte Frigerio i Gianluce Live.

Izveštaj pod nazovim „Loša klima: neotkrivene pretnje novinarima koji izještavaju o zaštiti životne sredine u Italiji”, opisuje stanje u Italiji kao „problematično”, ističući uticaj određenih zakona koje promoviše vladajuća koalicija pod vođstvom premijerke Dorđe Meloni.

Kako bi prikupili podatke o napadima na novinare koji izveštavaju o temama životne sredine ili velikim energetskim kompanijama u Italiji, istraživači su koristili dve dostupne baze podataka koje dokumentuju i fizičke i onlajn pretnje.

Pritisci na novinare su odigravali i na javnom prostoru, a napadi nisu zaobišli ni klimatologe.

„114 dokumentovanih slučajeva verovatno ne odražava stvarni obim problema. Istrage pojedinačnih incidenata otkrile su više slučajeva koji uopšte nisu bili evidentirani ni u bazi podataka Ossigeno ni u MFRR-u — što upućuje na znatno veći broj pretnji koje ostaju neprijavljene ili nezabeležene”, navodi se u izveštaju.

Pročitajte još:

Pretnje  bi ponekad prerasle u pretnje smrću, pa čak i fizičke napade, kao u slučaju novinara Lučano Mana iz Apulija. On je istraživao ilegalni ribolov duž obale rodnog grada, a priče  su kasnije preuzeli i veliki međunarodni mediji. Kako se navodi, prijavio je desetine prijava policiji zbog pretnji i uvreda koje je primao putem društvenih mreža, a suočio se i s brojnim tužbama.

Talasi mržnje naročito su česti na društvenim mrežama, a gde se u negativnom kontekstu ističe platforma X.

U istraživanju su posebno istaknuti napadi i pritisci na italijansku novinarku Frančesku Santolini, koja se zbog izveštavanja našla na meti onlajn kampanja mržnje nakon što je u aprilu 2024. objavila esej Ekofašisti (Ita. Ecofascisti) , u kojem istražuje kako krajnja desnica koristi ekološke teme za promociju nacionalističkih ideja. Ona je podnela više prijava policiji i izbrisala svoj nalog na X-u zbog stalnog uznemiravanja.

IPI navodi da je ovo prvo istraživanje koje se bavi napadima na novinare koji izeštavaju o životnoj sredini, a koje bi trebalo da otvori dalje rasprave. Napominju da su u Italiji, čak pretnje na društvenim mrežama ozbiljne, poput onih dokumentovanih u izveštaju, kao i da nije dozvoljeno objavljivati imena profila koji stoje iza napada pa taman bili i lažni.

Energetski portal

Nastavak britanskog programa povećanja kapaciteta priobalnih vetroelektrana

Foto-ilustracija: Freepik (frimufilms)

Institucija The Crown Estate odobrila je povećanje kapaciteta sedam postojećih vetroparkova na moru, čime se otvara mogućnost maksimiziranja potencijala postojećih područja. Uz dodatnu proizvodnju od 4,7 gigavata čiste energije, može se proizvesti količina dovoljna da obezbedi električnu energiju za oko četiri miliona domaćinstava, kako se navodi na sajtu The Crown Estate.

Institucija koja je odobrila jeste posebna institucija u Ujedinjenom Kraljevstvu koja upravlja velikim portfoliom zemljišta i morske teritorije u vlasništvu Krune, ali nezavisno od monarha. Budući da britanska obalska mora tehnički potpadaju pod nadležnost The Crown Estate-a, ova institucija izdaje dozvole i koncesije za korišćenje morskog dna za potrebe vetroelektrana, kablovskih trasa, skladišta CO₂ i drugih energetskih infrastrukturnih projekata.

Pročitajte još:

Odluka je deo šireg državnog cilja da se do 2030. godine dostigne 50 GW energije iz vetroelektrana na moru, a dolazi u trenutku kada je u britanskom energetskom sistemu već je instalirano blizu 15 GW priobalnih elektrana. Posebna prednost ovog programa jeste to što se koristi već postojeća infrastruktura i mrežna povezanost, što omogućava brzu i efikasnu realizaciju bez dodatnog prostornog zahvata.

Ministarstvo za energiju i klimatske promene saglasilo se sa procenom The Crown Estate-a da je projekat od nacionalnog interesa, jer doprinosi ostvarenju ciljeva dekarbonizacije elektroenergetskog sistema do 2035. godine, smanjuje oslanjanje na uvozne fosilne izvore i podstiče razvoj domaće industrije i novih radnih mesta.

Paralelno sa ovim razvojem, The Crown Estate je najavio i modernizaciju svog zakonodavnog okvira putem novog zakona iz 2025. godine, koji im omogućava veću finansijsku fleksibilnost kroz nove mogućnosti zaduživanja i investiranja. 

Energetski portal

Slovenija izdvaja 12 miliona evra za solarne elektrane na javnim zgradama i parkinzima

Foto-ilustracija: Unsplash (Laela Sequoia)

Ministarstvo za životnu sredinu, klimu i energetiku Republike Slovenije objavilo je javni konkurs u iznosu od 12 miliona evra za sufinansiranje izgradnje solarnih elektrana na javnim zgradama i parkinzima. Konkurs se sprovodi u okviru Plana oporavka i otpornosti i obuhvata period od 2025. do 2026. godine.

Bespovratna sredstva dodeljuju se za ugradnju solarnih sistema za samonapajanje na javnim zgradama, pomoćnim objektima, kao i na asfaltiranim parking površinama koje se nalaze na građevinskom zemljištu u vlasništvu opština ili države. Svaki pojedinačni projekat mora imati najmanje jedan megavat instalisane snage, a dodatno je moguće uključiti i sisteme za baterijsko skladištenje energije, pod uslovom da su u kombinaciji sa solarnim panelima.

Finansijska podrška namenjena je isključivo novim uređajima za proizvodnju i skladištenje električne energije, čime se obezbeđuje dugoročna održivost i efikasnost investicija.

Pročitajte još:

Pravo učešća na konkursu imaju opštine, bilo da nastupaju samostalno, kao vodeći partneri u konzorcijumu sa drugim opštinama, ili u saradnji sa jednim ili više indirektnih budžetskih korisnika, poput javnih ustanova, fondova i agencija koje je osnovala država. Podnosilac prijave postaje krajnji korisnik sredstava nakon potpisivanja ugovora o sufinansiranju.

Rok za podnošenje prijava je 20. jun 2025. godine. Ukoliko preostane neiskorišćenih sredstava, biće omogućeni dodatni rokovi, o čemu će javnost biti blagovremeno obaveštena putem Uradnog glasnika Republike Slovenije i zvaničnih internet stranica Ministarstva.

Cilj ove inicijative je ubrzanje energetske tranzicije javnog sektora i jačanje otpornosti na klimatske promene kroz upotrebu obnovljivih izvora energije. Kroz ovaj konkurs, Slovenija dodatno potvrđuje svoju posvećenost smanjenju emisije gasova sa efektom staklene bašte i ispunjavanju klimatskih ciljeva postavljenih na nacionalnom i evropskom nivou.

Energetski portal

Potpisani ugovori o finansiranju/sufinansiranju projekata zaštite životne sredine u Kragujevcu

Foto-ilustracija: Freepik (AI)

Ugovore o finansiranju/sufinansiranju projekata sredstvima izdvojenim iz budžeta Grada Kragujevca za ovu godinu, potpisali su predstavnici organizacija i udruženja koji deluju u oblasti zaštite životne sredine, u prisustvu člana Gradskog veća za unapređenje i zaštitu životne sredine Stefana Nikezića. 

Kada je reč o izboru projekata, prioritet je dat onim projektima u oblasti zaštite zemljišta, vazduha, vode, sadnje, zelene ekonomije, cirkularne ekonomije, pošumljavanja i ozelenjavanja grada, ali i ostalim aktivnostima koje doprinose odgovornom ponašanju i aktivnom uključivanju organizacija, građana i institucija u zaštitu životne sredine i održivi razvoj, a koje su u skladu Planom razvoja grada Kragujevca za period 2021 – 2031. godine.

Prema rečima Nikezića, u ovoj godini obezbeđeno je 4,5 miliona dinara koji će biti raspoređeni na 18 projekata.

Udruženje Ekomar je ove godine konkurisalo sa projektom „Glas vode, priče koje teku” a radi se o nastavku prošlogodišnjeg projekta takođe podržanog iz budžeta grada Kragujevca, kaže Marija Simić Savić, programska direktorka udruženja.

Pročitajte još:

Predstavnik Kluba akcijaša i volontera Kragujevca kaže da su ove godine u fokusu akcije čišćenja i uređenja prostora oko Srednje škole Knez Aleksandar I Karađorđević i uređenje dela Spomen parka Šumarice uoči obeležavanja Kragujevačkog oktobra.

Udruženje Prvi prvi na skali ovogodišnjim projektom zaokružuje višegodišnju inicijativu „Kragujevac bez GMO 2013–2025”, pripremajući rezime svih dosadašnjih predavanja koji će biti dostupan široj javnosti i relevantnim institucijama. Aktivnosti se sprovode u okviru redovnog informisanja o temama iz oblasti zaštite životne sredine, u skladu sa važećim programom Grada.

Među udruženjima koja su, pored ostalih, ove godine dobila podršku Grada za realizaciju svojih programa i projekata nalaze se i Stakleno zvono, Ekološko istraživačko društvo „Mladen Karaman”, Omladinska organizacija Šumadije, Udruženje studenata FIN-a, Udruženje građana veterani vojne policije Srbije, kao i druga lokalna udruženja.

Energetski portal

Pojačane kontrole hrane širom Srbije: Uklonjeno više od 1,5 tona nebezbednih proizvoda

Foto-ilustracija: Unsplash (Caleb Stokes)

Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede preko Uprave za veterinu, nastavilo je sistemski nadzor nad prometom hrane životinjskog porekla.

U više gradova širom Srbije otkrivene su i uklonjene znatne količine nebezbedne hrane od strane veterinarskih inspektora:

  • Sombor (5. maj) – Na pijaci je zaplenjeno oko 69 kilograma suhomesnatih proizvoda bez žiga, deklaracije ili dokaza o poreklu. Svi proizvodi su uklonjeni sa tezge i uništeni uz nadzor nadležnih službi.

  • Kljajićevo (5. maj) – U objektu za preradu mesa pronađeno je 33 kilograma proizvoda bez dokumentacije o sledljivosti. Hrana je povučena iz prometa, objekat zatvoren, a sprovedene su mere u skladu sa zakonom.

  • Kanjiža i Senta (4. maj) – Evidentirano je ukupno 30 kilograma mesa, 32 kilograma mlečnih proizvoda, 10 kilograma ribe i 50 kilograma hrane za životinje, sve bez adekvatne dokumentacije. Kako se radi o robi iz uvoza, proizvodi su proglašeni nebezbednim i uništeni.

  • Srbobran (5. maj) – U neraspisanom objektu pronađeno je oko 450 kilograma svežeg i pečenog mesa bez veterinarskog nadzora. Delatnost je odmah obustavljena, a proizvodi uništeni u kafileriji.

  • Horgoš (10. maj) – U najvećoj zapleni do sada, u vozilu zaustavljenom po pozivu kriminalističke inspekcije pronađeno je oko 900 kilograma mesnih i 160 kilograma mlečnih proizvoda bez prateće dokumentacije i pod neodgovarajućim temperaturnim uslovima. Cela količina je ocenjena kao nebezbedna i upućena na uništenje.

Ministarstvo poziva građane da kupuju proizvode isključivo od registrovanih i proverenih prodavaca, uz poruku da će se sve sumnje u poreklo ili kvalitet hrane temeljno proveravati.

Energetski portal

U Hrvatskoj počinje saobraćanje prvog hibridnog voza

Foto: www.hzpp.hr

Prvi hibridni voz, koji pored električne energije ima i baterijski sistem, počinje saobraćati na prugama u Hrvatskoj od sutra (13. maja).

Elektrobaterijski voz proizveden je u sklopu projekta Primena zelenih tehnologija u železničkom putničkom prevozu iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021. – 2026. Voz će saobraćati na relaciji Zagreb – Bjelovar – Zagreb. Ukupna vrednost projekta iznosi 17,1 miliona evra, pišu hvatski mediji.

Elektrobaterijski voz koristiće se za prevoz putnika na neelektrifikovanoj i elektrifikovanoj mreži železničkih pruga u Hrvatskoj. Na neelektrifikovanoj pružnoj mreži za pogon će koristiti baterije uz postizanje maksimalne brzine do 120 km/h, a na elektrifikovanoj mreži klasičan sistem napajanja pomoću visokonaponske opreme 25 kV 50 Hz prilikom čega postiže brzinu do 160 km/h.

Voz je dužine 60 metara i ima 150 sedećenih mesta. Opremljen je s troja vrata sa svake strane, rampama za ulazak osoba u invalidskim kolicima, prostorom za bicikle i toaletom prilagođenim ulasku osoba u invalidskim kolicima, a kompletan putnički prostor je pod video-nadzorom. Postavljeni su i monitori za prikaz video-sadržaja, a opremljen je i internetom.

Pročitajte još:

„Baterije će se puniti iz kontaktne mreže ili pomoću stabilnih energetskih priključaka koji će biti postavljeni u stanicama Split, Osijek, Varaždin, Bjelovar, Virovitica i Pula. Tokom kretanja voza u dodiru s kontaktnom mrežom dobivena energija može se koristiti za punjenje baterije i direktni pogon elektromotornog voza, a energija dobijena kočenjem voza može se vratiti u mrežu ili se njome mogu puniti baterije“, saopštili su ranije iz HŽ Putnički prijevoz.

Voz je proizvela kompanija KONČAR – Električna vozila. Prve vožnje odrađene su na deonici Velika – Gorica – Lekenik – Velika Gorica.

Na prvoj vožnji elektrobaterijskog voza najavljen je potpredsednik Vlade RH i ministar saobraćaja Oleg Butković, predsednik Uprave HŽ Putničkog prijevoza Željko Ukić i predsednik Uprave KONČAR – Elektroindustrije Gordan Kolak sa saradnicima.

Energetski portal

Nakon energetskog kolapsa, nova rasprava o značaju nuklearne energije u Španiji

Foto-ilustracija: Unsplash (ajay-pal-singh-atwal)

Tokom 28. aprila 2025. godine, Španija i Portugal doživeli su jedan od najvećih nestanaka struje u svojoj novijoj istoriji. U samo nekoliko sekundi, elektroenergetski sistem Pirinejskog poluostrva kolabirao je, ostavljajući milione ljudi bez struje, vode i u mraku. Ministarstva unutrašnjih poslova proglasila su vanredno stanje, a posledice su bile vidljive svuda oko ljudi: zaustavljeni metro sistemi u Madridu, Barseloni, Lisabonu i Portu, obustavljeni letovi na glavnim aerodromima, kolaps na ulicama zbog nefunkcionalnih semafora, otkazane medicinske intervencije i obustavljeno vodosnabdevanje.

Iako je većina funkcija obnovljena narednog dana, ostalo je ključno pitanje: kako je došlo do istovremenog kolapsa u dva tehnički razvijena i međusobno povezana sistema? I, još važnije – šta ovaj incident govori o strukturi energetskog miksa i budućnosti nuklearne energije u Španiji?

Struktura španskog energetskog sistema

Na kraju 2024. godine, ukupna neto instalirana proizvodna snaga u Španiji iznosila je gotovo 129.000 MW. Od toga su obnovljivi izvori energije (OIE) činili 66 odsto ukupnog kapaciteta. Među njima dominiraju vetroelektrane (23,2 odsto), solarne elektrane (18,6 odsto) i hidroelektrane (13,3 odsto), kako ukazuju podaci operatera Red Eléctrica. Ovakav miks omogućava značajno smanjenje emisija, ali donosi i nove izazove – posebno u pogledu stabilnosti mreže.

Pročitajte još:

Obnovljivi izvori ne poseduju takozvanu inerciju – fizički otpor na promene frekvencije u elektroenergetskoj mreži. Za razliku od konvencionalnih elektrana sa velikim turbinama, vetar i sunce koriste invertore koji ne mogu da apsorbuju iznenadne oscilacije, čime se mreža čini osetljivijom na poremećaje. Kako su se ove elektrane povukle, sledeće su bile nuklearne.

Mesto nuklearne energije u energetskom miksu

U ovom novom kontekstu, ponovno se otvara pitanje uloge nuklearne energije. Španija poseduje sedam reaktora koji su proizveli skoro 20 odsto ukupne električne energije tokom 2024. godine.

Nuklearne elektrane, zbog svojih velikih rotirajućih turbina, doprinose stabilizaciji mreže, održavajući konstantnu frekvenciju i snabdevanje tzv. baznom energijom. Tokom samog incidenta, četiri reaktora su bila u pogonu i automatski su se isključila u trenutku kada je mreža kolabirala, iz bezbednosnih razloga, dok preostala tri reaktora nisu radila jer je operator mreže Red Eléctrica, zbog viška proizvodnje iz obnovljivih izvora, tražio njihovo privremeno gašenje. Ova odluka sada se dovodi u pitanje, jer upravo manjak rotirajuće inercije iz nuklearnih i drugih konvencionalnih izvora smatra se jednim od faktora nestabilnosti, kako objašnjava World Nuclear News.

Još 2019. godine Španija je odlučila da postepeno ugasi sve nuklearne reaktore do 2035. godine. Prema tom planu, četiri reaktora treba da budu zatvorena do kraja 2030, a preostala tri u narednih pet godina.

Međutim, poslednji događaji menjaju perspektivu.

Postavlja se pitanje da li je vreme za redefinisanje energetske strategije?

Energetski portal

Vikend u znaku čišćenja i ozelenjavanja Srbije

Foto: EP

Nedavno smo obeležili Prvi maj, praznik rada koji mnogi tradicionalno provode u prirodi – uz roštilj, druženje i odmor. Ipak, neretko iza tih okupljanja ostaje otpad koji narušava lepotu naše životne sredine. Vikend za nama, ljudi širom Srbije ponovo su proveli dan u prirodi, družeći se, ali ovog puta sa drugačijim ciljem – da počiste smeće koje svakodnevno nastaje.

Foto: EP

Organizovano ili samostalno, vredne ruke radile su na brojnim lokacijama. Inicijativa „Zavrni rukave” pomogla je 11. maja organizovanje akcije čišćenja na 399 lokacija u 158 gradova i sela. Od Palića, Sombora, Kikinde, Bečeja i Zrenjanina, preko Novog Sada, Beograda i njegovih okolnih naselja, do Smederevske Palanke, Topole, Gornjeg Milanovca, Čačka, Arilja, Kraljeva, Niša i Vlasotinca – ovo su samo neke od njih. Prema podacima objavljenim na zvaničnoj stranici „Zavrni rukave”, sakupljeno je više od 20.000 džakova otpada.

U Beogradu je organizovano preko 140 lokacija, a akcija koja je sprovedena ovog vikenda mnoge učesnike je povezala i podstakla da razmišljaju dugoročnije – sa željom da ovakve akcije ne budu izuzetak, već deo svakodnevice koju će i sami nastaviti da oblikuju.

Pročitajte još:

Pozitivan primer dolazi iz Smederevske Palanke. Na naselju Kolonija očišćene su dve ulice, više zelenih površina, sportski tereni i dečije igralište. U akciji je učestvovala grupa građana koja već mesec dana, pod sloganom „Očistimo Koloniju”, svakog vikenda čisti naselje, a ovog puta pridružilo im se i nekoliko novih volontera zahvaljujući pozivu kampanje „Zavrni rukave”. Valentina Talijan, jedna od učesnica, rekla je da su do sada uspeli da iskorene višegodišnje male deponije, ali se otpad iznova pojavljuje – zato im je cilj da zajedno dopru do institucija i reše uzroke, a ne samo posledice.

„Pripremili smo i uputstva za sugrađane kako da se ponašaju prilikom odlaganja smeća kako bi pomogli da se naselje održi čistim – tu akciju ćemo sprovesti u narednim nedeljama”, dodala je.

Foto: EP

Slično je bilo i u Zemun Polju, gde su građani tokom same akcije spontano počeli da se dogovaraju o narednim koracima za rešavanje ekoloških i drugih lokalnih problema – pokazujući da volja postoji, samo je treba pokrenuti. Kako su istakli, njihovo naselje je danas znatno zagađenije nego što je bilo, pa zajednički žele da mu vrate lepotu i čistoću kakvu pamte iz detinjstva. Ipak, za dugoročna rešenja, poručuju da je neophodno uključivanje i nadležnih institucija. Pored prikupljenog otpada, građani su sami uredili i dečje igralište i parkić u centru naselja – pokosili su travu, orezali žbunje i oslobodili klupe koje su bile zarasle, kako bi prostor ponovo postao prijatno mesto za boravak. Najmlađi su svoj doprinos dali kroz sadnju cveća. 

Tokom prethodnih dana, sprovedene su i druge akcije čišćenja, poput onih koje se odnose na uklanjanje divljih deponija i uređenje izletišta. Bajina Bašta je počela da se priprema za početak letnje sezone kroz aktivnosti na uređenju izletišta širom opštine. Takođe, uz podršku Opštine, javnih preduzeća i ustanova, u prethodnom periodu pokrenute su i velike akcije čišćenja divljih deponija. I u Somboru su nastavljene akcije uklanjanja manjih divljih deponija od strane Javno komunalnog preduzeća „Čistoća” Sombor.

Zajednički napori građana i organizacija širom Srbije pokazuju da je briga o životnoj sredini nešto što prevazilazi pojedinca – ona postaje kolektivna odgovornost koju ćemo nastaviti da gradimo kroz konkretne akcije i dugoročne promene.

Energetski portal

Potpisano 11 ugovora za priključenje OIE – preko 2.000 MW nove snage

Foto-ilustracija: Freepik (freepik)

U prostorijama Elektromreže Srbije (EMS) potpisano je 11 ugovora o priključenju objekata proizvođača električne energije iz obnovljivih izvora na prenosni sistem.

Kako je navedeno na zvaničnom sajtu EMS-a, ugovori su zaključeni nakon drugog intervala za izradu studije priključenja, što predstavlja važan korak ka daljoj integraciji obnovljivih izvora energije u elektroenergetski sistem Srbije.

Ukupna snaga objekata proizvođača sa kojima su danas potpisani ugovori iznosi 2.052 megavata.

Između ostalih, potpisani su i ugovori sa Akcionarskim društvom „Elektroprivreda Srbije“ (EPS AD), i to za objekte samobalansirajućih solarnih elektrana koje se grade kroz strateško partnerstvo, ukupne snage od 1.000 megavata.

Energetski portal

Energetska tranzicija Beograda kreće iz Batajnice – Toplana prelazi na geotermalnu energiju

Foto-ilustracija: Pixabay

Geotermalna energija, kao jedan od najperspektivnijih izvora obnovljive energije, sve više dobija na značaju u strategijama energetske tranzicije širom sveta. Stabilna i pouzdana, ne zavisi od vremenskih uslova i ima ogroman potencijal za grejanje urbanih sredina, naročito u regionima sa odgovarajućim geološkim karakteristikama – kakav je i Beograd.

Upravo tu, u saradnji sa Rudarsko-geološkim fakultetom Univerziteta u Beogradu, JKP Beogradske elektrane započele su istraživanje geotermalnih resursa na više lokacija u prestonici. Preliminarni rezultati ukazuju na postojanje značajnog potencijala, a među najperspektivnijim lokacijama su Borča, Dunav i Batajnica.

Prvi konkretan korak već je napravljen u Batajnici, gde je Vlada Srbije donela rešenje o utvrđivanju javnog interesa za eksproprijaciju nepokretnosti u cilju izgradnje objekata za proizvodnju toplotne energije iz geotermalnih izvora. Plan obuhvata i formiranje jedinstvene građevinske parcele za rekonstrukciju postojećeg postrojenja toplane TO Batajnica. Eksproprijaciju će sprovoditi Grad Beograd, za potrebe JKP Beogradske elektrane.

Ova lokacija je posebno značajna jer je, prema ranije objavljenoj Studiji Rudarsko-geološkog fakulteta, upravo u Batajnici moguće zameniti čak 90 odsto godišnje količine fosilnog goriva koje se trenutno koristi u toplani. To potvrđuje i naučna analiza koja je utvrdila potencijal geotermalne vode između pet i 20 megavata po jednom sistemu.

Do kraja godine prva bušotina u Batajnici

Plan je, kako za eKapiju kažu iz JKP Beogradske elektrane, da se već ove godine u okviru toplane Batajnica izvede istražna bušotina, koja će imati ključnu ulogu u potvrdi parametara geotermalnog kapaciteta i definisanju narednih koraka. U planu javnih nabavki za 2025. godinu predviđen je postupak izbora izvođača radova, a ukoliko dinamika procedura bude odgovarajuća, radovi bi mogli početi do kraja godine.

Svesni činjenice da su svetske zalihe fosilnih goriva ograničene i da ubrzano nestaju, Beogradske elektrane ubrzavaju primenu obnovljivih izvora energije, kažu iz ovog preduzeća za eKapiju. Jedan od najvažnijih koraka u tom pravcu, kako ističu, jeste istraživanje geotermalnih resursa na lokacijama gradskih toplana, u saradnji sa Rudarsko-geološkim fakultetom Univerziteta u Beogradu.

Pročitajte još:

– Preliminarni rezultati istraživanja su pokazali da postoji značajan potencijal za upotrebu geotermalne energije u nekoliko toplana, a u narednoj fazi planirana je izgradnja istražne bušotine u kompleksu toplane Batajnica. Ova bušotina imaće ključnu ulogu u potvrdi parametara geotermalnog kapaciteta i biće osnova za definisanje narednih koraka u primeni obnovljivih izvora energije. Pored toga, namera Beogradskih elektrana jeste da omoguće ekspertima sa Rudarsko-geološkog fakulteta da obave istraživačka ispitivanja i da na taj način damo doprinos nauci – kažu iz JKP Beogradske elektrane.

Ova istražna bušotina, dodaju, predstavlja ključni korak ka potvrdi zaključaka naučne studije koja ukazuje na mogućnost značajnog smanjenja upotrebe fosilnih goriva u toplani Batajnica. Po završetku ispitivanja geotermalnog izvora, biće doneta odluka o daljim fazama uvođenja geotermalne energije u postojeće postrojenje.

– U okviru plana nabavki za 2025. godinu, Beogradske elektrane planiraju sprovođenje postupka javne nabavke za izbor izvođača radova na izgradnji istražne bušotine u kompleksu toplane Batajnica. Početak radova zavisi od dinamike sprovođenja postupka i usklađenosti sa Zakonom o javnim nabavkama, a očekuje se da bi izvođač mogao biti izabran i radovi započeti tokom ove godine – navode.

Projektom nije predviđena izgradnja nove toplane u Batajnici, već rekonstrukcija postojećeg postrojenja, koja bi trebalo da obuhvati izgradnju pomoćnih objekata i modernizaciju opreme za eksploataciju geotermalne energije.

Iako je u ovom trenutku nezahvalno procenjivati visinu ulaganja u naredne faze projekta, relevantni finansijski parametri, kako navode, biće definisani u Studiji opravdanosti, koja će biti izrađena po završetku istraživanja geotermalnog izvora.

Planovi i za Borču i Dunav

Osim kompleksa u Batajnici, JKP Beogradske elektrane planiraju slične istraživačke aktivnosti na drugim perspektivnim lokacijama, uključujući Borču i Dunav, pri čemu se već prikuplja dokumentacija za postupak javne nabavke.

– Ovo istraživanje predstavlja značajan korak ka održivijoj energetskoj budućnosti Beograda, sa potencijalom da doprinese smanjenju upotrebe fosilnih goriva i razvoju geotermalne infrastrukture. Taj projekat će da doprinese široj viziji energetske nezavisnosti grada, zajedno sa izgradnjom vangradskog toplovoda Obrenovac–Novi Beograd i preuzimanjem toplotne energije iz spalionice otpada u Vinči – kažu iz Beograskih elektrana.

Izvor: eKapija

Švajcarska testira solarni sistem između železničkih šina

Foto: Sun-Ways

Švajcarski startap Sun-Ways zvanično je pustio u rad prvu uklonjivu solarnu elektranu postavljenu između železničkih šina koje su u redovnoj upotrebi.

Kako je istaknuto ovo je prvi važan korak ka potpunoj integraciji u železničke mreže, s potencijalom za širenje na nacionalnom i međunarodnom nivou.

Fotonaponski sistem prostite se između šina na deonici od 100 metara  u kantonu Nešatel. Paneli su postavljeni pomoću specijalne mašine partnera Scheuchzer, koja omogućava brzu i efikasnu instalaciju, do 1.000 metara kvadratnih solarnih panela u samo nekoliko sati.

Električne veze su osigurane unutar panela, a čišćenje se vrši pomoću cilindričnih četki pričvršćenih za zadnji deo vozova. Proizvedena energija je 100 odsto obnovljiva, a dugoročni cilj je da se električna energija direktno vraća u vučni sistem napajanja vozova, čime se maksimizira sopstvena potrošnja tokom dnevnih sati kada je saobraćaj najintenzivniji.

Sistem se sastoji od 48 solarnih modula ukupne snage 18 kilovata, a očekuje se da će godišnje proizvoditi oko 16.000 kWh električne energije.

Pročitajte još:

„Integracijom fotonaponskih sistema u železnički ekosistem, moguće je direktno napajati vozove obnovljivom energijom, ali i punjače za električna vozila – istovremeno smanjujući emisije CO₂ i povećavajući energetsku nezavisnost celokupnog sistema javnog prevoza u jednoj zemlji”, saopštio je Sun-Ways.

Projekat je usledio nakon odobrenja Švajcarske savezne kancelarije za saobraćaj (FOT) 2024. godine, koji je dozvolio da se započne testiranje nakon desetomesečne tehničke revizije. Instalacija predstavlja prvu primenu ovakve tehnologije pod stvarnim uslovima saobraćaja.

Trogodišnja pilot-faza omogućiće kompaniji Sun-Ways i njenim partnerima da prikupe ključne podatke o performansama i sigurnosti sistema, a ako testiranje bude uspešno, sistem bi mogao biti proširen na 5.000 kilometara švajcarske železničke mreže.

Energetski portal