Home Blog Page 124

Pčelari traže izmenu Pravilnika o kvalitetu meda

Foto-ilustracija: Unsplash (Art Rachen)
Foto-ilustracija: Pixabay (Maxime Gilbert)

Grupacija za pčelarstvo i proizvodnju meda Privredne komore Srbije (PKS) pokrenuće prema Ministarstvu poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede inicijativu za izmenu postojećeg Pravilnika o kvalitetu meda i drugih pčelinjih proizvoda, kako bi se unapredio postupak utvrđivanja kvaliteta meda, istaknuto je na sednici Grupacije u PKS.

Za snažniji razvoj ovog sektora, saglasni su pčelari i pčelarska privreda, potrebne su zajedničke aktivnosti svih aktera koji se bave pčelarstvom i proizvodnjom meda i formirati Naučno savetodavno telo pri Odboru za stočarstvo i preradu stočarskih proizvoda.

Pročitajte još:

Srbija je za osam meseci 2023.godine izvezla 964 tona meda za 4,5 miliona evra, što je 31 odsto manje nego predhodne godine. Najviše meda je plasirano na tržišta Norveške, Italije i Crne Gore.

U tom periodu uvezli smo 219 tona za 600.000 evra, 54 odsto manje nego u isto vreme predhodne godine. Najviše meda se uvozilo iz Ruske Federacije, Novog Zelanda i Grčke.

Prošle godine, prema podacima Republičkog zavoda za statistiku (RZS), Srbija je raspolagala sa 977.000 košnica, što je za 44 odsto više nego 2014. godine i u istom nivou kao  predhodne godine.

Proizvodnja meda u 2022. godini iznosila je 14.228 tona, što je za 91 odsto više nego 2021. godine.

Izvor: PKS

BRT sistem javnog prevoza kao rešenje za održiv transport velikih gradova

Foto-ilustracija: Unsplash (Gerrie van der Walt)
Foto-ilustracija: Pixabay

U eri obojenoj klimatskim promenama, sektor transporta se pojavljuje kao jedan od značajnih inicijatora emisija gasova staklene bašte, čineći znatnih 20 odsto ukupnih emisija. Emisije ovog sektora su rasle prosečnom godišnjom stopom od 1,7 odsto u poslednje tri decenije, nadmašujući sve sektore, osim industrije, navodi Svetska banka.

Suočeni sa neophodnim ciljem usklađivanja sa neto nultim ciljevima, javlja se zahtevan imperativ: emisije iz transporta moraju pasti za preko tri odsto godišnje do 2030. godine, prema uvidima Međunarodne agencije za energiju (IEA).

Brzi autobuski prevoz (BRT-Bus rapid transit), može biti deo taktike održive gradske mobilnosti, jer ima određene karakteristike metroa, ali ne zahteva ni budžet ni vreme gradnje, koje zahteva gradnja metroa.

Pročitajte još:

Foto-ilustracija: Pixabay

Ovaj sistem podrazumeva da autobusi često koriste trake koje su izolovane od ostalog saobraćaja. Stanice BRT sistema su slične metro stanicama. One su često veće od običnih autobuskih stanica i omogućavaju lakši ulazak i izlazak putnika. Stanice su obično dizajnirane tako da omogućavaju pristup u nivou, što znači da nema stepenica pri ulasku ili izlasku iz autobusa. Karte se kupuju pre ulaska, a autobusi su uglavnom dosta većih kapaciteta, a trebalo bi da stižu redovno i često. U gradovima poput Istanbula i Meksiko Sitija, prevoze se i po milion putnika dnevno, a u Bogoti i preko dva miliona, u ovim autobisima. Grad koji je prvi uveo i primenio ovakav sistem 70 ih godina, jeste Kuritiba u Brazilu, nagrađen za svoju inovaciju od strane UN-a.

U odsustvu odlučujućeg zaokreta ka alternativama transporta sa manje ugljenika u svetskim gradovima koji se brzo razvijaju, nazire se eskalacija emisija. Prognoze otkrivaju zabrinjavajuću putanju: potencijalni porast potražnje za putničkim prevozom mogao bi biti do 75 odsto do 2050. godine, u odnosu na 2019. Takva putanja najavljuje katastrofalne posledice po našu planetu, navodi se na sajtu Svetske banke.

U potrazi za revolucionarnim putevima koji pomračuju tradicionalne tranzitne paradigme, BRT sistemi se razvijaju kao kamen temeljac za održivu urbanu mobilnost, naročito u velikim gradovima, sa velikim brojem stanovnika, ali i gradovima koji možda nemaju metro, ili budžet za metro, s obzirom da je ovo najsličnija alternativa.

Energetski portal

Budućnost biotehnologije u Srbiji

Foto-ilustracija: Unsplash (Ousa Chea)
Foto-ilustracija: Pixabay

Beograd je bio domaćin prestižne međunarodne konferencije „Budućnost Biotehnologije“, koja je, u organizaciji Vlade Srbije, Svetskog ekonomskog foruma i Programa Ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP), okupila preko 600 učesnika iz približno 30 zemalja. Konferencija, koja se održava u Palati Srbija, posvećena je promovisanju diskusija i saradnje na polju biotehnologije, bioinformatike, bioinženjeringa i biomedicine.

Premijerka Srbije otvorila je konferenciju naglašavajući ulogu biotehnologije u budućem razvoju zemlje. Istakla je napredak koji je Srbija postigla u razvoju ekosistema biotehnologije, uključujući otvaranje naučno-tehnoloških parkova i ulaganja u moderne infrastrukture kao što je Data centar u Kragujevcu.

Konferencija je bila platforma za predstavljanje planova za BIO4 kampus, novi projekat koji će služiti kao hab za biotehnološki razvoj, promovisanje transfera tehnologije iz nauke u industriju i povezivanje istraživača i industrije. Kampus će, prema premijerkinim rečima, biti dom za više od 1.000 doktoranada i obuhvataće devet naučnih instituta i sedam fakulteta usredsređenih na biologiju i farmaciju.

Pročitajte još:

Biotehnologija se pozicionira kao ključni faktor u razvoju sektora kao što su medicina, poljoprivreda i proizvodnja hrane. S ciljem promovisanja inovacija i održivosti, konferencija takođe sadrži program posvećen zelenoj biotehnologiji, nudeći diskusije o održivim rešenjima i ekološkoj budućnosti.

Izvršni direktor Svetskog ekonomskog foruma, Mirek Dušek, pohvalio je Srbiju kao lidera u biomedicini i biotehnologiji u regionu, izražavajući podršku i entuzijazam za buduća tehnološka dostignuća i saradnju. Takođe, naglasio je da u svetu postoji 18 centara, od toga je jedan izgrađen u Beogradu pre dve godine.

Energetski portal

Larve velikog brašnara – održiva hrana za životinje i organsko đubrivo

Foto-ilustracija: Freepik (aleksandarlittlewolf)
Foto: ljubaznošću Borisa Vasiljeva

Larve velikog brašnara imaju značaj u očuvanju životne sredine od zagađenja plastikom, o čemu sam pisala u prethodnom blogu. Ono što sam vam ostala dužna, jeste nastavak priče o drugim korisnim potencijalima ovog insekta. Pored plastike, zagađivač planete jeste i poljoprivreda, koja upotrebljava važne resurse čija je održivost dovedena u pitanje, a koristi i opasne materije koje se nalaze u pesticidima i drugim sredstvima.

Proizvodnja hrane za životinje zahteva velike površine zemljišta, ali i značajne količine energije i vode, čime doprinosi emisijama sa efektom staklene bašte. Potencijal ovih larvi leži u podacima da su bogate proteinima (45-60 odsto suve mase), mastima (30-45 odsto suve mase), zatim vitaminima, omega 3, 6 i 9 masnim kiselinama, kao i vlaknima i mineralima. Kao takve, odličan su izvor proteina za proizvodnju hrane za životinje, štaviše nutritivan sastav je bolji nego kod ostalih komponenti životnjske hrane.

Da bi ovakva ideja zaživela, potrebne su zakonske regulative koje se odnose na upotrebu insekata u ishrani životinja, a koje u Srbiji i dalje ne postoje, objasnio je Boris Vasiljev iz preduzeća Belinda animals. Trenutno, larve velikog brašnara mogu da se koriste isključivo na individualnim gazdinstvima, ali ohrabrujuće je da se očekuje da će uskoro doći do usklađivanja sa uredbama Evropske unije.

Foto-ilustracija: Unsplash (
Rasa Kasparaviciene)

Osim što su korisne za fabrike hrane za životinje, individualne poljoprivrednike, uzgajivače živine, svinja i ribe, korst mogu da imaju i povrtari i voćari. Naime, izlučevine ovih insekata mogu da postanu i vrlo kvalitetno organsko đubrivo.

Prema rečima Vasiljeva, kao i svaka nova i neuobičajena ideja, i ova će na početku naići na otpor, ali veruje da će očite prednosti koje donosi upotreba ovih larvi, privući dovoljan broj farmera za uspostavljanje inicijalne mreže farmi ove vrste insekata.

Govoreći o životnoj sredini, procene su da ukoliko bi se ovakva inicijativa sprovela samo na jedan odsto poljoprivrednih gazdinstava u našoj zemlji, kroz 20 godina emisije gasova sa efektom staklene bašte bile bi smanjene za 348.430 tona.

Zaključak Vasiljeva jeste da ako se u obzir uzeme prosečna apsorcija CO2 po stablu, za toliku količinu bi bilo potrebno više od 15 miliona stabala, što dodatno prikazuje značaj korišćenja larvi velikog brašnara.

Katarina Vuinac

Projektovanje pruge od Beograda do hrvatske granice

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Unsplash (Silver Ringvee)

U okviru opsežnog projekta modernizacije i revitalizacije železničke infrastrukture u Srbiji, izrađuje se tehnička dokumentacija za unapređenje pruge u segmentu Beograd-Šid-granica Hrvatske. Ova inicijativa je deo šireg plana za razvoj Mediteranskog koridora, ključne arterije koja će omogućiti efikasniji transport robe i putnika kroz jugoistočnu Evropu, povezujući region sa ostalim delovima kontinenta. Mediteranski koridor je deo TENT-a i odnosi se na set transportnih ruta koje povezuju mediteranske luke sa centralnim delovima Evrope, uključujući železničke i putne mreže.

Beograd, Stara Pazova, Ruma, Sremska Mitrovica i Šid, biće povezani sa Hrvatskom, a dalje i sa Slovenijom brzom prugom, kojom bi vozovi trebali da se kreću mnogo brže nego što je trenutna situacija. Na nekim deonicama, brzina bi trebala, prema projektu da dosegne i 200 kilometara na sat, čime bi trebalo da podstakne brži i održiviji prevoz. Ovaj poduhvat, sa ciljem unapređenja postojeće jednokolosečne pruge u savremenu dvokolosečnu prugu, doprineće povećanju kapaciteta i efikasnosti kako putničkog tako i teretnog saobraćaja.

Projektom su obuhvaćene različite deonice, uključujući i segmente kao što su Stara Pazova-Golubinci-Šid, a sve deonice zajedno podeljene su na pet poddeonica. Svaka poddeonica karakteriše se specifičnostima u pogledu infrastrukturnih objekata kao što su mostovi, podvožnjaci i nadvožnjaci, a neke deonice će takođe imati specijalizovane nadvožnjake za prelaz divljači, osmišljene da minimalizuju uticaj na lokalnu faunu, objavljeno je u okviru Nacrta Prostornog plana područja posebne namene infrastrukturnog koridora železničke pruge Beograd – Šid – granica Hrvatske, deonice Stara Pazova – Golubinci – Šid i železničke pruge Inđija – Golubinci.

Foto-ilustracija: Pixabay

Elektrifikacija određenih deonica pruge takođe doprinosi smanjenju emisija i promociji održivih, ekološki prihvatljivijih vidova transporta.

Takođe, u svetlu izazova klimatskih promena i ograničenja fosilnih goriva, razvoj železničke infrastrukture postaje imperativ za podršku održivom i odgovornom transportnom sistemu u budućnosti.

1) Poddeonica 1 (Golubinci uključivo – Ruma isključivo), dužine od 18,9 km

Poddeonica se nalazi u okviru segmenta pruge Golubinci – Ruma. Tehničkom dokumentacijom predviđa 6 denivelisanih ukrštaja (3 nadvožnjaka, 1 podvožnjak i 1 ekološki most). Projektovana brzina je 200 km/h na ovoj deonici.

2) Poddeonica 2 (Ruma uključivo – Sremska Mitrovica isključivo), dužine od 16,7 km

Predmetna podedeonica se nalazi u okviru segmenta pruge Ruma – Sremska Mitrovica. Tehničkom dokumentacijom se predviđaju 5 denivelisanih ukrštaja (4 nadvožnjaka, 1 podvožnjak). Trasa pruge u ovoj deonici van naseljenih mesta po ravničarskom terenu, imaće projektovanu brzinu od 200 km/h, izuzimajući zonu stanice Ruma gde je projektovana brzina 160 km/h.

3) Poddeonica 3 (Sremska Mitrovica uključivo – Šid – Državna granica), dužine od 41,4 km

Foto-ilustracija: Unsplash (Charles Forerunner)

Poddeonica se nalazi u okviru segmenta pruge Sremska Mitrovica – državna granica. Tehničkom dokumentacijom se predviđaju 14 denivelisanih ukrštaja (4 nadvožnjaka, 8 podvožnjaka i 1 ekološki most). Trasa pruge u ovoj deonici van naseljenih mesta po ravničarskom terenu, imaće projektovanu brzinu od 200 km/h, izuzimajući zone stanica Sremska Mitrovica gde je projektovana brzina 120 km/h i stanice Šid gde je projektovana brzina 160 km/h.

4) Poddeonica 4 (Inđija isključivo- Golubinci isključivo), dužine od 2,7 km

Predmetna poddeonica se nalazi u okviru segmenta pruge Golubinci – Inđija. Tehničkom dokumentacijom nisu predviđena denivelisana ukrštanja sa infrastrukturom. Trasa pruge u ovoj deonici ima projektovanu brzinu od 160 km/h.

5) Poddeonica 5 (Stara Pazova isključivo- Golubinci isključivo ), dužine od 7,1 km

Predmetna poddeonica se nalazi u okviru segmenta pruge Stara Pazova – Golubinci. Trasa pruge u ovoj deonici van naseljenih mesta po ravničarskom terenu, imaće projektovanu brzinu od 120 km/h. U okviru pružnog pojasa – pojasa regulacije pored objekta pruge, nalaze se i službena mesta (stanični objekti, mimoilaznice) kao i postrojenja koja omogućavaju funkcionisanje složenog saobraćajnog sistema za brzine do 200 km/h.

Energetski portal

Dvadeset godina lizinga u Srbiji – od automobila i kamiona do solarnih panela i svetle budućnosti

Foto ilustracija: Unsplash (Micheile Henderson)
Foto-ilustracija: Unsplash (Aleksandr Popov)

Prošlo je 20 godina od kada se lizing pojavio u Srbiji. U tom periodu, u privredu je putem lizinga investirano više od osam milijardi evra. Prema podacima za 2022. godinu, svako treće novoprodato vozilo je finansirano putem lizinga. Boris Stević iz Asocijacije lizing kompanija Srbije kaže da je za 20 godina potpisano oko 250.00 ugovora i da su u najvećem broju finansirana putnička vozila, ali i da su dolaskom zelene agende lizing kompanije počele da finansiraju solarne panele.

Boris Stević iz Asocijacije lizing kompanija Srbije kaže za RTS da se lizing uglavnom vezuje za finansiranje putničkih vozila.

,,Međutim, imamo i komercijalna vozila u velikom procentu – oko 35 odsto učešća u ukupnoj produkciji su komercijalna vozila. Finansirana su razna dostavna vozila, kamioni, gradski i turistički autobusi“, navodi Stević.

Ističe da je prošle godine velika nabavka autobusa za Grad Beograd finansirana putem lizinga, a da se ove godine očekuju i električni autobusi, koji će se pojaviti na ulicama Beograda i koji su takođe finansirani putem lizinga.

Pročitajte još:

,,Pored toga, lizing je finansirao i mašine i opremu – od građevinske mehanizacije, poljoprivredne mehanizacije i raznorazne procesne opreme“, navodi Stević.

Napominje da su dolaskom zelene agende i zelene energije lizing kompanije počele da rade i finansiranje solarnih panela, u čemu Srbija prati svetske i evropske trendove.

,,Osnivači većine lizing kompanija koje posluju u Srbiji su iz Evropske unije, tako da je nama implementacija tih politika imperativ i obavezali smo se da imamo određeni deo zelenog portfolija, tako da mislim da će lizing kompanije ove godine već finansirati 20 miliona evra električnih automobila, autobusa i lakih komercijalnih vozila“, navodi Stević.

Lizing pogodan za finansiranje rasta malih i srednjih preduzeća

Na pitanje koliko je lizing danas značajan za privredu i državu, Stević kaže da je lizing proizvod putem kojeg se finansiraju osnovna sredstva i da se najčešće finansiraju mala i srednja preduzeća.

Foto: Unsplash/Micheile Henderson

,,Ako uzmete da dolaze nove tehnologije koje se moraju zanavljati da bi privreda bila u trendovima, da bi prevoznici zanavljali vozne parkove, neko to treba da isfinansira. Lizing kompanije su upravo tu da isfinansiraju mala i srednja preduzeća“, ističe Stević.

Objašnjava da lizing kompanije ne zahtevaju dodatne kolaterale i da su vlasnici predmeta koji se finansira sve do isplate poslednje rate.

,,Lizing je prepoznat kao proizvod koji je veoma pogodan za finansiranje rasta malih i srednjih preduzeća“, naglašava Stević.

Svetla budućnost lizinga

Stević kaže da su projekcije za budućnost da se sledeće godine dostigne milijarda u finansijskom lizingu.

,,Očekujemo da ove godine završimo na oko 800 miliona evra i ako se nastavi ovaj trend rasta, koji je bio 19 procenata u odnosu na prošlu godinu, mi ćemo dostići tu milijardu u novoj produkciji“, najavljuje Stević.

Što se tiče digitalizacije, kaže da su projekcije da će u naredne dve do tri godine imati dve trećine digitalno potpisanih ugovora.

,,Vidim svetlu budućnost za lizing. Lizing je u Srbiji još uvek na dosta nižem nivou u poređenju sa drugim evropskim zemljama i zemljama u regionu, tako da postoji prostor za rast“, naglašava Stević.

Ističe da, pre svega, treba da se radi na digitalizaciji.

Izvor: RTS

Regionalna konferencija posvećena ubrzanju prelaska na cirkularnu ekonomiju

Foto-ilustracija: Freepik (freepik)
Foto: Ministarstvo zaštite životne sredine

Dvodnevna regionalna konferencija ,,Ubrzanje tranzicije ka cirkularnoj ekonomiji’’, otvorena je u Beogradu, a tom prilikom istaknut je značaj cirkularne ekonomije za zelenu tranziciju Srbije, ali i održivom razvoju društva kao celine.

Državna sekretarka u Ministarstvu zaštite životne sredine Sandra Dokić naglasila je otvarajući skup, da iako je zelena tranzicija sveobuhvatan proces, u fokusu konferencije biće onaj aspekt cirkularne ekonomije koji se odnosi na upravljanje otpadom od hrane.

,,Podaci pokazuju jednu nelogičnost, a to je da se jedna trećina hrane u svetu baci, dok je istovremeno u pojedinim delovima sveta nema dovoljno. Ovaj problem je prepoznat i u globalnim dogovorima – Agenda 2030 i Pariskom sporazumu, dokumentima čiji je Srbija potpisnik i čijim ciljevima smo posvećeni. U Srbiji smo već napravili značajne korake kako bismo uticali na smanjenje ove pojave, radeći paralelno na usvajanju neophodne regulative i izgradnji zelene infrastrukture“, rekla je državna sekretarka.

Pročitajte još:

Kada je reč o regultivi, ona je naglasila da je Srbija, po ugledu na uspešne zemlje na ovom planu, prva na Zapadnom Balkanu pripremila Mapu puta za cirkularnu ekonomiju, a usvojen je i Program razvoja cirkularne ekonomije, kao i niz drugih strateških dokumenata.

Govoreći o infrastrukturi, istakla je da Ministarstvo realizuje kapitalne projekte izgradnje regionalnih i reciklažnih centara, gde će se otpad tretirati na najsavremeniji način, poštujući principe cirkularne ekonomije. Ona je dodala da je u Srbiji, kroz IPA projekat, uvedena primarna separacija otpada u 17 lokalnih samouprava.

Prema njenim rečima, podstiču se i inovacije u ovom procesu, pa je kroz projekat “Smanjenje ugljeničnog otiska lokalnih zajednica primenom principa cirkularne ekonomije u republici Srbiji“, koji sprovodi sa UNDP, u protekle dve godine pristiglo 25 inovativnih ideja od naučno-istraživačkih organizacija.

„Ovaj skup je važan, jer će inicijative koje će biti predstavljene u naredna dva dana doprineti bržoj i inovativnijoj implementaciji kružne ekonomije, a time i održivom korišćenju ograničenih resursa, što nam je cilj“, rekla je državna sekratarka Dokić.

Konferenciju su organizovali Ministarstvo zaštite životne sredine u saradnji sa Ekonomskom komisijom Ujedinjenih nacija za Evropu – UNECE. Okupila je brojne učesnike, među kojima su predstavnici javnog i privatnog sektora, finansijskih institucija i naučno istraživačkog i civilnog miljea iz zemalja UNECE regiona.

Energetski portal

Igradnja RHE „Bistrica“ ključna za sigurno snabdevanje energijom

Foto-ilustracija: Pixabay (Jacopo Cavalca)
Foto-ilustracija: Unsplash (Dan Meyers)

O izgradnji reverzibilne hidroelektrane „Bistrica“ i novim projektnima u oblasti energetike razgovarali su Dubravka Đedović Handanović, ministarka rudarstva i energetike i predstavnici Japanske agencije za međunarodnu saradnju (JICA).

Poseta ove misije, koju je predvodila direktorka JICA za Evropu Eri Nakamura, rezultat je intenziviranja rada JICA na sagledavanju projekta RHE „Bistrica“.

Ministarka je rekla da je Vlada Srbije prepoznala izgradnju RHE „Bistrica“ kao jedan od prioriteta u čitavom energetskom sektoru, koji je ključan za ostvarivanje strateških ciljeva koji se tiču tranzicije ka čistim izvorima energije.

“Izgradnja reverzibilne hidroelektrane ključna je za povećanje naših kapaciteta za skladištenje energije, čime se omogućava lakša integracija velikih kapaciteta iz obnovljivih izvora energije i očuvanje stabilnosti snabdevanja”, dodaje ona.

Prema njenim rečima do kraja godine biće završena Studija opravdanosti za RHE „Bistrica“, kojom će se utvrditi troškovi projekta.

Pročitajte još:

Ministarka kaža da će to omogućiti dalje korake u realizaciji projekta, a cilj nam je da budemo što efikasniji, kako u pripremi tehničke dokumentacije, tako i u obezbeđivanju finansiranja.

Na sastanku sa misijom JICA bilo je reči i izgradnji postrojenja za odsumporavanje u TE „Nikola Tesla A“ na kojem su radovi nastavljeni, pošto je u septembru uspešno postignut dogovor o završetku projekta.

Radovi su sada u završnoj fazi, a u pitanju je projekat koji će značajno doprineti smanjenju emisija sumpor-dioksida i praškastih materija u jednoj od najvećih termoelektrana u Srbiji.

Energetski portal

Nedostatak investicija u električne mreže ugrožava borbu protiv klimatskih promena

Photo-illustration: Pixabay
Photo-illustration: Pixabay

Globalni napori za suzbijanje klimatskih promena suočavaju se s ozbiljnom preprekom, upozorava specijalni izveštaj Međunarodne agencije za energiju (IEA). Ključne električne mreže širom sveta, koje su osnovni stub distribucije električne energije već preko sto godina, nisu u korak s brzim razvojem tehnologija čiste energije, kao što su solar i vetar.

Izveštaj naglašava hitnu potrebu za poboljšanjem i proširenjem globalnih električnih mreža kako bi se omogućio kontinuirani razvoj i implementacija projekata obnovljive energije. Trenutna infrastruktura mreže pokazuje znakove da ne može podržati brzorastuće tehnologije, uključujući solarnu energiju, vetroenergiju, električne automobile i toplotne pumpe.

Ako se ne postupi brzo i odlučno, postoji rizik da neće biti moguće ostvariti globalni cilj ograničenja porasta temperature za 1,5 °C, što je ključno za sprečavanje najgoreg scenarija klimatskih promena. Izveštaj poziva na hitne akcije i investicije u električnu infrastrukturu, sa posebnim fokusom na unapređenje i proširenje mreža, kao i na poboljšanje regulative.

PROČITAJTE JOŠ:

Foto-ilustracija: Pixabay (analogicus)

Za postizanje globalnih klimatskih ciljeva biće potrebno dodati ili zameniti 80 miliona kilometara električnih vodova do 2040. godine, predviđa IEA. Godišnje investicije treba povećati na preko 600 milijardi dolara – dvostruko više nego sad, do 2030. godine, kako bi se postiglo usklađivanje sa brzim rastom sektora obnovljivih izvora energije.

Ovaj apel dolazi u trenutku kada mnogi projekti obnovljivih izvora energije čekaju odobrenje za povezivanje sa mrežom, pri čemu se ističe potreba za jačanjem i modernizacijom postojećih sistema.

Energetski portal

WWF: Godišnja ekonomska vrednost vode i slatkovodnih ekosistema iznosi 58 milijardi američkih dolara

Foto-ilustracija: Unsplash (Lucas Cetti)
Foto-ilustracija: Unsplash (
J K)

Voda, najdragoceniji, a nedovoljno cenjen resurs na svetu, leži u srcu rastuće globalne krize koja preti ljudima i svim bićima na Zemlji, upozorava novi izveštaj svetske organizacije za zašitu prirode WWF.

Objavljen na Svetski dan hrane, izveštaj „Visoka cena jeftine vode“ otkriva surovu stvarnost: godišnja ekonomska vrednost vode i slatkovodnih ekosistema procenjuje se na 58 milijardi američkih dolara, što je ekvivalent 60 odsto globalnog bruto domaćeg proizvoda (BDP). Međutim, svetski slatkovodni ekosistemi na silaznoj su putanji, predstavljajući sve veći rizik za te vrednosti.

Od 1970. godine, svet je izgubio trećinu močvarnih područja, dok su populacije slatkovodnih životinja u proseku smanjene za čak 83 odsto. Ovaj poražavajući trend doprineo je povećanju broja ljudi koji se suočavaju s nedostatkom vode i nesigurnošću u pogledu hrane. Brojna jezera i reke su presušile, zagađenje se povećalo, a izvori hrane su sve manji. Izveštaj naglašava i potrebu za boljim prilagođavanjem na sve lošije uticaje klimatskih promena – od razornih suša i ekstremnih poplava do rasta nivoa mora.

Pročitajte još:

„Voda i slatkovodni ekosistemi nisu samo temelj naše ekonomije, već i izvor života na našoj planeti i budućnosti. Zdrave reke, jezera i močvare ključne su za sigurnost vode i hrane, prilagođavanje klimatskim promenama i očuvanje biološke raznovrsnosti, ali takođe, pružaju neprocenjive kulturne i duhovne vrednosti koje su izuzetno važne za dobrobit ljudi širom sveta. Poslednji je trenutak da vlade, korporacije i finansijske institucije ulože sredstva u zaštitu i obnovu naših slatkovodnih ekosistema kako bismo osigurali budućnost u kojoj voda u izobilju teče za sve“, ističe Nataša Kalauz, izvršna direktorka WWF Adrije.

Photo-illustration: Pixabay

Izveštaj utvrđuje da direktne ekonomske koristi, poput potrošnje vode za kućne potrebe ili navodnjavanja poljoprivrede i industrije, iznose minimalno 7,5 milijardi američkih dolara godišnje. Takođe, procenjuje da su nevidljive koristi poput pročišćavanja vode, poboljšanja zdravlja tla, skladištenja ugljenika i zaštite zajednica od ekstremnih poplava i suša, i do sedam puta veće, oko 50 milijardi dolara.

Međutim, degradacija reka, jezera, močvara i podzemnih voda takođe preti tim vrednostima. Ispumpavanje neodrživih količina vode, štetne subvencije, promene tokova reka, zagađenja i uticaji povezani s klimatskim promenama ugrožavaju slatkovodne ekosisteme. Više od dve trećine najvećih svetskih reka više nemaju slobodan tok, dok močvare i dalje gubimo tri puta brže od šuma.

Uz loše upravljanje vodama, uništavanje slatkovodnih ekosistema ostavlja milijarde ljudi širom sveta bez pristupa čistoj vodi i sanitarnim uslovima, dok rizici povezani s vodom za poslovanje i ekonomiju rastu. Do 2050. godine, oko 46 odsto globalnog BDP-a moglo bi da dolazi iz područja koja se suočavaju s krizom vode, što bi bio porast u odnosu na današnjih 10 odsto.

WWF takođe upozorava da zastarelo razmišljanje koje se fokusira isključivo na izgradnju infrastrukture zanemaruje izvor problema: degradirane reke, jezera, močvare i podzemne vode neće rešiti krizu vode, posebno ne u vreme klimatske krize.

Ključ rešenja leži u zaustavljanju neprestanog gubitka slatkovodnih ekosistema. Vlade bi trebalo da se pridruže „Izazovu za očuvanje slatkovodnih ekosistema’’, inicijativi čiji je cilj da obnovi 300.000 km degradiranih reka i 350 miliona hektara degradiranih močvara širom sveta do 2030. I korporacije moraju da promene svoj pristup vodi i da povećaju zajedničke napore da bismo je sačuvali.

Ivana Laginja, rukovodioc WWF-ovog projekta „Obnova Evropskog Amazona’’ ističe da je upravo taj projekat sjajan primer obnove područja na rekama Mura, Drava i Dunav.

„Kroz neposredne aktivnosti na obnovi ekosistema doprinećemo dugoročnom cilju obnove ekosistema i biološke raznovrsnosti na području UNESCO-vog Rezervata biosfere Mura-Drava-Dunav uz podršku i uključivanje lokalnog stanovništva’’.

Izvor: WWF Adria

Saradnja inženjera kompanije CEEFOR i nemačkih stručnjaka u oblasti OIE

Foto: GIZ
Foto: GIZ

Inženjeri kompanije Ceefor, u saradnji sa kompanijom GOPA – International Energy Consultants (intec), učestvovali su u organizaciji studijskog putovanja u Nemačku u okviru projekta Promocija obnovljivih izvora energije i energetske efikasnosti u Srbiji, koji realizuje Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH u partnerstvu sa Ministarstvom rudarstva i energetike Vlade Republike Srbije, a u sklopu programa Nemačke razvojne saradnje u Srbiji.

Projekat ima za cilj da podstakne korišćenje obnovljivih izvora energije (OIE) u Srbiji, koji predstavljaju njen veliki potencijal za proizvodnju električne i toplotne energije i doprinose zelenoj energetskoj tranziciji. Pažnja je prvenstveno usmerena na kupce-proizvođače, odnosno solarne elektrane u domaćinstvima, stambenim zajednicama, kao i javnim i privatnim zgradama za snabdevanje sopstvene potrošnje koji viškove predaju nazad u mrežu. Saradnjom sa relevantnim institucijama i organizacijama realizacija projekta sprovodi se kroz podizanje svesti o prednostima solarne energije, zatim kroz unapređenje pravnog i tehničkog okvira za korišćenje OIE, kao i jačanje kapaciteta relevantnih ciljnih grupa u koje spadaju predstavnici institucija u oblasti energetske politike, stručnjaka iz elektroprivrednog sistema, energetskih menadžera, obrazovnog sistema, nastavnika i profesora, kao i civilnog sektora i medija.

U FOKUSU:

Učesnici studijske posete bili su predstavnici Ministarstva rudarstva i energetike, Agencije za energetiku Republike Srbije, Elektrodistribucije, Elektroprivrede Srbije, energetske zadruge Elektropionir, kao i energetski menadžeri iz pet lokalnih samouprava i uvaženi predstavnici srednjih tehničkih škola i univerziteta.

Foto: GIZ

Inženjeri kompanije Ceefor su imali priliku da učestvuju na predavanjima i razmene iskustva sa kolegama iz Srbije i Nemačke, kao suorganizatori studijskog putovanja. Oni imaju dugogodišnje iskustvo u oblasti obnovljivih izvora energije i energetske efikasnosti, a za njih je ovo bila prilika da znanje dodatno upotpune.

Prvog dana su kroz prezentaciju predstavili mogućnost sticanja statusa kupaca-proizvođača i njihov položaj u Srbiji, govoreći o regulatornom okviru i procedurama, vrstama ugovora i pojašnjenjima računa, zatim o povraćaju investicija i profitabilnosti za različite tipove kupaca-proizvođača. Razgovarali su i o kupcima-proizvođačima u zemljama Evropske unije i primenjivosti primera dobre prakse u Srbiji. Prvi dan zaključen je razgovorom o procedurama priključenja na mrežu i dobijanja statusa kupca – proizvođača u Srbiji, kao i o mogućnosti za pojednostavljenje procedure na osnovu poređenja sa praksom u zemljama Evropske unije.

Drugog dana naši inženjeri imali su priliku da slušaju predavanja nemačkih stručnjaka iz oblasti OIE, koji su govorili o posebnim uslovima za obnovljive izvore energije, zatim procesu usklađenosti i sertifikacije. Razgovaralo se i o inovacijama na polju provere procesa priključenja na mrežu, automatizacije obrade zahteva, budućeg upravljanja i praćenja mreže.

Treći dan bio je rezervisan za posetu proizvodnim pogodnima SMA kompanije, gde im je predstavljen ceo portfolio, od prvog invertora do današnjih rešenja koja sadrže sve elemente za izgradnju savremenih solarnih elektrana, odnosno i off-grid i on-grid rešenja. Takođe, imali su priliku da prisustvuju i vide kako izgleda proces sklapanja svih elemenata invertora snage od 3 kW do 160 kW.

Priredila: Katarina Vuinac

Tekst u celosti pročitajte u Magazinu Energetskog portala OBNOVLJIVI IZVORI ENERGIJE

iO PARTNERS, STRATEŠKI PARTNER JLL-a PROŠIRUJE OPERACIJE NA SRBIJU

Foto: iO Partners
Foto: iO Partners

Kompanija iO Partners, koja je strateški partner JLL-a za region centralne i istočne Evrope, otvorila je kancelariju u Srbiji koja će biti zadužena i za razvoj poslovnih operacija u Hrvatskoj, Sloveniji i Crnoj Gori. Srbija ujedno predstavlja i prvo novootvoreno tržište za iO Partners kao jednog od lidera u nekretninama u zemljama u kojima posluje.

Vođenje poslovnih operacija u Srbiji i zemljama Balkana, povereno je Jeleni Radulović, koja ima više od 20 godina iskustva u postavljaju i razvoju raznih segmenta u oblasti komercijalnih nekretnina. Tokom svoje bogate karijere, Jelena je u više navrata bila zadužena za razvoj poslovanja nekoliko vodećih kompanija u oblasti nekretnina, i to ne samo u Srbiji, već i na brojnim evropskim tržištima.

„Izuzetno sam ponosna što ćemo postati deo regionalne mreže profesinalaca koji utiču na to da se industrija nekretnina još više razvija. Naš tim u Srbiji već broji 10 izuzetnih pofesionalaca, a plan je da ga i dalje aktivno širimo kako bismo klijentima pružili čitav niz usluga u svim segmetima nekretnina. Mi već uveliko sarađujemo sa našim novim kolegama u Budimpešti, Bukureštu, Bratislavi i Pragu i ja duboko verujem da ćemo zajedničkim snagama i ekspertizom doprineti unapređenju čitave industrije,“ izjavila je Jelena Radulović, direktor kompanije iO Partners u Srbiji. 

Povodom širenja poslovnih operacija u Srbiji, Andrew Peirson, direktor iO Partners za poslovne operacije u Češkoj izjavio je: „Kao kompanija imamo veoma dugu i uspešnu istoriju poslovanja u Srbiji i regionu u kojima je JLL godinama bio tržišni lider. Veoma sam srećan što ponovo uspostavljamo poslovne operacije u Srbiji, jer ćemo iz beogradske kancelarije servisirati mnoge globane klijente u ovom delu Evrope. Srbija je tržište na kome sam uživao dok sam radio i veoma me raduje što mu se ponovo vraćam kroz saradnju sa Jelenom i njenim timom.“

Beograd je izabran za proširenje poslovnih operacija kompanije iO Partners zbog njegove strateške pozicije unutar regiona jugoistočne Evrope, ali i zbog ogromnih mogućnosti u segmentu nekretnina, kao i mnogobrojnih stranih investicija koje se poslednjih godina dešavaju. 

O kampaniji iO Partners 

iO Partners je vodeća kompanija u nekretninama sa sedištem u Beču, koja pruža kompletan paket komercijalnih usluga u Češkoj, Mađarskoj, Rumuniji, Slovačkoj, a od sada i u Srbiji – od lizinga, procena, preko upravljanja projektima i kapitalnih tržišta, do strateškog savetovanja i razvoja nepokretnosti. Za više informacija posetite iopartners.com.

Izvor: iO Partners

Strategija za stabilnost i održivost: Ključne tačke sastanka NIS-a i Ministarstva

Foto-ilustracija: Unsplash (Waldemar Brandt)
Foto-ilustracija: Pixabay

Održan je važan sastanak između rukovodstva Naftne industrije Srbije (NIS) i Ministarstva rudarstva i energetike, na kojem je diskutovano o ključnim strategijama za osiguravanje stabilnog snabdevanja naftom i naftnim derivatima na srpskom tržištu. Takođe, bilo je reči o planovima za smanjenje emisija štetnih gasova i transformaciju naftnog sektora u skladu sa ekološkim standardima i direktivama EU.

Na sastanku je istaknuta posvećenost obe strane kontinuiranom monitoringu tržišnih trendova i reagovanju u skladu sa globalnim promenama, kako bi se osigurala konzistentnost cena i sprečili inflacioni pritisci. Poseban fokus bio je na održavanju stabilnih rezervi i garanciji pouzdanog snabdevanja tržišta, saopšteno je na sajtu Vlade Srbije.

PROČITAJTE JOŠ:

Diskutovano je i o budućim inicijativama koje se tiču zaštite životne sredine. Naglašena je potreba za ulaganjem u održive projekte i primenom inovacija koje će voditi ka smanjenju emisija gasova sa efektom staklene bašte u naftnom sektoru.

Planirani remont rafinerije u Pančevu, zakazan za početak naredne godine, identifikovan je kao ključna inicijativa koja će dalje osigurati stabilnost u proizvodnji i snabdevanju naftnim derivatima. Ovaj korak se vidi kao vitalni deo strategije za unapređenje efikasnosti i sigurnosti operacija u naftnom sektoru Srbije.

Energetski portal

Konferencija “Transport i logistika: U srcu privrede”, 26. oktobra u Beogradu

Foto-ilustracija: Freepik (wirestock)
Foto-ilustracija: Freepik (bearfotos)

Konferencija “TRANSPORT I LOGISTIKA: U SRCU PRIVREDE“, održaće se 26. oktobra 2023. godine, s početkom u 10 časova, u Privrednoj komori Srbije, Resavska 13 – 15, Beograd.

Zamišljena u formi interaktivnog i dinamičnog dijaloga, ovogodišnja, druga po redu konferencija, ima za cilj da ponudi inovativna rešenja i nove strategije ali i identifikuje kritična pitanja koja se tiču sektora transporta i logistike, kao što su: uticaj globalnih ekonomsko-geopolitičkih trendova i iznalaženje jedinstvene strategije, pronalaženje novih scenarija i ideja u cilju konkuretnost na tržištu, smanjenje emisije CO2—Zeleni dogovor, suočavanje sa aktuelnim izazovima: od povećanih operativnih troškova u logistici do eksplozivnog rasta e-trgovine, digitalne inicijative i primena veštačke inteligencije, iskustva i vizije za budućnost žena na vodećim pozicijama u logistici, napori za podršku regionalnoj ekonomskoj integraciji uz fokus na moguće olakšice u trgovini i transportu.

Učešće na konferenciji potvrdili su visoki predstavnici Svetske banke, Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Republike Srbije, Ministarstva mora, prometa i infrastrukture Republike Hrvatske, Uprave carine Republike Srbije, Uprave carine Republike Italije, Nacionalnog udruženja transportnih kompanija Republike Italije, i Slovenije, Luke Rijeka, Slovenačkih i Hrvatskih železnica, direktori vodećih transportnih kompanija poput MSC Global Shipping Company, Moller Maersk Group, Dragon Maritime Group, Transfera, Fercam, Intereuropa AD, Nelt, Samer & Co. Shipping, Metrans Grupa, Srbija Kargo, Milšped, ali i kompanija kao što su IMLEK, Ananas i sl, kao i vodeći eksperti i lideri iz industrija transporta, logistike, lanaca snabdevanja, elektronske trgovine, digitalizacije i sl.

Konferenciju u partnerstvu organizuju Uruženje italijanskih industrijalaca – Konfindustrija Srbija, Privredna komora Srbije, Slovenački poslovni klub i Hrvatska gospodarska komora.

Kompletan program konferencije pogledajte ovde.

Ovo je idealna prilika da sagledate izazove sa kojima se danas suočava sektor transporta, logistike i lanaca snabdevanja i povežete se s liderima u ovim oblastima.

Zainteresovi za događaj mogu da se prijave ovde.

Izvor: Confindustria Serbia

U Kini potpisana tri ugovora za 300 kilometara novih puteva

Foto-ilustracija: Unsplash (Anton Darius)
Foto-ilustracija: Pixabay

Tri komercijalna ugovora koji se odnose na izgradnju infrastrukture u Srbiji, čija je vrednost skoro četiri milijarde evra za oko 300 kilometara novih puteva, potpisana su u Pekingu sa kineskim kompanijama.

Prvi ugovor odnosi se na brzu saobraćajnicu ‘Osmeh Vojvodine’, čiji će početak izgradnje biti u narednih mesec dana, a koja počinje na Bačkom Bregu i ide preko Sombora, Kule, Vrbasa, Bečeja i Novog Bečeja, Kikinde i na kraju do Srpske Crnje.

Kako se navodi na sajtu Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, dužina tog puta biće 186 kilometara, uz dodatak do Srpske Crnje, tako da će kada radovi budu završeni iznositi skoro 200 kilometara.

Pročitajte još:

Drugi ugovor potpisan je za izgradnju auto-puta između Beograda, Zrenjanina i Novog Sada, koji će biti dug 105 kilometara i kojim će se Novi Sad povezati na treći auto-put, a početak radova očekuje se sledeće godine.

Poslednji ugovor koji je potpisan odnosi se na kupovinu pet kineskih brzih vozova, koji će saobraćati na pruzi Beograd – Budimpešta, kada Srbija završi deo pruge do Subotice, a Mađarska svoj do Budimpešte. Vozovi poseduju sve evropske standarde.

Energetski portal

NEMAČKA I FRANCUSKA: Tačka podela je nuklearna energija, šta je rešenje za problem koji koči EU?

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

Distanca između Francuske i Nemačke oko buduće konkurentnosti njihovih industrija biće centralna tačka razgovora kada se ministri energetike EU sastanu u Luksemburgu, saopštile su diplomate EU.

Evropska komisija je predložila reviziju pravila koja regulišu tržišta električne energije u EU u martu ove godine nakon što je Evropa iskusila veoma visoke cene energije 2021. i 2022. Nova pravila nastoje da zaštite potrošače od nestabilnih tržišta fosilnih goriva sa prelaskom na dugoročna koji će imati ugovore sa fiksnom cenom.

Međutim, njen napredak ka zakonu koči neslaganje usredsređeno na sadržaj samo jednog člana – 19b.

U članu se objašnjava kako se državna pomoć može koristiti za finansiranje energetskih projekata. Berlin strahuje da će Francuska, sa svojim ogromnim nuklearnim arsenalom, moći da ponudi takve ugovore svojoj postojećoj floti nuklearne energije – a zatim iskoristi višak prihoda ostvarenih ovim ugovorima za subvencionisanje industrije.

PROČITAJTE JOŠ:

Foto-ilustracija: Pixabay

Nemačka, ekonomski motor Evrope, na ivici je recesije nakon što je izgubila pristup obilnim zalihama jeftinog ruskog gasa u kojoj je godinama uživala. Berlin očekuje da će se privreda ove godine smanjiti za 0,4 odsto, jer industrijska proizvodnja nastavlja da se smanjuje.

Preostale države članice su podeljene. Zemlje centralne i istočne Evrope koje imaju sopstvene ambicije za nuklearnu ekspanziju podržavaju Francusku. Iza Nemačke su Belgija, Danska, Luksemburg, Austrija.

Obe strane su predložile više opcija od juna. Španija, koja predsedava EU do kraja godine, pokušala je da pronađe kompromis i u jednom trenutku predložila da se član 19b u potpunosti ukine.

Ministri će razgovarati o najnovijoj verziji od prošle nedelje u kojoj je Španija izmenila predlog „da se fokusira na direktne podrške šema za plaćanje za investicije u nova postrojenja za proizvodnju energije“, čime je postojeća francuska nuklearna flota neprihvatljiva.

Diplomate EU rekle su da rešenje vide samo na predsedničkom nivou, ali razgovori između francuskog predsednika Emanuela Makrona i nemačkog kancelara Olafa Šolca nisu dali opipljive rezultate prošle nedelje.

Izvor: EURACTIV