Home Blog Page 50

Kako novi bečki park pogoduje i ljudima i životinjama

Foto: Grad Beč (PID/Bohmann)
Foto: Grad Beč (PID/Bohmann)

Od 10. jula ove godine, Bečlijama je na raspolaganju park pod imenom Valter Kun koji se nalazi u okviru novog urbanog područja Noes Lantgut.

Park je poseban po tome što kombinuje urbanu šumu i cvetne livade sa modernim sadržajima za zabavu i opuštanje.

Na 9.000 kvadratnih metara posađeno je 166 stabala, a tu je i livada sa poljskim cvećem koja uokviruje park sa dve strane čineći pravu oazu biodiverziteta. Takođe, u parku su posađene i leje sa zeljastim biljkama koje, osim što dodatno ulepšavaju park, predstavljaju i hranu za tamošnju divljač.

U krajnjem istočnom delu, prirodna livadska površina od 800 kvadratnih metara dodatno promoviše biodiverzitet u unutrašnjosti grada i nudi mnogim životinjskim i biljnim vrstama novo stanište.

Pročitajte još:

Posetioci mogu da se prošetaju kaldrmisanim stazama koje presecaju park i odmore na nekoj od pletenih ljuljaški. Tu je i multifunkcionalna livada, površine 2.200 kvadratnih metara, koja nudi prostor za vežbanje, slobodnu igru i opuštanje.

Istočno od parka nalazi se dečije igralište sa zonom peska i blata, ljuljaškama, klackalicama, toboganima i mogućnostima za penjanje. Nedaleko se nalazi i vrteška za invalidska kolica, oprema za fitnes, stolovi za stoni tenis, kao i brojni prostori za sedenje.

Na dve, od ukupno šest pergola, postavljeni su solarni paneli tako da Bečlije mogu besplatno puniti svoje elektronske uređaje dok odmaraju u hladovini.

Očekuje se da će nova urbana četvrt Noes Lantgut u blizini glavne bečke železničke stanice biti izgrađena do 2026. godine. Na površini od devet hektara biće izgrađeno ukupo 1.500 stanova, pri čemu nijedna zgrada neće biti viša od  35 metara.

Školske 2023/24. godine je u okviru urbane četvrti otvoren i obrazovni kampus koji je Bečlijama lako dostupan kao i park Valter Kun.

Milena Maglovski

Ulaganjem u održivost unapređujemo životnu sredinu i poslovni ambijent

Foto: Delta Holding
Foto: Delta Holding

Delta Holding uspešno realizuje ESG strategiju kojom doprinosi očuvanju životne sredine i unapređenju kvaliteta života u zajednici. Tijana Koprivica, direktorka održivog poslovanja u ovoj kompaniji govorila je o ESG ciljevima, kao i o projektima i aktivnostima kojim se oni realizuju.

Na koji način Delta Holding primenjuje ESG kriterijume poslovanja i koje ciljeve i strategije ste postavili?

– Formirali smo ESG tim, u kojem učestvuju kolege iz svih članica i čiji je zadatak kreiranje strateških planova, analiza i primena inovativnih rešenja u oblastima zaštite životne sredine, unapređenja društvenih aspekata i upravljanja. Strategija održivog razvoja je sastavni deo poslovne strategije svih biznisa Delta Holdinga. Definisanim ekološkim, socijalnim i planovima za unapređenje korporativnog upravljanja postavljeni su ambiciozni, ali realni ciljevi kojima kompanija postiže pozitivan uticaj na prirodu i društvo, kao i na unapređenje privrednog ambijenta na tržištima na kojima posluje.

Koji su projekti najvažniji i od najvećeg interesa za javnost, ali i za kompaniju kada je u pitanju zaštita životne sredine?

– Strategijom zaštite životne sredine postavili smo planove da do 2030. godine smanjimo potrošnju energije iz fosilnih goriva za 60 odsto. Kako bismo taj cilj realizovali, od 2021. godine do danas ulažemo u obnovljive izvore energije. Trenutno imamo solarne elektrane na 15 lokacija čija je ukupna snaga oko 5MWh. U planu je postavljanje solarnih panela na još osam lokacija u ovoj godini. Osim solarne energije, u procesu rada koristimo i biomasu. U fabrikama Seme Sombor i Dunavka koristimo oklasak od kukuruza, ljuske suncokreta i slamu soje kao energente. Prelaskom na obnovljive izvore energije smanjićemo i emisije štetnih gasova. Imamo planove za smanjenje količina generisanog i plasiranog otpada i ambalaže i potpuno iskorišćenje otpada kao sirovine za dobijanje novih proizvoda.

Među članicama Delta Holdinga je i Delta-Pak koji pruža usluge operatera za upravljanje ambalažnim otpadom, savetnika u oblasti životne sredine, hemikalija i transporta opasne robe. Ove poslove obavlja za članice Delta Holdinga, ali i za eksterne klijente.

U FOKUSU:

Da li standarde održivosti primenjujete i u izgradnji novih objekata?

Foto: Delta Holding

– Naša poslovna zgrada Delta House ima LEED Gold sertifikat, a za njenu izgradnju korišćeni su reciklirani materijali kao npr. UNIDOM plastične lopte. Fasada je od najsavremenijih materijala, ugrađena je najmodernija ventilacija sa optimalnom potrošnjim energije i sa jonizatorima tako da je vazduh odličnog kvaliteta. Na krovu su instalirane dve mini solarne elektrane, rezervoar za kišnicu koja se koristi za tehničku vodu. Sava Centar je u postupku dobijanja BREAM sertifikata i prvi je objekat u Srbiji koji je proveren sa aspekta poštovanja EU Taxonomy kriterijuma. Tokom renoviranja objekta unapređena je energetska efikasnost u velikoj meri. Staklena fasada na Sava Centru, koju su činila jednoslojna stakla, potpuno je zamenjena troslojnim energetski efikasnim staklima, a ugrađeni su i najsavremeniji sistemi za grejanje i hlađenje. Duž čitavog krova postavljeno je 912 solarnih panela.

Da li izdvajanja za održivi razvoj predstavljaju veliki trošak za kompaniju i da li donose benefite?

– Ukoliko kompanije ne poštuju principe održivosti, ne mogu da opstanu na tržištu. Zato na ulaganja u održivo poslovanje ne gledamo kao na trošak već kao na investiciju. Kompanije koje ne posluju u skladu sa principima održivosti, rizikuju da ostanu bez kvalitetnih kadrova, dugoročnih poslovnih partnera, kupaca, investitora, a izvesni su i veći troškovi poslovanja kao posledica energetske neefikasnosti, dodatnih taksi zbog zagađenja životne sredine, emisije štetnih gasova i slično.

Konkretno, ulaganja u obnovljive izvore energije, osim što doprinose smanjenju emisije i potrošnje energije iz konvencionalnih izvora, doprineće manjoj zavisnosti od dobavljača energije, kao i smanjenju troškova za energente, a obezbediće i finasiranje iz tzv. zelenih izvora.

Delta Holding

Intervju je objavljen u Magazinu Energetskog portala OČUVANJE PRIRODE.

Javna rasprava o Nacrtu zakona o izmenama i dopunama Zakona o reproduktivnom materijalu šumskog drveća

Foto-ilustracija: Unsplash (Steven Kamenar)
Foto-ilustracija: Pixabay (Kapa65)

Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede, obavestilo je javnost da određeno sprovođenje javne rasprave o Nacrtu zakona o izmenama i dopunama Zakona o reproduktivnom materijalu šumskog drveća.

Zaključkom Odbora za privredu i finansije 05 Broj: 011-6356/2024 od dana 9. jula 2024. godine, određeno je da će se Javna rasprava održati u periodu od 15. jula do 8. avgusta 2024. godine.

Tekst Nacrta zakona o izmenama i dopunama Zakona o reproduktivnom materijalu šumskog drveća biće postavljen na internet stranici Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede (www.minpolj.gov.rs) i na Portalu „e-Konsultacijaˮ.

Kako se navodi, primedbe, predlozi i sugestije dostavljaju se Ministarstvu poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede putem elektronske pošte na imejl adresu reproduktivnimaterijal@minpolj.gov.rs sa naznakom: „Za javnu raspravu o Nacrtu zakona o izmenama i dopunama Zakona o reproduktivnom materijalu šumskog drveća” ili putem pošte na adresu Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede, Nemanjina br. 22-26, 11000 Beograd, sa naznakom: „Za javnu raspravu o Nacrtu zakona o izmenama i dopunama Zakona o reproduktivnom materijalu šumskog drveća ”.

Pročitajte još:

Prezentacija i javna rasprava o Nacrtu zakona o izmenama i dopunama Zakona o reproduktivnom materijalu šumskog drveća sprovešće se i u formi okruglog stola, koji će se održati dana 8. avgusta 2024. godine u periodu od 10:00 do 12:00 časova u Poslovnoj zgradi republičkih organa SIV III, Omladinskih brigada broj 1, Novi Beograd, u sali Protokola na I spratu.

Učešće je potrebno potvrditi najkasnije do utorka, 6. avgusta 2024. godine na imejl adresu office.sume@minpolj.gov.rs

Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede poziva predstavnike državnih organa i organizacija, udruženja, privrednih subjekata, stručne javnosti, kao i druga zainteresovana lica da se u okviru javne rasprave upoznaju sa tekstom Nacrta zakona o izmenama i dopunama Zakona o reproduktivnom materijalu šumskog drveća i daju svoje primedbe, predloge i sugestije.

Zaključak o sprovođenju javne rasprave, Program javne rasprave, Nacrt zakona o izmenama i dopunama Zakona o reproduktivnom materijalu šumskog drveća, kao i Obrazac za komentare – možete preuzeti ovde.

Energetski portal

Paljenje žetvenih ostataka – zabranjeno i smanjuje plodnost zemljišta

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

Spaljivanje biljnih ostataka je praksa koju pojedini poljoprivrednici primenjuju na poljoprivrednom zemljištu nakon žetve ili berbe. Ipak, ona izaziva brojne štetne posledice po zemljište, životnu sredinu, klimu, a može dovesti i do ugrožavanja života ljudi, životinja i imovine.

Radi zaštite poljoprivrednih imanja zabranjeno je spaljivati organske ostatke posle berbe ili žetve useva na poljoprivrednom zemljištu, što je regulisano i odlukama lokalnih samouprava.

Žetvene ostatke, kao komponentu koja poboljšava fizičko-hemijska svojstva zemljišta, ali i pozitivno utiče na njegova biološka svojstva, vlasnici zemljišta obavezni su da odgovarajućim agrotehničkim merama ili traktorskim oruđima unesu u zemljište. Odnosno, u slučajevima konzervacijske (redukovane) obrade zemljišta, da ih iskoriste kao pokrivač. Unošenje žetvenih ostataka u zemljište, odnosno njihovo usitnjavanje i korišćenje kao pokrov mora se sprovesti u što kraćem roku nakon žetve ili berbe useva.

Zagađenje na više nivoa

Kod nas, kao i u EU, žetveni ostaci posle žetve strnih žita ne smeju se spaljivati na poljoprivrednim površinama. Spaljivanje je, izuzetno, dopušteno samo u cilju sprečavanja širenja široko prisutnih najštetnijih karantinskih biljnih bolesti ili suzbijanja karantinskih izuzetno prisutnih biljnih štetočina.

Paljenje žetvenih ostataka useva dovodi do atmosferske emisije (oslobađanja) niza štetnih i zagađujućih materija kao što su amonijak (NH3), azotni oksidi (NO-), nemetanska isparljiva organska jedinjenja, sumpor dioksid (SO2), ugljen monoksid (CO). Takođe, tu su i leteće štetne čestice, uključujući i crni ugljenik, kao i emisiju teških metala, te dioksina koji oštećuju respiratorni sistem ljudi i životinja i dovode do povećanja oboljenja.

Pročitajte još:

Zašto su žetveni ostaci korisni?

Sa druge strane, ostaci useva dobar su izvor hranljivih materija i važna su komponenta stabilnosti poljoprivrednog ekosistema. Naime, gubitak ugljenika iz zemljišta rezultira smanjenjem mikrobiološke aktivnosti, što dugoročno negativno utiče na ciklus hranljivih materija u zemljištu i sposobnost njegove detoksikacije. U žetvenim ostacima zadržano je oko 25 odsto azota (N) i fosfora (P), oko 50 odsto sumpora (S) i oko 75 odsto kalijuma (K) od njihove količine unesene kada se pomešaju sa zemljom. Sve ovo žetvene ostatke čini održivim izvorom hranljivih materija, a spaljivanjem se gubi oko 90 odsto N i S i 15 do 20 odsto P i K.

Rizik od erozije zemljišta je znatno povećan nakon spaljivanja žetvenih ostataka ili naizgled nepotrebne vegetacije. U celini, spaljivanje žetvenih ostataka je izrazito štetno jer smanjuje plodnost zemljišta, utiče na snižavanje sadržaja organske materije i pogoršava strukturu zemlje (posebno ako je spaljivanje biomase često). Smanjuje se infiltracija (upijanje) vode u zemljište, pojačava gubitak vode evaporacijom (isparavanjem) i pojačanim oticanjem vode sa parcele.

Vatra uništava mikroorganizme i gliste koje su zadužene za stvaranje biopora u zemljištu.

Sadržaj humusa manji za 30 odsto

Višegodišnje spaljivanje žetvenih ostataka znatno smanjuje brzinu infiltracije (upijanja) vode u zemljište (oko 40 odsto) i podstiče vodenu i eolsku eroziju. Sadržaj humusa u narednim godinama opada (do 30 odsto), a narušava se i stabilnost strukturnih agregata. Ovo utiče na slabije provetravanje zemljišta i manji sadržaj kiseonika (O2) neophodnog za usvajanje vode i hraniva korenom.

Pri spaljivanju žetvenih ostataka temperatura dostiže 700 – 800oC, na površini zemljišta iznosi 350 – 450oC, a tri centimetra ispod površine temperatura zemljišta je između 150 i 300oC. Na dubini od pet centimetara dostiže 100oC što je smrtonosno za žive organizme, a njih ima od pet do 20 t/ha ili često i više u plodnom zemljištu.

Foto-ilustracija: Unsplash (Juan Mari Zurutuza)

Spaljivanje žetvenih ostataka i strnjike vrlo često tokom leta dovodi do požara širih razmera, paljenja susednih useva, višegodišnjih zasada i imovine ljudi.

Paljenje žetvenih ostataka mora biti usklađeno sa zakonskim i opštinskim odredbama i pravilnicima, te je zato ilegalno i kažnjivo. Uz to, na lakšim i nagnutim zemljištima povećava mogućnost pojave erozije, uz manju sposobnost zemljišta za očuvanje vode.

Spaljivanjem žetvenih ostataka nije moguće vatrom uništiti sve semenke korova, što treba imati na umu. Osim toga, lakša priprema zemljišta za narednu setvu i skraćivanje perioda setve, ne može biti opravdanje za paljenje, naročito strnjišta.

Paljenje žetvenih ostataka na velikim poljoprivrednim površinama prepoznato je kao važan faktor aerozagađenja. Zbog uticaja na smanjenje debljine zaštitnog ozonskog omotača dovodi do porasta koncentracije troposferskog ozona (tzv. fotohemijskog smoga) i povećanja broja letećih štetnih sitnih čestica u atmosferi.

Izvor: Agroklub

Kako zaštiti solarnu industriju od sajber napada

Foto-ilustracija: Freepik (rorozoa)
Foto-ilustracija: Pixabay (Michael_Pointner)

Digitalizacija energetskog sektora značajna je prilika za njegov razvoj, povećavajući efikasnost elektrana i omogućavajući fleksibilno upravljanje decentralizovanim energetskim resursima. Digitalna rešenja za fleksibilnost mogla bi da dovedu do ušteda od 32 milijarde evra do 2030. godine i 160 milijardi do 2040.

Ipak, digitalizacija sa sobom donosi neke nove rizike, zbog čega je SolarPower Europe objavio novi dokument o sajber bezbednosti, s obzirom na očekivanja sve veće digitalizacije.

Sajber napadi mogu da dovedu do krađe i manipulacije podacima, da izazovu poremećaj operacije elektrana, kao i da destabilizuju elektroenergetski sistem. I u drugim industrijama, kao što su automobilska ili vetroenergija, takođe može da dođe do napada. Iako do sada u segmentu solarne energije nije došlo do incidenta, mnoge kompanije su već počele sa primenom mera bezbednosti.

Kako se navodi, Evropska unija usvojila je i napredne politike o sajber bezbednosti i zaštiti podataka. Solarna industrija, koja se sve više uključuje u energetski miks, poziva regulatorne agencije da politike i smernice Evropske unije o sajber bezbednosti prilagode specifičnostima solarnog sektora.

Prisećanja radi, Direktiva o merama za visoki zajednički nivo sajber bezbednosti širom EU (eng NIS2 Directive), stupila je na snagu 2023. godine. Njom su ažurirana pravila Evropske unija o sajber bezbednosti koja su uvedena 2016. godine.

Pročitajte još:

SolarPower Europe, izneo je nekoliko preporuka o politici. Ističe se da je potrebno da se poboljšaju zahtevi za upravljanje u oblasti mrežne i informacione bezbednosti, koji su propisani NIS2 Direktivom. Pored toga, treba povećati vidljivost rizika na niskonaponskim mrežama u Evropskoj uniji i nacionalnim okvirima. To podrazumeva i razvijanje boljih sistema za praćenje, analizu i upravljanje rizicima.

Drugo, operativni podaci solarnih elektrana trebalo bi da ostanu u okviru Evropske unije ili u jurisdikcijama koje mogu da obezbede sličan nivo bezbednosti. Korisnici i instaleri malih solarnih instalacija treba da upravljaju sajber bezbednošću svojih uređaja tako što će postavljati jake lozinke i instalirati bezbednosna ažuriranja.

Još neke od preporuka jeste da uspostavljanje lista najboljih praksi za bezbedan rad velikih elektrana, bude obavezno. Takođe, tela za standardizaciju treba da definišu osnovne standarde sajber bezbednosti koji bi trebalo da budu primenjene na male distributere energetskih resursa. Kako se navodi, ovi resursi su često povezani IT mrežom i daljinski su kontrolisani, što ih dodatno izlaže riziku od sajber napada.

Energetski portal

Izabrani finalisti Zelene prestonice Evrope za 2026.

Foto-ilustracija: Unsplash (frederic-koberl)
Foto-ilustracija: Pixabay (Themil)

Valensija, španski grad koji leži na istočnoj obali Španije, odnela je ovogodišnju titulu Zelene prestonice Evrope 2024. Kao treći po veličini grad u Španiji, Valensija je poznata po svojoj bogatoj kulturi, istorijskom nasleđu, festivalima, arhitekturi i parkovima. Predajom Zelene knjige narednoj Zelenoj prestonici naglašava se kontinuitet i zajednički rad na ostvarenju klimatske neutralnosti i održivog razvoja. U Talinu je glavni grad Litvanije – Viljnus, već proglašen za Zelenu prestonicu Evrope za 2025. godinu, a Viladekans (Španija) i Trevizo (Italija) osvojili su titulu za Evropski zeleni list 2025.

Valensija je takođe jedan od deset gradova u Evropskoj uniji koji su za 2023. godinu dobili oznaku Misije, što implicira ambiciju da dostignu klimatsku neutralnost do 2030. godine uz podršku javnog i privatnog finansiranja.

Ove godine, Evropska komisija je takođe objavila finaliste za nagrade Zelena prestonica i Zeleni list za 2026. godinu, priznajući gradove koji su pokazali liderstvo i inovacije u ekološkoj održivosti. Među finalistima za Zelenu prestonicu su Hajlbron u Nemačkoj, Gimaraeš u Portugalu, i Klagenfurt na jezeru Verterze u Austriji, dok su za Zeleni list nominovani Sant Boj de Ljobregat u Španiji, Vasa u Finskoj, Sen-Kenten u Francuskoj, i Agueda u Portugalu.

Pročitajte još:

Foto-Ilustracija: Pixabay (jpedroza2k)

Što se tiče titule, od 2010. godine Evropska komisija nagrađuje „Zelene prestonice Evrope“ – što je nagrada za gradove iznad 100.000 stanovnika, dok je Evropski zeleni list nagrada uvedena 2015. godine za manja urbana područja – od 20.000 do 100.000 stanovnika.

Finalisti će u oktobru predstaviti svoje strategije žiriju, a pobednici će biti proglašeni na ceremoniji u Valensiji 24. oktobra 2024. Pobednik Zelene prestonice dobija 600,000 evra, dok će pobednici Zelenog lista dobiti po 200,000 evra za dalje unapređenje svojih ekoloških inicijativa. Ove nagrade su važne jer ne samo da prepoznaju postignuća u održivosti, već i motivišu druge gradove da preduzmu slične korake, što može dovesti do značajnih ekoloških poboljšanja širom Evrope.

Kako najveći deo evropskog stanovništva živi u urbanim područjima, ekološka svest gradova je vrlo važna, pre svega jer se problem sa globalnog prebacuje i na lokalni nivo, mnogo bliži običnim građanima.  Od 2010. godine, brojni gradovi nosili su ovu titulu, uključujući Talin (2023.), Grenobl u Francuskoj (2022.), Lahti u Finskoj (2021.), Lisabon (2020.), Oslo (2019.), Najmegen u Holandiji (2018.), Esen u Nemačkoj (2017.), Ljubljana (2016.), Bristol (2015.), Kopenhagen (2014.), Nant u Francuskoj  (2013.), Viktorija u Španiji (2012.), Hamburg (2011.) i Stokholm (2010.).

Energetski portal

Francusko-holandska avio-grupa Air France-KLM i skandinavski SAS potpisali ugovor o partnerstvu

Foto: Air France
Foto: Top One

Francusko-holandska avio-grupa Air France-KLM i vodeća skandinavska avio-kompanija Skandinejvijan erlajns sistem (SAS) potpisali su ugovor o saradnji (kod-šer i interlajn ugovore) koji stupa na snagu od 1. septembra 2024. godine.

To konkretno znači da će putnici kompanije Air France-KLM dobiti pristup do 33 destinacije u severnoj Evropi preko matičnih aerodroma (tzv. habova) SAS-a u Kopenhagenu, Oslu i Stokholmu. Sa druge strane, putnici skandinavskog SAS-a će dobiti pristup do 33 evropske destinacije preko habova  Air France-KLM-a – aerodroma Šarl de Gol u Parizu i Shiphol u Amsterdamu.

Ugovor stupa na snagu 1. septembra 2024. godine, kada će se SAS i zvanično pridružiti SkyTeam alijansi, grupaciji od 19 avio-kompanija u kojoj je Air France-KLM jedan od osnivača. Sporazum za sada pokriva evropsku mrežu letova navedenih avio-kompanija, dok se očekuje da će interkontinentalne destinacije biti dodate u bliskoj budućnosti.

Programi lojalnosti za česte putnike ovih avio-prevoznika, Flying Blue i EuroBonus, takođe se povezuju, pa će, počev od 1. septembra, putnici moći da zarađuju i troše svoje nagradne milje na svim letovima.

Pročitajte još:

„Povezivanjem naših mreža letova i matičnih aerodroma, putnici će imati koristi od širokog spektra evropskih destinacija i usluga visokog kvaliteta”, rekao je Angus Klark, komercijalni direktor Air France-KLM-a.

„Ponosni smo što danas pokrećemo kod-šer letove sa našim budućim SkyTeam partnerom, Air France-KLM, čime poboljšavamo našu mrežu letova, nudeći veće pogodnosti našim putnicima“, izjavio je Pol Verhagen, glavni komercijalni direktor SAS-a.

Air France i KLM obavljaju do 200 letova nedeljno između svojih matičnih aerodroma u Parizu i Amsterdamu i habova SAS-a u Kopenhagenu, Oslu i Stokholmu. SAS trenutno obavlja 44 nedeljna leta za Pariz-Šarl de Gol iz Kopenhagena, Osla i Stokholma i 65 letova do aerodroma Shiphol u Amsterdamu.

Izvor: Top One

Reciklažom elektronskog otpada do retkih metala

Foto-ilustracija: Unsplash (Hafidh Satyanto)
Foto: Pixabay

Mnogi retki metali predstavljaju kritične sirovine bez koji savremena digitalizacija i energetska tranzicija nisu moguće – nalaze se u pametnim telefonima, računarima, ekranima i baterijama.

Retki metali su u prirodnim rudama uvek prisutni u složenom obliku, a pošto su ovi elementi hemijski veoma slični, teško ih je odvojiti. Tradicionalni procesi separacije su hemijski i energetski veoma intenzivni i zahtevaju nekoliko koraka ekstrakcije što ih čini skupim, dugotrajnim i izuzetno štetnim za životnu sredinu.

Zbog toga Evropa skoro u potpunosti zavisi od uvoza retkih metala iz Kine, a dodatan problem predstavlja i to što se ovi metali u Evropi gotovo nikada ne recikliraju.

Istraživači iz Laboratorije za neorgansku hemiju na ETH Cirihu žele to da promene, naglašavajući da postoji “hitna potreba za održivim i nekomplikovanim metodama za odvajanje i oporavak ovih strateških sirovina iz različitih izvora”.

U studiji, koja je nedavno objavljena u časopisu Nature Communications, tim stručnjaka predstavio je iznenađujuće jednostavnu metodu za efikasno odvajanje i obnavljanje evropijuma, retkog teškog metala, iz složenih smeša koje sadrže i druge retke metale.

Pročitajte još:

Doktorantkinja Mari Perin kaže da su postojeće metode odvajanja neefikasne jer su zasnovane na stotinama koraka ekstrakcije. Nasuprot tome, oni u svojoj studiji pokazuju kako jednostavan neorganski reagens može značajno poboljšati razdvajanje.

„Ovo nam omogućava da dobijemo evropijum u nekoliko jednostavnih koraka – i to u količinama koje su najmanje 50 puta veće nego kod prethodnih metoda odvajanja“, rekla je Perin.

Ključ leži u malim neorganskim molekulima koji sadrže četiri atoma sumpora koji svojim jedinstvenim redoks svojstvima smanjuju evropijum u njegovo dvovalentno stanje i na taj način pojednostavlju odvajanje od ostalih trovalentnih metala.

Istraživači dodaju da je elektronski otpad važan, ali još uvek nedovoljno iskorišćen izvor retkih zemnih metala.

„Ako bi se iskoristio ovaj izvor, otpad od lampi koji Švajcarska trenutno šalje u inostranstvo da se odloži na deponiju mogao bi se reciklirati ovde u Švajcarskoj umesto toga“, kaže autor studije, Viktor Mougel.

U principu, svaki proces separacije retkih zemnih metala može se koristiti i za ekstrakciju iz rude i za oporavak iz otpada. Sa svojom metodom, međutim, istraživači se namerno fokusiraju na reciklažu sirovina, jer to ima mnogo više ekološkog i ekonomskog smisla.

„Naš pristup recikliranju je znatno ekološki prihvatljiviji od svih konvencionalnih metoda za ekstrakciju retkih zemnih metala iz mineralnih ruda“, kaže Mougel.

Milena Maglovski

Razvijen punjač za električne automobile na sunčevu svetlost (VIDEO)

Foto-ilustracija: Pixabay (Bru-nO)

Električna vozila postaju naša sadašnjost, sve ih je viša na ulicama naših gradova. Za njihovo neometano funkcionisanje neophodna je i dobro rasprostranjena mreža punjača. Često vlasnici vozila na struju moraju da naprave detaljan plan puta i punjenja vozila. U trci za što povoljnijim prevozom i čistom energijom za električne automobile razvijeno je više sistema punjena na solarnu energiju.

Pored već ranije predstavljenog punjena automobila na struju iz vlastitih solarnih panela, sada je predstavljen način punjenja električnih automobila na bilo kojoj lokaciji. Najnoviji izum „GoSun“ je EV solarni punjač, uređaj koji postiže upravo ono što njegovo ime implicira, punjenje baterije samo uz pomoć besplatne solarne energije.

 

Прикажи ову објаву у апликацији Instagram

 

Објава коју дели GoSun (@gosun)

Ovaj način punjenja omogućava da pređete 48 kilometara svaki dan samo uz snagu sunca. Celokupno „postrojenje“ izgleda veoma elegantno, a upakovan je u krovni kofer. Dok je zatvoren sistem može da proizvede 200 W energije, a ako pustite niz panela preko automobila snaga je 1.200 W.

„EV Solarni punjač dolazi unapred sastavljen i može se montirati na krovni nosač automobila za samo 20 minuta. Dizajniran je tako da ima veliku izdržljivost, podnosi sve brzine do 100 MPH i vetrove do 30 MPH kada je raširen“, navode njegovi stvaraoci.

Iako ovo nije prvi sistem koji istražuje ovu ideju, jedan  je od najnovijih, a ako ste se pitali kada bi mogao biti u upotrebi, odgovor je već naredne godine.

Pročitajte još:

Ovaj način punjenja pojednostaviće punjenje vozila na struju, jer sve što treba da uradite je da ostavite ovu napravu raširenu na vašem automobilu.

„GoSun“ kompaktni krovni nosač sadrži 1.200 vati solarnog napajanja, dovoljno da pokrije oko 80 odsto godišnje kilometraže vozila.

Solarna energija je prirodni saveznik električnih vozila, a osim solarnih panela koji pružaju čistu energiju koja može napajati baterije i pomoći vam da uštedite na računima za energiju stalno se traže novi načini koji će pojednostaviti napajanje, a novi model elektrana koje idu zajedno sa automobilom sigurno će doprineti tome.

Jasna Dragojević

U FBiH usvojen novi pravilnik za izdavanje energetskih dozvola

Foto-ilustracija: Unsplash (tahamie-farooqui)
Foto-ilustracija: Unsplash (Andrey Metelev)

Ministarstvo energije, rudarstva i industrije FBiH donelo je novi Pravilnik o izdavanju energetske dozvole prema kome energetska dozvola nije potrebna za izgradnju elektrana instalisane snage manje od 1 MW, osim u slučaju hidroelektrane.

Takođe, novim Pravilnikom je utvrđeno da se energetske dozvole ne mogu izdavati za izgradnju hidroelektrana instalisane snage manje od 10 MW, izuzev za hidroelektrane na gravitacionim vodovodima.

Odredbe ovog Pravilnika primenjuju se i na rekonstrukciju postojećih elektrana, ako posebnim zakonom nije drugačije propisano.

Pročitajte još:

Energetska dozvola je upravni akt koji investitoru izdaje Federativno ministarstvo energije, rudarstva i industrije u postupku prikupljanja potrebnih dozvola za izgradnju elektroenergetskog objekta za proizvodnju električne energije.

Da bi se kvalifikovao za dobijanje energetske dozvole, investitor mora da dokaže da ispunjava kriterijume koji se odnose na vrstu i korišćenje primarnih izvora energije, sigurnost elektroenergetskog sistema, postrojenja i prateće opreme i mogućnost priključenja na elektroenergetski sistem.

Takođe je potrebno da ispunjava kriterijume koji se odnose na lokaciju i upotrebu zemljišta, zaštitu životne sredine i osiguranje trajne kontrole uticaja na okolinu, energetsku efikasnost, kvalifikovanost podnosioca zahteva, doprinos ispunjenju ciljeva u korišćenju obnovljivih izvora energije i doprinos smanjenju emisija GHG i štetnih gasova i čestica.

Energetski portal

Ako piše da je +40 stepeni, koliko je to na beogradskom asfaltu

Foto-ilustracija: Unsplash (Ivan Aleksic)
Foto-ilustracija: Unsplash (
Snowscat)

Profesorka Poljoprivrednog fakulteta Ana Vuković Vimić je u razgovoru za podkast Analogija govorila o klimatskim promenama, vremenskim nepogodama koje nas već danas pogađaju, kao i načinu života koji nas očekuje u ne tako dalekoj budućnosti.

Temperature opasne za ljudski organizam

Očekuju nas sve ekstremniji toplotni talasi do sredine 21. veka. Nakon toga će se možda ublažiti porast, ako se globalno sprovedu akcije uređene Pariskim sporazumom – ako se zaista smanje emisije gasova staklene bašte.

„Za dvadesetak godina počinjemo da ulazimo u jedan kritičan period, gde u urbanim sredinama, kod nas u nizijskim predelima, u dve ili tri godine po deceniji, ćete imati situaciju da temperature unutar urbanog toplotnog ostrva mogu da dostignu vrednosti koje su kritične za svaki ljudski organizam“, rekla je prof. Vuković Vimić.

To su situacije kada je temperatura 42 stepena pri vlažnosti vazduha od 50 procenata:

„To je granica izdržljivosti za ljudski organizam kakav je naš. Znači, i da nismo hronični bolesnici, jednostavno je teško, pogotovo što mi nismo ni navikli, nemamo nikakve genetske predispozicije za to“.

Kolika je zapravo temperatura u gradu

Ukazuje i da raste opasnost od urbanog toplotnog ostrva usled urbanizacije, poplačavanja… Pritom, ističe da temperatura u gradu nije ona koja se izmeri na zvaničnoj stanici.

„Na zvaničnoj stanici se radi po standardu Svetske meteorološke organizacije. To je na dva metra visine, iznad travnate površine, na otvorenom prostoru. Znači, nama je jedina stanica koja nam je baš pod efektom urbanog toplotnog ostrva Karađorđev park. Sad pazite, to je park“, rekla je prof. Vuković Vimić.

Objašnjava da se zagreva podloga, koja zatim dodatno utiče na vazduh iznad:

„Vazduh iznad nije 20 stepeni topliji, nego recimo 5 do 10. Zašto, pa zato što cirkuliše. Pa sad negde se manje zagreje podloga, negde više, pa se to pomeša, ali asfalt može kod nas do 60 stepeni da se zagreje.“

U vozilima temperature mogu da budu i do 80-90 stepeni.

Pročitajte još:

Zakonom protiv popločavanja

Zbog betona, velikog broja zgrada temperature su mnogo više u gradovima. Nesumnjivo bi daleko prijatnije bilo sa više zelenila.

Prof. Vuković Vimić tako objašnjava da se zemlja sa travom zagreje dvadeset stepeni manje od asfalta. Smatra i da treba da se ojača zelena infrastruktura u urbanim sredinama, i to zakonima.

„Znači da mora da bude obavezno, a ne da bude dobra volja toga koji gradi. Znači, kroz zakonodavstvo da se naprave pravila i da se dobro definiše šta je zelena infrastruktura“, rekla je profesorka Poljoprivrednog fakulteta.

Navodi primer iz SAD gde su jednu ulicu ofarbali u belo kako bi dobili jedan stepen nižu prosečnu temperaturu nego inače.

Hoćemo li postati noćne ptice

Ukazuje da je najveći problem kvalitet života u gradu i da će za dvadesetak godina život u gradu biti više okrenut ka noći nego ka danu.

„Ako se ovako nastavi, u toku dana neće moći da se ide ulicom. Ne možete sačekati semafor leti. Treba stajati na suncu, na temperaturi, beskonačno i da čekate da se promeni u zeleno. Znači, to je stvarno na određenim lokacijama katastrofa“, rekla je prof. Vuković Vimić.

Najteže je, napominje, radicima na otvorenom, što rade na ulici, rade na kanalizaciji, rade u vodovodu, kopaju, rade blizu asfalta – „Zašto bi imali toplotne udare non stop? To akumulirano loše deluje na organizam“.

Ceo tekst pročitajte ovde.

Izvor: RTS

Koliki je kapacitet reciklaže baterija u SAD-u?

Foto: Pixabay
Foto-ilustracija: Unsplash (Frank Wang)

Recikliranje baterija je ključni proces za upravljanje životnim ciklusom baterija, posebno litijum-jonskih baterija koje se koriste, između ostalog, u električnim vozilima (EV).  Reč je o obnavljanju vrednih materijala iz korišćenih ili baterija koje su neispravne, nakon čega se ponovo koriste u proizvodnji novih baterija koje će biti sve potrebnije na tržištu. 

Od 2023. godine, Sjedinjene Američke Države su uspostavile dovoljan kapacitet za recikliranje domaćih baterija kako bi povratili 35.500 tona materijala za baterije godišnje, saopšteno je na sajtu Ministarstva energetike SAD-a. Očekuje se da će ovaj kapacitet značajno porasti, s obzirom da je u planu dodavanje objekata koji će moći da povrate dodatnih 76.000 tona u naredne dve do četiri godine. Reciklaža je usmerena ponajviše na litijum-jonske baterije i otpad od proizvodnje baterija, prerađujući ih u materijale koji se vraćaju u lanac snabdevanja baterijama.

Pročitajte još:

Uticaj količine od 35.500 tona recikliranih materijala je ogroman. Reciklaža ovih materijala može obuhvatiti veliki broj baterija. Na primer, tipična EV baterija ima težinu između 300 pa do 500 kilograma kada su u pitanju automobili srednjih veličina, što znači da ova količina može pokriti reciklažu za čak i preko 80,000 EV baterija, što je vrlo varijabilna računica koja služi da oslika kolika je količina skrivena u pozadini cirkularne ekonomije. Kada se radi o manjim litijum-jonskim baterijama iz prenosnih uređaja, broj baterija koje se mogu reciklirati biće znatno veći, nego za električne automobile.

Primera radi, jedna prosečna baterija od 60kWh može sadržati i po 30 kilograma bakra po bateriji. Dakle, potrebno je oko 34 automobila sa prosečnom baterijom od 60 kWh da bi se skupila čak tona (1000 kilograma) bakra, samo kada je reč o baterijama, međutim u e-automobilama ovog tipa uglavnom ima bar još toliko bakra u proseku u drugim sistemima i kablovima. Dakle, reciklaža ovakvih elemenata ima više pozitvnih strana.

Reciklaža omogućava ponovno korišćenje litijuma, kobalta, nikla, mangana i drugih metala, smanjujući potrebu za njihovim rudarstvom i smanjujući zavisnost od rudnika koji mogu imati i ekološke probleme. Ovo smanjuje količinu elektronskog otpada, koji može biti toksičan za životnu sredinu, i sprečava odlaganje baterija na deponijama, smanjujući zagađenje.

Ekonomski benefiti reciklaže baterija su značajni. Reciklirani materijali mogu biti jeftiniji od novih sirovina, što može smanjiti ukupne troškove proizvodnje baterija, i moglo bi dovesti do većeg smanjenja zavisnosti od novih sirovina. 

Energetski portal

Za unapređenje očuvanja koralnih grebena dodatnih 25 miliona dolara

Foto-ilustracija: Pixabay (marcelokato)
Foto-ilustracija: Pixabay (Navigator175)

Nedavno su Nacionalna uprava za okeane i atmosferu (NOAA) i Međunarodna inicijativa za koralni greben (ICRI), objavili da je u toku četvrto globalno izbeljivanje korala. Kako je ovo drugo izbeljivanje u poslednjih 10 godina, a koralni ekosistemi se suočavaju sa sve većim pretnjama, Izvršni odbor Globalnog fonda za koralne grebene (GFCR), najavio je preko 25 miliona američkih dolara dodatnih grant sredstava za unapređenje napora za otpornost ovih ekosistema.

Kako se navodi na sajtu Programa Ujedinjenih nacija za životnu sredinu (UNEP), procene naučnika su da bi 90 odsto preostalih koralnih grebena moglo da bude izgubljeno do 2050. godine bez kolektivne brze i velike akcije.

Novi GFCR program, koji je poneo naziv Egipatska inicijativa Crvenog mora, ima za cilj da poveća zaštitu jednog og najstarijih i najotpornijih ekosistema grebena na planeti.

Pročitajte još:

Ovaj Program, koji je podržan od strane Američke agencije za međunarodni razvoj (USAID), Vlade Egipta i Programa Ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP), uspostaviće Egipatski fond za koralne grebene, kako bi se mobilisalo do 50 miliona dolara za održivi razvoj plave ekonomije i zaštitu ekosistema.

Inicijativnom se takođe podržavaju i rešenja kao što su reciklaža organskog otpada, akvakulture i sistemi za vezivanje plovila, kako bi se smanjilo oštećenje grebena.

GFCR podržava brojne inicijative širom sveta za zaštitu koralnih grebena, kao što su Filipini, Indonezija, Zanzibar i drugo. Kao globalni instrument finansiranja korala, GFCR ima za cilj povećanje zaštite i otpornosti na najmanje tri miliona hektara koralnih grebena na globalnim nivou do 2030. godine. Ovo predstavlja površinu od oko 12 odsto svih preostalih grebena na planeti.

Energetski portal

Solarni film – kada zeleno postane zelenije

Foto-ilustracija: Freepik (freepik)
Foto-ilustracija: Freepik (freepik)

Ptice na grani možda već znaju koliko je solarna energija važna, ali ako i ne znaju, sigurno je da je iz svoje ptičije perspektive uviđaju sve više na krovovima zgrada, garaža, kao i na zemljištu. Kako se tehnologija razvija, solarni paneli nastanjuju se sve više, kroz solarno drveće ili solarne klupe.

Svi oni imaju za cilj da omoguće sigurnije snabdevanje energijom, koje će ujedno doprineti smanjenju negativnog uticaja na životnu sredinu. Kao što sam prethodno navela, razvoj tehnologije iz dana u dan donosi nove mogućnosti, a jedno tehnološko rešenje uspelo je da već zeleni izvor energije učini još zelenijim.

Reč je o solarnim filmovima (eng solar film), čije prednosti mogu da se sagledaju iz nekoliko uglova.

Iako agrosolarni pristup ima svoje koristi ujedno i za zelenu energiju, ali i za poljoprivredu, ostaje istina da on i dalje nije dovoljno primenjen. Na poljoprivrednom i plodnom zemljištu još uvek preovlađuju solarne elektrane, sve većih površina, u kojima nije primenjen ovaj princip. Gradovi su bogati lokacijama na kojima bi mogle da se postave solarni paneli, na način da ne smetaju drugim aktivnostima. Pa tako često kada putujem, razmišljam zašto ne bi bili postavljeni, recimo, uzduž dela auto-puta koji razdvaja dva smera kretanja vozila, gde nema zasene, a gde je i tako neiskorišćen prostor kada već nema drveća. Ovo je samo jedan od primera, možda i nedovoljno dobar ukoliko je težak pristup održavanju panela zbog lokacije, ali koji nas navodi na razmišljanje gde bismo sve mogli da postavimo solarne panele.

Iako, kako sam navela, možda i nije dobar primer, on je uvod u prednosti koje donose solarni filmovi. Tradicionalni solarni paneli, upravo mogu da budu nezgodni zbog svog dizajna, zato što ne ostavljaju dovoljno mogućnosti za njihovu širu primenu. Solarni filmovi, sa druge strane, ima ključnu karakteristiku – fleksibilnost i prilagodljivost.

Naučnici su razvili takozvanu lepljivu rolnu filma, koja može da se prilepi za različite vrste podloga – od stakla i betona do metala. Kako se navodi, njegova instalacija je dosta jednostavnija, te može da bude gotova kroz svega nekoliko sati. Zahvaljujući lepljivoj pozadini, oni se lako učvršćuju, dok se njihovi solarni konektori jednostavno instaliraju u solarni sistem. Kako su veoma tanki i lagani, mogu da se postavljaju na krovove sa slabim konstrukcijama, kao i na neravne površine različitih arhitektonskih oblika.

S obzirom na njihovu fleksibilnost, daljim razvojem ova tehnologija bi mogla masovnije bude primenjena na automobile, ograde, prozore i drugo.

Kompanije koje proizvode solarne filmove, ulažu napore da ovaj proizvod bude što održiviji. Tako je jedna od njih istakla da su njihovi filmovi organski, zbog čega imaju izuzetno nizak ugljenični otisak. U ovo se ubraja celokupni životni ciklus, od nabavke sirovina, preko proizvodnje, upotrebe i odlaganja na kraju. Poređenja radi, izneli su podatak da ova organska tehnologija omogućava uštedu do kilogram ekvivalente CO2 po svakom kilovat satu električne energije koju generiše u poređenju sa fosilnim gorivima, kao što je ugalj. A u poređenju sa konvencionalnim solarnim modulima koji su bazirani na silicijumu, ovi solarni filmovi imaju šest puta manji ugljenični otisak.

Pored toga, u osnovi koriste dva i po puta manje materijala za proizvodnju, u odnosu na konvencionalne solarne module, a kako se solarni filmovi klasifikuju kao čvrsto obnovljeno gorivo (SFR), kada prođe njihov životni vek mogu da dalje budu upotrebljeni. Pojašnjenje radi, ovo gorivo predstavljaju visokokvalitetnu zamenu fosilnom gorivu, a proizvodi se uglavnom od komercijalnog otpada.

Još je prednosti kojima ovakve kompanije mogu da pohvale svoje proizvode, ali ono što je sigurno jeste da je solarna energija budućnost kojoj se teži sve više sa opravdanim razlogom. Napori koji se neprestano ulažu u unapređenje ove tehnologije, sigurno je da će omogućiti još efikasniju i održiviju primenu kako solarnih filmova, tako i konvencionalnih solarnih panela.

Katarina Vuinac

Vanredno stanje na Siciliji, presušilo najveće prirodno jezero

Foto-ilustracija: Freepik (ilovehz)

 

Прикажи ову објаву у апликацији Instagram

 

Објава коју дели maurot91 (@maurotine91)

Ogromne suše su pogodile Siciliju zbog čega je skoro nestalo jedino prirodno jezero na ovom mediteranskom ostrvu značajno na migracionom putu velikog broja ptica, a ogromnu štetu trpi i poljoprivredna proizvodnja.

Na Siciliju je u posljednih 12 meseci palo samo 250 milimetara kiše što je dovelo do velike suše primoravši italijansku vladu da proglasi vanredno stanje.

Zbog nepovoljnih vremenskih prilika skoro u potpunosti je presušilo prirodno jezero Pergusa, koje deo prirodnog rezervata u blizini središnjeg sicilijanskog grada Ena. Ovo jezero nekad je bilo veličine 1,8 kvadratnih kilometara, danas izgleda poput bare.

Jezero je dramatično presušilo zbog visokih temperatura i nedostatka padavina, a važno je i zbog toga što je utočište ptica između Afrike i Evrope. Pored toga, u jezeru obitavaju ribe, galebovi, barske kokoši, mekušci i manji beskičmenjaci.

Iz italijanskog udruženja ekologa „Lemgabiente“ saopštili su da je vodena površina skoro potpuno nestala i da je ostalo vidljivo samo kao bara, napominjući da su uzrok klimatske promene. Na Siciliji već se dugo bore sa visokim temperaturama, a sa 48,8 stepeni Celzijusa u 2021. godini imali su najveće temperature u Evropi.

Pročitajte još:

Italijanski mediji pišu kako su širom grada Ena postavljeni oglasi o pogrebu jezera Pergusa, koji su postavljeni od stane mladih političkih aktivista.

„Obeležili smo smrt onoga što je milenijumima bilo jedino prirodno jezero na Siciliji: jedna od najvećih ekoloških katastrofa ikada viđenih“, rekao je Marko Greko, gradski odbornik Ene i dodao da se trebalo delovati mnogo ranije.

Naučnici upozoravaju da trajna šteta po biodiverzitet preti ako bi jezero potpuno presušilo i ne bi se napunilo na jesen.

Kako bi se suzbili efekti suše, cisternama se doprema voda za domaćinstva i preduzeća u hitnim slučajevima, a u Mesini, trećem gradu po veličini na Siciliji, racionalizacija vode sprovodi se tokom čitave godine.

Rekordne temperature ugrozile su poljoprivrednu proizvodnju, pre svega zasade maslina, voćnjake, a ugroženo je i stočarstvo.

Suša je proteklih godina pogodila i Francusku, Španiju, a posebno je ugrožen Mediteran, gde je prosečna temperatura za 1,5 stepeni viša nego pre 150 godina.

Jasna Dragojević

Kakva bi mogla biti uloga zelenog čelika u automobilskoj industriji?

Foto-ilustracija: Unsplash (Karan Bhatia)
Foto-ilustracija: Unsplash (chengqi-sun)

Čelik se koristi za različite delove automobila – karoseriju, šasiju, motore, osovine, i druge komponente. Upotreba čelika je ključna zbog njegovih karakteristika poput čvrstoće, izdržljivosti koje su neophodne za jedno vozilo, ali i cene u poređenju sa nekim drugim materijalima jesu prednost. Međutim, situacija u automobilskoj industriji se menja.

Auto industrija u Evropi ima potencijal da postane lider u proizvodnji čelika sa niskim sadržajem ugljenika ako zakonodavci odluče da usvoje zahteve za sadržaj zelenog čelika u automobilima koji će se tek naći na putevima.

Proizvodnja automobila sa 40 odsto zelenog čelika mogla bi Evropi da uštedi milione tona CO2 do kraja decenije, što bi prema računici bilo ekvivalentno godišnjoj emisiji 3,5 miliona automobila na fosilna goriva, govore podaci sa sajta Transport & Environment. Radi poređenja, u našoj zemlji broj registrovanih automobila ne prelazi 2,4 miliona vozila.

Pročitajte još:

Automobilski sektor u Evropi menja svoje lice i nastoji da postigne neto emisije do 2050. godine, a poznato je da u Evropskoj uniji od 2035. godine neće biti u prodaji novih automobila na fosilna goriva. Proizvodnja čelika, kao izvor emisija u proizvodnji automobila, predstavlja ključnu oblast za smanjenje ugljenika.

Automobilski sektor trenutno troši 17 odsto čelika u EU. On može biti zamenjen zelenim čelikom, koji se može proizvoditi korišćenjem zelenog vodonika i elektrolučnih peći ili od recikliranog otpada, značajno smanjujući emisiju CO2 u poređenju sa tradicionalnim metodama. Primena 40 odsto zelenog čelika u automobile bi poskupela samo 57 evra cenu električnog vozila do 2030. godine. Dok bi 2040. godine, prelazak na 100 odsto zelenog čelika koštalo samo 8 evra više po automobilu u poređenju sa konvencionalnim čelikom, govore podaci Transport & Environment.

Zakonodavci se podstiču da postave ciljeve za proizvođače automobila da koriste sve veće količine zelenog čelika u novim automobilima, počevši od 40 odsto do 2030. godine, 75 odsto do 2035. godine, i 100 odsto do 2040. godine, što su visoko postavljeni ciljevi.

Na ovaj način, auto industrija može značajno doprineti smanjenju emisije CO2, čime bi se ostvarili važni klimatski ciljevi.

Energetski portal