Home Blog Page 113

EEA: Rešenja zasnovana na prirodi imaju ključnu ulogu u izgradnji klimatske otpornosti Evrope

Foto-ilustracija: Pixabay (Couleur)
Foto-ilustracija: Pixabay (herbert2512)

Rešenja zasnovana na prirodi, kao što je obnova močvara u područjima podložnim poplavama ili zelena infrastruktura za smanjenje efekata toplotnih ostrva u gradovima treba da se povećavaju i prošire, kako bi se Evropi pomoglo da se bolje nosi sa uticajima klimatskih promena, pokazuje brifing Evropske agencije za životnu sredinu (EEA) „Skaliranje rešenja zasnovanih na prirodi za otpornost na klimu i obnovu prirode“.

Brifing procenjuje trenutno stanje projekata prilagođavanja klimi i kako oni mogu povećati otpornost društva i biodiverzitet. Otkriveno je da trenutno postoji ograničeno iskustvo širom Evrope u proširenju rešenja zasnovanih na prirodi. Pored toga, nedostatak standarda za procenu i praćenje predstavlja veliki izazov za repliciranje projekata i njihovu primenu na širem nivou.

Ključno proširivanje rešenja zasnovanih na prirodi

Ubrzavanje i povećanje ovakvih projekata biće od ključnog značaja za postizanje ciljeva politike EU, u vezi sa prilagođavanjem klimatskim promenama i izgradnju ukupne otpornosti, kako bi se bolje izdržali uticaji ekstremnih vremenskih događaja, kao što su toplotni talasi, poplave i požari.

Rešenja zasnovana na prirodi za prilagođavanje klimatskim promenama i smanjenje rizika od katastrofa takođe doprinose agendi EU za obnovu prirode u cilju bolje zaštite i vraćanja biodiverziteta. Primenjeni u velikim razmerama, oni mogu doprineti i poboljšati različite klimatske i ekološke ciljeve u urbanim i ruralnim oblastima.

Pročitajte još:

Troškovi i koristi

Potrebno je imati više uvida u faktore koji omogućavaju lokalni uspeh, ali i prepreke. Ovo zahteva sistemsko praćenje, izveštavanje i šeme evaluacije, kako bi se dugoročno informisalo o efektivnostima i efikasnostima rešenja zasnovanih na prirodi.

Foto-ilustracija: Pixabay

Troškovi i koristi od rešenja zasnovanih na prirodi moraju biti jasni zainteresovanim stranama i potencijalnim investitorima. Iako služe u višestruke svrhe, kvantifikacija društvenih i ekonomskih aspekata, uključujući raspodelu troškova i koristi među zainteresovanim stranama i dalje je ograničena.

Da bi se ostvario puni potencijal rešenja zasnovanih na prirodi, biće potrebno dalje ciljano upravljanje i koordinacija. Osim finansijskih podsticaja usvajanjem rešenja zasnovanih na prirodi, bilo bi koristi i od regionalnog planiranja zasnovanog na profilima rizika, katalogu već postojećih projekata i osnovnim informacijama o njihovoj trenutnoj primeni.

U okviru ovog brifinga EEA rezimirana su dva izveštaja, koje je uradio Evropski tematski centar EEA za prilagođavanje klimatskim promenama, a koji su se fokusirali na primenu rešenja zasnovanih na prirodi i potencijalu za povećanje njihovih nivoa. Ti izveštaji su: Okvir za procenu rešenja zasnovanih na prirodi za prilagođavanje klimatskim promenama i smanjenje rizika od katastrofa (2021), kao i Razumevanje potencijala skaliranja rešenja zasnovanih na prirodi (2022).

Energetski portal

MOL SERBIA – DVE DECENIJE USPEHA

Foto: MOL Serbia
Foto: MOL Serbia

Kompanija MOL Serbia obeležila je jubilej rada kompanije u Srbiji – 20 uspešnih godina. Na svečanom prijemu osim osvrta na prethodne dve decenije rada, menadžment kompanije je predstavio i planove za naredni period.

Kompanija MOL Serbia je u Srbiju došla 2003. godine kada je prvo počela sa radom veleprodaja goriva, koja i danas predstavlja značajan segment poslovanja kompanije, s obzrom da se MOL Serbia nalazi u samom vrhu kompanija koje se bave veleprodajom goriva. Nakon samo dve godine (2005. godine) otvorena je prva servisna stanica u Beogradu, koja se i danas nalazi na istom mestu u Višnjici. Tokom dve decenije rada, kompanija je vodila računa da konstantno inovira i korisnicima u Srbiji, osim najkvalitenijih goriva, ponudi i gastro segment, kao i TNG, polimere, bitumen, lubrikante, auto – hemiju. U prilog ovom ide i činjenica da u okviru MOL Serbia servisnih stanica rade Fresh Corneri od 2015. Tada je otvoren prvi Fresh Corner na Horgošu 2 i od tada do danas imamo 45 Fresh Cornera na kojima je prodato više od četiri miliona šoljica kafe, više od 150.000 hotdogova, i više od 340.000 sendviča.

„Od dolaska na srpsko tržište uložili smo više od 2,9 milijardi dinara, a 2019. smo u Sremskim Karlovcima otvorili Depo za gorivo i to je bila najveća investicija MOL Grupe u Srbiji. Konstantno razvijamo našu maloprodajnu mrežu servisnih stanica kako bismo bili što bliže našim kupcima. Trenutno imamo više od 70 servisnih stanica. Osim što se trudimo da pored goriva našim kupcima budemo i mesto na kom će uživati u gastro proizvodima poput kafe ili hot doga, želimo da budemo i dobar komšija i da deo profita uložimo u lokalnu zajednicu. Do sada smo kroz različite društveno korisne aktivnosti uložili više od 11,4 miliona dinara. Jedan od CSR projekata na koji smo izuzetno ponosni jeste naša kampanja pod nazivom ,,Igra je za decu, dečiji život nije igra’’ pokrenuta 2018. godine u saradnji sa Agencijom za bezbednost saobraćaja, sa ciljem da podigne svest roditelja vozača o značaju pravilnog postavljanja dečijih sedišta u automobile. Naši zaposleni su najvažniji resurs kompanije i bez njihove posvećenosti, truda i zalaganja ne bismo bili ovako uspešni. Oni se takođe bave i volonterskim akcijama kako bi pomogli da naša zajednica što bolje funkcioniše i na taj način očuvali životnu sredinu i uvek bili uz one kojima je naša podrška neophodna. Nastavićemo da razvijamo našu maloprodajnu mrežu, ali i da budemo pouzdan partner našim kupcima i privredi Srbije“ rekao je Milenko Janković, generalni direktor u kompaniji MOL Serbia.

Posebnu pažnju u narednom periodu kompanija će, pored širenja maloprodajne mreže, posvetiti i kontinuiranom razvoju zaposlenih. Tržište prolazi kroz različite promene usled globalne ekonomske i geo političke situacije. Međutim, iskustvo je pokazalo da dobar tim saradnika, kvalitetno planiranje i upravljanje može dovesti do željenih rezultata. MOL Serbia planira dalje unapređenje usluga u Srbiji u skladu sa ažuriranom Strategijom 2030+ MOL Grupe „Shape Tomorrow“, kako bi se pozicionirala kao jedan od lidera u segmentu maloprodaje i pružanju usluga moblinosti.

Vizija MOL Grupe je jasna – ide se ka cilju da kompanija bude ključni igrač u oblasti cirkularne ekonomije kroz nisku emisiju ugljenika, ali i da se ponudi alternativno gorivo, kao i proizvodi i usluge za ljude u pokretu. Dodatno, poslednjih godina, MOL je posvećen razvoju EV infrastrukture i pozitivno utiče na usvajanje EV u Centralnoj i Istočnoj Evropi. Plan je da se i u Srbiji na određenim servisnim stanicama instaliraju punjači za električna vozila, čim bude usvojena zakonska regulativa o električnim punjačima na benzinskim stanicama. 

Izvor: MOL Serbia

Džipovi i terenska vozila tema referenduma u Parizu

Foto-ilustracija: Unsplash (thomas-tucker)
Foto-ilustracija: Unsplash (vital-sinkevich)

Pariz će početkom februara 2024. održati značajno glasanje, pružajući priliku svim registrovanim glasačima da izraze svoje mišljenje o jednom urbanom pitanju: uvođenje posebnih mera za SUV (sportska terenska vozila) i 4×4 vozila u prestonici. Ova inicijativa dolazi nakon prethodnog referenduma o samouslužnim trotinetima, o čemu smo ranije pisali. 

Podsećanja radi, u Parizu je od 1. septembra u potpunosti zabranjeno iznajmljivanje električnih trotineta. Dilemu oko ove zabrane rešili su građani odlučivanjem na referendumu. Više od 10 godina bilo je dozvoljeno iznajmiti e-trotinet, što je naročito bilo dobro za turiste, međutim, prema rezultatima referenduma – od 103.084 ljudi koji su odlučili da se izjasne, čak 89 odsto glasalo je za ukidanje samouslužnih trotineta.

Ovoga puta tema za građane jesu veliki automobili – da li će ova vozila skuplje plaćati parkiranje, kako bi se mesta oslobodila za efikasniji i ekonomičniji transport.

Pročitajte još:

Foto-ilustracija: Unsplash (d-lamar-hanri)

Fokus ovog novog glasanja je dakle predloženo povećanje cena parking mesta za nestambene objekte za teža i veća vozila, sportska terenska vozila i 4×4 vozila. Ovi tipovi vozila su uglavnom oko 200 kg teži, 25 cm duži i 10 cm širi od standardnih automobila, navodi se na sajtu grada Pariza.

Evidentan je  trend i naklonjenost mnogih ka većim vozilima što je naročito primećeno tokom protekle decenije u Parizu, i što se poklopilo sa porastom prodaje SUV-a i 4×4 vozila širom zemlje. Pored toga, veća veličina i težina SUV vozila su povezani sa povećanom opasnosti za pešake, pri čemu su nesreće u kojima su učestvovala ova vozila znatno smrtonosnije.

Zabeležen fenomen dovodi i do većih zagađenja, stoga će Parižani da se pozabave ovom temom, koja utiče na pejzaž njihovog grada – zauzimanje puno mesta po gradu, veća opasnost, velika potrošnja goriva, i na kraju krajeva, kako smo naveli, veće zagađenje. Na ovaj način građani mogu da utiči na smanjenje, čak i zaustavljanje ovakvog trenda.

Energetski portal

U sektoru OIE nema mesta za rodnu diskriminaciju

Foto-ilustracija: Unsplash (American Public Power Association)
Foto: OIE Srbija

Energetski portal, kao medij koji želi da doprinese rodnoj ravnopravnosti i inkluzivnosti žena u sektor zelene energije, odlučio je da podrži kampanju promocije uspešnih žena koje sprovodi Udruženje Obnovljivi izvori energije Srbije. U narednom periodu objavljivaćemo intervjue Udruženja OIE SRBIJA sa ciljem da podstaknemo mlade devojke i žene da se obrazuju i karijernu šansu potraže u sektoru OIE.

Nataša Lazarević je direktor i osnivač filijale francuske kompanije IEL sa sedištem u Beogradu. Živi i radi na relaciji između Srbije i Francuske. Diplomirani je ekonomista sa masterom iz finansija i bankarstva sa Pariskog univerziteta, Sorbona.

Francuska kompanija IEL, osnovana 2004. godine, projektuje, gradi, finansira i upravlja vetroelektranama i solarnim postrojenjima. Grupacija IEL ima portfolio od skoro 200MW instalisane snage u pogonu i izgradnji, dok u razvoju ima oko 1.2 GW.

Kakvi su planovi ove kompanije u Srbiji i regionu za OIE Srbija otkriva Nataša Lazarević sa kojom se razgovarali i o razlici u tretmanu žena u Srbiji i Francuskoj i prednostima koje sektor obnovljivih izvora energije može ponuditi mladim ženama na početku karijere.

Na čelu ste kompanije koja je razvila Ve Bašaid. Kako ste dospeli u sektor obnovljivih izvora energije?

– Kao diplomirani ekonomista sa masterom iz finansija i bankarstva, počela sam karijeru u finansijskom sektoru, tačnije u reviziji, a zatim u investicionom fondu. Bavljenje investicijama u Private equity fondu u Parizu mi je pružilo mogućnost da naučim šta je konkretno razvoj jedne kompanije, koje su prepreke i izazovi sa kojim se susreću rukovodioci na putu do uspeha. To mi je dalo motiv da izađem iz svoje zone komfora i da se postavim na prvoj liniji. Uvek sam težila da u svom poslu pronađem nešto što će i drugima biti korisno, te se sektor obnovljivih izvora energije pokazao kao prava prilika da se okušam kao preduzetnik. Osnivači francuske kompanije IEL koje sam upoznala u okviru mog prethodnog posla su lako prihvatili da otvore filijalu i da ulažu u energetiku u Srbiji kao jednom od perspektivnih tržišta u Evropi

Pročitajte još:

Da li vidite neke predrasude ili diskriminaciju imajući u vidu da ste žena na čelu projekta i kompanije?

Foto: OIE Srbija

– Predrasude uvek postoje, pozitivne, kao i negativne. Kada se radi o dugoročnim poslovima koji iziskuju određene obaveze, ljudi generalno imaju neku vrstu predostrožnosti što je i prirodno. Na nama je, bilo da je muškarac ili žena u pitanju, da kroz dijaloge sa drugom stranom nađemo rešenje koje će svima da odgovara. Diskriminaciju kao žena nisam doživela i ne verujem da je tako nešto zastupljeno među akterima u sektoru obnovljivih izvora energije. Taj sektor je još relativno mlad i dinamika koju generiše privlači mlađe i obrazovane ljude, te suštinski nema prostora za rodnu diskriminaciju.

S obzirom na to da živite na relaciji Francuska-Srbija, da li vidite razliku u tretmanu žena koje se bave ovim poslom?

– Osloniću se na radove upravo nagrađene Nobelovke, Amerikanke Klaudije Goldin, ekonomiste i feministkinje koja je izučavala podatke i statistike iz poslednjih 200 godina o rodnoj ravnopravnosti, pre svega u Americi, a i u drugim zapadnim zemljama. Žene su u proteklim decenijama stekle mnoštvo prava na tržištu rada, ali još uvek postoje razlike, posebno kada su u pitanju rukovodeće pozicije, a samim tim i lični prihodi. Konkretno, u našem sektoru ne bih govorila o tretmanu žena, već kako se žene postavljaju u odnosu na određenu poziciju. Naime, žene su edukovane koliko i muškarci, možda i više, a pritom su manje zastupljene na rukovodećim pozicijama čak i u našem sektoru. Da li je u pitanju  kolektivno nesvesno zbog kojeg žene nerado preuzimaju poslove gde postoje određeni rizici?

Da li Vaša kompanija planira još neke projekte u Srbiji, osim VE Bašaid, poput solara ili geotermalne energije? 

Foto: OIE Srbija

– Pored vetroelektrane Bašaid, pokrenuli smo razvoj solarnih elektrana na teritoriji naše zemlje i u regionu. Nadamo se da će nova regulativa vezana za priključenje na prenosnu mrežu doprineti da se procesi razvoja znatno ubrzaju. Geotermalnu energiju vidim kao savršenu kombinaciju između lokalne proizvodnje energije i lokalne potrošnje. Geotermalni izvori pružaju konstantnu proizvodnju energije, konkurentni su u odnosu na fosilna goriva kao što je gas i mogu unaprediti lokalni razvoj poljoprivrednih i industrijskih aktivnosti. Zajedno sa francuskim klasterom iz geotermalne industrije radimo na nekoliko projekata u Srbiji i u Republici Srpskoj. Prioritet je  snabdevanje gradskih sistema daljinskog grejanja. U planu imamo i industrijski sektor koji sve više teži ka dekarbonizaciji

Kada možemo očekivati izgradnju nekog od tih projekata?

– Kada ste na čelu kompanije koja ulaže u ovom sektoru svakako da jedva čekate da dođete do realizacije. Kao i svi infrastrukturni projekti, i postrojenja koja koriste obnovljive izvore iziskuju veliki trud i strpljenje. Među našim projektima vetropark Bašaid je svakako najbliži izgradnji.

Da li savetujete mladim devojkama i ženama da se obrazuju u sferi OIE, a zatim i da profesionalni izazov potraže u tom sektoru?

– Ne postoji tipski profil osobe koja posluje u sektoru obnovljivih izvora. Moguće da su inženjeri najviše zastupljeni, ali tu su i ekonomisti i pravnici. Smatram da je najbitnija sposobnost u ovom sektoru biti polivalentan, na primer ispratiti zakonske regulative i istovremeno razumeti tehnička rešenja na projektu. Najveća prednost ovog sektora je ta što je u punom razvoju, te žena ili mlada devojka koja traži profesionalan izazov svakako može naći svoje mesto u njemu. 

Izvor: OIE Srbija

Osiguranje poljoprivrednih kultura: Prijave do 27. novembra

Foto-ilustracija: Pixabay (Couleur)
Foto-ilustracija: Pixabay

U cilju podrške poljoprivrednim proizvođačima, Ministarstvo poljoprivrede je objavilo da se  rok produžava za podnošenje zahteva za ostvarivanje prava na podsticaje za upravljanje rizicima kroz premiju osiguranja useva, plodova, višegodišnjih zasada, rasadnika i životinja za 2023. godinu do 27. novembra 2023.

Važno je naglasiti da maksimalni iznos podsticaja koji se može ostvariti u jednoj kalendarskoj godini iznosi 2.500.000 dinara.

Podsticaji obuhvataju osiguranje za ratarske, povrtarske i voćarske kulture, vinovu lozu i hmelj, rasadnike, kao i osiguranje životinja, saopšteno je na sajtu Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede.

PROČITAJTE JOŠ:

Svi zainteresovani poljoprivredni proizvođači mogu podneti svoje prijave za podsticaje putem portala ePodsticaji, a na sledeće stvari je posebno potrebno obratiti pažnju prilikom prijavljivanja:

  • Podaci u Elektronskom registru poljoprivrednih gazdinstava (eRPG) i katastru moraju biti usklađeni sa podacima navedenim na polisi osiguranja. Ovo je ključno za automatizovano odobravanje sredstava, eliminisanje ručne provere i ubrzanje procesa.
  • Biljne kulture navedene u eRPG moraju se podudarati sa onima navedenim u polisi osiguranja.
  • Polise osiguranja moraju biti plaćene pre nego što se započne postupak prijave za subvencije.

Energetski portal

Panel diskusija: Klimatska akcija u Srbiji i COP28

Photo-illustration: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

U okviru projekta Klimatski forum 22. novembra od 18 do 19.30 časova biće održana panel diskusija Klimatska akcija u Srbiji i COP28.

Temperature na Zemlji obaraju rekorde iz godine u godinu. Globalne i nacionalne politike u oblasti klimatskih promena se sve više „zaoštravaju“, ciljevi se rapidno menjaju, i sve je usmereno ka jednom cilju – zadržati globalno zagrevanje ispod 1,5 stepeni celzijusa. Sa druge strane, brojne zemlje su već pogođene klimatskim promenama i njihova iskustva pokazuju da će brzina prilagođavanja na izmenjene klimatske uslove imati značajnu uticaj na društvene zajednice i ekonomije širom sveta, navodi se u saopštenju.

Planeta se u proseku već zagrejala za 1,2 stepena, ali globalno zagrevanje nije ravnomerno raspoređena pojava. Srbija se zagreva brže od svetskog proseka, kao i ceo mediteranski pojas. U nekim delovima Srbije, prosečna temperatura je porasla za 1,8 stepeni. Za ovo postoje vrlo konkretni pokazatelji – u periodu od 1961. do 1990. godine smo imali samo tri sušne godine, dok je u periodu od 2011. do 2020. godine skoro svaka druga godina bila sušna.

Učesnici panel diskusije su: Prof. dr Vladimir Đurđević – redovni profesor na Fizičkom fakultetu Univerziteta u Beogradu, Mirjana Jovanović – programska menadžerka u Beogradskoj otvorenoj školi u programskoj oblasti Energija, klima, i životna sredina i Slobodan Perović – konsultant u oblasti zaštite životne sredine i OIE, dok je moderator Vladan Šćekić – Centar za unapređenje životne sredine. Oni će pokušati da procene kvalitet nacionalnog zakonodavstva u ovoj oblasti, kao i brzinu implementacije postojećih politika u oblasti ublažavanja i prilagođavanja na klimatske promene

Osvrnuće se i na Izveštaj iz senke Koalicije 27, koji je nedavno objavljen, kao i na očekivanja od predstojeće Konferencije Ujedinjenih nacija o klimatskim promenama (COP28), koja će biti održana od 30. novembra do 12. decembra.

Panel diskusija uživo se održava – Prostor Miljenko Dereta, Dobračina 55, a biće moguć i direktan prenos na Green Fest – Belgrade.

Energetski portal

Još jedna zemlja će se oslanjati na reaktore duže od predviđenog? 

Foto-ilustracija: Unsplash (boudewijn-huysmans)
Foto-ilustracija: Pixabay

Nuklearna energija je dugo bila glavni oslonac u energetskom pejzažu Švajcarske, koja decenijama značajno doprinosi proizvodnji električne energije u zemlji. Od 1985. nuklearne elektrane konstantno isporučuju velike količine, oko 40 odsto električne energije u Švajcarskoj.

Godine 2022. proizvedeno je 37 odsto električne energije na nacionalnom nivou iz četiri domaće nuklearne elektrane. Najveći deo preostale električne energije dolazi iz hidroelektrana, s obzirom na reljef zemlje, a potom i ostalih izvora.

Katastrofa u Fukušimi u Japanu 2011. godine izazvala je značajnu promenu politike u Švajcarskoj kada je u pitanju ova tema. Savezne vlasti su odlučile da postepeno ukidaju nuklearnu energiju, što je dovelo do gašenja elektrane Muhleberg 2019. godine, objekta sličnog dizajnu kao u Fukušimi. 2017. godina je bila vrlo važna, jer se referendumom potvrdila odluka da će se polako odustajati od ovog vida dobijanja energije, podaci su koji su objavljeni na World Nuclear Association. Da li je politika ostala ista usred energetske krize?

Nuklearna elektrana Beznau takođe se suočila sa promenama politike. U decembru 2014. godine, Nacionalni savet je izglasao da ograniči njegov radni vek na 60 godina, što je dovelo do planiranog povlačenja iz upotrebe krajem ove decenije. Međutim, švajcarska javnost je na glasanju 2016. pokazala da nije raspoložena za brže povlačenje.

Pročitajte još:

U skorije vreme, Švajcarska, zajedno sa drugim evropskim zemljama, preispituje ulogu nuklearne energije iz zabrinutosti zbog nestašice električne energije. Operateri Akpo Holding AG i Alpik Holding AG produžili su životni vek svojih nuklearnih elektrana na 60 godina, dok Alpik čak razmatra da produži ovo na 80 godina, izjavili su portparoli za Blumberg što su preneli švajcarski domaći mediji.

Ovo nije prvi takav slučaj u Evropi, Belgija je ove godine donela odluku da njeni reaktori produženo rade, uprkos planovima da se napušta nuklearna energija. Dogovor je sklopljen i verovatno će 2025. godine reaktori biti pokrenuti, i radiće kako smo naveli do 2035. godine po ovom planu, iako je 2025. godina kada je Belgija trebala da napusti nuklearnu energiju.

Foto-ilustracija: Unsplash (lukas-lehotsky)

I to nije izolovani primer, ovaj trend proširenja rada nuklearnih elektrana odrazio se i u našem regionu – Rumuniji,  Sloveniji, Bugarskoj, bilo kroz proširenja ili nove gradnje, o čemu smo nedavno pisali.

Primera radi, Bugarska se opredelila za proširenje svoje proizvodnje nuklearne energije te je najavljena izgradnja dva nova reaktora u nuklearnoj elektrani Kozloduj – to su reaktori 7 i 8 koje će koristiti drugačiju tehnologiju jedne američke kompanije.

Ministarstvo životne sredine i prostornog planiranja Slovenije izvršilo je nedavno procenu uticaja na životnu sredinu kako bi Nuklearnoj elektrani Krško (NEK) bio dozvoljen nastavak rada, i tom prilikom je ustanovljeno da će još 20 godina proizvoditi energiju, da li će se širiti njeni kapaciteti, sledeće je pitanje.

Zanimljiva anketa sprovedena je početkom tekuće godine od strane DemoSCOPE u ime Švajcarskog nuklearnog foruma, što je pokazalo da je 49 odsto stanovništva za nastavak upotrebe nuklearne energije, dok je 38 odsto to odbilo, navodi WNA.

Švajcarska federalna kancelarija za energetiku je pojasnila da nikada nije postojao određeni datum izlaska za nuklearnu energiju u zemlji i da postrojenja mogu da rade sve dok su bezbedna.

Energetski portal

Dodeljeno 190.000 dolara najboljim inovacijama u oblasti cirkularne ekonomije

Foto-ilustracija: Freepik (freepik)
Foto-ilustracija: Freepik (freepik)

Uz podršku Globalnog fonda za životnu sredinu (GEF), Ministarstvo zaštite životne sredine i Program Ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP) dodelili su novčane nagrade u ukupnom iznosu od 190.000 dolara autorima 19 najboljih inovativnih rešenja za brži prelazak na cirkularnu ekonomiju. Nagrađena su privatna, javna i socijalna preduzeća, naučne institucije i udruženja građana. Njihove inovacije će doprineti efikasnijoj upotrebi resursa i energije, boljem upravljanju otpadom, a time i smanjenju emisija gasova sa efektom staklene bašte (GHG) i očuvanju životne sredine.

Državna sekretarka Ministarstva zaštite životne sredine Sandra Dokić izjavila je da primeri dobre prakse treba svima da budu motivacija za prelazak na održiviji način života.

„Za to je potrebna saradnja svih nas, od državne administracije koja priprema zakone i javne politike kojima može da usmerava pravac ka održivom razvoju, privrednog sektora koji treba da primenjuje propise, ali i da sam ima inicijativu za unapređenje svog poslovanja kroz zelene aktivnosti, naučno-istraživačkog sektora, koji je tu da pruži podršku u osmišljavanju inovativnih tehnologija koji doprinose uštedi resursa i energije i svakako civilnog sektora koji je tu da nas sve podseti da se ljudsko zdravlje i kvalitet života  čuva kroz zdravu životnu sredinu. Samo zajedničkim, sinergijskim delovanjem možemo ostvariti dobre rezultate i narednim generacijama ostaviti resurse neophodne za život“, pojasnila je Dokić.

Pročitajte još:

„Cirkularna ekonomija povećava konkurentnost privrede i može da podstakne inkluzivan i pravedan ekonomski rast“, rekao je Fabricio Andreuci, zamenik stalnog predstavnika UNDP-a u Srbiji i dodao: „Da bismo ubrzali prelazak na cirkularnu ekonomiju u Srbiji, podržavamo naučno-istraživački i privatni sektor da rade zajedno kako bi pretvorili inovacije u isplativa poslovna rešenja. Podstičemo i lokalne zajednice da redovnije primenjuju cirkularne modele u praksi, na primer kroz partnerstva između lokalnih samouprava i neformalnih sakupljača sekundarnih sirovina.“

Foto-ilustracija: Freepik (atlascompany)

Trinaest inovacija koje su rezultat saradnje nauke i privrede nagrađeno je „cirkularnim vaučerom“ u vrednosti od po 10.000 dolara. Među njima su rešenja za recikliranje stiropora i pepela u materijale koji mogu da se koriste u građevinskoj industriji, kao i za preradu otpada od voća i povrća u nove sirovine poput boja za namirnice i lepkova za industriju i građevinarstvo.

Šest najboljih ideja za uključivanje neformalnih sakupljača sekundarnih sirovina u formalne tokove upravljanja otpadom nagrađeno je „cirkularnom nagradom“, takođe u vrednosti od po 10.000 dolara. Primena ovih rešenja će istovremeno doprineti smanjenju otpada i poboljšanju uslova rada sakupljača sekundarnih sirovina. Na primer, Institut za regionalni razvoj planira osnivanje zadruge sakupljača otpadnog ulja iz domaćinstava, u koju će uključiti pripadnike ranjivih grupa poput Roma i osoba sa invaliditetom. Da bi olakšali prikupljanje otpadnog ulja izradiće mobilnu aplikaciju i održati edukativne radionice za sakupljače i građane.

Svih 19 nagrađenih rešenja izabrano je putem ranije raspisanih javnih poziva, a biće realizovana tokom 2024. godine.

Pored ovoga, na događaju je 14 velikih kompanija predstavilo mere koje planiraju ili već sprovode kako bi uštedeli resurse i energiju i smanjili zagađenje vode, vazduha i zemljišta, uključujući optimizaciju proizvodnih procesa, cirkularni dizajn proizvoda, pravilno tretiranje otpada i mere energetske efikasnosti. Ovi planovi i mere za održivo poslovanje su odgovor na poziv „Prihvati cirkularni izazov“ Ministarstva zaštite životne sredine.

Ovaj događaj je organizovan u okviru projekta „Smanjenje ugljeničnog otiska lokalnih zajednica primenom principa cirkularne ekonomije u Srbiji – Cirkularne zajednice“ koji sprovode Ministarstvo zaštite životne sredine i UNDP, uz finansijsku podršku GEF-a.

Izvor: UNDP

Problemi razvoja e-mobilnosti u Srbiji

Foto: EP
Foto: EP

Jubilarni X simpozijum o e-mobilnosti, koji su organizovali ,,E-mobility’’ Slovenija i srpska kompanija ,,Vozim na struju’’, okupio je međunarodne stručnjake koji su govorili na temu elektromobilnosti.

U okviru simpozijuma četiri tematska modula bila su politika za razvoj e-mobilnosti, nove tehnologije e-mobilnosti, zatim infrastruktura kao ključni faktor u ubrzanju tranzicije ka e-mobilnosti i e-dostava kao vitalni element u smanjenju zagađenja.

Tokom drugog dana događaja, vodile su se važne teme iz ove oblasti kao što je opasnost PM čestica i nedovoljno znanje o njima, razvoj LFP baterija (litijum-gvozdeno-fosfatne baterije) u Srbiji, zatim uloga koju vodonik može da ima u transportu i druge.

Još jedna važna tema o kojoj je bilo reči, jesu problemi sa kojima se susreću kompanije koje se bave razvojem infrastrukture u Srbiji za električna vozila – mesta za punjenje vozila i ugradnja punjača. U trenutku kada kaskamo za razvijenijim državama u tranziciji na održiviju mobilnost, javnost nedovoljno zna kakvi problemi postoje u ovom procesu.

Predrag Vučinić, koji se dugi niz godina bavi razvojem poslovanja u oblasti mreža i tehnike punjača za električne automobile, autobuse i kamione snage od 22kW AC, odnosno snage od 50 do 450kW, kada je reč o DC punjačima, podelio je sa prisutnima svoje iskustvo upravo o ovom problemu.

Pročitajte još:

Kompanija Charge&GO, kao lider razvoja elektromobilnosti u Srbiji, u kojoj je Vučinić zaposlen, veoma uspešno radi na širenju svoje mreže punjača kako u našoj zemlji, gde sada ima oko 100 AC i DC javnih punjača, tako i u regionu. Ipak, postoje mnogobrojni problemi sa kojima se kompanija susreće u svom poslovanju, kada je reč o Srbiji, o čemu je razgovarano na simpozijumu.

U ovom trenutku u našoj zemlji postoji oko 2.100 registrovanih električnih automobila, a do kraja 2024. godine trebalo bi da se taj broj poveća na najmanje 3.000, pa i na 4.000. Čak i sa ovim brojem električnih automobila to nije dovoljno, zbog čega se postavlja pitanje da li u našoj zemlji može uopšte da se kaže da imamo tržište. Jedan od razloga jeste visoka cena ovih vozila, a treba istaći i politiku velikih proizvođača koji, kako Vučinić navodi, prvo zadovoljavaju svoje potrebe, kao i lošu regulativu kada je reč o e-mobilnosti.

Kroz svoje iskustvo, kompanija Charge&GO definisala je četiri osnovna problema sa kojima se susreće u poslovanju i to su:

Pravna regulativa

Kada je reč o pravnoj regulativi, Vučinić je kao jedan od primera problema naveo da se u nekim gradovima traži i građevinska dozvola za postavljanje punjača, zato što je u zakonu naveden kao objekat, iako je reč o, kako je šaljivo objasnio, limenoj kutiji.

Foto: EP

Dostupni energetski kapaciteti na lokacijama

Drugi problem ogleda se u tome da u državi postoji ograničen broj tačaka na kojima imate dovoljno električne energije, a da je papirološka procedura za povećanje kapaciteta komplikovana. Pored toga, postoji problem broja slobodnih i raspoloživih parking mesta za električne automobile gde su postavljeni punjači. Kako objašnjava Vučinić, često se dešava da takva parking mesta zauzmu vozila koja nisu električna, a na privatnom posedu kao što su tržni centri, ne postoji način da sklonite vozilo. U okviru ove druge kategorije, nalazi se i problem udaljenosti od glavnih putnih prava i koridora.

,,Auto-put nije jedini pravac kojim putuju električni automobili. Šta se dešava sa firmama poput Pošte Srbije koja ne putuje auto-putem, već mora da ide između gradova? Zbog toga, mi smo odlučili da brze punjače postavimo, za sad po jedan, po gradovima kao što su Subotica, Zaječar, Šabac, Vranje i drugi’’, rekao je Vučinić i šaljivo dodao da nije auto-put sve što sija.

Na kraju, u okviru ovog problema treba pomenuti pristup lokaciji, gde se kao primer navodi privatni parking gde postoji rampa zbog koje punjač i parking nisu dostupni tokom noći.

Oprema

,,Svi punjači su standardizovani i imaju CCS/CHAdeMO, Tip 2 za sporije punjenje i drugo, ali ono što se pojavljuje jeste da imamo sve veći broj proizvođača iz Kine ili Evrope sa raznim dizajnima i IT unutar softverskim, programerskim rešenjima, zbog čega vi morate da budete u stanju da te punjače prijavite na svoj sistem, da oni budu kompatibilni sa vašim sistemom i drugim automobilima’’, kaže Vučinić.

Kako objašnjava, ti automobili izlaze po serijama i softveri su različiti, a ukoliko je automobil kupljen pre godinu dana, on danas treba apdejt zbog kompatibilnosti, što predstavlja problem sa kojima se ovakve kompanije susreću stalno zato što i oni moraju svoje punjače da apdejturu, a takođe i automobil svoj softver kod servisera.

Foto: EP

U okviru opreme treba pomenuti i oznake za obeležavanja parking mesta, koje ne postaje u našem standardu, zatim priključak električne energije sa odgovarajućom zaštitnom opremom i napojni kablovi. Kako objašnja Vučinić, svaki pojedinačani slučaj sa kojim su se susreli je zaseban, ne postoji univerzalno rešenje problema, od toga kakvi su priključak i prekidači i kakva je struja do toga da li je trafostanica vlasništvo osobe koja želi punjač na svojoj parceli ili distribucije. Problem u vezi sa vlasništvom je velik, jer ukoliko je reč o distribuciji nekada se čeka na nekoj lokaciji i po godinu dana da ona završi postupak. Kao primer naveo je da su problem i mesta, i to benzinske pumpe, na kojima postoje punjači, a gde ne postoji rešen pravo-imovinski odnosi.

Na kraju problem je predstavlja merenje i tarifiranje, jer nije moguće prodati kilovat-sat, a u našoj zemlji postoje mesta gde možete da kupite kilovat sat, jedino kako može jeste da se prodaju minuti ili sesija.

,,Tek kada bude postojao zakon o tome da mi kao električna mreža DC punjača smemo da se bavimo kilovat-satima, bićemo zadovoljni jer je svaki drugi način problematičan’’, kaže Vučinić.

Modeli finansiranja

Ako vlasnik lokacije želi da postavi punjač za javnu upotrebu na svom placu postoje dva osnovna modela finansiranja. Prvi jeste da to bude investicija vlasnika, a drugi da bude investicija kompanije koja ugrađuje punjač. Ukoliko je reč o investici vlasnika, on treba da nabavi i instalira punjač, da izvrši integraciju na platformu za punjenje i naplatu, zatim da plati održavanje i osiguranje punjača, kao i troškove električne energije i druge. Drugi jeste da kompanija, kao što je Charge&GO, koja se bavi finansiranjem u razvoj mreže DC punjača uradi to sve za vlasnika lokacije.

Kako objašnjava Vučinić, postoji problem koji se previđa. Kao primer naveo je objekat kao što je tržni centar koji želi da ugradi punjač ali ne može to da uradi sam već traži od kompanije koja se bavi ovakvim poslom da to uradi za njih. Kada u to investira i instalira, primera radi kompanija Charge&GO, dolazi do problema prilikom završetka ugovora zato što se postavlja pitanja ko je vlasnik nad opremom koja je ugrađena. Ukoliko to nije vlasnik objekta, onda kompanija koja je izvršila finansiranje i instalaciju može da opremu ukloni. Zbog toga je, kako Vučinić objašnjava, bolje da klijenti koji žele punjač, sve te elemente instalacije i opreme imaju u svojoj imovini.

Sva četiri izložena problema jesu samo osnovni sa kojima se kompanija Charge&GO susreće u Srbiji, ali ih uspešno rešava što pokazuje svakodnevni razvoj njihovog poslovanja.

Katarina Vuinac

EU: Skok vrednosti poljoprivredne proizvodnje uz skok cena

Foto-ilustracija: Unsplash (yulian-alexeyev)
Photo-illustration: Unsplash (Jordan Opel)

Poljoprivredni sektor EU dostigao je u 2022. godini imao vrednost proizvodnje u iznosu 537,5 milijardi evra, što je značajno povećanje od 19 odsto u odnosu na prethodnu godinu. 

Porast se prvenstveno pripisuje naglom rastu cena poljoprivrednih dobara i usluga, procenjenih na rast od 22,8 odsto. Međutim, ovaj porast vrednosti dolazi usred umerenog pada obima proizvodnje, koji je zabeležio smanjenje od 3,1 odsto u odnosu na nivo iz 2021. godine.

U 2022. godini, skoro tri četvrtine poljoprivredne proizvodnje EU doprinelo je sedam ključnih zemalja: Francuska (97,1 milijardi evra), Nemačka (76,2 milijarde evra), Italija (71,5 milijardi evra), Španija (63,0 milijardi evra), Poljska (€ 39,5 milijardi), Holandija (36,1 milijardi evra) i Rumunija (22,2 milijarde evra), pri čemu Francuska vodi sa 18 odsto ukupne EU, podaci su Eurostata.

Pročitajte još:

Zanimljivo je da je svaka zemlja EU zabeležila povećanje vrednosti poljoprivredne proizvodnje u 2022. u odnosu na prethodnu godinu. Estonija, Poljska i Litvanija su prijavile najveće stope rasta, sa povećanjem od 44 odsto, 43 odsto i 42 odsto, podstaknute znatnim rastom cena. Među ostalim velikim proizvođačima, Nemačka je zabeležila porast od 30 odsto, Holandija 18 odsto, Francuska i Italija obe 16 odsto, Španija 10 odsto i Rumunija 5 odsto.

Sastav poljoprivredne proizvodnje EU u 2022. bio je pretežno od useva, što je činilo 54 odsto ​​(287,9 milijardi evra) ukupnog i odražava povećanje od 15 odsto u odnosu na 2021. Životinjski i životinjski proizvodi činili su 38 odsto (206,0 milijardi evra), što predstavlja 26 odsto više u odnosu na prethodnu godinu.

Energetski portal

OBJAVLJENE NOVE CENE GORIVA

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay (planet_fox)

Nove najviše maloprodajne cene derivata nafte za period od 15 časova 17. novembra 2023. godine do 24. novembra 2023. godine iznosiće:

EVRO DIZEL, u iznosu 204,00 dinara za jedan litar i

EVRO PREMIJUM BMB 95 u iznosu 180,00 dinara za jedan litar.

Takođe, u skladu sa članom 3 stav 5 navedene uredbe, obaveštavaju se privredni subjekti koji obavljaju delatnost trgovine motornim i drugim gorivima na stanicama za snabdevanje prevoznih sredstava da su dužni da utvrđene maloprodajne cene derivata nafte primene odmah po objavljivanju na zvaničnoj internet stranici Ministarstva spoljne i unutrašnje trgovine.

U cilju sprečavanja većih poremećaja i očuvanja životnog standarda stanovništva, a imajući u vidu da je tržište derivatima nafte i dalje nestabilno, Vlada Srbije produžila je period važenja ograničenja cena ovog derivata do 30. novembra 2023. godine.

Energetski portal

Kako teku radovi na najdužem tunelu u Srbiji?

Foto: Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture
Foto: Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture

Izgradnja tunela Iriški venac najzahtevnija je deonica za izradu kada je u pitanju Fruškogorski koridor. Kada bude završen, ovaj tunel će biti najduži u Srbiji sa dužinom od 3,5 kilometara. Trenutno je završeno oko 30 odsto radova, a očekuje se njihovo završavanje do 2026. godine. Završetak projekta omogućiće povezivanje sa autoputem Beograd – Šid i Novim Sadom, kao i sa planiranim autoputem Beograd – Zrenjanin, navodi se na sajtu Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.

Radovi na Fruškogorskom koridoru uključuju i izgradnju mosta preko Dunava. Kako je ranije navedeno most će imati 1.663 metra sa prilaznim konstrukcijama i biće širok od 25 do 28 metara. Glavni deo mosta preko Dunava biće dugačak 505,75 metara.

Pročitajte još:

Foto: Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture

Do sada je izbušeno oko 37 odsto, odnosno 2.050 metara, obe tunelske cevi dužine sedam kilometara. Projektom su predviđeni i brojni drugi infrastrukturni radovi, uključujući brzu saobraćajnicu od Sombora do Kikinde, nazvanu „Osmeh Srbije“, i izgradnju pomenutog mosta u Novom Sadu.

Ovi radovi predstavljaju važan korak u povezivanju različitih delova Srbije sa brzim saobraćajnicama, čime se podiže ukupni infrastrukturni standard zemlje.

Direktor Koridora Srbije, Aleksandar Antić, istakao je da je Fruškogorski koridor vrlo zahtevan projekat čija dužina trase iznosi 48 kilometara sa dodatkom veze prema Žeželjevom mostu.

Svi radovi teku prema predviđenoj dinamici.

Energetski portal

Brzi Brod dobija podzemni dalekovod

Foto-ilustracija: Pixabay
Foto-ilustracija: Pixabay

U niškom naselju Brzi Brod biće postavljen podzemni dalekovod, umesto prvobitno planiranog nazdemnog. Prema prvobitnom planu, dalekovod iznad zemlje trebalo je da bude izgrađen u neposrednoj blizini parka, igrališta za decu, sportskih terena i dvorišta crkve.

Ana Brnabić, premijerka Srbije meštanima naselja obećala je da će biti rešen problem dalekovoda, i da će Vlada Srbije za to izdvojiti 5,1 miliona evra, navodi se u saopštenju.

Prema njenim rečima projekat mora da bude završeno do sledeće godine, a da u međuvremenu „Elektrodistribucija Srbije” treba da pronađe privremeno rešenje, važno zbog sigurnosnog snabdevanja svih stanovnika u Nišu, budući da se grad razvija i da je veća potrošnja električne energije.

Pročitajte još:

Premijerka je napomenula da je pripremljen i zaključak Vlade Srbije, koji će biti usvojen u ponedeljak, 20. novembra, kako bi se krenulo u brzu i efikasnu implementaciju ovog novog rešenja, koje, kako je dodala, nije jeftino. 

Prema njenim rečima projekat izgradnje železničke obilaznice oko Niša biće realizovan do 2027. godine.

Energetski portal

IEA: Porast potražnje za radnom snagom u energetici

Foto-ilustracija: Unsplash (Bill Mead)
Foto-ilustracija: Freepik (user6702303)

Prema novom izveštaju Međunarodne agencije za energetiku (IEA) broj radnih mesta u globalnom energetskom sektoru porastao je 2022. godine, jer su sve veće investicije u tehnologije čiste energije podstakle potražnju za novim radnicima u svakom regionu sveta u svim energetskim industrijama.

Drugo izdanje Svetskog izveštaja o zapošljavanju u energetici, koje se objavljuje svake godine, prikazuje zaposlenost u energetskom sektoru po regionima, gorivu, tehnologiji i lancu vrednosti. Izveštaj pruža osnovu bogatu podacima za kreatore politike, industriju, radnike i prosvetne radnike da razumeju uticaje tranzicije na čistu energiju.

Najveći poslodavac sektor solarne energije

Prema ovom izveštaju globalna zaposlenost u energetici porasla je na 67 miliona ljudi u prošloj godini, što je povećanje od 3,5 miliona u odnosu na period pre pandemije. Više od polovine rasta zaposlenosti u toku ovog perioda bilo je u samo pet sektora: solarna fotonaponska energija, vetar, električna vozila (EV) i baterije, toplotne pumpe i iskopavanje kritičnih minerala. Od pet sektora, solarni photovoltaics (PV) sektor je daleko najveći poslodavac, sa četiri miliona radnih mesta, dok su električna vozila i baterije najbrže rasli i ostvarili porast od milion radnih mesta u odnosu na 2019. godinu.

Porast radnih mesta u oblasti čiste energije desio se u svim regionima sveta, uključujući Kinu, koja ima najbrojniju radnu snagu u energetici. Ekspanzija industrije čiste energije stvara nova radna mesta i u eksploataciji kritičnih minerala, u kojoj je povećan broj radnih mesta za 180.000 u poslednje tri godine.

Pročitajte još:

Nedostaje kvalifikovana radna snaga

Međutim, sve veći broj energetskih industrija navodi nedostatak kvalifikovane radne snage, kao ključnu prepreku za povećanje aktivnosti, pokazuju podaci istraživanja koje je realizovala IEA sa 160 energetskih kompanija širom sveta. Prema tom izveštaju broj radnika koji stiče diplome ili sertifikate relevantne za poslove u energetskom sektoru ne ide u korak sa rastućom potražnjom. Ovo se posebno odnosi na stručne radnike kao što su električari, specijalizovani za rad u energetskom sektoru, kao i profesionalci u nauci, tehnologiji, inženjerstvu.

„Ubrzanje bez presedana koje vidimo u tranziciji čiste energije stvara milione novih radnih mesta širom sveta – ali se oni ne popunjavaju dovoljno brzo. Vlade, industrije i obrazovne institucije moraju da uspostave programe za pružanje stručnosti koja je potrebna u energetskom sektoru, kako bi se održao korak sa rastućom potražnjom posebno za proizvodnju i izgradnju projekata čiste energije neophodne za ispunjavanje energetskih i klimatskih ciljeva“, rekao je Fatih Birol, izvršni direktor IEA.

Foto-ilustracija: Freepik (senivpetro)

U čistoj energiji 30 miliona novih radnih mesta

Neke kompanije za fosilna goriva interno prekvalifikuju radnike za pozicije u oblastima sa niskim emisijima kako bi zadržale talente.

Očekuje se da će se sve veća potražnja za radnicima u čistoj energiji nastaviti, sa rastom novih poslova koji nadmašuje pad u ulozi fosilnih goriva. Prema ažuriranom scenariju neto nulte emisije do 2050 godine – 30 miliona novih radnih mesta u čistoj energiji biće otvoreno do 2030. godine, dok je skoro 13 miliona radnih mesta u industrijama vezanim za fosilna goriva u opasnosti. To znači da bi se za svaki izgubljeni posao u vezi sa fosilnim gorivima otvorila oko dva nova radna mesta u oblasti čiste energije.

Kreatori politike zapošljavanja treba da se usredsrede na obuku za posao i izgradnju kapaciteta kako bi obezbedili da energetski „prelasci“ imaju koristi za što više ljudi.

Radnici koji u oblast energetike dolaze iz drugih sektora biće od suštinskog značaja, a uz određenu prekvalifikaciju mnogi radnici bi mogli imati korisi od većih plata u energetskom sektoru. Sve više se kreira politika sa ciljem da osigura da radna mesta nude rastuće standarde za radnike i budu inkluzivnija u oblasti koju IEA prati i analizira.

Energetski portal

Srbija među prvima testirala inovativni sistem za prikupljanje ambalažnog otpada

Foto: NALED
Foto-ilustracija: Unsplash (Gary Chan)

Dok se u Srbiji i dalje odlučuje o načinu unapređenja prikupljanja ambalažnog otpada, u Zrenjaninu je završeno testiranje prve inovativne tehnologije, koja prihvata sve vrste materijala istovremeno – od PET plastike i limenki, preko stakla do Tetra Pak ambalaže. Ceo proces reciklaže je efikasniji i pouzdaniji nego kod običnih reciklomata, zbog naprednog digitalnog sistema i presovanja ambalaže unutar aparata, što donosi velike uštede u vremenu i novcu. 

Mnoge razvijene zemlje, poput Belgije i Velike Britanije, u procesu su razmatranja istih ili sličnih rešenja, a naša zemlja imala je priliku među prvima da ga testira, zahvaljujući projektu „Pametno recikliraj“, koji je realizovan kroz program develoPPP nemačkog Saveznog ministarstva za ekonomsku saradnju i razvoj (BMZ), koji su zajednički sproveli GIZ, Ball Packaging, Sekopak, Solagro Smart Recycling, Mercator-S i Reverse Logistics Group (RLG), u saradnji sa NALED-om i programom „Svaka limenka se računa“.

Tokom pilotiranja projekta, potrošači u Zrenjaninu su mogli na 12 lokacija u gradu da vrate iskorišćenu ambalažu, a putem specijalne aplikacije na mobilnom telefonu sakupljali su bodove za popuste pri narednim kupovinama i druge nagrade koje su dodeljivane svakog meseca. 

– Zahvaljujući partnerstvu sa privatnim sektorom, uspeli smo da testiramo i upoznamo se sa primenom tehnologije o kojoj već mnoge zemlje govore i vidimo šta one mogu da donesu. Verujem da će naučene lekcije biti iskorišćena za dalji razvoj sistema na nacionalnom i međunarodnom nivou – naveo je Zoran Jakovljev, savetnik u GIZ-u, na završnoj konferenciji projekta, gde su predstavljeni ključni rezultati.

PROČITAJTE JOŠ:

Direktor za održivi razvoj u NALED-u Slobodan Krstović istakao je da Srbija sada ima priliku da bude pionir u modernom upravljanju ambalažom, a primeri razvijenih evropskih zemalja, govore da svi idu u tom pravcu. 

– Veoma je važno podizanje svesti građana o značaju primarne selekcije i reciklaže otpada. Unazad šest godina se priča o pokretanju novog sistema, nekoliko studija i pilot projekata je sprovedeno, od kojih je ovaj ubedljivo najvažniji, jer povezuje digitalizaciju i održivi razvoj. Digitalni sistemi su transparentniji, što se pokazalo kod svih rešenja koja je NALED zagovarao kao što su elektronske građevinske dozvole, sistem za prijavu sezonskih radnika u poljoprivredi, eFakture i mnogi drugi, a to je i poruka koju ćemo preneti donosiocima odluka – izjavio je Krstović.

Prema rečima Jelene Petljanski, menadžerke za održivost i regulatorne poslove u kompaniji Ball Packaging Europe, ono što ovaj sistem čini jedinstvenim jeste njegovo napredno IT rešenje, koje se oslanja na serijalizaciju odnosno na unikatni kod za svaku jedinicu ambalaže, što obezbeđuje veću efikasnost i transparentnost u procesu reciklaže.

Foto-ilustracija: Pixabay

– Za potrebe projekta odštampano je milion kodova i ručno dodavano kao nalepnica, a inače bi mogao da bude originalan deo ambalaže, na čemu je potrebno još raditi, kako bismo unapredili mehanizme za označavanje i istražili metode za automatizaciju ovog procesa  – rekla je Petljanski. 

Ovaj kod pruža veliki broj podataka – koliki je životni vek ambalaže, koji se materijali više ili manje recikliraju, gde završavaju i mogu biti od velike koristi za izgradnju efikasnijeg sistema upravljanja otpadom

Tokom pilotiranja projekta „Pametno recikliraj“, direktorka Sekopaka Violeta Belanović rekla je da su sarađivali sa velikim brojem privatnih partnera, kao što su kompanije Coca-Cola HBC, Carlsberg, Tetra Pak, Red Bull i Knjaz Miloš. Više od 40 brendova ovih kompanija bilo je uključeno u sistem pametnog prikupljanja, a građani koji su želeli da recikliraju i drugi ambalažni otpad mogli su da ga odlože u kante za prikupljanje koje su se nalazile pored mašina.

– Sekopaku kao operateru ambalažnog otpada ključno je da ispita kako građani reaguju na različite načine odvajanja ambalažnog otpada. Saradnja sa lokalnom samoupravom se pokazala kao jako važna za sakupljanje većih količina, a promotivna kampanja i edukacija građana neophodne – zaključila je Belanović. 

Izvor: NALED

Električni bicikl bez litijumskih baterija – energiju puni okretanjem pedala

Foto-ilustracija: Freepik (jannoon028)
Foto-ilustracija: Unsplash (Nabeel Syed)

Dekarbonizacija i rasterećenje saobraćaja, naročito gradskog, važna je stavka koju treba ispuniti na putu prema zdravijoj planeti. Jedna od mera jeste prelazak sa vozila koja pokreću fosilna goriva na ona koja imaju električni pogon. Pored toga, širom sveta promovišu se i alternativna prevozna sredstva, poput bicikla, kako bi se saobraćaj rasteretio, ali i zbog još jednog problema – litijumskih baterija. Jedna od najvećih kritika ovakvih vozila jesu upravo ove baterije, čija proizvodnja zahteva iskopavanje litijuma, čime se degradiraju, između ostalog, prirodna staništa. Tu treba pomenuti i način na koji se napajaju ove baterije, jer se koriste električnom energijom koja se i dalje najčešće dobija upotrebom uglja i drugih energenata koji nisu ekološki prihvatljivi.

Prethodno pomenuto predstavlja problem i kada je reč o alternativnim prevoznim sredstima, kao što je električni bicikl. Iako bi ekološki najbolje bilo koristiti običan bicikl koji se pokreće samo ljudskom snagom, promovisanje ovakvog načina prevoza – svakodnevno, ipak je praktičnije uz elektirčni bicikl. Kao i druge baterije, i ove se proizvode od litijuma i pune električnom energijom koja se dobija iz energenata loših po životnu sredinu.

Sedam godina istraživanja kojem je bilo posvećeno jedno preduzeće, dovelo je do otkrića koje rešava gore napisane probleme. Kada postavite pitanje kako, oni odgovaraju jednostavno i lako – ljudska energija jedini je izvor napajanja ovog bicikla.

Pi-POP bicikl, dizajniran je na način da se ponaša kao električni, ali ono što ga razlikuje jeste to što ne sadrži litijumske baterije, a nije mu potrebno ni punjenje električnom energijom. Naime, reč je o superkondenzatorima koji su ugrađeni u bicikl sa funkcijom brzog skladištenja i oslobađanja energije.

Kako radi?

Kao što sam rekla, jedini izvor energije jeste čovek, a evo i detaljnijeg objašnjena. Postoji nekoliko različitih terena za vožnju – ravnica, uzbrdica i nizbrdica. Zamisao je da čovek, okretanjem pedala, pokreće bicikl na lakšim površinama, odnosno ravnici, nizbrdici i prilikom kočenja. Upravo tada se okretanjem pedala proizvodi energija koju superkondenzatori skladište, kako bi mogla da se iskoristi u trenutku kada je potrebna. To znači da prilikom kretanja po težem terenu kao što je uzbrdica ili jednostavno u momentu kada se čovek umori od okretanja pedala, prethodno proizvedena i uskladištena energija počinje da se oslobađa.

Koje su prednosti?

Kako se bicikl puni tokom same vožnje, moguće je da u svoju avanturu krenemo sa nižim postotkom baterije nego što ćemo završiti vožnju. Ova informacija mi je bila veoma interesantna, jer je u potpunosti drugačija od načina punjenja električnog bicikla. Ukoliko smo prethodnog dana vozili više uzbrdo, u novom danu ćemo startovati sa nižim postotkom baterije. Međutim, ako tog dana budemo više vozili ravnim putem ili nizbrdicom, kući ćemo se vratiti sa punijom baterijom.

Foto-ilustracija: Freepik (freepik)

Kao drugu prednost, navela bih životni vek superkondenzatora, koji je znatno duži nego kod baterija. Podatak koji sam pronašla na njihovom sajtu pokazuje da je broj ciklusa punjenja/pražnjenja i do nekoliko stotina hiljada puta, dok je kod baterija uglavnom reč o nekoliko hiljada.

Treća prednost jeste materijal od kojeg je sastavljen superkondenzator, osvrćući se na problem litijuma kod baterija. Dakle, ovu tehnologiju čini aluminijum, ugljenik, celuloza, polimer i drugi materijali koji se relativno lako obrađuju, upravo birani kako bi se smanjio ekološki otisak.

Da je ovaj blog posvećen avanturističkim doživljajima, kao što su oni ekstremniji planinarski, ova tehnologija imala bi veliku manu. Naime, kapacitet skladištenja energije je mnogo manji nego kada je reč o baterijama, a uzimajući u obzir da se energija troši prilikom vožnje uzbrdo, superkondenzator bi se veoma brzo ispraznio. Ipak, fokus današnje priče jeste na gradskoj vožnji, koja uglavom nije toliko brdovita, zbog čega sve prethodno navedeno ide u korist ovoj novoj tehnologiji.

Možda bih u zaključku trebalo da napišem da ne mogu da dočekam da se i na našem tržištu pojavi neki Pi-POP bicikl, ali u našim gradovima i dalje prvenstveno treba raditi na infrastrukturi. Da je ona dobra, sigurna sam da bi se povećao broj biciklista, čak i onih koji poseduju sasvim obične bicikle. Kako se približavaju novogodišnji praznici, jedna želja za narednu godinu bila bi da se našim gradovima protegnu i nove biciklističke staze, a za onu narednu možemo da sačuvamo želju – nove tehnologije ovog prevoznog sredstva.

Katarina Vuinac